HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Bolt Action leckék kezdőknek 1. rész

2018.03.14. 19:41 janos900

Most, hogy új játékosokat sikerült megnyernem a hobbinak, komoly problémám, hogy egyedül kell menedzselnem a küldetéseket, tanítani a szabályokat és még játszom is, ahogy mondani szokták egy fenékkel ennyi lovat nem lehet megülni. Ezért leírok magyarul alap jegyzeteket segítségnek, meg hivatkozási alapnak. Egyszerűen nincs más lehetőség, mint tanítani és sulykolni, és ismételni és újra előröl az egészet, mert még most is előjönnek olyan félrehallások, amikről én már azt hittem mindenkinek kristálytiszta fogalmak. Szóval ez egy hosszú sorozat első része lesz. (Képek csak hangulatnövelők korábbi játékokról.)

0303a.jpg

Az első legfontosabb dolog, hogy szögezzük le a szabálykönyv egy olyan termék, aminek segítségével a kiadója még több terméket (figura, jármű, terep stb) akar eladni. Tehát esetünkben a szabálykönyv igyekszik minden a Második Világháborúban használt fegyvert és járművet felvonultatni, mert ezek modell verzióját el szeretné nekünk adni a cég, illetve kedvezni akar a makettezőknek és gyűjtőknek, hogy a meglévő járműveiket használhassák. Próbálnak szabályt kreálni, hogy használni tudjuk a különleges modelljeinket is, de közben nagyon kell ügyelniük a játékegyensúlyra. Ezért kerülnek be olyan fegyverek is a könyvbe amiknek alap helyzetben semmilyen szerepe sem lenne egy olyan szakasz szintű összecsapásban mint amiket a Bolt Action feldolgoz. Rengeteg az un. verébre ágyúval megoldás, ilyenek például a nehéz tüzérségi fegyverek.

A második fontos dolog: ez nem egy szimuláció! Hanem egy játék, ráadásul egyfajta párbaj, mert a hivatalos elképzelés az egyenlő pontértékű seregek közötti harc. Tehát igyekszik a BA minél több hatást a valóságból felvonultatni, de nem célja azok realisztikus modellezése. A játszhatóság és a játékegyensúly sokkal fontosabb, felülírja a valóságot minden esetben. Az a lényeg, hogy akik játszanak izgalmas szórakozásnak érezzék az egészet, amiben egyik fél sem érzi magát hátrányban, a megmérkőzés során. Ilyen a valóságban nagyon ritkán fordul elő a harccselekmények során, tehát mindenki aki a valóság szimulálását keresi a Bolt Action-be, csalódni fog. A legjobb példák erre a harckocsik, a szemben álló felek járműveinek statisztikái mindig ki vannak egyenlítve egymáshoz képest. Ezért vannak olyan Sherman tankok, amelyek páncélzata egyenlő a Tigris I harckocsival, vagy ezért tud a Turán harckocsi vagy a Pz-III egyenértékű lenni a T-34/76-al. Messze nem reális, viszont a játékosok számára kiegyenlítettebb csatákat biztosítanak ezekkel a módosításokkal.

A harmadik fontos dolog, hogy ez a szabály alapvetően a gyalogsági harcokra íródott, szépen felfejlesztették ugyan a járművekhez is, de gyalogos szakaszokra van kitalálva, méretezve. Ezért a játékrendszer alap egysége a gyalogsági raj. Ezek a seregek építőkövei, az összes többi egység tulajdonképpen csak támogatásra szolgál. Ezért akkor működik a legjobban a szabályrendszer, ha olyan terepen játsszuk amin sok a fedezék a gyalogságnak, ez viszont hátrányos a harcjárműveknek,mert nem tudnak kellően mozgékonyak lenni. Mi jelenleg szovjetek a németek és magyarok ellen csatákat játszunk, ezért erre a három seregre térek ki, a többi hadviselőre jellemző szabályokat nem részletezem, esetenként nagyon más dolgok vonatkoznak rájuk. A hangsúlyt a német egységekre teszem, mert három játékosom is gyűjt német sereget.
P1010153 (640x480).jpg
A gyalogos rajok fő fegyvere a golyószóró vagy könnyű géppuska, a fegyvert két fő kezeli, a tűzereje négy dobókocka, a németeknek öt kocka. Minden rajban van egy altiszt (rajparancsnok), ez a figura általában géppisztollyal van felszerelve, de nem kötelező, lehet puskája is. A többi figura gyakorlatilag azért van a rajban, hogy növelje a tűzerőt, illetve őket vesszük le veszteségnek. Amíg az altiszt és golyószórós figura megvan, addig a raj el tudja látni a legfontosabb feladatait. Ha elveszítjük a rajparancsnokot, a raj morálja és parancsvégrehajtó képessége csökken eggyel. Ha elveszítjük a golyószóróst akkor az egység tűzereje csökken jelentősen. Alap helyzetben a játékos maga dönti el melyik figurákat veszi le veszteségnek. Kivétel az az eset amikor az ellenfél 6-ost dob a sebzésre ilyenkor újra dob és ha akkor is hatos az eredmény, nos ebben az esetben az ellenfél választja ki a veszteséget. Ezen kívül a mesterlövész is kiválaszthatja a célpontját, automatikusan külön dobás nélkül is, azt a figurát szedi le az ellenféltől amelyiket akarja. A német sereg különleges tulajdonsága, hogy ha kilövik az altisztet dobhatunk egy kockával ha 2,3,4,5 vagy 6 az eredmény (vagyis minden ami nem 1-es) valamelyik közkatona átveszi a rajparancsnok helyét, ekkor nem csökken a raj morálja és parancsvégrehajtó képessége. Amennyiben a raj egy adott lövés fázisban elveszíti az aktuális figuramennyiségének felét, akkor morálpróbát kell dobnia, ha rontja a próbát a teljes rajt le kell venni veszteségnek. A szovjet gyalogos rajok ilyen esetben jogosultak egy második próbára is, ha rontják az elsőt. Ha egy gyalogos egység kettő vagy egy figurára csökken akkor jár neki +1 fedezék módosító, mert nehezebb eltalálni a kisebb csapatot. Ha két főre csökken az egység akkor a rajparancsnok lehet a golyószóró második kezelője vagyis a töltő, de természetesen ilyenkor nem lő a fegyverével. Más esetben a rajparancsnok nem lehet a töltő! A golyószóró un. Team weapon, vagyis ha csak egy kezelője marad eggyel rosszabb értékkel dobja a lövést.
Állandó problémának látom a játékosaimnál a figura számolgatást, illetve zavart okoz a fegyverzet. Vegyük alapnak a német 1944-es Wehrmacht rajt, maximum tíz figura van egy rajban, kettő kezeli a golyószórót, az altisztnek van géppisztolya a maradék hét figura lőhet a puskájával. Ez az alap tűzerő, amennyiben a figuráknak van Panzerfaust (páncéltörő rakéta) fegyvere, az a puskán felüli felszerelés! Tehát az adott szituációban eldöntöm, hogy melyik fegyverrel lő a katona. A raj minden tagja azonos célpontra lő minden fegyverrel, kivétel a Panzerfaust. Tehát ha van egy tíz fős német raj az egy géppisztollyal, a golyószóróval és öt figura puskákkal lő egy gyalogos egységre, viszont két figura lő egy közeli páncélosra a páncéltörő rakétával. Természetesen a játékos dönthet úgy, hogy minden puskás katona a gyalogos célpontot lövi és nem használják a páncéltörő rakétáikat.
P1010134 (640x480).jpg
Az alap rajnak sokféle verziója van, a német seregben különösen változatos fegyverzete lehet az ilyen egységeknek, ez az egyik fő erőssége a Wehrmacht seregnek. Az 1944-es rajoknak lehet két golyószórójuk is, ezek használatához együtt négy figura kell, a maradék hat figura alaphelyzetben puskákkal van felszerelve, ezeket cserélhetjük le, és vásárolhatunk a pontjainkból extra fegyverzetet, Stg-44 rohampuskát, Panzerfaust páncéltörő rakétát, géppisztolyt, vagy páncéltörő gránátot. Fontos szabály, hogy amennyiben a raj Panzerfaustot használ, nem vehet páncéltörő gránátot, és így Tank Hunter sem lehet. Ha nem veszünk Panzerfaustot, de veszünk páncéltörő gránátot, akkor minden figurának kell vennünk a rajban. A szabály úgy kalkulál, hogy a golyószórók töltői csak puskával vannak felszerelve, ha kilövik mellőlük a fegyver kezelőjét, a töltőből alap puskás gyalogos válik. Vagyis a ha veszünk egy könnyű géppuskát a rajnak, akkor a töltőnek nem vehetünk géppisztolyt, rohampuskát vagy Panzerfaustot mert lefoglalja a fő fegyver kezelése.

A legerősebb különleges fegyver a német MG-42 (MG-34) golyószóró verziója, a fegyver 20 pontba kerül és öt kockával tud lőni harminc hüvelykre (a szovjeteknek csak négy dobókocka a tűzereje a DP golyószóróval). Az 1944-es német rajoknak vásárolhatunk két ilyen fegyvert! 40 pontért kapunk tíz kockát! A német állványos géppuska 50 pontért ad hat kockát, igaz hat hüvelykkel nagyobb lő távra. A magyar sereg specialitása, hogy használhat német géppuskákat, de golyószórót nem! A mesterlövészek ellen viszont nagyon sérülékeny, mert kilőheti egy találattal. Vagyis az 1944-es német seregnek nem nagyon éri meg géppuskás team-et venni, ellenben a magyar seregnek már érdemes. A szovjetek géppuskájának a kerekes Maxim fegyvernek 5 pontért vásárolhatunk pajzsot, ha eltalálják a kezelőit, ez a pajzs eggyel növeli a védettségüket, vagyis a reguláris figurákat nem 4,5 és hatos dobással szedjük le, hanem csak 5 és 6 dobással, a ha veterán a legénység, akkor csak a 6-os dobás okoz veszteséget, tehát a szovjeteknek is értékes egység a géppuskája. 

A németek másik fontos fegyvere a Panzerfaust, ezzel távolról maximum tizenkét hüvelykről van esélyük leküzdeni az ellenség páncélosait. A szovjet veterán rajoknak is lehet ilyen fegyvere zsákmány illetve a magyar rajok is vehetnek belőle. Fontos dolog, hogy ezek egylövetű fegyverek, illetve a birtoklásuk nem adja a Tank Hunter képességet, vagyis ha a rajunknak közelharcban kell megküzdenie egy harcjárművel -3 nehezítéssel kell morálpróbát dobniuk. Ha megpróbálja letaposni őket egy harckocsi, védekezésül kilőhetik a Panzerfaustokat, mint reakció, de ha a lövés hatására nem áll meg a jármű, a morálpróbát itt is -3 nehezítéssel dobják. Ha próba nem sikerül az egész raj levételre kerül. A Tank Hunter képességet páncéltörő gránátok megvásárolásával lehet megszerezni, minden figurának meg kell venni 2 pontba kerül darabja, ha veszünk gránátokat nem lehet Panzerfaust-ja a rajnak!

Elsőre talán ennyi elég is, bevezetőnek.

Szólj hozzá!

Címkék: kezdőknek Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr1813727874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.