A Commands and Colors rendszer megállíthatatlanul dübörög, egyre összetettebb és színesebb (by the way a képek a Boargamegeek-ről lettek kölcsönözve a téma illusztrálására). Eljött az idő amikor azt kell mondanom, felnőtt Richard Borg rendszere, bár még nincs 18 éves, hiszen 2000-ben adták ki a Battlecry-t először, de már belépett a nagyok közé. Eljutottunk oda, hogy a dupla térképes, 4 játékosra méretezett verziók, különösen a második paklikkal már kenterbe verik a vaskos szabálykönyvekkel kiadott asztali szabályrendszereket is. Részemről a játék mélységét igazán az első Battlelore-ban megjelent újítás adja, amikor a szerencsétlen dobások pontokat termelnek, és ezekből a pontokból játsszuk ki a második pakli lapjait, némely esetben szó szerint romba döntve ellenfelünk szépen kigondolt és felépített terveit, persze a következő körben ha túléli kamatostul fizeti vissza a trükköket.

Bőség özönével küzdök, eddig sikeresen ellenálltam a Commands and Colors: Napoleonics verziónak, de most kiadták a sorrendben az ötödik kiegészítőt a játékhoz a
Generals, Marshals, Tacticians dobozt. A most megjelent kiegészítőbe remek marketinggel beleraktak tizennyolc új küldetést (ebből hat Lipcsét dolgozza fel, Népek csatáját ugyebár porosz-orosz-osztrák csapatokkal), amihez kell az alapjáték meg az összes eddigi kiegészítő (kivéve a spanyol doboz), cserébe kapunk egy fejlesztett 90 lapos alappaklit, meg egy új 50 lapos taktikai paklit amivel, aztán újrajátszhatjuk az összes eddigi csatát. A
GMT következő lépése itt is logikusan a hivatalos négy játékosra méretezett Epic doboz lesz, amihez aztán minden kiegészítőből kell még egy újabb doboz lévén ez a dupla játékos mód. Itt vettem egy mély lélegzetet és emlékeztettem magam, hogy már nyakig belemásztam a TGW-be is, meg a Memoirba is. Viszont. ha magam elé képzelem, hogy két vagy három
Memoir Breaktrough térképen, négy vagy hat játékossal, le lehetne játszani Waterloo-t vagy Lipcsét, mondjuk másfél centis körtalpakon kettesével felragasztott 15mm-es gyalogos figurákkal, egyesével talpalt lovasokkal és ágyúkkal amiknek a kezelőit vennénk le veszteségnek. Azért az már nálam a hobbi csúcsa lenne. Egész napos játék lehetne oldalanként négy játékos, egy fővezér meg minden szárnynak külön alvezére, a dombokat kicsit kiemelni, úgy hogy a nem használt terep hexeket alápakoljuk a dombokat jelképező hexák alá, vagy fából gyártatunk alátéteket (mint a fenti képen). Pompás játék lehetne, komolyan csak gondoljunk bele mekkora erőfesz
ítés, mennyi idő, pénz és gyakorlás lenne ezt összehozni nyolcan egy időben és mind értjük és tudjuk a játékot. Az eredeti dobozokból építkezve ez kb. 120.000 Ft, és ebben nincsenek benne a figurák. Szóval ezen az úton nem indulok el, a Napóleoni csatákat meghagyom másnak, azért ha valaki belevágna feltétlen hívjon meg játszani, fahasábos verzió is érdekel, nem vagyok finnyás.


Az ókori csatákhoz megvan az alapdobozom, de ehhez a korszakhoz szintén nincsenek 15mm-es plasztik figurák, illetve a második paklit ehhez a játékhoz sem dobták még piacra, ezen kívül pedig hatalmas a korszak, nem is beszélve a hadseregek variációinak tömkelegéről. Hiszen a fáraóktól a római birodalom bukásáig mindent feldolgoztak a
Commands and Colors: Ancients játékba. A Napóleoni korszak egyenruha változásaitól még simán eltekintek 15mm-ben, de az ókor különböző népei nagyon markánsan különböztek, arról nem is beszélve, hogy az ókori csaták 1000 évet ölelnek fel szemben a Napóleoni korszak negyed századával. Szóval a harmadik legnépszerűbb korszakot is kihagyom. Jól felfogott anyagi érdekeim ezt k
ívánják, tudomásom szerint a Győri klubnak is van egy alapdoboza, szóval azért egy pár Kárthágó a Rómaiak elleni négy fős csatát lehet, hogy összehozok, ha lesz rá érdeklődő.

Megmaradok a XX. századi konfliktusoknál, főleg mivel ezekhez vannak plasztik 15mm-es figurák. Illetve a Memoir 44-ből szinte minden kiegészítő megvan. A D-Day Landings nagyon megfogta a fantáziámat, előbb vagy utóbb felfejlesztem kettesével talpalt 15mm-es plasztik gyalogsággal, illetve ha minden összejön szeretném a Tide of Iron társasjáték teherautóit és féllánctalpasait műgyantából utánagyártani és ezeket felhasználni a Memoir-hoz. Sajnos 1:200-as járműveket nem gyártanak a nagy wargame gyártók, a magyar honlapon annak idején Denkmeyer szépen összeszedte a
lehetőségeket. Kacérkodom még az 1:144-es járművekkel is, de ezekhez meg tokeneket kellene használnom, mert csak 1-1 db-al jelölném az egységeket. Úgy gondolom a Memoirhoz is lehet jól adaptálható második paklit szerkeszteni, házilag, sőt mivel pont ebben a játékban van a szerencsének a legnagyobb szerepe, ehhez kellene a legjobban a combat pakli. Itt részemről látok egy nagyszerű lehetőséget amit a gyártó eddig nem használt ki. Én a különböző hadseregeknek, saját paklit adnék évekre lebontva, de legalábbis a FOW-hoz hasonlóan korai-közepes-kései felosztásban. Tehát nem egy egységes combat pakliból húznának a játékosok közösen, hanem mindenkinek lenne saját nemzeti paklija, esetleg maguk rakhatnák össze, valamilyen szabályok alapján, a megadott variációkból. A második világháború nagy hadseregeinek, mind voltak egyedi vonásai. A németeknek a jó vezetés, a szovjeteknek a nagy ember utánpótlás, az amerikaiaknak a remek gépesítettség, stb. Ráadásul remekül lehetne a biztosabb találatokat biztos
ító a kockadobások szerepét csökkentő lapokat használni, illetve olyanokat, amikkel áthidaljuk azt a helyzetet amikor egyetlen kártyánk sincs az adott térfélre. Fontos hatása még a második paklinak az, hogy a seg
ítségével a másik játékos körében sem ülünk tétlenül, hanem ahogy azt a bevezetőben is eml
ítettem szépen belekeverünk az ellenfél terveibe. Tehát mindenképpen ebbe az irányba mozdulnék el, mert ez az a két vitatott pontja a Memoirnak amit kritizálni szoktak. A passzivitás a másik körében, illetve a szerencse nagy szerepe. Ez utóbbit könnyen beláthatja bárki, hiszen elég párszor játszani az online verzióval, ahol a gép kockadobásai a legtürelmesebb játékost is hangos káromkodásra késztetik kb 15 perc után.


Végére hagytam a
Great War-t, erre az lenne a elképzelésem, hogy két alapdobozzal egy dupla játékban felraknám a Somme-i csatát a Games Dayen. 1916-2016, remek téma, ráadásul némi fejlesztéssel a következő évben jöhetne a nagy kedvencem a Cambrai csata (1917-2017), ráadásul az időben még közelebb is esne a decemberi rendezvényhez, mert a csata novemberben zajlott. A Great War még messze van a dupla térképes játékmódtól, viszont az alapjátékban van hat küldetés az 1916 július 1.-én megindult támadáshoz, ebből kettő teljesen egymás mellé rakható, a térképek összepasszolnak. A La Boisselle elleni két völgyben ind
ított támadás A Sausage and Smash (népszerű brit étel, kolbász krumplipürével) fedőnevet kapta. A völgyeket is
Sausage Valley-nak és
Smash Valley-nek keresztelték el. Természetesen ez is meglehetősen költséges terv, az érzésem szerint tavasszal induló harmadik kickstarterben kellene hozzá vennem egy második alapdobozt meg negyven fontért újabb négy adag gyalogost. Ezen még gondolkodnom kell, a Memoir 44 2-3 térképes D-napját kevesebb ráford
ítással is meg lehet oldani, és sokkal könnyebben hozzáférhető az alapjáték az érdeklődők számára, viszont nem évfordulós. Az új Great War kiegészítő valószínűsíthetően a késői (1916-18) francia sereget fogja behozni a képbe, ezzel a másik nagy gigászi csatát a Verdun környéki hadműveleteket is fel lehetne a centenáriumhoz méltó formában dolgozni. Ebbe azonban biztos, hogy nem fogok bele, mert a Somme-hoz már rengeteg szakirodalmam van, magas színvonalú anyanyelvű források, Verdunhoz meg szinte semmim. A két kedvenc játékom nagyon versenyez, a pénzforrásaimért. Ha a hobbi népszerűsítését tekintem fő célnak akkor a Memoir-t kellene propagálnom, ha a 100 éves évfordulót akkor a The Great Wart, de az egy kezdőnek beszerezhetetlen hazai forrásból, és az alapdoboza is a kétszeresébe kerül a bejáratott és könnyen hozzáférhető Memoirénak. Nem egyszerű a döntés.
Ui: A cikkből méltatlanul kimaradt a Zvezda féle 20mm-es figurás Samurai Battles, ezt viszont ha jól tudom Zirrian kolléga megtalálta idén a fa alatt, szóval erről tőle várunk kimerítő elemzést és cikkek özönét a blogján, illetve ott van még az ACW-s Battlecry erre azonban külön projektem van folyamatban, ami saját cikket érdemel.