HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Egy motoros futár kalandjai, 1914

2012.02.01. 23:25 janos900

Ismét egy könyvajánló, sajnos betegszabadságon vagyok, a hátam és a vállam rosszalkodik, se dolgozni, se festeni, se játszani nem tudok, marad az olvasás meg az írás. A könyv angol címe a következő: Adventures of a Despatch Rider, írta: Captain W.H.L. Watson. A maga nemében rendkívül érdekes szegmensét mutatja be a korabeli hadviselésnek. Azt a részét, amit mi hadijátékosok bizony a legtöbbször nem, vagy csak nagyon vázlatosan modellezünk az asztali csatározásaink során, ez pedig a kommunikáció.despatch1.jpg
Persze senki ne gondolja, hogy ez a könyv valamiféle mélyreható elemzés, vagy efféle. Nem, nem ez egy ízig-vérig késő viktoriánus ember naplója, amit az aggódó édesanyjának és a barátainak írt leveleiből állított össze. Mint igazi úriember és oxfordi egyetemista nem piszkolja össze a kezét holmi, csip-csup harcolással, nem is emlékszem használja-e egyáltalán a revolverét. Na, nem mintha gyáva lenne, csak neki más fontosabb dolga van, üzeneteket visz a főhadiszállás és az egységek között. Ez talán nem is tűnik túl érdekesnek első hallásra, pedig veszélyes és érdekes feladat volt. A kötet értékét mégsem csak a kalandok adják, hanem inkább Watson megfigyelései és az írásainak a hangulata, mert visszarepít minket oda az 1914-es nyárvégi, forró és poros országutakra. Oda ahol mindennaposak voltak az utakat lezáró barikádok, ahol a portyázó német Ulánusok, habozás nélkül bevetették a lóhúst, a lóerő ellen, hogy elcsípjék az ellenség futárját. Oda ültet minket maga mögé a Triumph nyergébe, ahol naponta kijut neki a mesterlövészekből, tüzérségi tűzből és a motorhibákból is jócskán. Nem egy üzenetet gyalogosan juttatott végül célba, ha a motor már kidőlt alóla. A megfigyelései és leírásai alapján szinte látjuk magunk előtt a menekülő civilek által eltorlaszolt utakat, átérezzük a gondjait, amit a gyakran használhatatlanul pontatlan térképe okoz. Megmosolyogjuk a folyamatos küzdelmeit egy-egy tál meleg ételért, és az elégedettségét amit egy-egy jó reggeli után érez, ezek legalább annyira fontosak az író szempontjából, mint a csaták. A folyamatos visszavonulás okozta káoszban gyakran nem találja az alakulatokat, és órák hosszat bolyong a falvak közt, soha sem tudván kinek a kezén van a következő település. Watson mindössze a megbízható Triumph motorjára számíthatott, és semmi egyebet sem tudott vész esetén szembeszegezni a németekkel, mint a szolgálati Webley revolverét.
Az író megjárta a BEF összes híres csataterét: Mons, Le Cateaux, a Marne és végül Ypres. Megjegyzései néhol nagyon velősek, a brit katonákról Le Cateaux-nál azt írja: „vizesek, nyomorultak és mérgesek”, az Ypres-nél felvonuló indiaiak pedig szimplán csak: „kifürkészhetetlenek”. Mindvégig nagyon együtt érez a francia civilekkel, és a gyalogosok katonákkal, akinek szerinte „nincs túl sok esélye a modern háborúban”. Watson hitt benne, ahogy a többi brit katona is, hogy a csata Ypren körül, még a tél vége előtt véget vett a háborúnak. Sajnos nem így lett, ezért karácsonykor részese volt a híres „karácsonyi barátkozásnak”, ami szerinte „a jó harcosok kölcsönös tiszteletén alapult”.
A mi oxfordi diákunk, mint a motorok nagy szerelmese és kalandvágyó ifjú, úgy gondolta vétek lenne kihagyni ezt a kis hat hetesre tervezett, háborús kalandot, így már az elején önként jelentkezik futárnak. A könyv végére a bohém kalandvágy és a mozgóháború izgalmai átadják a helyüket, az idegőrlő unalmas állóháborúnak. A futár az elején nem érti a háborút, a könyv végére már nem is akarja, egyszerűen csak utálja. Watson később jelentkezett tisztnek, és a háború végére kapitány lett, írt még egy naplót is, de ez már az 1918-as évről szól, amikor páncélos tisztként szolgált az utánpótlást szállító tankegységnél, ennek a címe: A Company of Tanks: a British Company Commander's View of Tank Warfare During the First World War. Ismertetőm itt.

A könyv letölthető ingyenesen innen. 


2 komment

Címkék: könyvajánló első világháború 1914 korai csaták

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr44046507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KVadász 2012.02.02. 13:37:42

Köszönjük a cikket, és jobbulást!

janos900 2012.02.02. 14:18:49

Köszi! Nincs mit! Hát ha más nem is, a bloggal haladok, már fel is került az újabb cikk.
süti beállítások módosítása