HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Brit sereglista 1916 Somme, Bolt Action

2018.04.29. 15:59 janos900

Ambasa barátommal úgy döntöttünk leporoljuk a 28mm-es seregeinket és lejátszunk egy epizódot a hónapokig tartó küzdelemből ami 1916 második felében zajlott Somme folyónál. Erre a legjobb egy jó kis erdős terep, mert a csatateret több magassan fekvő erdő is uralta, Mametz, High Wood stb. Ezek többször cseréltek gazdát és megszerzésükért ádáz küzdelem folyt, kezdetben még erdők voltak, aztán lassan sajnos holdbéli tájjá változott mind. Szabálynak a Bolt Actiont választottuk, azzal a csavarral, hogy a sereglisták az Over the top könyvből vettük. Így egy figura nem egy valós katonát jelképez, hanem hármat. A legkisebb egység pedig nem a raj hanem a szakasz. Küldetésnek a Bolt Action 2. kiadásából a Key positionst választottam, mert ez jelképezi legjobban ezt a területfoglalós csatározást.

muhely4.jpg
Mindkét félnek van k3+2 pontja amit lerak egymást váltva a terepre, minimum tizenkét hüvelykre egymástól. Majd dobunk kezdeményt és utána választunk térfelet. Itt van egy kis csavar, mert az Over the Top az adott csatához és évhez egy egytől négyig terjedő stratégiai értéket ad meg a sergekhez. Ez a Somme-i csata esetében kettő a briteknek, és kettő a németeknek is amennyiben gyalogos zászlóaljat választunk seregnek, Ezt hozzá kell adni a kezdemény dobáshoz. Az oldalak felosztása után következik a seregek esetleges részekre bontás, ugyanis a küldetésben engedélyezett maximum a seregünk felének a tartalékban hagyása, ők lehetnek a második hullám. Mindkét játékosnak be kell mozognia a csapataival a csatatérre. Az első hullám az első körben érkezik be és nem kell parancspróbát dobni egyik egységnek sem a  belépéshez. A második hullám csak a második körtől léphet be, viszont ezek az egységek mind csak sikeres parancspróba után érkezhetnek be a csatatérre. Mindkét félnek lehetnek olyan egységei amik alkalmasak a beszivárgásra, ezek kezdhetnek maximum hat hüvelykre a tábla szélétől a csatatéren is, előrevetett egységek. Akinek a játék végén több pont van a kezén az nyert. Ha az adott pont három hüvelykes körzetében egy saját gyalogos egység áll, és nem volt három hüvelyken belül ellenséges egység akkor érvényes egy győzelmi pont. A játék hatodik körében kockadobással döntjük el, hogy lesz-e hetedik kör (4+).
muhely1.jpg
 
Most pedig lássuk a Brit sereget. A Somme-i csata idején az önkéntesekkel felduzzasztott BEF még nem volt kellően tapasztalt, ezért veterán egységeket nem vehetünk. A seregünk egy gyalogos zászlóaljat jelképez, ezért az első egység amit meg kell vásárolnunk az a zászlóalj parancsnoka és az ő kísérete. Ez alaphelyzetben három figura a parancsnok és két kísérője, ezt bővíthetjük még három figurával, a tiszteket is egy ranggal magasabbnak vesszük mint a Bolt Actionbe, tehát a zászlóalj parancsnokuk lehet őrnagy vagy ezredes "regular "csapat estében az őrnagy 110 pont (+20 pont a két kísérő gyalogos) az ezredes 150 pontba kerül. Parancsnoki hatótáv tizenkét hüvelyk, az őrnagy három parancskockát kérhet ki, az ezredes négyet. Ha a zászlóalj regular morállal rendelkezik, érvényes minden parancsnoki és gyalogos szakaszára egy speciális szabály, két opcióból lehet választani: 
1. Rapid Fire. A zászlóalj megkapta a hivatásos hadsereg háború előtti lövész kiképzését ezért minden három puskás lövész után kapunk egy extra kocka tűzerőt. Vagyis egy teljesen feltöltött tizenkét figurás szakasz tizenhat kockával lőhet.
2. Tough as boots. A zászlólaj emelt színtű közelharci kiképzésben részesült, ezért közelharcban minden három figura után kapunk egy extra kockát, vagyis egy teljesen feltöltött tizenkét figurás szakasz tizenhat kockával dobja a szuronyharcot.
 
A zászlóaljban lehet maximum négy század, attól függően hogy hány századunk van, kapunk hozzáférést a támogató egységekhez. A seregünk alap építőkövei tehát a századok. A század parancsnoka egy hadnagy vagy egy százados (kapitány) két kísérővel ehhez még vásárolhatunk max három katonát hat figurára lehet tehát maximum felduzzasztani a parancsnoki szakaszt. A parancsoki hatótáv a századparancsnokok esetében csak nyolc hüvelyk, a hadnagy egy, a százados két parancskockát kérhet ki. Egy százados az öt kísérőjével regular morállal 125 pontba kerül. A században minimum három szakasz van, maximum négy lehet. Egy szakasz minimum kilenc figurából áll és maximum tizenkettő lehet benne. Szakaszonként lehet egy figurának puskagránátja. Századonként minden második szakasznak lehet egy Lewis golyószórója. A Lewis FIRE parancs esetén 4 kockával lő, ADVANCE parancs esetén csak 2 kockával. Nézzünk pár példát a kombinációkra.
 
A századparancsnokot a két kísérőjével és három kilenc figurás szakaszt mindenképpen meg kell vásárolnom a zászlóalj parancsnok mellé, ennél kisebb sereg nincs, vagyis harmincegy puskás és két tiszt figurára mindenképpen szükségem van az alap sereghez. Érdemes négy szakaszt venni a századba, mert ilyenkor lehet 2 Lewis golyószórónk, meg négy puskagránátunk a századba. A maximális tűzerő elérése érdekében, maradjunk a kilenc figurás minimum szakaszoknál, és fordítsuk az így megspórolt pontokat ezekre az extra fegyverekre, mind a puskagránát, mind a Lewis 20-20 pontba kerül. A teljesen feltöltött "regular" század a következő módon néz ki:

Ezredes öt kísérővel 200 pont
Százados öt kísérővel 125 pont
Szakasz puskagránáttal tizenkét figurával  140 pont
Szakasz puskagránáttal, Lewis golyószóróval, tizenkét figurával 160 pont
Ez így 925 pont, hat aktiválás, hatvan figura. Két tiszt figura, két Lewis-es figura, két töltő figura, négy puskagránátos és ötven puskás gyalogos.
ad191802.jpg
 
A maximálisan feltöltött egységek amíg nincs veszteségük kétszer dobhatják a parancspróbájukat, vagyis a fent tárgyalt küldetésben a második hullámnak dupla esélye van a belépésnél megdobni a parancspróbát, ha maximumra van töltve. A  Lewis golyószóró az extra lőtávon kívül a Rapid Fire tulajdonságú zászlóaljnál csak egy kockával növeli a tűzerőt, szóval érdemes rajta elmeditálni, hogy gazdaságos-e, vagy sem.
 
Ha megvan egy századunk akkor vásárolhatunk mellé zászlóalj, ezred vagy éppen hadosztály szintű támogató egységeket. Zászlóalj szintű támogatás a következő lehet:

Századonként vehetünk egy géppuskát ez 50 pont, három kezelővel vagy 60 pont négy kezelővel. Ezek "regular" katonák.  Figyelem ebben a játékban a géppuska tűzereje 8 kocka nem 5!!! Zászlóaljanként max 3db.
Századonként vehetünk egy mesterlövészt a kísérőjével ez 50 pont. Ezek "regular" katonák. Beszivárgó egység, előre lehet tolni a normál felrakási zónán kívül, ha küldetés lehetővé teszi. Zászlóaljanként max 4db.
Századonként vehetünk egy Szanitécet két kísérővel, "regular" katonák 43 pont.  Zászlóaljanként max 2 db. 
Századonként vehetünk egy felderítő szakaszt. Ezek "veteran" katonák, minimum hat figura maximum kilenc. Pontérték: 14 pont figuránként. Beszivárgó egység, Felderítő ezért nehéz terepen kap K6 hüvelyk extra sebességet, mert a normál egység fixen hat hüvelyket mozog, ők minimum hetet, maximum tizenkettőt. Fel vannak szerelve drótvágó felszereléssel, ADVANCE vagy FIRE parancsnál, ha talpkontaktusban vannak a szögesdróttal, lövés helyett felszedik az akadályt. Nem vehetnek puskagránátot vagy Lewis-t. Zászlóaljanként max 1 ilyen szakaszunk van! 
 
Ezred szintű támogató egységek:
 
Minden két század mellé vehetünk egy rohamosztagot. Ezek "veteran" katonák, minimum kilenc maximum tizenkét figura az egység mérete.  Pontérték: 15 pont figuránként. Beszivárgó egység. Fel vannak szerelve drótvágó felszereléssel, ADVANCE vagy FIRE parancsnál, ha talpkontaktusban vannak a szögesdróttal, lövés helyett felszedik az akadályt. Nem vehetnek puskagránátot vagy Lewis-t. Gránátosok, közelharcban minden találatot egyszer újradobhatnak, és vonatkozik rájuk a Tough as a boot szabály is! Zászlóaljanként max 2 ilyen szakszunk van.
Minden két század mellé vehetünk egy közepes aknavetőt ez 50 pont, 60 pontért van irányzója is, de nem lehet messzebb az aknavetőtől mint tizenkét hüvelyk. Zászlóaljanként max 1db.
 
Hadosztály szintű támogató egységek:
Minden két század mellé vehetünk egy könnyű löveget 65 pont négy kezelővel, de +10 pontért figuránként növelhetjük hatig a kezelők számát, ugyancsak 10 pontért vehetünk egy irányzót  de nem lehet messzebb mint tizenkét hüvelykre a lövegtől. Zászlóaljanként max 2db.
Minden két század mellé vehetünk egy nehéz aknavetőt 65 pont négy kezelővel, 75 pontért  van irányzója is, de nem lehet messzebb az aknavetőtől mint tizenkét hüvelyk. Zászlóaljanként max 1db.
Minden két század mellé vehetünk egy tüzérségi megfigyelőt, három figura, és az első egység nem kerül pontba.  Beszivárgó egység, viszont nem mozoghat amíg le nem hívta a tűzcsapást, ha mozog elveszíti az összeköttetését az ütegekkel.  Zászlóaljanként max 2 ilyen lehet, a második 120 pontba kerül.
Röviden ez lenne a Brit sereglista.

Szólj hozzá!

Címkék: első világháború Bolt Action Somme16

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr8013879362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.