HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Max Hastings: 1914, könyvismertető

2015.02.21. 16:22 janos900

Amikor először láttam ezt a könyvet az Amazonon, besoroltam a tucat könyvek közé, egy újabb centenáriumi divat kötetnek gondoltam. Pedig a szerző Bombázók címmel magyarul is megjelent könyve annak idején nagyon tetszett. Aztán megláttam a könyvtárban és kivettem, őszintén szólva az eleje amikor a politikai eseményeket vezeti végig vontatott és unalmas volt, nem volt hozzá kedvem. Ezért fogtam és szétdarabolva kezdtem el olvasni, elsőnek a Monarchia és Oroszország hadműveleteiről szóló fejezeteket, majd a szerb frontot. Utána a Tannenberg körüli harcokat. Majd pihenés képen a tengeri hadviselésről szóló fejezetet és végül a nyugati front eseményeit.

Úgy gondolom az általam önkényesen korai csatáknak becézett periódus egyik legjobb könyve az 1914 Európa lángba borul. Olvasmányos stílusban, sok apró sztorival színesítve adja meg azt az áttekintő képet, ami alapján megérthetjük miért nem lett vége a konfliktusnak a falevelek lehullásával. A BEF szerepét is kellő távolságtartással mutatja be, Max Hastings. Az Amazonon több brit olvasó is nehezményezte a nemzeti mítosz rombolását meg az antipatrióta hozzáállást. Nekem speciel tetszett ez a rész is, pedig nagy kedvencem az "öreg haszontalanok" története. Segített időrendbe szedni a tudásomat, külön kiemelném az objektivitását amivel az 1914-es Viktória keresztek témáját kezeli, ezek ugyanis fontos részei voltak a britek hadba szólításának, ezért is van az, hogy a későbbi háborús években jóval nehezebb volt egy ilyen kitüntetést kiérdemelni, mint az első hónapokban.
max-hastings-1914-europa-langba-borul.jpg
A francia hadsereg 1914-es harcairól részemről viszonylag kevés könyvet olvastam, se a magyar, se az angol nyelvű szakirodalomnak nem témája ez, mert a forrásokat franciáról kellene fordítani. Szóval nekem jól jött ez a korrekt alapozás a témában amit a kötet ad. Az orosz hadseregről is kapunk egy alap tudást, ez sem valami felkapott téma, a mi történészeink is csak mint arctalan tömeget kezelik az oroszokat. Hallgattam már élőben előadót, aki percnyi pontossággal elmondta a monarchia csapatainak a küzdelmeit a Kárpátokban, meg, hogy hol vannak az elesettek sírjai, de az ellenfélről nem bírt semmi érdemlegeset mondani. Az 1914-es orosz sereg katonái és felszerelése, semmivel sem volt rosszabb mint az ellenfeleié, a hadvezetése, meg a logisztikája viszont kritikán alul teljesített.
A könyvet tehát ajánlom azoknak akiket az 1914-es események érdekelnek mélyebben, de némi fenntartással. Mivel 672 oldalas, nem egy könnyű olvasmány, ezt szinte minden az angol eredetit pontozó olvasó megjegyzi az Amazon honlapján. Szerintem, úgy érdemes használni, ahogyan írtam, frontok szerint összeolvasni a fejezeteket. A Gabo kiadó sajnos nem végzett jó munkát a fordítással, a felsorolásokban egy csomó hiba maradt, számolatlan mennyiségben a vesszők, valamint az és szócska használata helyett, a szöveg így néz ki: fáradt & poros & szomjas katonák. Egy idő után már idegesítő, tekintve a könyv árát, igazán elvárható lett volna, még pár átolvasás. Ha valaki hozzám hasonlóan ki tudja kölcsönözni, ne habozzon. A megvételén már elgondolkodnék, én beraktam az angol eredetit a Kindle listámra, hátha lesz kedvezményes valamikor.

4 komment

Címkék: könyvajánló első világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr477194563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HPetyo 2015.02.21. 19:03:13

Én megvettem és nem bántam meg, de néhány dolgot nehezményeztem benne.
A háború 80%-ban a nyugati fronton zajlott. Egy 600 oldalas könyvbe egyszer fért bele hogy az Osztrák Magyar Monarchia teljes nevét leírja. Utána csak egyszerűen Osztrákok. Ezt nem veszem be.
A szerző fontosabbnak tartotta, hogy a szerbiai hadjáratot azonnal az atrocitások kiemelésével kezdje, a hadműveletek bemutatása helyett. Még szlovén meg cseh forrásokat, visszaemlékezéseket is gyűjtött, de érdekes módon magyar egy se fért bele. Az hogy a Monarchia haderejének mekkora részét képeztük létszámban és szerepvállalásban tán meg sem említi.
A könyv végén kitér egy kicsit a háború végére és annak hatásaira, eredményére. A magyarokról annyit tudott írni, hogy megszabadultak az osztrákoktól. Arról hogy micsoda területi és népességi veszteség érte a magyar nemzetet már megfeledkezett, pedig a mai napigérezzük a hatásait. Igen, ezek bántják a nemzeti öntudatomat, de szerintem Magyarország és a magyar nép sokkal nagyobb részt vállalt a nagy háborúból, hogy ilyen látványosan elmenjünk mellette.
Szerintem ezek súlyos szakmai hibák, hiányosságok. Terveztem egy cikket írni a könyvről összehasonlítva Keegan Első világháborújával, de megelőztél. :-)
Mindezeken túl, remek kis könyv, hiánypótló itthon. Olvasmányos, legnagyobb értéke szerintem az első 200 oldal, a politikai előzmények bemutatása. Rendkívül érdekesen és informatívan megírva.

janos900 2015.02.22. 12:01:31

@HPetyo:

Nem értünk egyet. :D
Ezt a könyvet az angolszász olvasóknak írták, a franciák szerepét kiemelte, a szerző mert erre nagy szükség volt. Azért hogy a britek vegyék észre, a nyugati frontot 4 évre vetítve sokkal inkább a franciák tartották, és nem a saját csapataik. 2013-ban még mindig ezt kell tudatosítani bennük. Ezek után a keleti-front valami távoli egzotikus téma, a Monarchia és benne az egyik nép, teljesen sokadrangú. A saját csapataik részvétele az olaszok oldalán teljesen elfeledett téma, ezek után egy olyan ellenfél egyik részéről írni, aki ellen nem is harcoltak, teljesen felesleges és közömbös része a történetnek. A magyar történelemoktatás is pont ilyen, semmi különös nincs ebben. Magyar forrást meg majd akkor fognak használni ha mi szépen lefordítjuk ezeket angolra, és kiadjuk. A lengyelek legalább ennyit szenvedtek a nagy háborúban és a forradalmakban, az ukránokról már nem is beszélve, mégse ír róluk a kutya sem.
Szerintem ezeknek az elvárásoknak a magyar nyelven írt összefoglaló munkák esetében van létjogosultsága, egy brit történész soha sem fog ezeknek megfelelni, véleményem szerint nem is kell neki, az ő célja a saját országának lakóit tájékoztatni arról, hogy mi is történt akkor, és abban nekik milyen szerepük volt. A magyar szempontokról írjanak a magyarok, mindenki a saját szerepét dolgozza fel, illetve a vele szemben állókét, az angolok sokat és részletesen foglalkoznak a németekkel is, meg a törökökkel is, mi magyarok nyomatjuk az olasz frontot, de jóval kevesebbet lehet olvasni az oroszok vagy éppen a románok elleni harcokról, de írhatnám a szerbeket is.

Fosca 2015.02.23. 16:25:35

Én is elolvastam M.H. könyvét; ő azt írta, amit egy érdeklődő angol ebben témában felkutatott. A mi nemzeti tudatunktól távoli és mindenképp sértő a megközelítése, amit szerb fronton történtekről ír. De "nézzük el neki", hiszen a történelmet a győztesek írják. Ajánlanék figyelmébe, néhány ma gyar Háborús naplót a témában - persze, csak ha angolra fordítaná valaki... Én magam is kutatok kedvtelésből, sajnos nagyon kevés a forrás. A HM még a centenáriumra sem készített el méltó honla pot, szinte semmi nincs digitalizálva, tehát ma rad az ÖNB és - a még élő -leszármazottak. A több millió áldozat, szerintem ennél sokkal-sokkal többre tarthatna igényt?!....
A könyvet szívesen továbbadom féláron, utánvét tel. p r a g a i l d i k o k u k a c e x t e r n e t p o n t h u
süti beállítások módosítása