"Hadinapló, 1945.május 1.
...Ma hajnalban ezredünk elérte a Berlin előtti utolsó német települést, Schwanebeket. A kiküldött felderítők jelentése alapján három kisebb hadi- és üzemanyagraktár található a faluban. A becsült védelem: 3 páncélos, és zászlóaljnyi gyalogság aknavetővel és géppuskával. Moszkvai idő szerint 11.00-kor megindítjuk a támadást, elfoglaljuk és megsemmisítjük a raktárakat.
Szemjon F. Akinfejev
őrnagy, sk."
Jentz beszámolója:
A játékot egy hirtelen ötlettől vezérelve hoztuk össze Ádámmal. Ő is régi tagja a győri játékoscsoportunknak, de az eredeti Bolt Action szabályok összetettsége, sok esetben rengeteg kockadobással - és a dobott értékek hatásaival járó plusz dobásokkal - számításokkal túlbonyolított játékmenet számára nem hozta azt a játékélményt, melyet kívánt. És ebben mellesleg igaza is van!
Több mint egy év rendszeresnek mondható Bolt Action játék után magam is azt tapasztalom, hogy egy rendes, minden szabályt lekövető játékot nem lehet fejből lejátszani. A szabálykönyv újbóli és újbóli értelmezése rengeteg időt elvesz a játékból, valamint a sokszor egyszerűnek tűnő lövés táblázatok kikeresése, és a bekövetkező hatásokra történő kockadobások - melyek következménye még esetleg pár újabb kockadobás - tömkelegével jár. Persze, egy szinten túl már nem elégszik meg a játékos a simán kiszámítható lehetőségekkel, de ha eltervez egy stratégiát, és pusztán csak a vak szerencsén, és a kockadobás szeszélyén múlik, hogy sikerül-e a művelet vagy sem, az azért igen el tudja rontani a játékot. Ennek fényében került "lebutításra" a Bolt Action szabálykönyv, és született meg ez az egyszerűsített változat, mely az eredeti szabályokhoz képest jóval kevesebb lehetőséget kínál, de - pont az állandó és egyszerű paraméterek megjegyezhetősége miatt - sokkal kiszámíthatóbbá, élvezhetőbbé válik a játék. Nekem személy szerint tetszik a BA eredeti verziója is, de vannak egy páran játékosok, akik jobban szeretik inkább a figurákat tologatni, mint végigmatekozni a játékot. Bevallom, ha az első BA játékom teljes mértékben az eredeti 2. kiadású szabálykönyv szerint játszódott volna, magam sem kezdtem volna bele. De mivel János is egy egyszerűbb verziót szerkesztett, - és az alapok megismerése után játékról-játékra fokozatosan léptünk mindig egy-egy szintet - így megtetszett.
Mi is a különbség az eredeti és az általam kreált, egyszerűsített szabály között?
A lépések, a terep adottságokból eredő nehezítések, a lövéstávolságok megegyeznek ugyan, de szinte minden más sokkal egyszerűbb, átláthatóbb az eredeti Bolt Action szabályokhoz képest, például:
- Nincs moráltényező! Abból kiindulva, hogy mindkét oldal játékosparancsnoka lelkes, hisz a győzelmében, jól felszerelt sereggel rendelkezik, ezért a sereg is minden tőle telhetőt megtesz, amit a parancsnok kíván, vagyis az egységek harci morálja a játék elejétől a végéig az "egekben van". Ha nincs morálkérdés, nincs pin marker sem, ergo a parancskockán lévő "Rally" parancsnak sincs funkciója. (egyel kevesebb gond, és ideg, hogy egy - vagy több - játékba behozni kívánt friss, jól felszerelt egység nem vehet részt egy sorsdöntő fordulatban, csupán mert egyel túldobta a szabálykönyv által megszabott morálpróbát.)
2. Minden egység azonos paraméterekkel bír! Nincs nemzeti sajátosságból, vagy eltérő technikai tulajdonságból eredő fölény, illetve hátrány, a szemben álló felek egységeinek felszereltsége, pontértéke is azonos. Pl.: Mindkét oldal gyalogsági egységei 10-10 főből állnak, és kézifegyverekkel (puska, géppisztoly stb), valamint 2 db. tankelhárító eszközzel (Panzerfaust, Bazooka, stb.) vannak felszerelve, 100p-ért. Gyalogsági egységekből csupán kétféle létezik: Reguláris és Elit (veterán). Az elit a reguláris egység duplájába 200p-ba kerül, de tűzerejük is duplázódik, vagyis 10 fő 20 kockával dobhat találatra. (Nincs egy rajon belül különböző lő távval rendelkező puska, géppisztoly, rohamfegyver, könnyű géppuska.) Ugyanígy minden harckocsi - könnyű, közepes, nehéz - ugyanolyan mozgási és lövési paraméterekkel bír. A találat függ a távolságtól és a terep nyújtotta nehezítésektől, de a páncélost csak 6-os dobás semmisíti meg. (Nincs felületi sérülés, kábult legénység, toronybeállás, leszakadt lánctalp, stb. vagy megsemmisül a tank, vagy nem.) Az összes egység valamennyi paraméterét egy A4-es méretű táblázat tartalmazza. (Egység/fő, Lépések, Lő táv, Lövésszám(kocka), Találati értékek, Sérülések, Fegyverzet, Pontszám, Kiegészítő megjegyzések.)
3. A parancskocka "Fire" parancsa +2 támadó kockát jelent a játékosnak. Vagyis, mozgás nélkül ha egy harckocsi lő, akkor nem csak egy kockadobásnyi esélye van megsemmisíteni egy másik harckocsit, hanem ennek a háromszorosa, míg mozgás közben csak egy lenne.
4. Küldetések megegyeznek a szabálykönyvvel, de mivel nincs pin, így az előkészítő bombázások kikerültek. Röviden ennyi. Szumma szummarum: Az egyszerűsített szabály előnyei az eredetihez képest, hogy a könnyen - már egy játék alatt is - megjegyezhető állandó egységparaméterekkel gyorsabb a játékmenet, kiszámíthatóbb a stratégia, így lényegesen rövidebb a játékidő. A mostani játékot például 14-14 aktiválással, 6 körben, mindössze 3 óra alatt játszottuk le.
Jentzék játéka egy újabb mérföldkőnek számít a győri klub életében, ugyanis most volt először játék az én részvételem nélkül.