HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Limanova hősei, magyar társasjáték teszt 2.

2017.02.25. 18:36 janos900

"Diószeghy Aladár kapitány fenn a nyírfaerdőben feküdt a fedezékek mögött, a harmadik, szegedi honvéd-huszárezred két századával. Két tisztje volt fenn vele: Bauer Gyula hadnagy és Dáni Imre zászlós. Két nap, két éjszaka kuporogtak fenn az árokban, előttük szakadékos mélység, a mélység túlsó partján az orosz. A fejet nem igen lehetett kidugni az árokból, igen kényelmetlen hely volt. Alul vizes volt, felül tüzes. Negyvennyolc órát itt küzdöttek, lövöldöztek, kínlódtak. Mikor két nap eltelt, üzenetet kaptak, hogy fel fogják váltani őket, lemehetnek a faluba pihenni. Diószeghy kapitány visszaüzent: a legénység nevében is szépen kéri, ne váltsák fel őket, a huszárok itt akarnak maradni azzal a megokolással, hogy nagyon érdekes.
 Hát, ha olyan nagyon érdekes - üzente vissza a parancsnok - , akkor maradjanak ott. A huszárokra úgyis nagy szükség volt... Limanowa mellett hirtelen csinálta a hadvezetőség a védővonalat, amelyet tartani kellett mindhalálig, amíg Arz tábornok be nem érkezik."
Molnár Ferenc: Egy haditudósító emlékei, Limanowa

lima22.jpg

Ezúttal Győrben és Mosonmagyaróváron is sikerült egy három illetve egy négy fős teljes játékot lejátszani. A második tesztre eljött hozzánk az egyik fejlesztő Balázs is a Gladiator Games-től. Az utolsó pár körben átvette a Bártfa térségében harcoló meglehetősen megtépázott Szurmay csoport irányítását, és komolyan fordított a csata sorsán. Nekem ez a pár kör letisztult profi játék sokat megmutatott a játékrendszerben rejlő lehetőségekből. Úgy gondolom az eddigiek alapján, hogy becsületesen letesztelt és jól kiegyensúlyozott a rendszer, a kártyák miatt váratlan fordulatokban gazdag, és az összes haladó opciót használva négy főnek egy remek csata szimuláció. Amennyire én látom ehhez viszont a játékosoknak időt, tanulást és sok gondolkodást kell belefektetni, hogy a végén úgymond leszüretelhessék a munkájuk gyümölcsét, egy-egy fordulatos, több órás játszmával.

Terveztem, hogy szépen leírom a játék alap fogalmait, de Tiboru olyan szépen összefoglalta a lemil.blog.hu-n, hogy ezért inkább belinkelem, és utána érdemes tovább olvasni az én cikkemet. Íme.

Részemről a kickstarter elindulásáig erősíteném még a fejlesztők helyében a rendszert, hogy szabály opciókkal, küldetésekkel egy olyan sikerélményekben gazdag utat adjak a játékosoknak, hogy azon haladva jussanak el a tudásnak arra a szintjére amin már teljesen ki tudják használni a játékban rejlő potenciát. Mit jelent ez egyszerűbben?
Szerintem a két személyes küldetésnek kell nagyon jónak lennie, hogy azzal játszva kedvet kapjanak a játékosok a nagyobb játékra. A limanovai térkép részen, (ez a negyede a teljesnek) lehet egy jó játékot játszani két játékossal, mert amíg a vonat be nem ér Arz tábornok három ezredével, addig az oroszoknak van esélyük elfoglalni Limanovát, utána már nem nagyon. Ezért itt van egy nyomás az orosz játékoson, hogy támadjon. Mi ezt a küldetést durván két óra alatt játszottuk le a teljesen alap verzióval. Szerintem a kezdő játékosoknak ezt kellene így lejátszani először, majd ugyanezt a küldetést mondjuk helycserével, de már a két tábornokkal, tüzérségi korongokkal, majd harmadjára is lejátszani, időjárással és a teljes pakli parancskártyával. Ezek után mennék neki a négy fősnek alap nehézségi szinten, és utána jöhet a haladó szinten is. Mivel van négy erősen különböző parancsnoki szerep, négyszeri végigjátszás mindenképpen van a teljes játékban. Ha van négy játékos aki rákap a logikai erőpróba ízére, arra a bizonyos: legközelebb másképp csinálnám, visszavágót akarok érzésre gondolok. Szóval ha ez megvan, akkor sokkal többet is nyújt a Limanova Hősei. Azt mindenképpen kihangsúlyoznám, hogy nem szabad egy teljes játéknak nekimenni kapásból, főleg haladó szabályokkal, mert ezt a játékot tanulni kell fokozatosan. 

p1010017.JPG

Gondolkodtam, hogy milyen módon lehetne a legjobban bemutatni a harcrendszert, aztán rájöttem a képes módszer a legjobb. Ez a szituáció velem esett meg, én voltam a Monarchia csapataival. A kép közepén látjuk Bártfa települést, a két hex kiterjedésű település alsó részét egy orosz géppuskás alakulat védi (zöld), mellette és körülötte kék színű egységek vannak azok jelképezik a Monarchia csapatait röviden KuK. A település a völgyben van, az erdőben egy KuK géppuskás, mellette a dombokon egy Recon vagyis itt tüzérségi megfigyelő, meg egy 1905M mintájú lövegekkel felszerelt üteg. A völgyben kicsit messzebb a nyílt mezőn egy KuK Ulánus lovasegység, illetve a másik dombon egy 1875M mintájú lövegekkel felszerelt üteg. A két üteg mindegyike két hex távolságig tud lőni, tehát képesek lőni az oroszokat a városban, a tüzérségi megfigyelő segíti őket mert rálát a célpontra, a KUK géppuskások is rohamra indulhatnak ellene, és az Ulánusok sincsenek túl messze. Az orosz géppuskások viszont a városban jó fedezéket kapnak, és ha támadják őket kétszer lőhetnek, ráadásul az első lövésük megelőző és mindenkire lőnek aki támadja őket. Ez tehát egy jól védhető pozíció az orosz félnek, ha valaki járatos a korabeli hadviselésben vagy játszott valaha a Panzer General játékprogrammal, akkor az tudja, hogy itt addig kell ágyúzni az oroszokat amíg úgymond megérnek a rohamra. Ezt a játékrendszer lehetővé is teszi, de elég hosszadalmas a folyamat, és a rohamban részt vevő egyik egységnek szinte garantált 25-50% veszteség. Itt lépnek be a parancskártyák a képbe, kezembe volt a Védelem átszervezése parancskártya, ez annyit tesz, hogy ha az ellenfél megtámadja egy egységemet az helyet cserél egy mellette álló saját egységgel, és a harcot a másik egység vívja meg. A körömben megbombáztam az 1905M üteggel a városban az orosz géppuskásokat (25% veszteséget okozva), majd felléptem az Ulánusokkal a város, és főleg a géppuskásaim mellé, mint aki készül a rohamra. A mozgatott egység már nem tud támadni, így a roham látszólag a következő körre maradt. Ellenfelem természetesen lecsapott a nyílt mezőn védtelen lovasokra (megtámadta őket a városban álló géppuskásaival), én meg kijátszottam a kártyát, és Ő így belefutott az én géppuskásaim dupla lövésébe (akik helyet cseréltek az Ulánusokkal). A kockadobások után az oroszok újabb 50%-os veszteséget szenvedtek el, és nem sikerült bevinniük találatot. Tehát mire az én köröm jött egy teljesen leamortizált orosz egység védte a várost amit a tüzérségem könnyűszerrel eltakarított az útból. Ez volt két kör a játékban, egy jól pozicionált kártya egy kis blöffel megnyitotta a várost a csapataim előtt. Lásd a harmadik kört, már benyomultam a városba:

lima55.jpg

Körönként csak egy kártyát lehet kijátszani, tehát nagyon jól kell időzíteni, de a meglepetés nagyon hatékony fegyver itt is, mivel mindenki ki tudja számolni, hogy ha támad mennyi fix veszteséget okoz és mennyit szenved el, illetve látszik az is, hogy mekkorát kell dobnunk a hatoldalú kockával, hogy a változó sebzést is bevigyük. A gondos számításokat dönti romba egy-egy kártya kijátszása. Ha a játékosok a tüzérségi korongokkal játszanak, ami egy haladó opció, akkor a csapataik védelmében is bevethetik a tüzérségüket az ellenfél körében (erre vannak kártyák is). Ez egyrészt valósághű, másrészt interaktívvá teszi a játékot, nem ragadunk le az én lépek, te nézel, majd te lépsz és én nézek mechanizmusnál. Az erőviszonyok a szabályban jól adják vissza az akkori viszonyokat, lovasrohamot ami nagyot üt, de hullanak benne a lovasok, a géppuskák védelmi erejét és azt, hogy a tüzérség uralja a harcokat, ahogyan az az egész háborúra igaz volt.

Terveim szerint a jövő héten pénteken ismét lesz egy négy fős játék Mosonmagyaróváron, aztán meglátjuk mikor lehet összehozni megint egy csatát Győrben.

Szólj hozzá!

Címkék: társasjáték első világháború 1914 korai csaták Heroes of the great war

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr3512279213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása