HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Damjanich csapatai meghátrálásra késztették az Osztrákokat...

2018.05.26. 20:55 janos900

„Alig szállottunk le lovainkról, midőn Vetter alezredes úr küldötte azon rendeletet hozta, hogy a két órányira fekvő Márcsa helységet a császáriak megtámadták és az ellenség, mintegy 1500-an a helység felé halad. Az ellenség észrevevén jövetelünket még jobban iparkodtak a folyó hídja felé. A vadász század az ellenséget megpillantva,  a folyó vizén levő hidat fel akarta szedni, de menvén utána az egész század szerencsétlenül járt a víz partján. A zászlóaljat kétfelé osztották, százados Krizsár úr jobbról, a híd felől Gencsy Pál pedig Pércsy Antal úrral balról a gázló felé támadott. Márcsa helységen keresztül próbálták meg megelőzni az ellenséget, akik mintegy 600-en voltak, a szembe parton s futottak a híd meg a gázló felé. Egy órakor segítségül három ágyú, ugyanannyi szekér lőszerrel, egy zászlóalj honvéd gyalog katona és három fél század különféle huszár Szercskerekről szabad rendelkezésem és parancsnokságom alá azon utasítással küldetett, hogy ezen tájékot az ellenségtől minél előbb tisztává tegyem. Rögtön haditanácsot tartottam, s parancsot adtam, hogy a folyó hídját minél előbb hamuvá kell tenni, s a felvonulóban levő osztrák hadat megtámadni komolyan megrendeltem."

aaa6.jpg

Már nagyon régóta próbálok valami formátumot találni arra, hogy a 28mm-es 1848-49 szabadságharchoz készült két seregemet használni tudjam. Akkoriban (2008) amikor Homoki Gyula elkészítette nekem a gyűjteményemet, a Battle Cry szabályok alapján játszottam velük, de az nem volt az igazi, mert az a társasjáték az Amerikai Polgárháborúhoz készült. Időközben viszont kijött a Command and Colors Napoleonics társasjáték, ami tökéletesen visszaadja a szabadságharc harcászatát. A tapasztalataim alapján, viszont jobbnak találtam elhagyni a hexeket és a kártyalapokat. Az én verziómban inkább kockadobással kell dönteni a körönkénti aktiválások számáról. Támadt egy ötletem, a terepasztalos verzióra és ezt teszteltük ma a klubban.

aaa4.jpg

Ha az elképzelésem működőképes, akkor ki fogom próbálni a Memoir 44 és a The Great War átültetését is. A kérdés persze jogos minek eszkábálok saját szabályt? A következő előnyöket remélem kihasználni:

  1. Minden távolság a 6 hüvelyket használja, mint alap mértékegységet. Jentz barátom szerkesztett egy „körzőt” amivel könnyen gyorsan le lehet lépni a „távokat” így hamar rögzülhet az egyet lép, kettőt lép, kettőig lő stb. információ. Nem kell mérőszalaggal méregetni.
  2. A találatokat is speciális kockákkal dobjuk, pofon egyszerű, ha kidobjuk az egység szimbólumát, leveszünk egy figurát, közelharcban a „szablyák” szimbólum is találat, ha zászlót dobunk az adott egységnek hátrálnia kell, ha nem tud hová, akkor minden hat hüvelyknyi hátrálásért veszít egy figurát.
  3. A tíz éve porosodó, magyar történelmi témájú seregeimnek végre lesz kihasználtsága.
  4. A tervben lévő történelmi napokhoz lesz egy impozáns bemutatónk az érdeklődőknek, Jentz nagyszerű terepeihez végre csodaszép ólomfigurákat fogok tudni párosítani. Igazi klasszikus ólomkatonázást.

aaa7.jpg

A játék le van egyszerűsítve, tehát a gyalogsági formációkat a négyszöget leszámítva nem szimulálja a rendszer, valamint azt sem, hogy milyen irányból támadunk egy egységet, tehát hátba támadás, vagy átkarolás a hagyományos értelemben véve nem működik. Cserébe egy pörgős játékmenetet kapunk, amiben nem kell sokat rendezgetni a figurákat, az egységen belül a talpak között egy hüvelyk közöket kell tartani, arccal mindig az ellenfél felé állnak, párhuzamosan az asztal hosszabbik széleivel. Két egység között 2 hüvelyk távolságot kell tartani. A visszavonulás mindig egyenes vonalban a legrövidebb úton a tábla saját széle felé történik. Közelharcban és mozgás nélküli lövésnél minden figura egy kockával üt, ha a gyalogság mozog, minden két figura helyett dobhatunk egy kockával.  A közelharcban a támadó üt először, viszont ha a védő nem hátrál meg, és marad figurája visszaüthet, a terep csökkentheti a harci kockák számát fedezéket kínálva, de le is lassíthatja az egységeket.

aaa1.jpg

aaa2.jpg

aaa3.jpg

A vezérek az egységekhez csatolva növelik a morált és eggyel növelik a közelharci kockák számát, de esetenként bizony oda is veszhetnek egy hevesebb közelharcban. A tüzérség lassú, cserébe 24 hüvelykre is lőhet, a gyalogság mindenben jó, a közelharcban minden figura kap egy kockát, lőhet 12 hüvelykre, és ha kell mozoghat is lövés előtt. A különböző alegységek között sok aprónak tűnő, ámde karakteres különbség van.

aaa9.jpg
A sorgyalogos/honvéd egységek például öt figurából állnak, minden zászló szimbólumért amit ellenük dobnak 12 hüvelyket vonulnak vissza, közelharcban minden figura egy kockával üt, ha mozog az alakulat 6 hüvelyket minden két figura után egy kockával lő lefelé kerekítve, nem mozoghat viszont tizenkét hüvelyket. 
A határőr egységek (Grenz), négy figurából állnak, visszavonulási paramétereik, mint a sorgyalogosoké, viszont ha nem lőnek mozoghatnak 12 hüvelyket, Lövéskor kapnak alapból egy kockát, tehát ha teljes az egység és áll 5 kockával lő! Közelharcban viszont a szablyával nem visznek be találatot.
Az osztrák gránátos egységek is négy figurából állnak, az első ellenük dobott zászlót figyelmen kívül hagyhatják, ha vissza kell vonulniuk akkor is csak 6 hüvelyket, Mind a közelharchoz mind a lövéshez kapnak egy extra kockát. Mozgása 6 hüvelyk. Ők a gyalogság krémje, képzettek és magas a moráljuk.

A következő egységek alkotják a magyar sereget:

Vezér, Huszárok, Honvédek, Nemzetőrök, Határőrök, Vadászok, Tüzérség

A következő egységek alkotják az osztrák sereget:

Vezér, Vértesek, Gránátosok, Sorgyalogság, Határőrök, Vadászok, Tüzérség

A játék a későbbiekben tovább bővíthető, hiszen, voltak még lovas tüzérek, röppentyűsök, dzsidások, stb. Ha beválik tervezem a szabályok kibővítést egy olyan kártyapaklival, aminek lapjait kijátszhatjuk az egységek aktiválásával párhuzamosan, hogy ezzel különféle a valóságból vett harci helyzeteket szimuláljunk, amik ritkán ugyan de előfordultak. Ezek kijátszása jó időzítést igényel, néhány példa:

Négyszög megtörése, taktikai kártya. Ha ezt kijátszom a rohamozó lovasságom megtámogatására, akkor hiába sikerül a célpont gyalogságnak négyszögbe állnia, a lovas egységem támadása akkor sem csökken le egy kockára, hanem megtartja az eredeti sebzését. tehát ha jól időzítek és a vértes egységem támogatására kijátszom a lapot öt kockával sebeznek a négyszögön is. Ez például viszonylag ritka bravúr volt, tehát nem egy általános eset, de volt rá példa.

Kartács lövés, taktikai kártya, ha ezt a lapot olyankor játszom ki, ha az ellenfél gyalogsága közelharcban megtámadja a tüzér egységemet, akkor nem a gyalogosok ütnek először, hanem a tüzér! ha ezek után még marad gyalogos figura, akkor azok végrehajthatják a támadásukat.

Tartsd a vonalat! taktikai kártya. Ha az ellenfél közelharcban támadja egy olyan gyalogos egységünket amihez egy vezér csatlakozott, vagy az egység mellett áll egy olyan másik egység akihez vezér csatlakozott, az ellenfél kidobja a támadás eredményét, majd kijátsszuk a kártyát, ha akarjuk. Ezzel az összes zászlót semlegesítjük. Érdemes tehát a vezér köré csoportosítani az egységeinket annál is inkább, mert minden olyan egység amit két másik saját egység támogat (2 hüvelyken belül vannak) az eleve figyelmen kívül hagyhat egy ellene dobott zászló szimbólumot (nem hátrál meg).

Itt tart a dolog most, a teszt jól sikerült 2018.06.24.-én élesben is kipróbáljuk majd, reményeim szerint négy játékossal..

aaa8.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: 1848 49 CommandsC

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr4214004808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása