HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Az erdei konvoj, Orosz polgárháború, Mud and Blood csata

2011.03.29. 11:44 janos900

1919 valahol Ogyesszától északra, a Fehérek sietős visszavonulása során egy öt járműből álló konvoj halad át egy erdőfoltokkal tarkított vidéken. Négy teherautó és egy Putyilov féle páncélautó küszködik a sáros úton, az egyik teherautó megsüllyed, a sofőrök káromkodva lerakják róla a szállítmányt, mert a mélyúton csak egyesével férnek el a kocsik, és két autót hátrahagyni megengedhetetlen pazarlás lenne. Mire sikerül kiszabadítani az üres autót, az utat elkezdik lőni tüzérségi gránátokkal, az első gránátok egyike telibe találja az egy csoportban álló sofőröket, így a járművek személyzet nélkül maradnak.

Röviden ez a kezdőtörténete annak az Orosz polgárháborús csatának, amit a minap játszottunk a klubban, a Throught the Mud and Blood (MB) szabályrendszere alapján. A két játékos, két egyenlő erejű harmincöt fős szakasszal kezd a terep két átellenes sarkából. Őt-öt raj, egy hadnaggyal, aki negyedik szintű és egy törzsőrmesterrel, aki harmadik, a maradék három „Big Man” első szintű tizedesek. A feladat megszerezni a lehető legtöbb járművet a konvojból, a teherautók darabja tizenöt pontot ér, a páncélautó negyvenet, minden saját katona elvesztése egy ponttal csökkenti a pontszámot.

Hogy ne legyen nagyon egyszerű a játékosok élete, ezért mindkét fél tüzérsége lövi a konvojt körönként két aknavető gránáttal, a célpont a térkép mértani közepén álló páncélautó, a telitalálat nem okoz kárt a Putyilov féle acélpáncélnak, ellenben minden félrecsúszott lövés 18”-en belül sebez minden mást. A gyakorlatban ezt úgy oldottuk meg, hogy a Warhammer 40K szóródást jelző kockája mellé még dobtunk három hatoldalú kockával, a szóródást jelző kocka adta meg a becsapódás irányát, a hatoldalú kockák a távolságot a páncélautótól, az így kapott pont volt a szintén W40K körsablon közepe, minden figura, aki a sablon alá került dobott egy hatoldalú kockával, hatosnál veszteség, négy-ötre, egy sokk pont az egységnek. A saját tüzérséget egy futár segítségével lehet értesíteni, hogy ne lőjenek, ez egy figura elvesztésével jár, és harminchárom százalék esélye van, hogy a futár célba ér.

A játék elején a rajokat kártyalapokkal helyettesítettük, amíg a szabályok szerint az egységek nem látták egymást, nem lehetett tudni milyen egység van a lap alatt. Terveztünk két-két üres lapot is, amihez nem tartozik egység, ellenben remekül lehet vele megzavarni az ellenfelet, de sajnos megfeledkeztünk róla, így végül csak öt-öt lapot használtunk. Én a vörös hadsereg egy szakaszával harcoltam, egy vegyes francia intervenciós szakasszal, ebben volt Metropolitan (sorgyalogság), marokkói és idegenlégiós raj is, a visszavonulás során elmaradozott katonákból állt össze egy ad-hoc csapat visszaszerezni a járműveket. Az én tervem az volt, hogy gyorsan előrenyomulva megszerzem az én térfelemre jutó két teherautót és a páncélautót (nincs rajta fegyverzet). Az ellenfelem inkább harcolni akart, tehát a szakaszom megsemmisítését célozta. A járművekbe maximum két katona tudott beülni, a következő körben a jármű kapott egy kártyát azzal lehetett aktiválni, és körönként 12”-et haladni vele az úton. A járműkártyák egyenértékűek voltak, bármelyik kártyával lehetett bármelyik saját kocsit mozgatni. A pakliba bekerült egy járműhiba kártya is, a sáros utat szimbolizálva, ha ezt húzta valaki, akkor egy hatoldalú kockával kellett dobni, párosnál az egyik a játékos által választott autó elakadt. Az elakadt járművet egy extra aktivációval lehetett kiszabadítani, ez lehetett egy gyalogos egység is, aki a jármű mellett áll és megtolja azt.

A játék során volt jó pár szabály hibánk, és mi úgy játszottuk, hogy egy egységet többször is lehet aktiválni egy körben, mert így sokkal több a váratlansági tényező. Az első körben ez nekem kedvezett, mert én a hadnagy segítségével, kétszer is mozogtam három rajommal, és sikerült az őrmester vezette másik két rajt is előretolnom, amikor kihúztuk az újra keverni lapot, így ebben a körben a franciák alig tudtak mozogni. A tüzérséget egyikünk se akarta kikapcsolni, így körönként négy gránát érkezett az útra, kb. fele részben eltaláltuk a célpontot, így végül összesen két francia veszteség lett és 3-4 sokk pont jutott mindkét félnek. A második körben egyből az újra keverés lapot húztuk, így ezt nemes egyszerűséggel beraktuk legalulra, és végigjátszottuk az egész aktiváló paklit. A hadnagyom vezette három raj megsemmisítette az egy szem francia rajt, aki elérte az általam kiválasztott három járművet, és sikerrel beültem mindhárom autóba, két-két figurával. A másik szárnyon viszont az autót használva fedezékül, elkeseredett tűzharcot vívtam, két rajjal négy ellenében. A francia túlerő felmorzsolta mindkét rajom, ugyanakkor az autóim elkezdtek végre mozogni, természetesen minden körben párost dobtam a jármű hibára, így három katonát veszítettem, amikor megtolták az elakadt páncélautót. Összességében későn, kezdtem el hátrálni, így a franciák túl sok katonámat tudták leszedni. A végeredmény negyvenkilenc pont a vörösöknek, és ötvenegy a franciáknak. Így a gaz imperialista intervenciósok nyertek.

3 komment

Címkék: orosz polgárháború mud and blood

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr362781438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viharmadár, Vihar 2011.03.29. 13:31:10

Most már kicsit bánom, hogy nem 28 mm-es fémekkel kezdtem el a WW1-es brit seregem. Ezek a modellek a fényképeken nagyon szépek! A leírás ismét fantasztikus lett,hangulatos, követhető. Köszönjük!

janos900 2011.03.29. 19:59:20

Ne band! Kell egy sereg, amivel mar tudsz WW1-et jatszani, aztan ha megtalaltad a neked tetszo rendszert, es van tapasztalatod, meg mindig raersz befektetni egy 28mm-es seregbe.

Nincs mit! :)

janos900 2011.04.01. 20:44:09

A masik jatekos is megirta a csatajelentest angolul. :)

ime:novobyzantium.blogspot.com/search/label/Odessa%20Files
süti beállítások módosítása