HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Warhammer 40000 a történelmi verzió: 1914-18 első rész

2011.08.28. 11:07 janos900

Megjelent végre a várva várt, és szerintem az érdeklődő hadijátékosok által már nem remélt Over the Top szabálykönyv, a már halottnak hitt Warhammer Historical sorozatból, a The Great War szabálykönyv második kötete. A két szabálykönyv együtt ad egy rendszert, amivel az 1914 és 1918 közötti nyugati front harcait játszhatjuk újra. A hadjárat rendszerben helyet kapott a lövészárok rajtaütéstől a zászlóalj szintű csatákig minden. Gyakorlatilag a Warhammer 40.000 lett átültetve a világháborúra.

Az első könyv csak a zászlóalj szintű csatákra koncentrált a sereglisták pedig csak az 1914-es illetve az 1918-as évre vonatkoztak (brit, német, francia), a közbenső állóháborús évekre nem. Ezen kívül az első könyvből kimaradtak az Amerikaiak, és a különféle Nemzetközösségi tagállamok alakulatai, valamint a Francia idegenlégió is. A második könyvben vannak szabályok arra, hogy a nagyobb léptékű csatákat hogyan lehet újrajátszani zászlóalj szintű csaták sorozataként, ezek az un. Battleground küldetés sorozatok. Az eddig olvasottak szerint, nekem ez a rendszer nagyon jónak tűnik, vegyük sorra, mit nyerek én ezzel. 

A Warhammer 40K (40K) kiforrott rendszerét kapom különféle sereglistákkal, egy kidolgozott rendszerben, párbajozhatok a másik játékossal. A játékokat össze tudom fűzni egy hadjáratnak, a rajtaütéses mini csatákkal egy este akár 2 csatát is lejátszhatok. Én nem játszom az eredeti játékkal, nekem ez egy új íz. Sajnos azok, akiket eddig kérdeztem, és játsszák, a 40K-t azok nem akarják az Első világháborút (WW1) is ugyanazzal a szabályrendszerrel játszani. Ezt meg tudom érteni, mert azért jönnek ezt játszani, hogy legyen egy másik játékélményük. Ugyanakkor nekem tökéletes, mert történelmi, és bár elég figura igényes, mégse kerül annyiba, mint a vérszívó sci-fi nagytestvére. Szerencsére azért van olyan játékos, aki akar ezzel játszani, mert hozzám hasonlóan nem játszik 40K-t.

A két könyv a Nyugati Frontra koncentrál, de elég sereglistát ad ahhoz, hogy kis rugalmassággal, a Keleti és egyéb frontokra is jó legyen. A legvalószínűbb egyelőre, a Keleti front részemről, mert az Orosz sereg kész, és a német is készül, a brit még nincs azon a szinten, hogy elég figurám legyen, bár a korai WW2 britjeimmel együtt már lehet tesztelgetni azt is.

Az alapszabályok, ha jól tudom a 2008-ban érvényes 40K szabályok alapján kerültek átdolgozásra. Egy figura három valós katonát jelképez, a seregekben négy gyalogos század van, ezekhez lehet vásárolni zászlóalj, ezred és hadosztály szintű támogató alakulatokat. Egy gyalogos században 2-4 szakasz van, ezekben a háborús évtől függően 6-18 figura, nagyjából ötven figura egy század. Az alap századok számától függ, hogy mennyi támogató egységet hozhatok, így egyensúlyoznom kell a századok létszámával, mert több kisméretű század több támogató fegyverhez fér hozzá, mint egy nagy. Az 1914-es évben a sereglistákban viszonylag kevés egységtípus van, nagy puskás gyalogosokból álló hordák csapnak össze, nincsenek lövészárkok (vagy csak nagyon kezdetlegesek), összesen két géppuska jut zászlóaljanként (1918-ban lehet akár őt is), vannak viszont lovasok és vannak lövegek is, ezek adják a mozgékonyságot és a tűzerőt a seregeknek. A háború közepétől a gyalogos századok létszáma csökken, megjelennek a kézigránátok, puskagránátok és golyószórók. A támogatóegységek kibővülnek, a géppuskákon kívül, megjelennek a lángszórók, az aknavetők és végül a tankok.

A seregek a pontértékükből vehetnek, légi és tüzérségi támogatást, mesterlövészeket, lövészárokrendszert, bunkert, szögesdrótot, lövedék krátereket a csatamezőre (ezek lassítanak, de fedezéket is adnak), sőt 1915-től megjelenik a gáztámadás, is mint opció. Ez utóbbi kétélű fegyver, mert van esélye annak, hogy a szél megfordul és a saját csapatokra is kell mentődobásokat tenni. Arról már nem is beszélve, amikor mindkét játékos beveti a fegyvert és mindkettő vissza is kapja a saját támadását is. Egy ilyen helyzet alapjaiban változtatja meg a csatát már az elején. A gázfegyverek szörnyű és gusztustalan módja volt a háborúzásnak a valóságban, a játékasztalon azonban igazi véletlen generátorként működik.

A 40K rendszert ismerőknek is tartogathat a rendszer kihívásokat, mert az un. parancsadás módszerével (opcionális szabály!) meglehetősen realisztikus kihívásokkal teli a játék. A csata elején a századoknak és a támogató egységeknek ki kell adnunk egy-egy parancsot a háromból, úgymint: támadás, megtartás és manőverezés. Ha változtatni akarunk egy parancson, akkor a zászlóalj parancsnoki egységnek, oda kell mennie az egységhez és parancstávnyira megközelítenie, hogy legyen esélyünk a parancs megváltozatására. A parancsot a 40K szerint megszokott morálteszt megdobásával lehet megváltoztatni, csakhogy amíg a morál tesztnél két hatoldalú kockával kell kevesebbet vagy ugyanannyit dobnunk, mint az érték, itt ugyanezt három kockával kell megtenni! Ez reprezentálja a korabeli kommunikációs nehézségeket. Egy 1918-as sereglista alapján a francia kapitány parancsnoklási értéke nyolc, tehát ha a zászlóaljparancsnok le akarja állítani a század támadását, három kockával kell nyolcat vagy kevesebbet dobni. Ez így elsőre lehet, hogy elrettentőnek tűnik, de nagyon reális, és az ellenfélnek is ugyanezzel kell megküzdenie.

A zászlóaljparancsnokok hatótávja 8-12 inch, a németek kaphatnak törzskari tisztet a parancsnok mellé, ez ad nekik extra 6 inch-et. A figurák a szokásos 1 inch-es körtalpakra kerülnek (a brit 2 pence pénzérme, az én esetemben), a figurák közötti térközök mérete a kiképzés és a harcászati képzés függvénye, a képzetlen vagy korai seregeknél talpkontaktusban masíroznak előre, a jobbak 1 inch távolságra egymástól, az elit vadászok és az 1916 utáni egységek két inch-re távolodhatnak el egymástól. A játék a sztenderd 40K lövési sablonokat használja, így látható például, hogy egy oszlopban vonuló talpkontaktusban álló formációból egy nagyméretű sablonnal tüzelő löveg komoly vámot szedhet.

A zászlóaljaknak alakulattól, évtől és nemzettől függően van egy stratégia értéke, valahol egy és négy között, ezt az értéket a csaták elején használjuk, mintegy kezdeményt. Például az 1914-es brit alakulatok stratégiai értéke egy a németeké négy, a németek terv szerint nyomultak előre, a britek hátráltak (volt százezer magasan képzett brit hivatásos, egy többmilliós sorozott hadsereg ellen). Egy csata elején a két játékos dob egy kockával, hozzáadja a stratégia értékét, akié nagyobb, az választhat, hogy ki rakja fel előbb a hadseregét az asztalra. A támadó német tehát nagy eséllyel a brit erők gyenge pontjain tud majd támadni, de a britek lépnek először. (Folyt. köv. Kommentek kérdések vélemények a tapasztalt 40K játékosoktól nagyon jól jönnének a következő részhez.)

 

 

5 komment

Címkék: első világháború overthetop

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr413185152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gróf Úr 2011.08.28. 12:26:26

"Én nem játszom az eredeti játékkal"
...azért írsz ilyeneket:
"A Warhammer 40K (40K) kiforrott rendszerét"

:-DDD

janos900 2011.08.28. 14:18:40

@Gróf Úr: Neem? Azt hittem ennyi penzbol, 6+ kiadas utan mar kiforrott. :) Akkor miert is jatszak ennyien? :-D

Viccet felreteve, eleg kompkatnak tunik, azert itt nincsenek konyvtarosok, meg hasonlok. Szoval a "magia" torolve, nincsenek energia meg egyeb fegyverek, es mindenki atlag emberi karakterisztikaval van ellatva. Azert ez csak egyszerusit rajta. :) Remelem.

kabaman 2011.08.28. 15:02:14

Jól hangzik. Várom a további postokat ezzel kapcsolatban.

kinot 2011.08.31. 08:19:58

a 40k rendszere nem csak hogy kiforrott, de már ki is futott, oda is égett és betöltötte az egész lakást fojtogató füsttel... néhányan betévednek a folyosóról, akik nem tudják, mi van, csak hallották, hogy itt valami finom készül. a régóta bent lévők egy része az ablakon ugrál ki, másik része a 'PP vészkijárat' feliratú ajtót használja. néhányan pedig ülnek a füstben facosan karba tett kézzel, és néha fuldákolnak egy kicsit a köhögéstől.
na, ez most a 40k rendszere. :)

janos900 2011.08.31. 10:17:11

:)

Sose birt megfogni a 40K vilaga, meg amikor kellemesen rotyogott a fazeka(1996), elolvastam az egyik receptkonvet, meg kesobb belekostoltam a fuszerbe (Inkvizitor regeny), es ugy dontottem ez nem az en levesem. Nem is erdekelt a wargame, csak amikor mar talalkoztam a tortenelmi igazi alapokkal, lettem hadijatekos. A Great War, nem akkora a uzlet a cegnek, mert ehhez nem lehet tul sok uj kodexet kiadni, es figurakat sem arulnak hozza, igy egy csomo szamomra unszimpatikus dolog nincs. A "hattervilaga" szuper, evekig tudok rola uj dolgokat olvasni, egy keso nemet vagy brit figurakollakcioval 1916-18-ig minden sereglistahoz jo vagyok, egyszer kifestek egy sereget es kesz.
A 40K a kifestos Lego, gyerekenek max 18 eves korig ajanlott. :) Aki ennel oregeb es meg szereti szigoruan csak az ifjoncok altal megunt, felaru ebay dolgokat vegyen, akkor lesz egyensulyban az ar-ertek. :)
süti beállítások módosítása