HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Alam el Halfa, Rapid Fire csata 1. rész

2012.06.06. 20:07 janos900

Hosszú szünet után, újra egy sivatagi csatát játszottunk június 4.-én. A klub nyitva volt egy egész napra (11-23), lévén ez a hétfő munkaszüneti nap volt.  A klubtársak az elmúlt két évben rendületlenül bővítik a 20mm-es seregeket a Rapid Fire hadjáratokhoz, szisztematikusan követve a kiegészítőket. A korai csatákhoz már megvan minden, most az 1942-es szervezési ábrák alapján zajlanak a vásárlások és a festések. A következő távlati terv egy bemutatójáték a Colours wargame show-n szeptemberben. Ennek tesztelése és előkészítése volt ez a játék, használtunk proxykat is, mert sok modell még festés alatt áll, de van olyan is amelyiket a következő postával várnak csak, a klubtagok.

olaszok.jpg

21st.jpg

15th.jpg

A fenti képek a német-olasz erők készülő kiegészítéseiről készültek, látszik hogy nagyban folyik a fegyverkezés. A legtöbb erőforrást a páncélosok emésztik fel, a harckocsizó alakulatok rendkívül gyorsan veszítették és pótolták az állományukat, és szinte minden hat hónapban újabb és újabb típusok jelentek meg. A német részről még csak-csak megoldható, hogy szemet húnyunk egy rövidebb ágyúcső, vagy nem teljesen korrekt típusverzió felett, de a brit hadsereg páncélosai bizony leapasztják a pénztárcákat. Matildák, Crusaderek, Stuartok, Grantok és Shermanok, mind-mind más paraméterekkel rendelkeznek, a külsejükről már nem is beszélve.

a1.jpg

A seregek fejlesztése nem áll meg persze, mert hamarosan megjelenik a következő Rapid Fire könyv az 1943-as tunéziai harcokról, ott már amerikai erők is lesznek, szóval lehet kezdeni dolgozni a hiányzó járműveken. A sivatagi harcok a páncélosokról szólnak, ezért ez a hadszintér azoknak a hadijátékosoknak kedvez akik szeretik a tankmodelleket építeni és gyűjteni. A teherautók terén is születtek kompromisszumok, így egy csomó olasz járművet is besoroztunk a német seregbe, hogy az állománytábla teljes legyen. Ahogy végignéztem az asztalon, láttam mit is jelent a gépesített háború, a játék felénél már a sivatag be volt borítva roncsokkal, az égő járművek közt bújócskázva zajlott a tankcsata.

aroncsmezo.jpg

A valóságos ütközet Rommel utolsó próbálkozása volt, hogy a beérkező brit utánpótlások előtt áttörjék a tengelyhatalmak erői az El Alameinnél kialakult frontot. A csata idejére már Montgomery vezette a briteket és a kódfejtők (ULTRA) jelentései alapján előre tudott a német-olasz támadásról, direkt meggyengítette a védelmet, és statikus páncél elhárításra használta a tankjait. A brit védősereg igazi Nemzetközösségi vállogatott volt, India, Új Zéland, Austrália és Dél Afrika, mind képviseltette magát csapatokkal. Aknamezők és jól előkészített védőállások un. „Dobozok” várták a németek támadó ékeit. A csatát a németek elveszítették, az áttörés kísérlet összeomlott. Ezt a csatát játszottuk újra a klubban, a változatosság kedvéért ismét német voltam. A gigászi küzdelem egy 20 körös Rapid Fire küldetés volt a sivatagi kiegészítőből, délelőtt 11-kor kezdtünk felpakolni, délben indult a játék és 21:15-re végeztünk a 17. körben.

asereg.jpg

 Az alakulatokat úgy kell érteni, hogy minden alap Rapid Fire alakulat egy eggyel nagyobb méretű alakulatnak felelt meg. Tehát a német hadosztályom páncélos ezredét hét darab Pz III, két darab Pz II, és egy darab Pz. IV. jelképezte, a páncélgránátos ezredem 44 figurából állt. Így tehát két német páncélos hadosztállyal támadtuk a britek nagyjából egy hadosztály szintű erejét, nekem a kezdő hullám jutott, a 21. Német páncélos hadosztályt irányítottam a játékban. A 15. páncélos hadosztály öt körrel az én hadosztályom után érkezet be, és csatlakozott az erőimhez. Mivel a másik német játékos pontosan tudta a küldetés minden részletét, én a fair play végett, nem olvastam el semmit a brit sereglistából, kaptam egy körülbelüli irányt, hogy esetleg merről várható brit utánpótlás, illetve mekkora a kezdő terület ami a brit játékos kezén van, de ezen kívül semmi mást.

A feladat a következő volt: végig kellett száguldani a nyílt sivatagon, ami az én átlagos 12 inch-es sebességemmel nagyjából 10 kört jelentett. Majd felkapaszkodni a térkép végén lévő két dombra és a 20. kör végén tartani mindkettőt. A dombok tetején mindenki be volt ásva, és egy szögesdrótos aknamező vette körbe a nagyobbik dombot. A játék első felében tehát bele kellett robogni vakon az ellenségbe. A Rapid Fire jól adja vissza a valós mechanizmusokat, kell egy gyorsan mozgó erő amit fel kell áldozni, hogy ezzel felderítsük az ellenséget. A pálya méretéből adódóan ez az én teljes hadosztályom volt. A belépési pontomnál volt két domb, így a tüzérségemet már az első körben felállíthattam egy jó fedezékbe, a megfigyelők meg kaptak egy jó pozíciót a domb tetején, viszont a pálya mérete miatt, előbb, vagy utóbb előre kellett hoznom a megfigyelőket. Az összes tüzérségem egy alakulatban volt és volt rádiós kocsim is, így a megfigyelők hívhatták a rádiós autón keresztül a másik két üteget is. Magyarán volt három tűzérségi megfigyelőm, egy mindíg mozgott, a másik kettő meg hivta a tűzcsapásokat.

Használtunk a játék során haladó szabályokat is, meg kell mondjam mivel már vagy fél éve nem játszottam Rapid Fire-t, a tudásom igencsak megkopott, újra kell olvasnom a szabálykönyvet. A legfonotosabb szabály a szanitéc és a tábori kórház volt, itt erősen egyszerűsítettünk. A szanitéc figura nem számít harcoló figurának, hozzá lehet csatolni egy századhoz, minden figuraveszteségnél dobhatunk vele egy hatoldalú kockával, ha az eredmény 5 vagy 6, a veszteséget nem kell levenni. A mentőautót meg úgy használtuk, hogy amikor elértük a 10 figura veszteséget a zászlóaljon belül, akkor dobtunk egy hatoldalu kockával és az eredménynek megfelelő számú figura visszakerült a játékba, az egység HQ-ja mellett. Így gyakorlatilag soha se fogytunk ki a gyalogságból, ami nekem nem igazán tetszett, viszont a veszteségeket számon tartottuk, így 20 figura után morál tesztet dobtunk, és utánna is minden körben amikor veszteséget szenvedett a zászlóalj. Alapvetően ebben a küldetésben nem borította fel a játékegyensúlyt, mert a nagy távolság miatt a visszanyert figuráim nem jutottak el újra a frontvonalba, hogy használjam is őket, valamint a britek is kaptak mentőautót is, meg szanitécet is, Az én szanitécem konkrétan négy figura veszteségtől óvott meg a játék során. A tűzérségi csapás miatti moráltesztett csak a célpont századokra dobtuk a gyalogságnál, nem az egész zászlóaljra. Ezen kívül a brit oldalon bevetett Grant tankok, minden körben lőttek mindkét lövegükkel, akár eltérő célpontra is, brutál erősek voltak, az én Pz III.-as tankjaimhoz viszonyítva.

Az első körben mindkét félnek meg kellett adnia, hogy melyik körben jön a támogató légicsapás, és a legicsapást megelőző körben fel kellett írni, három célpontot azokból, amiket akkor éppen láttunk, ezeket három körön keresztül támadták a gépek. Én az én Ju-87-es támogatásomat a nyolcadik körre kértem, mivel számításaim szerint az első öt körben én nagy eséllyel csak száguldok majd előre a nagy üres sivatagba, lévén a teljes brit haderő rejtve lett felállítva. Azt reméltem öt kör alatt csak felbukkan annyi ellenfél, hogy tudjak célpontokat adni a légierőnek. A britek egy kétmotoros Boston bombázót kaptak, az én repülőm körönként tudott egy-egy zuhanóbombázást végrehajtani, a brit gép egy körben tudott négy bombát ledobni szintbombázással.

Folyt. köv.

 

11 komment

Címkék: afrika második világháború rapid fire

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr1004569974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2012.06.06. 20:54:40

A het vegen lesz idom a folytatasra, akit erdekel a tema, es esetleg nem olvasta, van egy csataleirasom meg a blog elotti idokbol az Inkvizitoron:
inkvizitor.hu/index.php/csata/mutat/parducok_es_shermanok_a_koedben/

KVadász 2012.06.06. 22:40:14

Nálatok egyébként melyik WW2-es játékok a legnépszerűbbek, és miért? Mert pl. nézegettem ezt a Rapid Fire-t, itthon nem sokan játsszák, és nálunk sem népszerű ezzel az egy figura-öt figura egyszerűsítéssel...

janos900 2012.06.07. 06:15:26

Hm. Nem ertek egyet, a SAS-os klubtagok, az elmult 1-2 evben eroteljesen megfertozodtek altalam is az RF-el, tudtommal oktoberben lesz El Alamein emlekcsata is. En kb. tudok 4-6 jatekost akik jatszak, meg epitik hozza a seregeiket. A klubban itt, a tortenelmi jatekos kemenymag az elmult 10 evben egyedul az RF-et jatsza folyamatosan, az osszes tobbi szabaly kihullott mellole. Ami felbukkan meg az a Falmes of War, meg a Blitzkrieg Commander. Egy idoben en eroltettem a Disposable Heroest, de az nem jott be vegul senkinek.

iipepeii 2012.06.07. 14:12:56

Nagyon tetszik a BatRep. , várom a foyltatást. Csak arra lennék kíváncsi, hogy miért pont 20mm(1/2)? Hogy, hogy nem 15mm? Egy korábbi cikkedben azt írtad, hogy nálatok leginkább az megy.

janos900 2012.06.07. 16:48:34

Biztos, hogy jól emlékszel? :) Történelmi csaták ókori és napóleoni valóban jórészt 15mm-ben zajlanak, de a WW2 az bizony Rapid Fire 20mm, ez az egyik alappillér, a másik a ACW Johnny Reb II 15mm. Az SLW-on belül vannak kisebb csoportok akik nagyrészt 3-4 fősek, ebből a mi kis csoportunk az egyetlen aki 95%-ban történelmit játszik csak. Rengeteg féle korszakot és méretarányt játszunk, de a két leggyakoribb az RF 20mm meg a JR 15mm. Ebből rajtam kívül a másik három játékosnak mind van komoly gyűjteménye. Az 1944 Normandi-Ardenek témakörben sztem nem tudsz olyan küldetést kitalálni, amit ne tudnának lefedni. Vitorlázó repülők és partraszálló naszádok is vannak, Góliát tank, német őrszem farkaskutyával, Skorzeny átépített álcázott páncélosdandára, stb. Az ACW témakörben a Philnek a JB szabályok alapján sztem több úniós lovasa van mint Linkolnak valaha is volt. :) A kedvenc örökbecsű mondása meg az, hogy a WW2 egyetlen igaz mérataránya a 20mm. :) A figurákból a Britannia miniatures fém figuráit favorizálják, ezeknek 50 pence darabja, és ugyanolyan "heroikus" mératarányuk van, mint a 40K űrgárdistáknak, vagy a Crusader Miniatures WW2 figuráinak.

Történelem p 2012.06.16. 15:03:30

Ismeritek H. G. Wells Játékháború c. könyvét?

Történelem p 2012.06.16. 15:05:04

...Bocsánat, Kicsiny háború c. könyvét!

ambasa 2012.06.17. 00:01:43

@Történelem p: Néhány éve olvastam, emlékeim szerint van benne egy kis wargame történet, és egy nagyon egyszerű szabály 54mm-rs katonákra.

A szabály annyira egyszerű, hogy van benne dugós kiságyú, amit hurkapálcával töltve ki kell lónöd az ellenséges katonákat, de csak az ér, ha el is döntöd. Illetve a közelharc abból áll, hogy ha neked 5 katonád harcol az én 4 katonám ellenében akkor nyertél és foglyul ejtetted az enyémiet akiket egy katonád segítségével hátra kell kisérned a saját térfeledre. Természetesen az akkor már 4 katonára fogyatkozott erődet ha én 5 katonával meglepem akkor már én teszem ugyan ezt veled.

Van egy ismerősöm, aki hagyománytiszteletből, nomeg az 54mm-es figurák szeretete miatt felélesztette ezt a kertjében és szervezett egy bajnokságot ezzel a szabállyal évekkel ezelőtt.

Mint könyv természetesen érdemes elolvani, mint játék, na azt inkább rád bizom...

TG

Történelem p 2012.06.17. 14:19:41

Köszönöm. Hát igen..a szabály kicsit egyszerű és dedós, de egyszer talán kipróbálom (Csak készítenem kell hurkapálcikát lőni képes ágyút).

janos900 2012.06.19. 18:22:27

A könyv nekem is tetszett, de csak mint kultúrtörténeti érdekesség, mint szabálykönyv, már elég túlhaladott.