HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Hogyan rakjam össze a magyar vagy szovjet seregem a Bagration hadművelethez? 1. rész

2018.10.05. 15:21 janos900

2019 márciusára tervezzük a tematikus napunkat Magyarország 1944-45 névvel, ehhez kapcsolódóan most részletesen átveszem a Road to Berlin Bolt Action szabálykönyv vonatkozó sereglistáit, ezeken keresztül mutatom be a seregépítés apró fogásait. Jelenleg ez a gyári kiegészítő könyv van a legközelebb a témánkhoz, mert a Magyar Királyi Honvédség alakulatai is harcoltak a hadművelet során. A könyvben az egyik fejezet címe Operation Bagration ez tartalmaz sereglistákat 1944 nyarára szovjet, valamint német seregekhez, illetve a három vonatkozó seregkönyv listái is használhatóak (Armies of Germany, Armies of the Soviet Union, Armies of Italy and the Axies) a harmadik alapján állíthatunk ki magyar sereget. A választott téma miatt a magyar és szovjet sereget mutatom be, de a magyar sereg rengeteg átfedést mutat a némettel is, főleg a harckocsik terén. A Bolt Action csaták többféle megközelítés alapján játszhatóak, a kiadó Warlord Games üzleti érdeke az, hogy az 1000 pontos seregekkel történő párbaj szerű játékokat preferálja, mert ezekből lehet bajnokságokat szervezni. De ettől függetlenül lehet nagyszerű történelmi alapokkal építkező küldetéseket is játszani, ehhez is sok segítséget ad a könyv.

 
Részemről az egyszerűbb és a véleményem szerint többek által kedvelt játékmódra fókuszálok most, és ez nem más mint a párbaj jellegű 1000 pontos csaták. Mivel az ilyen típusú játékokban nem tudjuk előre, a küldetést, ezért jól átgondolt sereglistával érdemes csak nekiülni csatázni, mert nagyon sok múlik a sereg felépítésén. Az elmúlt egy évben elég sokat játszottunk, én túlnyomó részben szovjet sereggel, vagy ha nem szovjet akkor magyar voltam, szóval sikerült pár hasznos tapasztalatot leszűrnöm ahhoz mindkét oldalhoz is. Néhány dolgot előre érdemes tisztába tenni:
1. Ezek a seregek kétféle típusúak lehetnek gyalogos szakasz, vagy harckocsi szakasz. A játékosoknak meg kell egyezniük előre, hogy melyik típusú játékot fogják játszani, vagy gyalogos a gyalogos ellen, vagy harckocsi a harckocsi ellen. Értelem szerűen nincs aszimmetrikus játék, nem lehet gyalogos szakasz ellen harckocsi szakaszt hozni. Harckocsi szakaszok esetén 1500 pontos seregekben is lehet gondolkodni, de ezt is előre tisztázni kell a játékosokkal.
2. Az 1944-45-ös harcok csúcstechnológiáját, a gépesített csapatok jelentik ezek fő ütőereje a közepes és nehéz harckocsikból áll, tehát az ilyen játékok egyértelműen gyalogsággal támogatott harckocsi szakaszok közötti összecsapások. Gyalogos szakaszba nem nagyon érdemes Tigris vagy IS harckocsit rakni, mert az nagyon sok pontot elvisz. Lehet és megoldható a nehéz harckocsival támogatott gyalogos sereg, de inkább profi tapasztalt játékosoknak ajánlom (játszottunk erre egy példacsatát, bővebben  a cikk végén), mert a seregünk erejének 40% fog múlni azon az egy harcjárművön és ez elég kockázatos taktika.
3. A gyalogos seregnél érdemes a történelmi példákat figyelembe venni és másolni, a német páncélgránátos gyalogság páncélozott harcjárművekkel és egy közepes harckocsival nagyon ütőkepés lehet, de nem fog túl sok egységből állni. A magyar vagy szovjet seregnél a gépkocsizó lövészek jelenthetnek hasonló alternatívát, nem olyan erősek, viszont kevesebb pontba kerülnek.
 
A Bagration hadműveletben a következő opcióink vannak mint Szovjet:
 
1. Operation Bagration az Armies of the Soviet Union (gyalogos szakasz) 
2. 3rd Guards Tank Corps a Road to Berlin könyvből (18. oldal)
3. 53rd Guards Tank Brigade a Road to Berlin könyvből (18. oldal)
 
A Bagration hadműveletben a következő opcióink vannak mint Tengely:
 
4.1944 Defence of the East sereglista az Armies of Germany seregkönyvből (gyalogos szakasz)
5. Forlon Hope sereglista a Road to Berlin könyvből (16. oldal) (gyalogos szakasz)
6. 1943-44 A Red Storm Rising (magyar sereglista) az Armies of Italy and the Axis seregkönyvből (gyalogos szakasz)
7. Schwere Panzerabteilungen sereglista a Road to Berlin könyvből (19. oldal)
8. 5th Panzer Division a Road to Berlin könyvből (20. oldal) 
 
Játszottunk egy ezer pontos példacsatát amit egy Forlon Hope lista alapján összerakott német (Szilveszter) és egy Operation Bagration lista alapján összeállított szovjet (Imre, és jómagam) sereg vívott. A Manshunt küldetést dobtuk ki véletlenszerűen kockával, és egy döntetlen lett a csata vége, dacára az elsöprő szovjet fölénynek. Mindkét seregbe egy nagy pontértékű harckocsit raktunk (Párduc, IS-2), ami a szovjet oldalon megbosszulta magát mert a harckocsival nem lehet foglyot ejteni, és a küldetés célja pont ez lett, a német parancsnok elfogása közelharcban. A német oldalon meg, gyakorlatilag a Párduc kilövése után összeomlott a sereg. Végül a célpont német parancsnoki figurát lelőttük így a csata vége egy döntetlen lett. Minden potenciális nehézség ami az extra szabályokban benne volt, teljesen kidomborodott a küldetés jellege miatt. Lássuk a szabályokat:
Első példa legyen a szovjet gyalogos szakasz. Operation Bagration az Armies of the Soviet Union könyv alapján. A szovjet játékos 1944-es Bagration sereg listájához elég sok specifikus szabály tartozik. Az első a törésteszt, ha az ötven százalékos vagy nagyobb veszteség hatására a gyalogos vagy tüzér egység morálpróbát kénytelen tenni és ezt elrontja, a szovjet egységek jogosultak egy extra próbára, magyarán újradobhatják a tesztet. Ez csak akkor érvényes, ha az egységet az első bukott morálpróba hatására le kellene venni a csatatérről. A szovjet játékos szakaszonként vehet egy komisszárt aki, az egyéb rontott morálpróbák esetén levesz egy figurát a hat hüvelykre álló gyalogosrajokból, és a játékos újradobhatja a próbát, ez csak gyalogos rajokra működik. Tüzérségi csapás esetén a becsapódások körzetét, egy körrel határozzuk meg. Ennek sugara hat hüvelyk, plusz egy hatoldalú kocka dobásának értéke. Reprezentálandó a szovjet tüzérség erejét a szovjet játékos két kockával dobhat és a jobbik eredménye érvényes, vagyis 7-12 hüvelyk lesz a kör sugara. A hatalmas embertartalékokat is érzékelteti egy szabály, egy ingyen tapasztalatlan puskás rajt is kap minden szovjet játékos, ez tizenegy figurát jelent az Armies of Soviet Union könyv alapján. Ezek a szabályok a háború teljes ideje alatt érvényesek, tehát minden szovjet sereg alaptulajdonságai. Az 1944-es Bagration lista azonban még további előnyöket ad! Egyrészt a pontköltség nélkül kapott gyalogos raj helyett 1944 nyarától választhatunk, közepes aknavetőt, esetleg egy közepes löveget, vagy egy SZU-76 rohamlöveget, de mind csak tapasztalatlan egység lehet. 
Amennyiben van a küldetésben előkészítő bombázás, a szovjet játékos hozzáad +1-et a dobásaihoz, mert akkora volt a  tűzereje a tüzérségnek. Ez így elsőre nem sokat jelent egy kezdő játékosnak, ezért kicsit megmagyarázom. Vannak küldetések, amikor a védő előre felrakja minimum az erői felét a csatatérre, majd a támadó fél minden egységre külön dob egy hatoldalú kockával, hogy milyen hatást szenved el az egység, a támadást megelőző tüzérségi bombázástól. Itt ezeknél a dobásoknál kap a szovjet játékos +1-et a dobásaihoz. Ide tartozik még, hogy a Bagration hadművelet során a német csapatoknak nem voltak tartalékai, ezért a legtöbb küldetésnél nem rakhatja az egységeit tartalékba. Vagyis például ebben az esetben a német vagy magyar fél az összes egységét köteles felrakni a táblára, és az összes egysége elszenvedi az előkészítő bombázást. Ez nem túl kellemes, mert így minden Tengely egység minimum egy PIN jelzővel indul, vagyis az első körben nem sok mindent fog tenni, csak a Rally paranccsal fog megpróbálni megszabadulni a PIN jelölőktől, ez komoly előny a támadónak. Ha nem kell felrázni az egységeket, akkor kaphatnak Ambush parancsot, vagyis a látókörükbe kerülő mozgó ellenséges egységre lőhetnek! 
Ha ez mind nem volna elég, a sereg lista engedélyezi a szovjet játékosnak a szakaszonként két tüzérségi vagy légi megfigyelő megvásárlását! Sőt a szovjet légi fölény miatt annál a dobásnál amikor a légicsapást végző repülőgép típusát határozzuk meg, a szovjet játékos hozzáadhat egyet a dobásához, tehát jó eséllyel komolyabb gépet kap támogatásnak. Ugyancsak a Bagration csatákhoz tartozik, hogy a német játékos viszont nem rakhat fel légi megfigyelőt, csak tüzérségit. A magyar lista alaphelyzetben sem engedélyez légi támogatást.
 
a1_1.jpg
Ezeket a szabályokat mi mind alkalmaztuk a próbajátékban, gyakorlatilag akkora volt a szovjet tűzerő, hogy az egyik légi irányzónak nem is jutott tiszta célpont. A Manshunt küldetés miatt a német játékosnak minden csapatát fel kellett raknia már a játék elején, ergo elszenvedte az előkészítő bombázást minden egységére, ráadásul min 1 PIN-t mindegyik kapott. Ez látszik a fenti képen. Ezért az első körben Szilveszter gyakorlatilag végig Rally parancsokat adott ki. Ezen kívül teljesen szabad kezet kapott a szovjet játékos (vagyis mi Imivel), mert a küldetés alapján a terepre minden oldalról be lehet lépni a tartalék egységekkel, kivétel ahol az ellenfél egysége volt az utolsó belépő. Mivel a német félnek nem lehet tartaléka, így nincs belépő egysége sem. Ez nagyon nagy előny volt a szovjeteknek. A játék alapján azt kell mondanom, hogy szovjetként nagyon erősek voltunk, minimális mozgástere volt Szilveszternek, de nem volt esélytelen a küzdelem. Ha valaki végig csak és kizárólag a győzelmi feltételekre koncentrál és ezért simán beáldozza az egységeit még nyerhet németként vagy magyarként is, de nem ajánlom ezt kezdő játékosoknak. A következő képeken látszik, hogy a bombázást követően megindult az orosz gőzhenger, a második körben az IS-2 kilőtte a Párducot, a maradék német gyalogságot pedig lehengerelte a szovjet fölény, az egyetlen német fegyvertény a Katyusa kilövése kézifegyverekkel.

a2_1.jpg

a3_1.jpg

a4_1.jpg

a5_1.jpg

A következő részben a magyar sereg és egységei lesznek terítéken, majd a szovjetek. 
 

Szólj hozzá!

Címkék: második világháború Honvédség Bolt Action Bagration1944

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr7514282011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.