HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Szabály adaptációk Bolt Action-höz, 2. rész

2014.06.14. 10:41 janos900

Az előző három cikkből szerintem kiderült, hogy mi az, amit én színvonalas, történelmi hadijátéknak hívok. Átgondolt, megtervezett, jó hangulatban egymás szórakozását is szem előtt tartva lejátszott és kellően dokumentált, szórakozás. 2009-óta gyűjtöttem a figurákat, festettem őket és készültem a korszakból, most megvan részemről az elégedettség, barátokkal egy magyar hadtörténeti múzeumban, játszottam Nagy Háborús hadijátékot. Ha ezt évi négy-öt alkalommal sikerül összehozni (nem feltétlen WW1), akkor részemről megérte belefektetni a hobbiba, ha nagyközönség előtt is sikerül majd bemutatókat tartani, akkor már egy szavam se lehet.

A következő lépcsőfok egy magyar szabály összeszerkesztése lesz, de még csak saccolni sem merem, mikorra lesz ez meg. Minden esetre a következő lépése az volt ennek a projektnek, hogy megkértem a négy játékostársam arra, véleményezzék az első Bolt Action (BA) csatájukat. Személyek nélkül jöjjenek most az idézetek:

„Alapvetően tetszett, gyors egyszerű, de azért lehet valamennyire taktikázni is benne.
Ma végiggondolva, kár, hogy nem próbáltuk ki a páncélosra való lövést, kíváncsi lettem volna annak a mechanizmusára is.”
Én alapjában véve jól szórakoztam. Nagyon tetszett, és már nézegetem, milyen csapatokat fogok kifesteni. Úgyhogy belevágtam! :) Szerintem egy tartalmas nap volt és ösztönzőleg hatot rám annak ellenére, hogy vesztettünk :), de hát az oroszoknak veszteni is kellett :). Sajnos a játék nem figyeli a különböző nemzetek sajátosságát. Erre lehet, hogy oda kell figyelni.”
A lényeget az előttem szólók már leírták. Nekem tetszett a játék, könnyű szabályokkal, ezért pörgős. Minden lenti javaslat csak bonyolítja a játékot, de ettől függetlenül szerintem el kell rajtuk gondolkodni.
A járművek elleni harcot én is kipróbáltam volna, de ezt majd legközelebb.
„A szabály amúgy tetszik. Gyors, pörgős játékmenetet biztosít. Amit én is hiányolok (és ez természetesen nem a szabályrendszer hiánya, hiszen 2. vh-ra készült) az az 1 vh-s seregkönyvek spec felszerelés és egységszabályokkal. Ezeket el kéne készíteni hozzájuk és kiváló lenne.”

A legfontosabb előnye a BA-nak játékosok szerint is, meg szerintem is, az hogy könnyű szabályokkal, gyors a játékmenet. Hét teljes kört játszottunk le, ha van egy ember, aki kezeli a játék „engine”-t, vagyis a zsákot a kockákkal, akkor azzal lehet pörgetni a játékosokat. Ha látom, hogy olyan egységet aktivál valaki, ami nem fog lőni, és nincs hatással közvetlen az ellenfélre, már húzhatom is a következőt. Ezzel a módszerrel foglalkoztatni lehet a négy játékosból kettőt, nem kell várni sokat, amíg a másik lép, csökken a holtidő, és nem lankad a figyelem. A gyerekeknek szervezett játékot pedig remekül kézbe lehetett tartani, ezzel a módszerrel.

A négy játékos oldalakon át ontotta a javító hozzászólásokat, építő kritikákat, ennek két fő indoka van. Az első az, hogy a BA, második világháborúra optimalizált rendszer,  a második az, hogy a két fős, párbajokra kialakított mechanizmusok direkt le vannak picit butítva. A cél az egy klubestén lejátszható, jó sok figurát eladó szabálykönyv volt, és ez maximálisan sikerült. Mivel mi, egynapos, részletesebb, korhűbb játékra vágyunk, házi verziónkat módosítjuk. Részemről azt látom, hogy több megoldást kell átvennem a Great War (GW) szabályokból. Igyekszem most feldolgozni sorban az észrevételeket és szabálynyelven megválaszolni őket.

ger3.jpg

A géppuskát mindenki kifogásolta, átgondoltam és újra olvastam a GW-s dolgokat. A koncepció, amit ki szeretnék legközelebb próbálni, az a következő: A fegyver személyzete ezen túl hat fős, ebből egy altiszt. Kézifegyverekkel, ha hatos dobunk a sebzésre, a géppuska ellen, kiválaszthatjuk az altisztet, ami permanensen csökkenti az egység morálját. Viszont nem hallgattathatjuk el a fegyvert. Ha nehézfegyverekkel találjuk el és úgy dobunk hatost a sebzésre, akkor viszont igen, mert az azt jelenti, hogy maga a fegyver semmisült meg, és a maradék legénysége visszavonul. A géppuska tűzereje 8K6, K2 pin-t okoz, van egy pontnyi páncélátütő értéke. Kétféle módon tüzelhet, normál módon kiválaszt egy célpontot, és 8K6-al lövi, ha talált 1-2 pin markert helyez rá, majd jön a sebzés. De tüzelhet területre is, ilyenkor a lő távja nem 36 hüvelyk, hanem csak 24. A 40K játékokból ismert lángszóró sablont használja ilyenkor, a sablon hegyes végét a géppuska csöve elé helyezzük, és minden egység, aki beleesik, a 24 hüvelyknyi lő távba és befogja a sablon a két szára közötti szögbe, sebződik 3K6-ot, és K2 pin-t. A géppuska beakadhat, ha három vagy több 1-est dobunk a lövéskor, ha ez megtörténik, az adott lövés normál módon lebonyolódik, majd a körben a fegyver elhallgat. Tudom, hogy 8000 lőszer járt egy géppuskához, és ezek a fegyverek robusztus megbízható gyilkoló gépek voltak, viszont ez egy csavart ad a játéknak, és nyolc kockából három egyest se sűrűn dobunk, háromból meg pláne. A következő körben a játékos kézbe veszi a 8 hatoldalú kockáját, és elkezd egyesével próbákat dobni, 5-ös vagy 6-os dobásnál a hiba megszűnik és a fegyver a fennmaradó kockáival lőhet egy normál lövést, de nem lőhet területre. Kipróbáljuk, aztán meglátjuk, ami a lövegpajzsot illeti, ez a két leggyengébb sereg számára elérhető opció csak (K.u.K. és Cári Orosz), ennek módosításával várnék még, addig amíg lesznek fix listák.

A BA-ban a pörgős játékmenet érdekében, meg azért hogy a játékos nagy szabadsággal kombinálhassa az egységeit, az 1945-ös nehézfegyver sűrűséget is megduplázták, így gyakorlatilag két raj meg egy tiszt mellé már lehetet venni egy géppuskát. Én reálisnak azt tartanám első próbának, hogy három raj és egy tiszt, legyen a minimum szakasz, és legalább három ilyen formáció megvétele után lehet venni egy géppuskát, még ez is erős, de próbáljuk ki. Vagy alapban azt mondjuk, hogy géppuskás szakaszt veszünk, két fegyverrel, tisztel, őrmesterrel. és ehhez veszünk támogató gyalogságot.

Most nézzünk pár kifogást csak a teljesség igénye nélkül. Az első a táblán túli tüzérség, aminek a célkeresztje megjelenik a táblán és a célpont játékos szépen elfut a hatósugara alól. Ez nem így van, ha a játékos jól időzít, mert az ebben az esetben létfontosságú. Mint tapasztalt BA játékos leírom, hogyan kell csinálni, a tüzérségi megfigyelő mindig az utolsó egység a körben az aktiválások sorában! Lehetőség szerint oda választom ki a célpontját, ahol olyan ellenséges egységek vannak, amik már léptek! A tűzcsapás a következő kör elején a lépések előtt jön, így a célpontnak már nincs ideje, lehetősége kitérni. Ügyesnek és taktikusnak kell lenni, és az ellenfél nem menekülhet. A BA-ban a körök utolsó aktiválásai, és a következő kör első aktiválásai, lépés előnyöket nyújtanak, ha ügyesek vagyunk, és egy kicsit szerencsések!

great.jpg

A DOWN parancsot rosszul alkalmaztam, elnézést kérek érte. Helyesen úgy működik, hogy a körömben az egységet aktiválom a DOWN paranccsal, de nem veszek le PIN-t, hanem a kör végén, nem rakom vissza az egység parancskockáját a zsákba, hanem a teljes körre hagyom neki a DOWN parancsot, na ekkor vehetek le egy PIN-t.

A szögesdrótot, mint fedezéket többen kifogásoltátok, ezt én akkor ott találtam ki, de meghajolok az érvek előtt, logikus a kifogás, nem fog fedezéket adni. A célszám kérdésében is elfogadom Szaka érvét, szépen összeadogatjuk, és ha 7-es célszám 6+/4+, 8-as 6+/5+, 9-es 6+/6+. E felett nincs esély a találatra. A kézifegyverekkel, ha hatost dobunk sebzésre kiválaszthatjuk a célpontunkat, ez lehet az altiszt, tiszt, a lángszórós, golyószórós, puskagránátos, de nem üthetünk ki vele nehézfegyvert, mint géppuska, aknavető, löveg stb.. Ha ilyenekkel lövünk, akkor viszont van esély kilőni magát a fegyvert, ettől lesz erős például a puskagránát, mert az ugyanúgy 20 pontba kerül, mint a golyószóró, a golyószóró viszont nem tud nehézfegyveren sebezni.

Az aknavetők és lövegek kérdésében, a GW szabály használja a 40K sablonokat, és azzal operál, hogy megadja a kiképzési szinttől függően, ki milyen távolságra rakhatja fel a figuráit egymástól. Nagyon általánosítva a háború elején 1 hüvelyk, majd 1916-tól két hüvelyk, de van olyan is, hogy ha talp a talp mellett állnak, akkor kapnak extra sebességet, viszont eggyel romlik a mentőjük, meg hemzsegnek a sablon alatt ha lőnek rájuk. Ezt még átolvasom, a tisztek kérdésére is van egy ötletem, a BA-ban négyféle tiszt van, alhadnagy, hadnagy, százados (kapitány), őrnagy. Az alhadnagyot részemről hadnagynak venném és helyette az első szint az őrmester lenne. Megnézem majd az állománytáblákat, mert fejből nem megy, de egy szakaszba mondjuk muszáj, lenne venni három rajt, és egy őrmestert, ha négy rajt akarok, akkor még egy hadnagyot is, ez még csak egy formálódó ötlet. Közelharc, kézigránátok a következő részben.

Folyt köv.

2 komment

Címkék: első világháború Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr586300614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HPetyo 2014.06.15. 09:34:41

Nem ismerem a szabályt, nem játszottam még, de szerintem a géppuska célzott és területlövésénél a lőtávnak fordítva kellene lennie. A területlövésnek kellene nagyobbnak lennie. Hisz nagyobb távolságra nehezebb célzott tüzet vezetni, területre könnyebb, de kissebb is a hatásfoka,bhisz nem célzott lövés. Véleményem szerint ez reálisabb.
Mint ahogy a puskás rajok is inkább területtüzet lőttek a valóságban, de ez játéktechnikailag már macerásabb.

janos900 2014.06.15. 11:15:10

@HPetyo: A befogott terület nagysága miatt kell lerövidíteni a hatótávolságot, játéktechnikai okokból. Nem a valós géppuska teljesítménye miatt. Durván három gyalogos raj fér bele a megadott területbe, ha kitolnám 36 hüvelykre, akkor már 5 egység is bele eshetne, és az összesített tűzereje 18 kocka lenne, ettől a ponttól fogva, ki az aki célzott lövést választana? :)
süti beállítások módosítása