HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

ASIAGO 1918 Bolt Action csata

2016.10.31. 09:51 janos900

Két napja próbálok kipréselni magamból egy csatajelentést a legutóbbi Első Világháborús 28mm-es Bolt Action játékunkról. Nem megy, nem megy, mert annyi mindent kellett volna jobban csinálni, meg olyan nüansznyi dolgokon csúszott el a küldetés, hogy folyamatosan felbosszantom magam, ha eszembe jutnak. Elsősorban az volt a baj, hogy csak be esetem végül a játékra, egy hónappal előre megterveztük a játékot, sikerült is egy csomó figurát feltalpalnom, de aztán teljesen elhavaztam. Nem sikerült újraolvasni a szabálykönyvet, és nem sikerült kialakítanom egy egységes képet a küldetésről a fejembe, egyrészt a játékosok száma sem volt biztos, másrészt a tereptárgyak sem voltak meg a fejemben. Igyekeztem kimérni a távolságokat és kiszámolni a hat körös játékra, hogy körülbelül mikor kell a támadónak elérni a védő állásait, hogy legyen esélye betörni az árkokba, de egy körrel elcsúsztam végül. Arra jutottam, hogy mindenképpen kell szerveznünk egy újabb játékot a Bolt Action 2 szabályok alapján, a házi módosításainkkal felturbózva. Tekintve, hogy az előző játék óta elkészült egy 60 figura körüli Brit sereg Ambasa jóvoltából, Szaka pedig szuper francia sereget alkotott, részemről pedig rengeteget olvastam a Somme-i csatáról, a következő alkalomra egy 1916-os erdei találkozó harcot szeretnék összehozni (High Wood), ahol lehetne manőverezni, előre vetett rejtett alakulatokkal operálni (tüzérségi megfigyelő, mesterlövész), szóval valami igazán mozgalmasat játszani.

a1_1.jpg
a2_1.jpg
a3.jpg
Nézzük a csatánk lefolyását, az Antant oldalon két játékos három szakasszal a védőállásaiba várakozva fogadta az egyesített K.u.K. és Császári Német csapatokat, akik szintén három szakasz erővel támadtak, de minden elveszített egységük visszajött a térkép szélén a következő körben. A védők a csapataik 33%-át rakták fel előre, úgy hogy minden három aktiválásra kaptak öt kártyalapot, ezek a lapok mind kaptak vakon egy tüzérségi támadást, valamint a támadók kiválaszthattak összesen hat lapot ami dupla támadást kapott. Itt kellett volna, egy csomó apró szabályozás amivel a védők életét nehezítettem volna. Utólag már okosabb vagyok. Egyrészt a támadóknak hat hüvelykkel a térkép szélétől kellett volna kezdenie, a védőknek rosszul dobtuk a térképre belépő egységeik parancsnoklási próbáját, mivel ezt alaphelyzetben +1 nehezítéssel kell dobni, sőt a hátsó állásokra áthelyezett bombázás miatt újabb +1 lett volna ez a próba. Vagyis kilenc helyett hét alá kellett volna dobni ahhoz, hogy az egységek beléphessenek. Csak az árkokban lehetett volna bejönni a térképre, kizárólag hat hüvelykes sebességgel. Ehhez képest szinte az összes védő bejött az első körben, bárhol a térkép szélén. A bombázásnál dobnunk kellett volna minden darab drótakadályra, hogy még több rés legyen ezzel egy körrel felgyorsítottuk volna a támadást, ezzel a harmadik körre az árkok rohamtávolságba kerültek volna, ez már rendesen megnehezítette volna védők dolgát. Hiszen a játék hat körös, illetve ha az utolsó körben szerencsés a dobás hét körös.
a4.jpg
a6.JPG
a7.JPG
a9.JPG
A kezdeti beállítások, vagy inkább azok hiánya miatt a támadók fennakadtak a "dróton", végül az utolsó két körben elérték az árkot, de az első két parancskocka mindkét utolsó körben a védőké volt, így az élen rohamozó egységeket könnyűszerrel lekaszálták, a többi meg messze volt egy rohamhoz. A tüzérségi támadást támadóként a jobb szárnyra fókuszáltuk, elég jól le is fogta Ambasa alakulatait, hatalmas mázlija volt, hogy a hat figurás veszteséget elszenvedő kártyalapja alatt pont nem rejtőzött egysége. A géppuskája három körre lebénult a négy PIN jelölőnek hála, szóval volt esélye a támadóknak is, de az idő és a távolság teljesen ellenünk dolgozott. Az első körben nagyon gondolkoztam azon, hogy a bal szárny helyett én is a meggyengített jobb szárnyon hozom be a szakaszomat, ezzel meglett volna a kétszeres helyi fölény, de ez azt eredményezte volna, hogy Szaka a francia szakaszával végig malmozva tölti a napot. Így csak azután raktam fel őket a jobb szárnyra, miután elvesztek és újratermelődtek. A lövészárok elleni roham egy nagyon feszes tempójú küldetés, nagyon jól kell felépíteni ahhoz, hogy kiegyensúlyozott és izgalmas legyen, ez most nem jött össze, vagy csak villanásnyira a végén.
aa1.jpgaa2_1.jpg 
Összességében egy jó kis bemelegítő játék volt, rengeteg hibával, mivel nagyon régen játszottunk utoljára, most az a cél, hogy a jövő év elejére tovább fejlesztgessük a seregeket, és játszunk egy újabb csatát. Az új szabálykönyvet át kell rágni és írni egy kivonatot amiben összegezzük a házi kiegészítéseket. Ezt pedig el is kell olvasnia mindenkinek a csata előtt mert meg kell mondjam, komoly erőfeszítés egyedül menedzselni öt ember játékát. A seregek méreteit is valami egészséges szintre kell lecsökkenteni, és inkább lejátszani 2 küldetést egy nap. Ha megint öten leszünk valószínűleg inkább bíró leszek, és ha nagyon elbillen a mérleg valamelyik irányba közbeavatkozok mint játékmester. Fejenként 1000 pontos seregeket kell kialakítani (mindenkinek magának), a BA korai WW2-es listái alapján. Részemről van egy kupac festetlen figurám amivel lehet színesíteni a játékot. Ha egy erdei találkozóharcot játszunk majd, akkor erre készülve minden játékos a maga elképzelése alapján rakhatja össze a szakaszát, ez fokozni fogja a játékélményt. A következő játékban pedig K.u.K. az Oroszok ellen lenne a téma. Részemről az idén még elkészül 15mm-ben is kb 2000-2000 pontnyi WW1 seregem Brit-Német felállásban, szóval kicsiben fogom majd tudni tesztelni a szabályokat. 
aa3.jpg
aa4.jpg

1 komment

Címkék: első világháború Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

http://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr711917185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ambasa 2016.11.01. 12:50:53

Hát igen, tudom, hogy nem volt fair, de végre nem kellet gondolkodnom, csak dobnom, és kihasználtam ezt. Mondjuk, az hogy elfelejtettünk a sebzésre dobni, felgyorsította a játékot (első kőr 40 perc volt), de ez - kétség kívül - sokkal jobban sújtotta a támadó felet.

Amúgy, én élveztem a játékot a hibáktól függetlenül, várom a visszavágót.

TG