HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

A 18. hadosztály támadása 1916.07.01, TGW küldetés

2015.08.29. 20:54 janos900

Minél többet olvasok az 1916.07.01.-én történt támadásról, annál érdekesebbek a The Great War játék küldetései. Mivel szeretek minél hatékonyabb lenni, ezért most megpróbálok egy vonatkozó csatát bemutatni, úgy hogy az egyben gyorstalpaló oktatás is legyen, azoknak akikkel majd játszani fogom a játékot. Ugyanakkor kötődjön az ütközet egy érdekes momentumához, sőt még olyan küldetést is választottam, amit csak a Kickstarter támogatói kaptak meg, így egyúttal az alapjátékot később megvásárlóknak is érdemes elolvasni, hiszen a cikk alapján lejátszhatják majd a pályát ami nincs az alap dobozban. Fényképezni továbbra sem tudok, ez már azután derült ki, hogy elraktam a játékot, szóval vegyük úgy, hogy korabeli légi fotók alapján tartok eligazítást. 

A küldetés a 18. Brit hadosztály támadása a Montauban szektorban. Ez a támadás sok más hadosztály első napi próbálkozásával ellentétben, sikeres volt. Köszönhető ez főleg annak, hogy a tüzérségi előkészítés a sokkal tapasztaltabb francia ütegekkel kombinálva történt, az aknavetőiket a lehető legközelebb hozták a fronthoz, valamint annak, hogy a franciák mintegy magukkal rántották a szomszédos brit hadosztályokat. Egyszerűen a britek átvették a támadási ritmust, pedig a 18. hadosztály ugyancsak a Cimbora zászlóaljakból állt, csupa alig képzett, lelkes önkéntes, ők a Kitchener féle második százezerből alakultak. A háború elején jelentkezőket hatszor százezer fős hadseregekbe kezdték megszervezni, innen ered az elnevezés. A toborzási körzetek miatt a 18. hadosztályt pedig úgy is emlegették, hogy a "keleti 18".

wp_20150829_15_16_47_pro_800x449.jpg

A támadás reggelén két föld alatti aknát is robbantottak a német állások alatt, az egyiket a szomszédos 7. hadosztállyal közös csatlakozási pontnál, a másikat a Casino-ra keresztelt ponton, a hadosztály támadási sávjának nagyjából közepén. Ezt jelképezi a térképen a barna kráter. A robbantás 7:27-kor történt ez volt a jel a támadásra, innen kapjuk meg mi is a csata irányítását. A hadosztály mindhárom brigádja részt vett az első hullámban történt támadásban, a küldetésben tizenkét gyalogos egységünk van, ebből kettő rohamcsapat, az előrehozott aknavetőket három egység jelképezi, valamint kapunk egy géppuskás alakulatot. Ha nagyon ragaszkodunk a léptékekhez, minden négy figurás gyalogos csapat egy zászlóalj, az aknavetők és a géppuskás egységek természetesen nem zászlóalj erejűek. A valóságban a hadosztály erős ellenállásba ütközött, de bejutottak a német állásokba, és a nap végére elérték a kitűzött céljaikat, sőt még egy esti német ellenlökést is visszavertek. Lábjegyzetként az előző posztban ajánlott első videó a Time Team által kiásott óriás lángszóró itt lett bevetve.

wp_20150829_15_17_03_pro_800x449.jpg

wp_20150829_15_16_55_pro_800x449.jpg

A küldetés kezdeti paramétereiben érződik a brit fölény, a német tüzérség gyengébb, és kevesebb HQ pontot is kapnak, viszont védekezniük kell és három géppuskás egységük van. Számszerűleg a németek 5 command kártyát, 3 combat kártyát, 6 HQ pontot és hármas erejű tüzérségi támogatást kapnak. Ezzel szemben a britek 5 command kártya, 3 combat kártya, 8 HQ token és maximális ötös erejű tüzérségi támogatással indulnak, valamint övék a kezdés is. A küldetésben hét pontot kell elérni, ahhoz hogy valamelyik fél nyerjen. Minden megsemmisített egység egy pontot ér. A brit játékos kap egy ideiglenes győzelmi pontot ha van egysége az első német árokban, és kap egy másodikat ha van egysége egyidejűleg mindkét vonalban. Ha valamelyik brit egysége kiszorul vagy megsemmisül a győzelmi pont elvész. Magyarán a németek simán elszedhetnek pontokat a britektől, ha kiszorítják őket az állásaikból. A britek ugyancsak kaphatnak győzelmi pontot, minden saját egységért ami a német oldalon el tudja hagyni a térképet. vagyis akár puskalövés nélkül is lehet nyerni, csak el kell érnie hét brit egységnek a térkép túlsó végét, és ki is kell lépnie. A britek viszont versenyt futnak az idővel, minden alkalommal, ha a német játékos kijátszik egy Recon command kártyát, dönthet úgy, hogy nem két command kártyát húz és választ közülük, hanem csak egy kártyát és egy győzelmi pontot! A pakliban három Recon kártya van, tehát extrém esetben a német játékos három pontot is kaszálhat ilyen módon, arról már nem is beszélve, hogy a pakliban van két Counter Attack lap, vagyis az óvatlan brit játékos, ha kijátszik egy Recon-t könnyen lehet, hogy a következő körben a német másolja a kártyáját egy Counter Attack lappal. (Hja, kérem ez egy kártyapaklival kombinált wargame, a jó öreg Magic the Gathering-ból ismert varázs és ellenvarázs, valamint pakli gyorsító és egyéb trükkök itt is felbukkannak.) A térképen keresztben végighúzódó szögesdrót akadálytól kezdődően, négy hex szélességben húzódik a senki földje, erre a szakaszra a brit játékos a küldetés lejátszása előtt végigdobálja az előkészítő bombázást. Ez annyit tesz, hogy egy K6 kockával dob, balról jobbra kiszámolja a kapott értéket, és a hexre elhelyez egy kráter jelölőt, majd megint dob, lép annyi hexet ahányat dobott és lerak megint egy krátert, mindezt négy soron keresztül, ha szerencséje van a szögesdróton sok találatot ér el, mert ilyenkor a drót megsemmisül, egyszerűen felfordítjuk a terep tokent és a mozgást megállító drót helyére egy fedezéket adó árok kerül. A képen a piros csillagok jelölik a becsapódások helyét.

wp_20150829_15_21_49_pro_800x449.jpg

Ha támadóként nézem a kezdő felállást, akkor szépen egyenlően, mindhárom térfélre kaptam kaput a műszaki záron. A jobb oldali egyensesen csillaggal jelölt rohamosztagom előtt nyílt. Viszont pont lő távon belül van a németek egyik géppuskás egysége (lőtávja: 3-3-3-1), három kockával fogja mészárolni szegény bakáimat a résben. Azért nézem a jobb oldalt, mert a következő kártyákat kaptam a kezdő leosztásban:

wp_20150829_15_23_35_pro_800x449.jpg

Nagyon szerencsés leosztás, mivel van nyolc HQ pontom a jobb oldalon nagy erőkkel, öt körön keresztül fogok tudni előre nyomulni. A Direct from HQ laphoz maximum négy HQ pontot lehet elkölteni, és ezzel négy tetszőleges saját egységet mozdítani bárhol a térképen. Az Infantry Assault kártyával az első körben át kell rohannom a résen, a kártyával egy térfélen minden gyalogos egységet mozgathatok, mozoghatnak két hexet és támadnak, vagy mozognak három hexet. Lőni ugyan nem fogok tudni, de a rohamosztagot be tudom juttatni a domb mögé a lövészárokba a németek mellé. A rohamosztag mellett álló sima gyalogosom fel tud futni a dombra, a jobb oldali erdősávban álló gyalogosom kifut majd a domb mellé a nyílt mezőre áldozati báránynak a géppuska elé, a negyedik egységemet az aknavetős és a géppuskás egység mögül pedig fel tudom hozni a rohamcsapatok jelenlegi helyére. A második körben aztán az Assault Right lappal mind a hat egységnek tudok majd parancsot adni, az aknavetősök tudják lőni az árokban lévő német gyalogost valamint a dombra állított egységem is és a rohamcsapatom is tud majd ellenük közelharcban támadni. Nagy valószínűséggel a német játékos az első körben lőni fog a géppuskás egységével, és közelharci támadást intézni az árokban lévő gyalogságával. Mivel a nyílt mezőn álló gyalogság túl zsíros falat, a géppuskás azt fogja lőni, így az árokban kibontakozó közelharcban maximum három figurát veszíthet a rohamcsapatom, ez elég valószínűtlen, mint ahogy az is, hogy a rohamcsapatnak vissza kellene vonulnia. Ekkor fogom használni a combat pakliból kapott kártyáimat:

wp_20150829_15_23_42_pro_800x449.jpg

A Butt&Bayonett lapot egy HQ pontért kijátszhatom ha az egységem túléli a közelharcot, ez így egy csapda a német játékosnak. A gyalogos egysége három kockával üti majd a rohamosztagot, akik az árokban kivédenek egy gyalogos és egy zászló találatot, majd visszaütnek öt kockával a gyanútlan németekre. A normál gyalogos három kockával közel harcol, a rohamosztagos néggyel és még a lap is ad egy extra kockát. Ami marad a német egységből azt a második körben két egységgel és az aknavetővel fogom támadni, ha minden a terv szerint megy a második körben lesz egy győzelmi pontom mert elfoglaltam az első vonalat, meg egy az elpusztított német egységért. Ha minden jól megy nem veszítek el egyetlen egységet sem ezért. A poén kedvéért itt a két leosztás amivel a német indult volna:
wp_20150829_15_24_41_pro_800x449.jpg

wp_20150829_15_24_48_pro_800x449.jpg

Természetesen van egy Recon lapja, ami máris egy győzelmi pontot ér, Whistles&Bugle calls teljesen használhatatlan jelenleg, mert egyetlen német egység sem áll a többivel érintkezésbe. A Box Barrage elég durva válaszlépés lehetett volna az első körben, de ki tudtam volna játszani ellene a Shell Shortage lapot, valamint a Butt&Bayonet is okozhatott volna egy kis zavart az "Erőben", amikor a második körben én próbáltam volna meg kiseprőzni a német egységet az árokból, aki ha túléli szépen visszaüthetett volna. A Big Show kártya gyakorlatilag a Memoir 44 The Finest Hour lapja, egy jó dobással az első körben teljesen felboríthatta volna a számításaimat, mert a géppuska és a közelharcos német egység is egy-egy kockával többet sebzett volna. Kérdés, hogy az ellenfél felismerte volna a szándékaimat és ellövi ezt az értékes lapot már az első körben.
Remélem ebből a kis szösszenetből már lehet érezni, micsoda kombinációs lehetőségek rejlenek a dupla pakliban és a HQ pontokban. A PSC már elkezdte pedzegetni a következő Kickstartert, a tankokat....

Szólj hozzá!

Címkék: társasjáték első világháború TGW

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr387743596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása