HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

A Magyar Királyi Honvédség mint Bolt Action sereg az 1944-es Bagration hadművelethez 3. rész

2018.10.25. 19:59 janos900

Hasonló logikával haladva tovább mint az előző poszt végén, most a légvédelmet, a gyalogságot és a többi egységet veszem sorra. A saját fém figuráimat a Shellhole Scenictől vettem, a képek egy része a cég weblapjáról származik.

nimrod.jpg
Az egy választható német egységgel lehet ellensúlyozni a magyar sereg valamelyik gyengeségét, például a csapat légvédelmet. A Nimródot csak mint harckocsit hozhatjuk, ez 1944-45-ben már nem túl életképes megoldás mert a jármű egyetlen nehéz gépágyújával (+3) a T34/76 ellen szemből hatost kell dobni, ha ki akarjuk ütni, igaz két kockával dobunk, de ha sikerül akkor is csak felületi sérülés, meg 1 PIN, nem igazán erős kombináció. Szóval elég nagy luxus lenne az egyetlen harckocsi helyünket egy Nimródra pazarolni. Sajnálom, pedig nagyon jó jármű, az 1942-es harcokban jól használható. De 1944-ben már kevés. Az IBG jövőre ígéri a modellt, én meg fogom építeni ezt is, de a Bagration-hoz nem ajánlom. A másik légvédelmi opciónk a jó öreg majd mindenki által gyártott svéd Bofors. A nehéz gépágyú ugyanaz, mint ami a Nimródon is van, szóval két kockával lő mindenre, minimális esélye van a harckocsik ellen is, de ami a lényeg, ha egy szovjet repülőgép támad két kockával kell dobni 5-öt, vagy 6-ot a találathoz, majd D3-at sebezünk a gépen minden találattal, ha összejön három vagy több sebzésünk, a légitámadás meghiúsul. Ennél azért több kell, hiszen ahogyan azt az első részben már írtam, a Bagration hadműveletben a szovjetek hozhatnak két légi irányzót, szóval ha az ellenfél rákölt 150 pontot, kapunk a hat (vagy hét) körös játékban két légicsapást is. Ez ellen az egy Bofors elég gyenge védelem, viszont ha Puma helyett beérjük egy Csaba páncélautóval, a választott német egységünk lehet egy négy csövű 20mm-es Flakwierling 38. Na ez már hatásos légvédelmi fegyver! Kell mellé egy vontató is az igaz, de nyolc kockával dobunk a támadó gépekre és minden találatunk D3 sebzést okozhat. Ráadásul harckocsik ellen úgy működik, mintha nyolc páncéltörő puskával lőnénk egyszerre (+2 a páncéltörő értéke), egy T-34-es oldalról már sebezhető vele. Az ára elég borsos 135 pont, a vontatója meg egy teherautó 39 pontért, viszont jó eséllyel a szovjet fél is elkölt 150 pontot a légicsapásokra, és ez a fegyver a légitámadások elhárításán túl is használható. Opció lehet még a PZ-IV harckocsi alvázára szerelt Flakwierling vagy ugyanez a fegyver egy fél-lánctalpason, de akkor megint csak elvesszük a harckocsi helyét. A nyitott tetejű légvédelmi járművek egyszerűen túl sebezhetőek és gyengék, nem tudják pótolni a harckocsikat. A német seregben egy Puma párban egy Wiberlwing-gel már érdekes páros, de a Magyar Királyi Honvédségnek, egyszerre csak az egyik jármű hozzáférhető. 
hun_3a.jpg
Gyalogság terén a szovjetekhez mérve nincs okunk túl hangos panaszra, de géppisztolyos alakulatok terén le vagyunk maradva. A németekhez képest viszont gyengék vagyunk minden téren. A szovjet rajok 11 vagy 12 fősek lehetnek, attól függ melyik könyvből nézzük, én az Armies of the Soviet Union alapján a tizenegy főt veszem alapul. A német rajok tíz figurából állnak, a magyarok viszont tizenháromig növelhetőek! Mivel a sereglista kötelezően megvásárolandó három egységéből kettő a reguláris morállal rendelkező gyalogos raj, részemről nem szoktam egy harmadik rajt venni. Inkább lehetőség szerint ezt a kettőt töltöm fel és támogatom. Ha a rajaimat teherautókkal akarom szállítani, akkor nem állhatnak 13 figurából, tizenkettő a maximum. Ez elég nagy áldozat, nem az egy figura miatt, hanem mert a maximumra töltött rajok a rontott parancs/morál próbákat újradobhatják, amíg nincs veszteségük. Viszonylag sok olyan küldetés van, ahol a seregünk egy része tartalékban kezd és egy -1-es parancspróbával lépnek be a csatatérre. A reguláris gyalogosraj ilyenkor nyolc vagy annál kevesebb célszámra dob egyszer ha tizenkét figurás, de kétszer ha tizenhárom figurás. A fegyverzet terén nincs sok variációnk, a rajparancsnok kaphat egy géppisztolyt ez 3 pont, vehetünk egy golyószórót ez 20 pont, valamint eldönthetjük, hogy mindenki kap 2 pontért páncéltörő kézigránátot, vagy veszünk 10 pontért egy Panzerfaustot. A tizenhárom figurás rajnál a 26 pont elég sok a gránátokra, viszont ennyi emberrel jó eséllyel egy IS-2-öt is fel lehet robbantani. Nekem már sikerült ebben a küldetésben. Minden figura 50% eséllyel sebez, ha összehozunk hat sikert az már annyi mint a Panzerfaust sebzése, ráadásul a gránátokkal több támadást is végrehajthatunk, a Panzerfaust meg egyszer használatos. Mindkét verzió jó megoldás lehet, az áruk is korrekt, a játékos stílusán múlik melyiket választja, egy a lényeg valamelyik kell! A tizenhárom fős raj géppisztoly+golyószóró+Panzerfaust egybe 163 pontba kerül. A magam részéről én ezen nem szoktam spórolni a két kötelező rajt feltöltöm erre a szintre, a harmadik kötelező egység a szakaszparancsnokunk itt sem szoktam takarékoskodni, reguláris hadnagy két kísérővel 95 pont, ingyen géppisztolyokkal. Vehetünk egy veterán szanitécet, ez szintén javallott, főleg városi terepen. A szovjetektől tanult taktikát alkalmazva én szoktam venni egy páncéltörő puskás rajt. Ez a két egység 30-30 pont. Az ilyen egységek nem igazán a tulajdonságaik miatt fontosak, hanem azért mert mindegyik ad nekünk egy-egy aktiválást, 30 pontért. A szanitéc mivel veterán és vonatkozik rá a fanatikus szabály érdekes lehet, mint három fős egység. De ez megint ízlés kérdése, városi harcban egy fanatikus veterán három fős egységet kifüstölni egy szobából, erősen megfontolandó még egy tizenegy fős szovjet rajnak is. A szabály szerint a szanitéceknek is lehet pisztolya. Mondjuk soha nem támadnak, de ha megrohanják őket reakció lövést leadhatnak. A páncéltörő puska rendkívül bosszantó tud lenni a szovjet harckocsik ellen, egyiknek sincs ugyanis kötény páncélja. A magyar seregben választható ugyanakkor a Panzerschreck is mint egység, 80 pontba kerül,  a modellt megoldhatjuk egy újabb hungarikummal a 44M Buzogányvető rakétával, a Shellhole Scenic cég gyártja fémből. Részemről ha ugyanazok a paraméterek, vagyis Panzerschreck árát fizetjük érte, és annak tulajdonságaival harcol, akkor semmi akadályát nem látom a modell használatának. Mivel egy 1000 pontos seregben én nem látom értelmét egy harmadik rajnak, ezzel az összes többi magyar vonatkozású lovas vagy ejtőernyős rajról lemondtam, de szerintem nem nagy veszteség, egyiknek sem lehet Panzerfaustja, a lovasoknak meg kizárólag csak puskája és csak kilenc figura lehet a rajban, a lovasroham sem engedélyezett a kiképzésük miatt, szóval a huszárokat teljesen eltolták a készítők.
m44.jpg
Nekem a mesterlövész, közepes aknavető vagy géppuska mint opció nagyjából egyensúlyban van, nyílt terepen a géppuska, városban az aknavető, a mesterlövész meg jó lehet minden terepen. Egyik se különösebben fontos egység a tapasztalataim alapján. A magyar sereg géppuskás egysége megkapja a hat kockás sebzést, mert sok MG-34 és MG-42-is használtak a honvédek. Viszont ez csak a három fős géppuskás egységre vonatkozik, a rajokra és járművekre nem. A német seregben szakaszonként lehet két géppuskánk, vagyis 100 pontért kapunk kétszer 6K6 sebzést 36 hüvelykre lőhetünk vele, a szovjet gyalogság ellen hatásos tűzerő főleg a korai években amikor még nem lehet két golyószóró egy rajban, utána már elavult megoldás, mert a rajoknak sokkal több figurájuk van ergo szívósabbak.  
A magyar seregben nem választható a lángszóró és a nehéz aknavető sem, ha valakinek ezek hiányoznak akkor ezek közül lehet az egyik az egy darab német egység. A könnyű aknavető hatótávja nagyon rövid, a nehéz meg drága, a közepes aknavető a +10 pontos irányzó figurával nekem viszont remekül bevált. Páncéltörő löveget meg tarackokat nem szoktam használni, a motorizált de még inkább a mechanizált tűzerő sokkal hatékonyabb egy ilyen bevásárlós játékban, mint a Bolt Action. Ráadásul a légvédelem helyét foglalják amire sokkal nagyobb szükség van. Ami viszont fontos és csatadöntő fegyver lehet az a tüzérségi megfigyelő. Nálam már bizonyított például ebben a csatában is. A három fanatikus géppisztolyosból álló egység a tüzérségi csapás után is jól használható egység bár a 120 pontos ára nem kevés. Végezetül felraktam három 1000 pontos példasereg képét ebből is látható, hogy két harcjármű és nagyjából negyven figura elég egy sereghez, Bolt Action 20mm-ben verhetetlen ár-érték arányt ad. A későbbiekben tervezek egy hasonló cikket a szovjet seregről is. 
sereg1.jpg

sereg2.jpg
sereg3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: második világháború Honvédség Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr4014320123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.