HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Szabály adaptációk Bolt Action-höz, 3. rész

2014.06.27. 19:04 janos900

Adós vagyok még a szabályelemzések következő részével, senkit se zavarjon meg a cím, csak átírtam a bejegyzések címét és számozását, hogy egységes legyen. Mert ebben a sorozatban lesz szerintem még jó pár, epizód. Az utóbbi időben a vízparti kocogásaim alkalmával szoktam a szabályok alkalmazásain tanakodni. Mert ilyenkor kell valami ami teljesen lefoglalja az agyam, amíg letelik az ötven perc alkalmanként. Hiába egészséges ez a sport, a jó levegőn a festői Mosoni-Duna partján, de heti ötször ötven perc nagyon unalmas.

Arra jutottam, hogy a Mud and Blood alapkoncepciója nekem nagyon tetszik, ez ugyebár annyit jelent, hogy a játék mechanikája és váza a parancsnoklás képességén és a parancsnoki figurákon nyugszik. A én kis BA&GW hibrid szabályaimban is szeretném ezt a részt kihangsúlyozni. Ezért az altisztek és tisztek szerepét fejleszteni fogom, illetve kibővítem. Az alap BA-ban a tiszt figura egyfajta virtuális esernyőt cipel magával, egy hat hüvelyk sugarú körben, extra pontokkal növeli a morált amikor próbákat kell dobnia a hatósugarában tartózkodó egységeknek. Minél magasabb a tiszt rangja, annál több pontot javít a próbán, de az egység alap értékén felül nem javíthat. Tehát ha egy „regular” rajnak próbát kell dobni akkor a célszám a legjobb esetben is csak kilenc lehet, hiába üvöltözik velük egy százados, aki hárommal könnyíti a próbát, akkor sem fogják tizenkettőre dobni a célszámot. Ellenben ha van rajtuk három „pin” jelző azokat semlegesíti a parancsnok, és a három „pin” dacára is kilences célszámra dobják a próbát.

verdun8.jpg

Én ehhez a mechanizmushoz hozzá akarok piszkálni, egyrészt a hat hüvelykes hatósugarat szintenként-rangfokozatokként növelném, illetve a háborús évet és a hadsereg színvonalát is belekalkulálnám. Másrészt az extra módosítókat bizonyos próbáknál figyelembe venném az alapérték növelésére is. Szabályoznám, hogy a tisztnek mely alakulatok tartoznak az alárendeltségébe, ez a rész nagyon el lett nagyolva a BA-ban, mert szabály szerint, ha van egy tankom, aminek a legénysége begyűjtött, mondjuk három „pin” jelzőt, és szeretném őket „felrázni”, vagyis a Rally parancsot alkalmazni rájuk. Ilyen esetben a biztosabb eredmény elérése érdekében, elég ha hat hüvelykre odamozgatom a gyalogos hadnagyom, és a tankszemélyzet máris jobban dobja a morált. Egyrészt még a kommunikáció is nehéz volt kívülről befelé (A Shermanokra például szereltek telefont, kívülre, hogy a legénységükkel tudjanak kommunikálni a gyalogosok), másrészt a gyalogsági hadnagy elég nehezen adogatott parancsokat a páncélosoknak, mert nem is egy egységbe tartoztak. Itt a minimum az lenne, hogy álljon a tank mellé talpkontaktusba, illetve csak eggyel kevesebb legyen a parancsnoklási bónusz ilyenkor.

Az elképzelésem váza, az hogy az alap 1914-es hadnagyok hét hüvelykes rádiuszt kapnának, az 1918-asok pedig nyolc hüvelyket, ha nagyon modern a sereg akkor kilencet. A maximum az 1918-as őrnagy lenne, a legjobb hadseregből tizenhárom hüvelykes rádiusszal. Ezen kívül bevezetném a szabályt, hogy egy egység alapesetben, csak a legközelebbi ellenséges célpontra lőhet, ha másikat szeretnénk kiválasztani sikeres parancsnoklási próbát kell dobnunk, ebben az esetben viszont ha benne van az egység egy tiszt hatótávjában, akkor használhatja annak bónuszát és ezzel a bónusszal ebben az esetben dobhatja a próbát az alap értéke felett is, de a két hatos mindenképpen kudarc. Ezzel a tisztek parancsnoki képességeit szerintem jól lehet reprezentálni, ha a hadnagy átlátja a szituációt, és távolabbi célpontot jelöl ki, egy regular egység nem kilencre hanem tizenegyre dobja a próbát, ugyanez egy századossal már tizenkettő. A begyűjtött „pin” jelölők természetesen itt is minden esetben rontják az esélyeket.

Részemről megváltoztatnám egy picit a szanitéchez tartozó szabályokat is, mivel alapesteben senki nem lőhet rá, és a tüzérségi csapáson kívül más nem is fenyegeti az épségét, egy játékos sem veszi meg a két opcionális kísérőjét. Tisztán matematikai alapon a szanitéc szerintem jó üzlet, harminc pontért kapunk egy figurát aki minden kézifegyvertől sebzett veszteségre dobhat egy ingyen mentőt, ha hatost dob, megmentette a figurát. Az árából három alap puskás figurát lehet venni, és ad egy aktiválást. Érdemes tehát beruházni rá, még akkor is ha nem szoktunk jókat dobni, mert fixen növeli az egységeink számát, tehát növeli az esélyünket, hogy jókor tudjunk lépni, minden körben. Ez így alapban rendben is van, viszont opcionálisan vehetünk mellé maximum két kísérőt, akik viszont szintén fegyvertelenek, de azon kívül, hogy egy esetleges tüzérségi találatnál élő pajzsként védik a szanitécet, nem jók semmire. Ezért nem szokta senki a pontjait rájuk pazarolni. Másrészről viszont, több cég is gyárt remek figurákat az elsősegély csapathoz, arról már nem is beszélve, hogy a valóságban is hordágyon vitték hátra a sebesülteket. Ezért én úgy gondoltam, adok valami extrát a két ápolónak, hogy a matekos játékosoknak is érdemes legyen kifesteni meg felrakni őket az asztalra. Minden extra figura aki a szanitéc mellé kerül az egységbe, ad egyben egy extra mentőkockát. Tehát ha van két hordágyvivő figuránk a szanitéc mellé, és hat hüvelykre egy gyalogos egységet ér két veszteség, akkor nem minden veszteségre dobunk egy-egy kockával, mint alapesetbe, hanem két kockával dobunk és még minden veszteségre egyet. A példánál maradva a két fő veszteségre négy kockával dobunk, a hatos dobások megmentik a figurát, ha annyira szerencsések vagyunk, hogy több hatost dobunk mint amennyi veszteség volt, akkor az veszendőbe megy. A legtöbb seregben a szanitéc veterán és így a kísérőinek is veteránoknak kell lennie, ez azt jelenti, hogy tizenhárom pont egy kísérő, egy három fős maximális mentőcsapat ötvenhat pont.

verdun7.jpg

Szaka barátom feszegeti nagyon a kézigránátos szabályokat, ezekre is van ötletem, mert a BA-ból ez teljesen kimaradt, viszont a Nagy Háborúban ez fontos momentum volt. Mivel inkább az 1916 utáni csatákra készülünk, ezért úgy veszem alapban minden puskás gyalogosnál van kézigránát, tehát az egész raj dobál gránátot. Nem lehet keverni a lövéssel, vagy gránátot használ mindenki, vagy lőnek. A kimondott gránátos figurák extra két pontba kerülnek, és nincs puskájuk. Viszont a gránát dobásnál, két figurát érnek. Amikor egy raj gránátot dob, megnézzük hány főből áll, ettől függ a sebzés. Találatot nem kell dobni, mert a gránátnak pont az a lényege, hogy felülről bedobálják a fedezékbe,így nem véd ellene a fedezék. Ha csak három emberünk van, nincs gránátdobási lehetőség. Ha három és hat között van a létszám K3 találat van, hat és tizenkettő között K6, tizenkettő felett K6+3 a találat. Kidobjuk hány találat van, a célpont meg dob rájuk mentőt ha reguláris akkor 4,5,6-nál veszünk le figurát, a veterán esetében 5,6-nál. Erre nincs szanitéc mentő. Amikor számoljuk a figurákat, a gránátosok kettőt érnek. Tehát egy hat fős raj, két gránátossal, nyolc figurának számít, ha gránátot dobnak. A gránát hatótávja hat hüvelyk. Amin még gondolkodom, hogy színesebb legyen a játék, az a német típusú nyeles, meg az antant -féle tojás gránátok közötti különbség. A németek kaphatnának nyolc hüvelykes hatótávot, de a létszámukból le kellene vonni egy főt, mert a gránátjaik kevesebbet sebeznek. A házba bedobálásra simán lehetne az a szabály, hogy ha talpkontaktusba vannak a figurák az épülettel, minden ajtón és ablakon két figura dobhat be gránátokat. A kilövésnél is két figura lőhet ki. Természetesen ha a két figura történetesen gránátos, akkor ők négy figurát érnek.

Itt hoznék egy példát arra, hogyan is képzelem megoldani azt, amire István barátom mint aktív hagyományőrző és hivatásos katona mutatott rá. Ez pedig az ún. vállalkozások kérdése. Ez a valóságban úgy zajlott, hogy kettő-négy önkéntes harcedzett katona összeállt, és végrehajtott valami feladatot, mint például egy ellenséges őrszem elfogása, vagy rajtaütés, esetleg az ellenség közelébe lopózás és felderítés. Erre lennének kettő-négy fős egységek, veterán morállal, a  BA szovjet listája alapján a páncélelhárító rajokról mintáztam ezeket. Maximum három lehet egy szakaszban ilyen raj, és ezeket ha a küldetés engedi, előre rejtve fel lehet rakni a senki földjére. A BA koncepcióban ezek az álcaruhás szovjet felderítők, akik Molotov koktélokkal és géppisztolyokkal felszerelkezve, megvárják a német tankokat, hogy elhaladjanak mellettük és hátulról a Molotov koktélokkal megpróbálják őket felgyújtani. Az én olvasatomban ezek lehetnének, közelharci fegyverekkel felszerelt vállalkozók, így ha négyen vannak és mind gránátos, akkor nyolc figurával érnek fel mint gránátdobó raj. Ha az 1918-as németeket nézzük, nekik lehet veterán rohamosztagos egy ilyen raj, korai géppisztolyokkal és gránátokkal felszerelve, vagy amerikai tengerészgyalogosok sörétes puskákkal, minden verzióra van így megoldás. De a ezeket a keretlétszám terhére lehet csak kiállítani, tehát ha van egy szakaszom, aminek a maximális létszáma negyven fő, akkor három ilyen rohamjárőr teljes létszámmal az tizenkét fővel kell hogy csökkentse a maradék alakulataimat.
Folyt köv.

3 komment

Címkék: első világháború Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr796434453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zirrian 2016.10.02. 00:00:40

János mester, elkészült végülis az átirat? Kezd viszketni a tenyerem némi első világháborús haccacáréra :)

janos900 2016.10.02. 15:41:58

@zirrian: Nem mert, közben beígértek 2016 őszre egy ww1 átiratot, ami aztán nem készült el, illetve kijött a 2-es szabály. De ettől függetlenül, simán lehet használni a WW2-öt WW1-re, semmi nagy varázslás nincs benne. Puskagránátra van szabály a Francia listában, golyószóró, lángszóró mind van. A korai csatákban meg csak puskás rajok. A következő játékban használni fogjuk a +1 kocka tűzerőt a géppuskáknál, meg az ambush-nál annyiszor lő a géppuska ahányszor keresztezik a lővonalát, viszont ha több az egyes a dobáson mint a hatos, akkor beakadt a fegyver. A beakadás után a következő lövésnél egyesével kell dobni a kockákat amikor hatos lesz az elakadás megszűnik és a maradék kockával lő a fegyver.
A parancsnokok is fognak aktiválni a hatósugarukba, ez is benne van a 2-es szabályba. Kb ennyi lesz most.
süti beállítások módosítása