HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

5 éves a Hadijátékos blog!!!!

2016.02.12. 18:50 janos900

Bizony, bizony 5 év, majdnem 350 poszt, ez egy jelentős mérföldkő akárhogyan is nézzük. Miért kezdtem el a blog írását? Úgy éreztem olyan dolgokat tanultam és tapasztaltam Londonban, amik itthon csak nyomokban voltak fellelhetőek a wargame hobbi területén. Egyrészt szinte alig volt történelmi játék, vagy ami volt azt alig publikálták (egyetlen kivétel a wargame.hu volt), blogok sem voltak a témában, másrészt a sci-fi és fantasy játékosok nagy része teljesen a mainstream pénznyelő játékok hatása alatt voltak. Ami meg különösen frusztrált, hogy fantasy meg sci-fi játékosok akik elvileg a fantázia szabad szárnyalásának bajnokai, kánonok meg előírások szerint gúzsba kötve játszottak. Hol volt akkor még a Kings of War, rendszer amiben történelmit lehet vegyíteni a fantasy-vel? Vagy a Dust, vagy a Wierd WW2 rendszerek? Szóval úgy döntöttem én leszek a fáklyahordozó, ha valaki elolvassa a kommenteket az Inkvizítorra írt első cikkeim után, pontosan érteni fogja mire is gondolok.

aa5.jpg
aa4_1.jpg
aa3_1.jpg
aa2_3.jpg
aa1_3.jpg
A személyes élményeimet a cikk képei villantják csak fel, hiszen mindről készült blogbejegyzés, csupa remek hadijátékos élmény, az elmúlt öt évből. Na de mire jutottunk öt év alatt, mi magyar történelmi hadijátékosok? Elindult egy nagy csokorra való történelmi hadijáték blog, szélesedett a látómező, tavaly szerveztem itthon is történelmi wargame rendezvényt, talán sikerül az idén is. De ami a legfontosabb, magyarul olvasható "szakirodalom" hozzáférhető ingyenesen a neten, akit megcsap a hobbi szele, nem a semmiből kell kezdenie a dolgot. Bízom benne, hogy a fiatalabb generációból egyre többen már olyan modern magyar hadijátékosok aki angolul olvassák a digitális szakirodalmat, és nincsenek lekorlátozva a szegényes hazai forrásokra. Rengeteg ismerőst és barátot nyertem a blogon keresztül, sok apró közös projektet vittünk véghez. Meg is kértem többeket, hogy írják meg mit jelent nekik a blogom...
TGabi barátom akit sikerült a blogerek széles táborába csábítanom a következő ajánlót küldte:

Amikor János megkért, hogy írjak néhány gondolatot a születésnapi posztjára, nyomban a sikerkönyvek hátulján olvasható ajánlók jutottak eszembe:

Ezt a blogot olvasva átélheti az igazi történelmi hadijátékosok valódi élet érzését...
John Player, a Washington Post rovatvezetője

Ebben a műfajban még senki sem írt hasonlót...
Sir Anthony Dice, a The Times főszerkesztő helyettese

Elegáns, és mégis könnyed...
Francis Joueur, a Le Monde kulturális főmunkatársa

Azon kevés honlap közé tartozik, amelyet a munkásosztály minden tagjának tudom ajánlani...
Ivan Vaszilijevics Igrok, a Pravda külföldi tudósítója
 
És végül:
Az oldal igen nagy hatással volt rám, amelyen egy félig külföldi szemüvegén keresztül láthattam meg a történelmi wargame világának egy szeletét, és amely nagyban inspirált a saját blogom elindításában.
Tarr (ambasa) Gábor, a Karosszéktábornok
torta.jpg
Zirrian a PlasticFantastic blog szerzője, akivel már rengeteg apró üzletet bonyolítottunk az évek folyamán:

"Sziasztok! Zirrian vagyok, Inkvizítorról, egyéb fórumokról, innen-onnan. A blog évfordulójára kért meg János, hogy írjak pár sort, ezt olvashatjátok. A magam szempontjából viszonylag régen kezdtem a hobbit, úgy kb. 7-8 éve (vagy lehet az 8-9 is), akkor még a fantasy-40k vonalon, de szép lassan eljutottam a történelmi játékokhoz is. Először egy kis napóleoni, aztán második világháború, még előtte középkor, amerikai polgárháború, ókor, minden ami kell. Egy közös volt, hogy szinte mindig ha volt valami kérdésem Inkvizítoron a vonatkozó témában, János tudott segíteni, és a blogját is rendszeresen olvasgattam. Ha valami új korszakot nézegettem, akkor általában találtam valami cikket, érdekességet a témában, és több könyvet is beszereztem ajánlásai alapján, ill. tőle személyesen is vásároltam ezt-azt. Egyiket sem bántam meg, örömmel forgattam mindegyik könyvet. Viszonylag hosszú netes ismeretség után aztán GD-n élőben is találkoztunk, egy élmény volt. Remélem még sokáig fog üzemelni a blog, és bárkinek akinek szüksége lenne segítségre a történelmi hadijátékok terén, vagy csak érdeklődik, bátran tudom ajánlani a Hadijátékos blogot."
 
MeyilKree a Terepasztalos és egyéb stratégiai játékok blog írója, Ő az aki tipikusan a célcsoportomba tartozik akinek a blog íródott. A kezdő játékos aki rácsodálkozott a hobbira, és a blogom a segítségére volt a kibontakozásban:

"Biztosan közületek is sokan ismeritek az egyik kedvenc blogomat, ami nem más, mint a hadijatekos.blog.hu. Amikor 2014 februárjában megtaláltam a hobbit és az inkvizitor.hu blogketrecét, elsőre szimpatikus volt ez a blog.

Az első és legfontosabb, amit kiemelnék vele kapcsolatban, az a szerző önmagával szembeni igényessége. A posztok nincsenek soha összecsapva, soha nincs az az érzésem, hogy ezt most csak úgy kirakták ide. Több műfajban is jeleskedik a szerző.

Egyik remek sorozata az ajánlók. Könyv, játék, film, de a hobbihoz sok mindenben kapcsolódó témakörökben. Mindig pontosan leírja hol található az, amit ajánl, milyen forrás vezette el hozzá. Az egyik legfrissebb posztja a Somme-i csata témakörben pl. ennek a műfajnak egyik legjobb posztja.

Második témakör a különböző történelmi események, csaták bemutatása. Talán ez a műfaj az, ahol a legjobban ki tud teljesedni a szerző, ezt érzem legközelebb hozzá. Körültekintő alapossággal ugyanakkor könnyen érthetően ír, olyan témákról is amik az európai olvasók számára nem mindig ismertek részletesen. Kiemelném az amerikai polgárháborús cikksorozatát, ami történelmi eseményektől, alternatív forrástalálástól, játék és csatarendszerekig sok mindent bemutat.

A harmadik és nekem legkedvesebb témakör a csatajelentések, beszámolók. Itt is jelentkezik a szokott alaposság, első a téma megjelölése, rövid leírása a kornak, csatának, majd annak ami történni fog. Eztán következik több esetben egy kis „saját lore” aztán a csatának a bemutatása. Ha szükséges, magának a játékrendszernek a bemutatása is. Ebben a műfajban a C&C cikksorozat az, amit példaként hoznék. Magam is nagy kedvelője vagyok az ókornak, azon belül is a Róma felemelkedése és közvetlen előzményei korszaknak, így örültem egy ilyen szép, részletes leírásnak egy új rendszerről. Egyelőre dobozban lévő köztársaságkori konzuli légióm biztos kipróbálom ebben a rendszerben.

Ezen kívül a blog többször ajánl rendezvényeket, majd ezekről több esetben kisebb jelentést is tesz.

A tavalyi majd idei GamesDayen is sikerült találkozni Jánossal, ami nagy öröm volt számomra. Mindkét alkalommal jót beszélgettünk és bár alapvetően más játékrendszereket játszunk, remélem egyszer legalább az ókor témakörben, - ha végre elérek oda – találkozunk az asztalon is!

Addig is maradok hűséges olvasója és őszinte kommentelője."

András a Random and Creative angol nyelvű blog magyar írója, akinek ötletei mindig frissítően hatnak rám:

"Azt leszögezném, hogy kettőnk megközelítése a hobbihoz eltérő, ami a két blog tartalmán is meglátszik: én inkább festek,gyűjtök, te inkább a játék oldalára koncentrálsz, más korszakok is érdekelnek, de ez nem jelenti, hogy nem értékelném az írásaidat, ha másként nem, hát mini-ismeretterjesztőként, hogy miért éri meg egy kicsit másfelé figyelni. 
Ami nekem a Hadijátékos blogban elsősorban szimpatikus, az az, amit valahol, valaki az "old school" wargame esszenciájának nevezett: a mélységi kutatás, utánaolvasás. Azt hiszem, a terepasztali ütközetek ezektől kapnak színezetet és a játékos rálátást arra, hogy mi, hogyan, miért történik, aztán így lesznek belőlük olyan jó kis csatajelentések, mint amilyeneket te írsz. 
Az ilyen blog hiánypótló jellegű is, mert személy szerint nem látom, hogy a sok fantasy/sci-fi mellett a magyar neten terjedne a történelmi hadijáték, míg "külfődiában" (nyilván a régebbi hagyományok miatt) inkább az ellenkezője az igaz.
Be kell még vallanom, hogy néha úgy érzem, nem vagyok hűséges olvasó, de ez lehet amiatt is, hogy sűrűbben posztolok kisebb témákról, és a magam ritmusához vagyok szokva. A másik pedig a kommentelés: bármennyire kedves és udvarias a "hű, de szuper" típusú hozzászólás, inkább tartózkodok tőle, és csak akkor kommentelek, ha hozzá tudok a témához fűzni valami érdemit. (Mentségemre el kívánom mondani, hogy az ajánlóidnak általában utánanézek, pár bemutatott ingyen/olcsó Kindle könyvet le is töltöttem, plusz a TURN-t is a te blogposztod után kezdtem el nézni.)" 
 
Ghulk barátom akit sikerült a történelmi játékok felé terelnem, majd Emerald barátommal kijöttek hozzám Londonba és szervezték a Salute-ot 2011-ben, 2014-ben pedig a Crisis-t is megnéztük együtt Antwerpenben. Ghulknak annyira megtetszett a Királyság, hogy mára helyet cseréltünk és ő él kint a ködös Albionban:

"5 évvel ezelőtt akadtam Janos blog-jára. Akkor meg a Warhammer köd lebegett a szemem előtt, történelmi vagy mas játékrendszer eszembe sem jutott. Par hónap alatt János post-jai elindítottak valamit. Témái es az, hogy rengeteg minden új dolgot mutatott be (hazai vonatkozásban ő világított rá először, hogy nem hogy élet van kedvenc angol cégünkön túl, de egy teljesen más világ tárul, egy Kánaán.) Azóta sok minden változott, de még mindig ez az a blog ami a legtöbb segítséget adja. Akár új project-be kezdéshez vagy tagtoborzáshoz. Szinte minden korhoz fel tud mutatni egy magyar hivatkozást. Csak így tovább! Ahogy szigetlakók mondjak: Janos, keep calm and carry on blogging:)" Ghulk

"Mit is mondhatnék janos900-ról és az ő elhíresült spártaian Hadijátékos-nak keresztelt blog-járól?! Széleskörű, több témát érintő, történelmi, ugyanakkor modern felfogású, tényeket közlő, és hobbiesemény beszámolókat megjelentető írások kincsesbányája ez, már több mint 5 éve és az érdem többfokozatú. János amellett, hogy a blog-on saját élményeit tárja a nagyérdemű elé és számára fontos vagy érdekes témákat veséz ki, rengeteg lehetőséget ad hasonló érdeklődési körű társainak is a kibontakozásra. A blog továbbá nemcsak szócső, ami megszólítja a történelmi játékokat még csak hírből ismerőket, hanem a legolvasottabbaknak is nyújt teljesen új információkat tartalmazó írásokat, amikbe élmény belemerülni. Én nem egyszer kaptam magam azon, hogy egy cikk felénél elkezdtem a témát az interneten szimultán kutatni és mintegy támpontként használva haladtam a bekezdésekkel, miközben a kibontott témáról írtakat bújtam különböző fórumokon. Izgalmas órák voltak azok és szerintem sokan elmondhatjuk, hogy ha csak egy-egy élményt kaptunk tőle, már nem tudjuk eléggé megköszönni a kitartó munkát, amit belefektetett az író. Hát igen, Jánossal közös emlékeink is gyűltek az évek során és élőben beszélgetve vele szinte mindig elkápráztatott lexikális, sokrétű tudásával, mely lehetőséget teremtett az elmélyült diskurzusainkra főképp a Világháborúkat érintő témákban. SzületésnapjUK alkalmából kívánok nekik még sokszor ennyi bejegyzést, rengeteg vendégírót, kommentet, lájkot és sok örömöt... ha utóbbit már nem leled a blogolásban, csak akkor hagyd abba! A kezdetektől olvasód és hobbitársad Kiss Gergely "Emerald"

Nem marad más hátra,csak az hogy Téged is megkérdezzelek: Kedves olvasó, neked mi a véleményed mi tetszik a blogon és mi nem?

14 komment

Címkék: riport

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr398379920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HPetyo 2016.02.12. 20:49:11

Gratula legalább még ennyi évet kívánok a blognak, de leginkább a többszörösét! :)

nulysses 2016.02.13. 15:28:34

Szia!

Soha nem kommenteltem, de régóta olvasom a blogot. Annak idején, kb. 15 éve rántott be a wargame, az akkoriban "felújított" Chainmail révén, ami utána jól be is bukott. 7-8 évig heti rendszerességgel toltunk mindenfélét (általában ingyenes rendszerek és skirmish, néha nagyobb csaták, 1. vh, 2. vh, Vietnam, fantasy) egy jó cimborámmal, később egy kisebb baráti társasággal, aztán jó 5 éve az egész sajna elhalt. De a blogodat minden nap felkeresem, és lelkesen olvasom, mert a téma még mindig érdekel, és élvezetesek a cikkek, ismertetők. :)

Szóval rövidre fogva, és a kérdésre válaszolva, az egész úgy jó, ahogy van, és kívánom, folytasd még ilyen lelkesedéssel a hobbit és a blogolást úgy kb. még jó 50 évig. :)

Sándor Kaba Sarkadi 2016.02.14. 15:15:18

Sok boldog születésnapot kívánok, István kilenc-null-null kolléga blogjának!

Annyit azért hozzátennék, hogy az eltelt öt év alatt azért annyi változott, hogy jelenleg MasterDwalin (Farkas) és rajtam kívül (Kabaman) más mostanában nem is foglalkozik Warhammer 40.000 játékkal. A történelmivel sokszor megvolt már az "ismerkedős" randim, de amilyen nagy a választék, annál könnyebb beleválasztani egy olyan korba vagy olyan figuraméretbe (28 mm VS 1:72), amit éppen rajtad kívül senki sem játszik a klubban... 40K-t meg legalább mindenhol játszanak, az a "közös nevező" az országban.

Üdv:
Kaba

janos900 2016.02.14. 21:02:08

@Sándor Kaba Sarkadi: Köszi Pali. István nevében is, bárki légyen is. :D

Ismerkedős randi helyett fel kell mérni a terepet, megmaradni az olcsó 20mm-nél, de elkészíteni mindkét sereget. A történelmi játék sajna már csak ilyen, korszakot kell építeni nem sereget. Ha mindenki félkész félig festett figurákkal kolbászol, két festett kész sereg simán vonzóbb, főleg ha a tulaj keni-vágja a korszakot meg a szabályt és hajlandó játékot vezetni. Ez bevált Londonba, bevált a makettversenyeken, meg a fehérvári rendezvényen is :D

Amúgy meg ott a Kings of War, bármilyen történelmi 28mm-es puskapor előtti sereg megfelel hozzá. Rózsák háborúja Perry plasztikból meg simán megvan az egy nagy KoW sereg, vagy kettéosztva pár extra zászlóhordozóval az eredeti történelmi 2 sereg. Ha akarsz se tudsz mellé lőni. :)

Sándor Kaba Sarkadi 2016.02.14. 21:49:22

@janos900: Elnézést, valamiért Ércre asszocsiáltam, aki István, és szintén történelmiben szerette nyomni inkább :) Bocsi!

Kings of Wart sikerült megszerettetnem Debrecenben, szinte mindenki játssza, szeretjük!

Sajnos nekem rosszabbnál rosszabb történelem tanáraim voltak (az egyik unalmasan magyarázott, a másik meg politizált) így sajnos egyik korszakban sem volt kedvem elmerülni, inkább a fantasy világába menekültem a regények és a Warhammer segítségével.

MeyilKree 2016.02.14. 22:38:21

Mit is mondhatnék még?
Köszi, hogy vagy.

Ez a 28 mm Historycal KoW meg jó ötlet, egy Agincourt két kingdoms of men sereggel simán jó lehet, főleg, hogy most kijöttek az új perry figurák is....
Jajj, péz kéne mindég, nekem meg lakást kell venni.... :)

Matney 2016.02.15. 22:32:11

Gratulálok a szép évfordulóhoz és a mögötte álló tartalmas éveknek! Inspiráló olvasni téged (és a GD-s beszélgetésünket is nagyon élveztem), szeretnék hasonlóan tartalmas bejegyzéseket írni én is majd egyszer, ha időm is lesz rá. :)

janos900 2016.02.16. 07:42:31

@Sándor Kaba Sarkadi: Semmi gond, csak poénkodtam. :) Én a matekot meg a fizikát utáltam meg a tanár miatt. :)

@MeyilKree: Ugyan, olvasók nélkül az egésznek semmi értelme. :D
Ha ez vigasztal én megvettem a lakást, most az viszi a pénzt, hogy beköltözhessek. :D

@Matney: Köszönöm szépen. Megfogtad a lényeget, az idő a legnagyobb gond, bőven van elég festeni meg játszani való cuccom, időm nincs őket kihasználni.

Sándor Kaba Sarkadi 2016.02.16. 07:44:20

@MeyilKree: Gabi koma, ha rendelnél Perrytől, jusson eszedbe Kaba báttya, mert ő is szeretne rendelni onnét szép figurákat. Köszöntem!

gorugrany 2016.02.16. 21:38:31

Gratulálok én is és köszönöm az inspirációt, amit az írásaidon, blogodon keresztül nyújtottál és nyújtasz! 2003-óta vásárolok figurákat. Természetesen Warhammer-rel kezdtem mostanra már én is áttértem a történelmi játékokra. Habár inkább csak gyűjtök és nem játszok. Napóleon, Harmincéves háború, egy kis sötét középkor némi ókor. Nálunk kevés a wargame-es még kevesebb akit ugyanaz a korszak érdekel mint engem és ideje is lenne játszani. Az alapelvet tartva azért két sereg mindenből szükség esetére. Sőt nem akarom elkiabálni, de mostanában tervezek egy blogot indítani én is alapvetően azért konvertálós témákkal.

gorugrany 2016.02.17. 01:45:38

Ha kimondtam legyen is úgy belevágtam:
GHB avagy Górugrány Hadijátékos Blogja
gorugrany.blog.hu/

janos900 2016.02.17. 23:34:55

@gorugrany: Nincs mit. Hajrá a blogíráshoz, alakul. :)
süti beállítások módosítása