HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Észak-Amerikai Polgárháborús hadijátékok 7. rész

2015.10.18. 16:54 janos900

Lehet, hogy kicsit elhamarkodott rögtön az etalon szabályrendszerrel kezdeni, de ezt ismerem a polgárháborús szabályok közül a legjobban, bár az utóbbi hetekben beleolvastam vagy hat különféle rendszerbe, mégis ez tűnik a legjobbnak. A Polgárháborút történelmileg színes korszaknak tartottam már régebben is, de mint wargame téma egyáltalán nem érdekelt, addig amíg a londoniak meg nem fertőztek vele. Az SLW klubtagok azon csoportja akikkel rendszeresen játszottam, a John Hill tervezte Johnny Reb című szabályrendszert használták annak is a második kiadását, ez 1988-ban jelent meg. Jó tíz évnyi tapasztalattal a hátuk mögött játékostársaim, kívül-belül ismerték a rendszert, ezért eleinte jó dolgom volt elmondtam mit akarok, ők meg dekódolták a szabályrendszer szerint, hogy mit kell tennem. Aztán végre felbukkant egy szabálykönyv az Ebay-en, és én licitálni kezdtem rá szombaton, hétfőn elmeséltem a klubban Phil-nek, hogy milyen durván licitálnak erre a szabályra, valószínűleg nem fogom tudni megvenni. Hangosan kezdett káromkodni, mert ellene licitáltam! Ő is akart egy másodpéldányt venni, gyorsan kiegyeztünk és onnantól egyeztetve vadásztunk az újabb könyvekre, még vagy három darabot vettünk belőle az évek folyamán. ha jól emlékszem még Skót kollégának is hoztam belőle.

jb1.jpg
Mitől jó ez a szabály? Mit találtam benne én, ami megfogott? Ez a szabály egy célra készült, arra, hogy minél pontosabb szimulációja legyen az 1861-65 közötti harcoknak. Totálisan alkalmatlan a korszak bármely más háborújának lejátszására, mert az amerikai viszonyokra van kihegyezve. Nehéz manapság beszerezni és főleg, nagyon meg kell tanulni, viszont a befektetés megajándékoz egy speciális csak a korszakhoz tartozó atmoszférával. Olyan játékélményt ad amit más szabály nem, és viszontlátom benne mindazt amit a háborúról eddig olvastam. A profi játékosok időmérővel és három perces parancskiadási limittel játsszák ezt a rendszert (tojásfőző órával szokták megoldani az időmérést). Nem megy el senki diskurálni amíg a másik lép, mert jóformán szimultán zajlik a kör. Az egységeknek kis kártyákkal adunk parancsot, ezeket rakják le a profik 3 perc alatt, amelyik egységre nem marad idő, az a Conditional Hold parancsot kapja automatikusan. A rendszer valós méretarányos távolságokkal, egységtalpakkal, és kör idővel működik, minden figura 20 valós katonát jelképez, minden ágyú két valódit. A gyalogos és lovas egységek alaphelyzetben öt talpon vannak elhelyezve, egyenlően. Az SLW tagok sztenderd gyalogos egységnek a talpanként négy figurát vették, vagyis 400 fős ezredeket. A veteránok általában három figurát kaptak, míg a zöldfülű egységek ötöt. Ez a játszhatósági tapasztalatok alapján alakult így. Ha viszont történelmi csatákat akarunk újrajátszani lehetnek akár hét vagy nyolc figurás talpak is. Elméletileg az ezredek ezer fősek voltak papíron, de a valóságban a hétszázötven fős alakulatok már nagynak számítottak. A veszteségeket kis hatszög alakú talpakra ragasztott veszteségjelző figurákkal (sebesült elesett katona figurával) szoktuk jelölni, az oldalakat beszámozzuk egytől-hatig, a hatszöget mindig azzal az oldalával fordítjuk az egység talpa felé amennyi a veszteség, ha elérjük a talpon álló figurák mennyiségét levesszük a talpat. Ilyenkor az egység morálpróbát dob, és csökken a morálja permanensen. Természetesen ahogy fogynak a figurák az egységből, úgy csökken a tűzereje is. Alaphelyzetben én a négy figurás talpakat négy cm oldalú négyzeteken gondoltam megoldani, az öt vagy hat figurás talpakra pedig ott a Perry által a dobozokba mellékelt négy és feles téglalap. Ez viszont nagyobb mint amit a könyv ajánl, viszont a könyvben nincs 28mm-es lépték csak 20/25mm-es, ezekre a figurákra két és fél centis négyzeteket ír, arra viszont szerintem nem lehet szépen felrakni négy darab 28mm-es figurát.
unnamed_1.jpg
A lovasok hasonló elven működnek, csak nekik két talp készlet kell. Egy háromszáz fős lovas alakulat öt talpon húsz lovas figura, ehhez jön négy talpon tizenhat lóról szállt figura és egy talp amin a lovakat tartja egy figura. Ezt ki szokták úgy váltani, hogy az egyik lovas talpat meghagyják, és nem készítenek külön talpat csak a lovaknak és az őrzőjüknek. A lóról szállt lovasok, tehát egy talp hátrányból indulnak. Az uniósok 1863 után a hátul töltős, ismétlőpuskáikkal, még ezzel a létszámhátránnyal is nagyon erős alakulatoknak számítanak. A tüzérségi eszközök személyzetét külön kell talpalni, és elég belőlük lövegenként két figura. A külön talpalásra azért van szükség mert a szabályban, le lehet lövöldözni a kezelőket, de meg is futhatnak, az elhagyott ágyúkat be lehet szögezni, de akár a gyalogosok is adhatnak át figurákat és képzetlen besorolással kezelhetik is a lövegeket. A tüzérségnél a szabály számol minden ágyúhoz egy extra talppal ezen van a mozdony is lovastól, alaphelyzetben két lóval, extrém nehéz ostromtüzérséghez viszont négy ló dukál. Ez nem kevés figura, viszont egyrészt a szabály megjelenésekor még nagy többségében a 15mm-es méretarány volt jellemző, másrészt 3-5 gyalogos ezredhez kell egy-három löveg, és két ilyen brigádhoz egy lovasezred. Mivel én távlati célként a 28mm-es Perry Battle in a box-ból képzelem el megoldani a sereget, ezért ha ennél a szabálynál kötnénk ki, öt átlagos ezred az száz figura, tizenkét lovasból kijön egy használható lovas alakulat (viszont kell két blister fém lóról szállt figura), a négy lövegből pedig lázadóként érdemes 2db-ot 12 fontos Napóleonnak, a másik kettőt pedig egy-egy vontcsövű lövegnek megépíteni. Kis mágneses barkácsolással, lehet cserélhető csöveket építeni, és mivel tizennyolc tüzért kapunk simán lehet nyolc szakadár és nyolc jenki figurát festeni, így szabadon zsonglőrködhetünk a tüzérséggel mindkét sereghez. A dobozban megkapjuk a lőszerkocsikat is, ezeket külön talpalva használhatjuk jelölőként, hogy az ágyú fogatolt avagy nem. Így megint csak pénzköltés nélkül megoldottuk a kérdést, ugyanis a fogathajtók, meg a lovak fémből elég borsos kiadást jelentenek.
acw1_2.jpg
A formációk az öt talpas gyalogos egységekkel remekül megoldhatóak, a Disordered (zavarodott) esetén összevissza állnak a talpak, Line (vonalnál) egymás mellett talpkontaktusban, Skirmish (előcsatározó) formáció esetén a talpak között minimum egy talpnyi maximum két talpnyi hézagokat hagyunk, Extended line (kiterjesztett vonal) itt maximum egy hüvelyk, 2,5 cm távolságra állnak a talpak egymástól. March Columns (menet oszlop) itt a talpak egymás mögött állnak arccal a menetirány felé, Attack Column (rohamoszlop) esetén két talp mögötte két talp majd az utolsó talp átfedésben a felállás. Létezik még Brigade Column formáció is, itt minimum négy ezredet rendezünk vonalba majd egymás mögé talp kontaktusba, ezzel kapunk egy összefüggő ötször négy talpból álló egységet. A lovasok lóról szállva gyalogosként állíthatók alakzatba, lovon pedig, lehetnek: Disordered, Line, Skirmish és March Columns formációba.
acw2.jpg
A terep három típusra van osztva Open (pl:mező), Broken (pl ligetes bokros) és Rough (pl: mocsár, sűrű erdő), egy hüvelyk 2,5 cm az asztalon, a valóságban 40 yardot jelent ami 37-38m. Vagyis, érdemes jól látható területeket kialakítani a terepasztalon, mondjuk más színű posztóból és erre rakni a házakat. Amíg az egység az eltérő területen mozog addig lassabb, és-vagy nagyobb fedezéke van. A játék körökre van osztva, egy kör tizenöt valós percet jelent, és nyolc fázisra van bontva:
1. Parancsok kiadása
2. Megfutamodások és biztatások
3. Parancsok felfedése
4. Kezdő lövések
5. Rohamok
6. Mozgás
7. Mozgás és lövés
8. Tisztek vesztesége

 

Folyt. köv.

3 komment

Címkék: amerikaipolgh. ACW JohnnyReb2

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr267986757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MeyilKree 2015.10.18. 21:38:32

Szia! Értem nagyjából amit írsz, de nagyon száraz. Tagold a köv részt kicsit jobban.

janos900 2015.10.19. 08:02:40

@MeyilKree: Szia!

1. Mit nem értesz? Melyik rész nem világos?

2. Ez egy bújtatott szabály magyarítás, ismertető de úgy, hogy ha majd oda jutunk többször visszaolvasva helyére kerülhessenek a szabályok. Azoknak akik majd játsszák a rendszert, a játék után újraolvasva tisztuljon a kép. A Bolt Action leírásaim is ilyenek, a játéktechnika magyarázása, ha alap angollal böngészi valaki a szabályokat nem jön át az egész mélységébe, ezért írok ilyen cikkeket. Határozottan az a cél, hogy 3-4 szer újraolvasva helyére tegye a dolgokat. A szabálykönyvet se fogod fel, érted meg elsőre, ezeket a cikkeket se. :)

3. Raktam be pár képet, hogy jobban elkülönüljenek a bekezdések.

MeyilKree 2015.11.01. 20:11:26

Noh, igy mar jobb a kinezete.
Most eppen a c&c irasaid olvasom, nagyon jók, nem tudom eddig hogy kerülte el a figyelmem. A vegen majd szokas szerint irok visszajelzest. :)
süti beállítások módosítása