HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Friss topikok

Hue ostroma, a Bolt Action szabályok szerint

2019.06.23. 12:31 janos900

Magam sem tudom miért, de engem mindig az ostromok vonzottak a legjobban a csaták közül, talán Gárdonyi Géza regénye, az Egri Csillagok miatt, amit annak idején már nyolc évesen vagy tízszer elolvastam. Esetleg David Gemmel a Legenda című könyve volt rám ilyen hatással, vagy a kettő együtt, nem tudom. Minden esetre ezek után nem meglepő, hogy az 1968-as Tet offenzíva számomra legérdekesebb hadművelete a Hue városáért folytatott küzdelem, vagy inkább ostrom. Ahogyan azt Ernie Cheatham (USMC) ezredes a helyszínen adott interjújában ki is jelenti, házról házra, szobáról szobára vívott harc. (House to house, room to room. Kind of inch by inch? Yes exactelly what it is.) Ehhez festettem figurákat és gyűjtöttem járműveket az elmúlt két évben. A terepet Jentz barátom készítette, saját kezűleg, egyetlen gyári tereptárgyunk sincs. A harckocsik az Amercom cég die-cast modelljei, a figurákat a két sereghez a Flytrap, Britannia és Elhiem cégek fém kínálatából állítottam össze. A küldetéskehez pedig több különféle Bolt Action kiadvány szabályait használtam fel, köztük a Fortress Budapest speciális városi harcra vonatkozó szabályait.

nam3.jpg

nam2.jpg

nam4.jpg

nam5.jpg

A második kiadású szabálykönyv, 9. küldetését játszottuk, a védő három pontot tart a kezében a játék elején, ha kettőt megtart a játék végén akkor nyert. Ha a támadónak lesz két elfoglalt pontja akkor Ő nyer, minden más esetben döntetlen. Alapvetően egyensúlyba akartam tartani a két sereget, ezért az amerikaiak a második világháborús tulajdonságaikat kapták meg, a VC és NVA pedig mint partizán sereg lett felállítva. Vagyis, ha a küldetés szerint lehetnek rejtett egységei, azok kezdhetnek AMBUSH paranccsal, és felrakhatnak három csapdát a térképre. Hueban az első időszakban nem használhattak az amerikaiak légi és tüzérségi támogatást, viszont még nincs annyi figurám, hogy egy pusztán gyalogosokból álló USMC sereget felrakjunk, és a sereg specifikus előnyük is pont a dupla légi tűzcsapás ezért kaptak előzetes bombázást és légicsapást is. Illetve az M-48A1 Patton harckocsikat már regular személyzettel is úgy vettük, mint a löveg stabilizátoros Pershingeket. 

nam6.jpg

nam7.jpg

nam8.jpg

nam9.jpg

Felhasználtam a Fortress Budapest szabálykönyv új városi harcra vonatkozó szabályait is (164. oldal). Ez alapján a támadó amerikaiak választható bónuszai, minden 500 pontnyi sereg után:

1. Előzetes bombázás ugyanaz, mint amit a küldetések elején kap, csak nem kell dobni előtte, tehát nem dobhat egyest amivel meghiúsul. Szabálykönyv 131. oldal
2. Füstfüggöny, szabálykönyv 84. oldala szerint az első kör elején bárhová kérhető.
3. A nagy lökés, a támadó kap egy gyalogos rajt ajándékba ami teljesen megegyezik a legolcsóbb rajával.
4. Éjszakai beszivárgás, 2 támadó egység felrakható úgy, mintha mesterlövész lenne, előrevetve a semleges területre.
5. Foglyok vallatása, ha vannak a védőnek rejtett egységei akkor D3 már a játék elején elveszíti a rejtőzését. A partizánként védekező VC-nek ez komoly érvágás lehet, mert a rejtett egységei kezdhetnek Ambush-ban, ha három ilyen egység elveszíti a rejtőzését, egyben elveszíti az Ambush lehetőségét is. 
Semleges mindkét fél által választható:
1. Mesterlövész, vásárolható egy második mesterlövész.
2. Molotov koktélok, egy gyalogos raj pontköltség nélkül páncéltörő gránátokkal van felszerelve.
3. Lőszer lerakat, egy kiválasztott épület kapja a tulajdonságot, az épületben vagy attól max 6 hüvelykre álló saját gyalogos vagy tüzér egység, újra dobhatja az összes egyes dobását, körönként egy egység kapja az extra lőszert, de lehet körönként más és más, ha benne van a hatósugárban.
4. Kötözőhely, egy kiválasztott épület úgy funkcionál, mintha szanitéc lenne, minden!!!! benne lévő egység, vagy 6 hüvelyken belüli egységre hat.
Védő VC és NVA választhatja:
1. Megerődített épület, minden az épületben tartózkodó gyalogos vagy tüzér egység mentője eggyel jobb. max 6-os.
2. Barikádok, D3 darab 6 hüvelyk hosszú, homokzsák fal, +2 VÉ-t ad, és bármelyik utcára felrakható a támadó felrakási zónáján kívül. Fel kell rakni még az egységek előtt.
3. Aknamező 6*6 hüvelyk, gyalogsági vagy jármű elleni, Fortress Budapest szabálykönyv 164. oldali szabályok. többször is választható.
4. Tankcsapda, D3 darab 6 hüvelyk hosszú harckocsik által járhatatlan barikád.

nam20.jpg

nam21.jpg

nam16.jpg

nam15.jpg

Szóval egy ezer pontos csatában lehet például egy "Pavlov háza" a védőnek, megerődített és kötözőhely is, én ezt választottam mint védekező VC/NVA játékos. A támadónak lehet dupla előzetes tüzérségi bombázása, ha a küldetés alapban adja az elsőt. Vagy például a támadónak lehet két mesterlövésze, meg még két egysége akiket a játék elején előre pakol a semleges zónában. De a támadó hozhat akár egy extra gyalogos rajt, meg vehet egy második mesterlövészt. stb. Jentz volt az amerikai, kapott egy extra tüzérségi bombázást, illetve két gyalogos egységet előre felrakott a mesterlövésze meg a légi megfigyelők mellé. Elsőre az amerikaiak nagyon erősnek tűntek, de szép lassan felmorzsolódtak.

nam10.jpg

nam18.jpg

nam19.jpg

nam23.jpg

nam12.jpg

nam13.jpg

nam17.jpg

A dupla tüzérségi bombázás az első kör előtt rendesen megtépázta a vietnami erőimet. Senkivel sem használtam az Ambush parancsot, mindenki aki fent volt a terepen Rally parancsot kapott, majd megpróbáltam volna velük előrenyomulni, és befészkelni magamat a házakba. De ez nem jött össze. Három regular VC rajom volt, az egyikre Jentz már az első körben ráküldte az első légicsapást. Jól tette, mert így már a második körben újra hívhatta a másodikat. Az első légicsapás négy gyalogosomba került, a második összedöntötte az egyik házat ezzel Jentz letörölte két teljes egységemet. Szóval az amerikai technikai fölény 100%-ban megvalósult. Az előre felrakott egységei is nagyon hasznosak voltak, nem tudtam rendesen szétbontakozni a védelemhez. Szerencsére a kockák szerettek, a 105 mm-es HSN lövegem egy Ambush parancsnak hála, egyetlen lövéssel leradírozott egy hét fős USMC rajt, a jobb szárnyon védekező RPG-7 team (Panzerschreck paraméterekkel) pedig egy hatos, hatos, ötös dobás sorozattal felgyújtotta a Patton harckocsit. Jentz nem dobta meg a morál próbát, így a legénység a sorsára hagyta az égő páncélost. A három partizán csapdából kettő felrobbant, pedig Jentz sorra küldte előre a veszélyzónába a szanitéceit, de egyik sem tudta semlegesíteni a csapdákat. 
  A küldetés fordulatos volt, és mindketten kiegyensúlyozottnak éreztük a végén az erőket. Jentz remekül betámadott középen és kihozta a játékot egy döntetlenre. Utólag okoskodva ha a harckocsi is a középső úton indul meg, talán még hatékonyabb lett volna. De ezt már csak a szuper szerencsés dobás sorozatom tudatában írom. Jól sikerült játék volt, izgalmas, fordulatos, a terep is hozta a hangulatot, most először próbáltuk a Hue házakat felrakni városi battle mat nélkül. Az volt a cél, hogy még jobban, hasonlítson az Osprey Campaign 004 könyv festményéhez. Jövő héten újrajátsszuk a küldetést négyen, hogy még több tapasztalatunk legyen az új városi harc bónuszokkal.

Szólj hozzá!

Címkék: Vietnam Bolt Action HueCity68 BAcsatajelentés

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr2714907462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.