HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

The Great War és Memoir 44 tapasztalatok

2016.07.31. 13:32 janos900

Ismét van egy kis fellendülés nálam hobbi téren, elkészült a lakás és mivel a nagyszoba kong az ürességtől, úgy döntöttem itt a szuper alkalom, hogy kipróbáljuk a The Great War társast, négy személyre, tankokkal. Az elmúlt három év Memoir 44 játékainak végre kezd meglenni az eredménye, hét potenciális játékosom is volt már a kipróbáláshoz, ha ketten már ráérnek egy adott időben, akkor német védőként játszom én kettő helyett is, vagyis lehet tesztelni a játékot. Szerencsém volt végül meglett velem együtt a négy fő, és egy borús vasárnap délután, dán barna sörökkel felvértezve lejátszottuk oda-vissza az 1917-es Cambrai csata kezdő ütközetét. A Siegfried-Hindenburg vonal elleni támadás két különálló küldetés (itt és itt), de remekül működött egymás mellett mint négy személyes, un Overlord csata. Végre kipróbálhattam az extrákat amit még a Saluton szereztem be. A játék tapasztalatairól szól ez a cikk.

Figurák terén még mindig nagyon gyengén állok, a TGW-nek sokkal több figura kell, mint a Memoirnak, a dupla TGW-nek meg aztán tényleg magasak az igényei ezen a téren. A Cambrai 1917 Siegfried Stellung pályák egyben játszva, mint négy személyes játék felhasználják a Kickstarterben kapott mind a hat tankot. Ha fel akarom állítani a két térképet együtt, akkor a tankokon kívül kell 56 db alap német gyalogos figura, 10 elit katona figura, négy darab négy figurás géppuskás egység, valamint két négyfigurás aknavetős egység. Ezeken persze lehet spórolni, azzal, hogy a figurák mind egyformák és a Memoirból átvett karton jelölőkkel csinálok belőlük egyedi egységeket. De még így is kilencven figura kell a német oldalra. A briteknek szükségük van nyolcvannégy puskás gyalogosra, harminc elit figurára, valamint két darab négyfigurás géppuskás egységre. Meg persze hat darab Mark IV tankra. Időközben szert tettem Sándor barátom jóvoltából egy második Eastern Front Memoir kiegészítőre, így most pont van 84 darab barna orosz figurám, ők lettek a brit alap gyalogság. A harminc elitet és a nyolc darab géppuskást a japán figurák adták, a karton jelölő pajzsokkal. Ezzel a brit sereg adott volt. A németeket a Memoir alapdobozból származó német és amerikai figurák adták, de be kellett soroznom melléjük a Battle Cry játék Uniós figuráit is, hogy elegendően legyenek.

Gondolkodtam, hogy vegyek még egy alapdobozt, de az csak a figurákért nem volna jó vásár. Minél többet gondolkodtam, annál inkább arra jutottam, hogy vagy a Plastic Soldier Company figuráiból, vagy a Valiant dobozaiból kellene megoldanom ezt a problémát. Ha beruházok brit és német figurákra akkor azokkal játszhatom a Memoir 44 D-day Landings csatákat, illetve kis jóindulattal az TGW első világháborús csatáit is. A D-nap csatáihoz már lenne 6 játékosom, 3 térképem, amin a brit partszakaszokat lehetne játszani, már "csak" figurák kellenek hozzá. Egészen pontosan 158 brit és 122 német, vagyis hat doboz Valiant figura. Megkértem Zirriant, hogy fényképezze le nekem a Valiant US gyalogosait egy Memoir játéktáblán, szerintem remekül mutatnak. A túlméretezett fejek és fegyverek modellező szempontból talán nem szépek, de a játékosok a fejüknél fogják meg a figurákat, így egyáltalán nem baj ha azon a részen masszívabbak. Kell hozzájuk két doboz spray a vonatkozó egyenruha színekkel, meg fel kell őket talpalni csavar alátétekre és készen vannak a társasjáték figurák, később aztán lehet szépen nekilátni és tisztességesen kifesteni őket, de az már egy nagyon hosszú projekt lesz. A négy személyes Memoir-TGW játékok festett figurákkal, reményeim szerint még további játékosokat fognak vonzani. 

memoir44.jpg

A játékot öt és fél óra alatt kétszer játszottuk le, tehát mindenki kipróbálhatta magát támadó britként és német védőként is. A játékosok egybehangzó véleménye az volt, hogy a tankok nagyon erősek lettek, a Memoirban a Tigris tankok egy találatot bírnak a TGW-ben kettőt vagy hármat bírnak a tankok, a találathoz pedig kétszer kell gránát szimbólumot dobni ugyanazzal a kockával. Mit is jelent ez? Ha a géppuskás egységünk lövi a tankot, 3 hatoldalú dobókockával dobunk csak a hatos (gránát) talál, majd a találatokat elért kockákkal újra dobunk és ha akkor is hatos (gránát) akkor levehetünk egy tankot. Mivel a Cambrai küldetések speciális Kickstarter küldetések összesen 6 tankkal támadnak a britek, mindegyik két találatot bír. Vagyis a két német játékosnak tizenkétszer kellene produkálniuk ezt a találati bravúrt, ha minden tankot ki akarnak lőni. A második alkalommal az egyik német játékosnak sikerült kereszt tűzbe fognia az egyik brit tankot, ráadásul kijátszotta a Machine Gun Barage lapot is, így kétszer dobott 8-8 kockával, de egy sebzést sem sikerült bevinnie. A játék nem volt élvezetes (viszont teljesen hozta a valóságban történteket), a tankokat nem lehet megállítani, muszáj változtatni a szabályokon, a közelharcban a koponya szimbólumnak is találatot kell érnie a tankok ellen különben senki sem akar majd védőként játszani. Hiába az első világháborúban a támadáshoz hatalmas erőfölényt kellett felvonultatni, és ha ez ilyen megállíthatatlan tankokkal párosul akkor nem lesz élvezetes a játék, az pedig nagy baj. Nagyon jól működött a HQ pont rendszer is a játékban, ezek a pontok azzal termelődnek, ha mellé lövünk, olyan ez mintha a másik játékokban ahol magas értéket kell dobni a hatoldalú kockával, minden egyes dobásért kapnánk egy vigasz pontot, ezekből aztán kijátszhatunk extra lapokat ezek pedig valamennyire kiegyensúlyoznák a rossz dobásokat. Viszont ahogy fogynak az egységeink egyre kevesebbet tudunk lőni, és ezzel egyre kevesebb az esélye az "egyes" dobásnak, ergo egyre kevesebb az esélyünk az extra kártyákat bevetni. A német védők itt is hamar kifogytak a HQ pontokból, a briteknek viszont hegyekben állt, tekintve, hogy ezekből a pontokból lő a tüzérség, ez elég kemény helyzeteket teremthet. 

Legközelebb a TGW dupla Somme pályákat játsszuk le (itt és itt), ott nincsenek tankok. Majd úgy gondoltam, hogy gyártok házi szabályokat és kipróbálunk pár Memoir Overlord pályát, de a TGW szabályok és paklikkal, viszont memoir kockákkal (24 db memoir kockám van, de csak 8 db a TGW-hez, és gyakorlatilag egy szimbólum köztük a különbség) négyen osztozni a kockákon időrabló és kényelmetlen. Sikerült közben játszanom egyet a Battles of Westeros (Trónok harca) játékkal is, ez is a Memoir alapokon nyugszik, viszont a parancskártyákat nem a három térfélre játsszuk ki, hanem a vezéreinkre, akik két hex távolságban lévő egységeikre alkalmazhatják őket. A küldetésekben pedig házakat kell felgyújtani, foglyokat kiszabadítani szóval csupa skirmish akció a játék. A TGW paklija is inkább raj-szakasz-század szintű hatásokat szimulál érzésem szerint. Ki kellene próbálni egy WW2 Rapid Fire küldetést átrakni egy dupla pályára és lejátszani TGW szabályok és paklik segítségével. Játszottunk kétszer Memoir 44 Breaktrough pályákat is, 1940-es szövetséges ellentámadásokat, az arras-i brit és a De Gaulle vezette május 17-i franciát. A Breaktrough pályákon ha nincsenek utak, nagyon lassan lehet felfejlődni, a szövetségesekre vonatkozik a Blitz szabály, hogy csak két hexet mozognak a tankjaik, a mélységében megnövelt pályán ezzel a sebességgel csak vánszorognak, nem lehet őket tisztességesen összpontosítani, meg nem bírnak ütéstávolságba felfejlődni, tökéletesen visszaadja az akkori helyzetet. Britként mint támadó elveszítettem az összes tankomat pedig volt két darab négy figurás egységem is (Matilda II), végül a tüzérséggel és gyalogsági rohamokkal sikerült elérnem a szükséges pontokat.

Szólj hozzá!

Címkék: társasjáték memoir44 TGW

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr568911144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.