HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Breakthrough: Cambrai, ismertető

2014.01.29. 18:23 janos900

Végre eljutottam odáig, hogy elolvassam és kipróbáljam ezt a stratégiai társasjátékot, az öcsémmel sikerült egy próbajátékot játszani. Az első benyomásom nagyon kedvező, a szabályokban illetve a játék felépítésében visszaköszön az ütközet és nyugati front realitása, nagyon várom, hogy szombaton és vasárnap is teszteljük a játékot.

A játékban a két fél pozíciója alapvetően különbözik, a brit játékos nagy erőkkel támad, viszont kevés lehetősége van használni az erejét, és végig versenyt fut az idővel. A német játékosnak ellenben van ideje, de nincsenek erői, széles fronton kell védekeznie és hátráltatni a brit játékost. A térképet mezőkre osztotta a tervező, a napok tizenkét impulzusra vannak felosztva, az egységek gyalogezredeket, lovasezredeket vagy tank zászlóaljakat szimbolizálnak. A térkép mezőinek változó védelmi értékei vannak, a legmagasabb az Antant által Hindenburg  vonalnak keresztelt erődvonalnak vannak. A korabeli harcászatot tökéletesen megoldották a fejlesztők. A tank zászlóaljaknak vannak a legjobb támadó értékei, viszont minden nap végén tesztelni kell a műszaki állapotukat, és bizony könnyen előfordulhat, hogy három nap alatt a brit játékos összes tankegysége elolvad a támadás hevében. Minden tank zászlóaljnak három zsetonja van, a játék elején a támadó értékük hatos, ha az első nap végén nem sikerül megdobni a műszaki tesztet, lecseréljük a zsetont egy négyes erejű tankra, ha a következő napon se sikerül a dobás, lecseréljük egy kettes erősségű zsetonra, ha az utolsó napon se dobjuk meg a tesztet, az egység levételre kerül. A sikeres teszthez egyet vagy kettőt kell dobni egy hatoldalú kockával.

camb2.jpg

A tüzérség is hasonlóan remek megoldás, a két játékos naponta dob lőszerutánpótlást, majd eldönti, hogy az adott napon mennyit fog ellőni, mert tartalékolhatja is a muníciót a következő napra. Az első napokban a brit játékos két kockával dob lőszerre, a német egy kockával, hiszen a britek lőszert halmoztak fel előre az offenzívához. Majd szép lassan kiegyenlítődik az utánpótlás helyzete, és a végére a britek merülnek ki, és a németeknek lesz lőszer fölénye.  A tüzérségi csapásból van három féle, Hurricane Barage, ez a támadás előtt puhítja meg az ellenséges erőket. A Direct Support a támadóértéket növeli, a Rolling Barage viszont mozgáspontot spórol a támadóknak, így azok ha sikerrel járnak, tovább támadhatnak. Minden gyalogezredhez, egy pontnyi tüzérséget rendelhetünk maximum. Egy gyaloghadosztály három ezredből áll, a legtöbb támadás egy tank zászlóalj vezetésével indul, három gyalogezreddel támogatva, három tüzérségi csapással támogatva. Itt is vannak okos, reális szabályok, minden újabb hadosztály ami részt vesz egy támadásba, kettővel csökkenti a támadó dobás értékét, mert a különböző hadosztályokat a korabeli kommunikációs viszonyok között koordinálni nagyon nehéz volt. A tankok okozta terror  két pontnyival növeli a támadó erőt, az első napon. Az 51. skót hadosztály parancsnoka nem volt hajlandó közeli támogatást nyújtani a tankoknak, így nem gyakorolták ezt a manővert a katonái.  Ezért a játékban ez a támadás első napján két pontnyi támadóérték csökkenést ad a hadosztály egységeinek, ha tanktámogatással támadnak.

camb1.jpg

Mindkét fél naponta dob lőszerre, kap utánpótlás egységeket, feltölthet kimerült egységeket. De mindent jól meg kell gondolni, mert nem dúskálunk a javakban. Az impulzus rendszer remek I GO, YOU GO, csatákat ad, az első impulzusban a brit játékos lép, majd a német, majd megint a brit, és ez így megy az első napon tizenkét impulzus során, utána viszont az idő kőkeményen elkezd a brit játékos ellen dolgozni, minden támadáshoz a dobást két hatoldalú kockával tesz meg a játékos. Amennyiben a két kocka összege kisebb mint az aktuális impulzus, a nap azon nyomban véget ér, mindegy hányadik impulzusnál is járunk! Tehát britként érdemes a nap elején támadni, és a későbbi impulzusokban felzárkózni, mert arra nem kell dobni. Ugyancsak a brit játékosra nehezedő nyomást növeli az un. Haig dobás, ha nem tud elég előrehaladást felmutatni, Haig a fővezér bármikor lefújhatja a támadást és a játék véget ér a brit játékos vereségével.

A valóságban a britek sikeresen áttörtek, de nem tudták kiaknázni és megakadtak. Lefújták a támadást, és készültek beásni magukat, amikor meglepetésszerűen megindult a német ellencsapás a rohamosztagok vezetésével. Haig erői  végül hátrébb szorultak mint ahonnan elindultak. A csatatéren maradt lerobbant és kilőtt brit tankokból szervezték meg a németek a később nagy hírnevet szerzett  páncélos fegyvernemük első egységeit. A brit kudarc egyik oka az volt, hogy nem hittek igazán a támadás sikerében és a négy lovas hadosztály főhadiszállása túlságosan messze volt a fronttól, a lovasok későn indultak meg. Ez is bele van építve a játékba, ha a brit játékos adott területeket el tud foglalni, és oda lovas ezredet mozgatni, azonnal megnyeri a játékot. A lovasok harcértéke nem túl nagy, viszont gyorsabbak mint a tankok, vagy a gyalogosok. A valóságban a későn beérkező lovasokkal a gyalogos alakulatokat erősítették meg akik a hátasaikat hátra hagyva gyalog harcoltak. Ezt is megoldották a játékban, a leharcolt brit gyalogezredeket fel lehet tölteni, egy-egy lovasezred feláldozásával, viszont ilyenkor csökken az esélye a gyors brit győzelemnek.

camb3.jpg

Az alap küldetés az 1917. november. 20.-i brit támadást dolgozza fel és addig tart amíg a Haig parancs meg nem állítja a briteket, vagy nem nyernek. De van olyan küldetés is ami november 22.-én indul és 26.-án ér véget, valamint a Ruppert Herceg Bosszúja szenárió, amikor a németek ellen támadnak november 30.-tól december 3.-ig. Nekik meg hóvihar dobásuk van, amit ha elvétenek az offenzíva leáll a hó miatt.  Az időjárás egyébként szintén szerepet kap a játékban, dobhatunk is rá, de használhatjuk a történelmi adott időjárást is, a napos időben hatékonyabb a tüzérség, illetve van légi támogatás, esőben viszont a gépek a földön maradnak.

Persze minden puding próbája az evés, kiforrott véleményem a játékról, majd csak néhány hét múlva lesz, ha már legalább minden küldetést egyszer lejátszottam már.

12 komment

Címkék: társasjáték első világháború Cambrai 1917

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr825788717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pati13 2014.01.29. 20:05:29

Hangulatos játéknak tűnik :)
Mindig örülök ha erre tévedek, mert elég gyakran írsz a Nagy Háborúról -és ez elég ritka, még manapság is!

Vihar Hun 2014.01.29. 21:53:40

Nagyon jónak tűnik a leírásod alapján! Sok sikert a hétvégére!Várjuk a végleges beszámolót is... ; )

ambasa 2014.01.29. 22:24:52

Valamikor nagyon régen kipróbélhattam a Vae Victis Verdun 1916-ot, amely szintén egy ilyen jellegű játék volt. Ugyan már elég régen volt, de ott is hasonló volt a helyzet, mint német igen erős voltam az első körben arattam. Volt nehéztüzérségem, de még bombázóim is és nagyon súlyos csapásokat mértem a franciákra a játék elején. Viszont ott is hasonló nehézségekkel kellett szembenéznem, a franciák újabb egységeket vethettek be a játék folyamán, miközben én nem értem el a kitűzött célokat. Ott is a németek csak úgy győzhettek, ha egy nagyon szoros időtervet tartottak, és nem volt elég a francia csapatok szétverése.

boardgamegeek.com/boardgame/9845/verdun-1916

TG

HPetyo 2014.01.30. 08:04:34

Jó kis összetett játék lehet. Csak két játékos játszhatja? Szívesen kipróbálnám.

ambasa 2014.01.30. 10:22:43

Próbáltam utána nézni a játéknak (igaz csak szőrmentén). Ahogy nézem ez nem hatszög alapú, hanem a térkép alaktalan mezőkre van felosztva, ami sokkal szebbé teszi a játékteret. Így viszont kíváncsi lennék arra, hogy melyik csapat melyikre üthet és hogyan? Egy mezőben hány zseton lehet? A területeket foglalom el? Kicsit írhatnál a játék mechanizmusáról!

TG

janos900 2014.01.31. 07:41:43

A következő cikkben megválaszolom a kérdéseket bővebben, addig is:

@HPetyo: 2 személyes a játék igazi párbaj. A Briteket talán szét lehetne választani két parancsnokságra, de a németeket nem.

@ambasa: Nincs egységlimit egy adott zónában (területi egység), és magát a zónát aktiváljuk, mindenkit mozgathatok aki a zónában van. Szélsőséges esetben kitámadhatok akár 3-4 irányba is, ha a zóna határos annyi ellenséges zónával, Britként az elején van is hozzá elég egységem, de a második napon már egy szerencsétlen dobás hatására, idő előtt befejezhetem a napot, tehát nagyon meggondolom, hogy melyik impulzus során mennyivel támadok, mert a harmadik impulzusban, ha valamelyik támadásra dupla egyest dobok, vége a napnak.

Solyom2 2014.02.17. 12:08:37

Király ismertető!
Engem is érdekel a hadtörténelem, és mostanában gondolkoztam, hogy bele kéne kezdenem valami wargamebe.
Tudnál nekem mondani, néhány olyan kiadót akik ehhez hasonló táblás játékokkal foglalkoznak?
(eddig a Memoir 44 az egyetlen wargame amivel játszottam)

Solyom2 2014.02.19. 14:08:58

@janos900:
Köszi!
AZ előző 2 mellé én is találtam még 2 kiadót, róluk van valami véleményed?
lnlpublishing.com/
www.gmtgames.com/

Amúgy szerinted a kétféle társas közül melyik nyújt tartalmasabb szórakozást? A Command and colors féle játékok vagy inkább az egyéb, komolyabb szimulációt biztosító társasok (mint amit ebben a cikkben is bemutattál).
Ugye a C&C, Memoir játékoknál nagy előny, hogy akár a saját figuráimmal, egységeimmel is kiegészíthetem, ami azért elég nagy előny, és mivel nincs fix térkép, gyakorlatilag a kor bármilyen, akár általam kreált csatáját is lejátszhatom.
Viszont közel se olyan részletes mint a komoly hadijátékok. Neked mi a véleményed?

janos900 2014.02.19. 16:44:24

@Solyom2:

Teljesen ízlés kérdése, attól függ milyen játékstílus áll közelebb hozzád. Nekem több C&C féle játékom van, mert sokkal nagyobb az újrajátszhatósági értékük. A Tide of Sunrise és a Cambrai 1917, azért van meg nekem, mert különleges nem túl populáris témák, amik érdekeltek. Azért vettem meg a játékot, hogy jobban megismerjem a témát amit feldolgoznak.
A WW2-re nekem bőven megfelel a Memoir 44 részletessége, bár ahhoz is van hadjárat kiegem. A C&C Ancient remekül bevált, szombat délutánokra, az öcsémmel két óra alatt, oda-vissza lejátsszuk ugyanazt a csatát, ő nagy Rome Total War játékos, neki ez jön be. Megvan a sorozat nyitója is az ACW Battle Cry, de az nem tetszik. Megvettem a Fantasy verziót is a Battle Lore-t, még az első kiadást, az se tetszett el is adtam. Pedig ugyanaz a "motor".
Az LNL-től is van egy játékom csak még nem próbáltam ki a Sólyom végveszélyben című filmben feldolgozott akció.

Solyom2 2014.02.20. 18:40:25

@janos900:
Értem, köszi!

Elolvastam a CCAncients ismertetődet, és lehet megfogadom a tippedet és megpróbálom házilag elkészíteni. A Memoirból a tábla és a hexek már megvannak, az gyakorlatilag mindkét játékban ugyanaz. A kártyákat kinyomtatom, figurákat le tudok tölteni erről az oldalról, ahol szinte bármelyik konfliktushoz találni katonákat (www.juniorgeneral.org), igaz csak papír alapon, de hát az is jobb mint a semmi.

A miniatűr wargamezés is érdekelne, csak az a baj, hogy a környezetemben senki nincs aki foglalkozna ilyesmivel, és nem szeretnék fölöslegesen egy csomó pénzt és energiát beleölni. Habár lehet itthoni alapanyagokból még összeeszkábálok valami csatateret, a figurákat ha kell az előbbi linkről beszerzem, és teszek egy próbát.

Az a baj, hogy ahhoz képest, hogy nem egy elterjedt hobbi, interneten már annyiféle társast, fejlesztőt, szabályrendszert, magazint stb. találtam, hogy a bőség zavarában vagyok:)

janos900 2014.02.20. 22:13:39

@Solyom2: Nem elterjedt hobbi idehaza. :D
A SALUTE-on 5000 jegyet adunk el és a klubok, meg kereskedők akik mint kiállítók vesznek részt, az újabb 1000 ember, mindez 12000m2-en.

A Memoir jó alap, van aki 15mm-es plasztik figurákkal és járművekkel játssza. Van aki 20mm-es plasztik figurákkal. Nekem sikerült a Memoirhoz ellenfeleket toboroznom a baráti körből, olyanokat akik nem voltak kimondottan wargamerek, de az egyszerű szabályokkal jól eljátszottak. Még lányok ellen is játszottam az M44-et. :D

Az is lehet, hogy elsőre skirmish vonalon többre jutnál. 15-15 figura és ezekkel a szabályokkal:www.ganeshagames.net/

A három testőr, Western, Az utolsó Mohikán, kalózok, vagy középkor, ezek sokkal népszerűbbek, mint a kőkemény katonásdi.