HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Wargames Soldiers&Strategy

2012.08.08. 11:21 janos900

Az elmúlt években három különböző wargame magazinnak voltam rendszeres olvasója. A minap a facebook-on a WSS magazintól kaptam egy körkérdést, hogy mivel lehetne még jobbá tenni a magazinjukat. Írtam nekik egy választ, erre még váltottunk pár levelet. Mivel belemerültem a témába a magam amatőr módján, gondoltam írok róluk egy ismertetőt, mert tudomásom szerint ez a magazin nem hozzáférhető Magyarországon, ha mégis a kommentekben várom a visszajelzést.

wss1.jpg

A magazin teljes becsületes címe Wargames Soldiers&Strategy, és jelenleg a 61. száma jelent meg.  Volt egy kiadóváltással járó, nagy, hónapokig tartó szünetük, utánna tértek vissza a 2011-es SALUTE-on, itt kaptam tőlük egy tiszteletpéldányt, és ennek hatására kezdtem el vásárolni illetve olvasni a magazint újra. Ők voltak az elsők akik az aktuális számot egy adott téma köré rendezték, nálam nagy pirospontokat szereztek még a leállásuk előtt, mert volt egy Cambrai 1917 és egy Kaiserschlat 1918 témájuk is. Ezek számomra hiánypotló anyagok voltak. Az elmúlt közel tizenhat hónapban nyolc magazin jelent meg, kéthavonta egy, ebből volt néhány réteg témájuk is, mint pl. 1920-as évek gengszerei, vagy az 1688-as dicsőséges forradalom, nekem tetszett az 1809-es Napóleoni hadjárattal foglalkozó 58. szám tematikája is.

wss2.jpg

A konkurens nagy magazintól eltérően, 4-6 oldalon írnak review-ket, vagyis figuragyártói reklámot, de ezek főleg a kis cégeket célozzák meg, szinte minden alkalommal találok köztük újdonságot. Vannak interjúk az új szabálykönyvek alkotóival, házi gyártású szabályok (most éppen gyarmati SAGA), és sok ritka téma (a legfrisebb számban volt trójai wargame, illetve egy cikk Fattyú Vilmos 1066 előtti csatáiról). Minden számban kiveséznek egy újonnan kiadott szabálykönyvet, van társasjáték ajánló (az ajánlásuk miatt vettem meg a Trója című kártyajátékot, és nem csalódtam), és szorosan együtt működnek a kiadó másik két lapjával az Ancient warfare és a Medieval warfare című újságokkal.

wss3.jpg

Mindenképpen üdítő színfoltnak tartom a magazint, más mint a Wargames Illustrated és nem utolsó sorban gyártótól független, a design jóval magasabb színvonalú mint a Miniatures Wargames magaziné, és csak két havonta jelenik meg, a mai négy fontnál is magasabb lapáraknál ez sem utolsó szempont a gyüjtőnek.

15 komment

Címkék: könyvajánló

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr794701507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ambasa 2012.08.08. 19:17:20

Szia János!

ami érdekes, hogy én ismerek egy nagyon hasonló című amerikai újságot, amely szintén egy fő téma köré épül fel, de persze azért érint más témákat is. Nem annyira figurás, inkább társasjáték újság.

Strategy & Tactics - A Journal of American Wargaming

Az első szám 1967-ben jelent meg és azóta legalább 250 számot adtak ki.

en.wikipedia.org/wiki/Strategy_%26_Tactics

TG

janos900 2012.08.08. 21:48:00

Szia Gábor!

Ismerem az S&T-t, ha jól láttam minden számhoz van egy társasjáték csomagolva, így elég húzós az ára. A játék is a főtémahoz kapcsolódik, valószínüleg innen van az ötlet, és azt vették át a figurás wargame magazinok.

KVadász 2012.08.13. 07:54:46

Van egy World at War alcímű mellék-magazinja vagy mi, ami szigorúan a II. vilhábra koncentrál, abban néha zseniálisak a cikkek, hónapok óta vadászom az 1941-es kereni csatát körüljáró számra.

KVadász 2012.08.13. 07:55:56

(Márhogy a S&T-nak van, úgy értem.) :)

ambasa 2012.08.13. 17:51:17

@KVadász:

Erről a számról nem is tudtam.

Eddig azt hittem, hogy nálunk csak én vagyok olyan perverz, akit érdekel az 1941-42-es kelet-afrikai hadjárat ;)
Kár, hogy nem nagyon lehet kapni indiaiakat, pedig két hadosztályt is bevetettek a hadjáratban, amelynek legénységéből ketten is megkapták a Viktória keresztet, egyet éppen Kerennél.

TG

KVadász 2012.08.13. 20:33:06

Hallod, Kelet-Afrika a legállatabb! :)

Lehetetlen hozzá járműveket beszerezni: angol oldalról nincs se Marmon-Herrington, se Indian Pattern Armoured Carrier MKII, az olaszoknál meg se cv-33, se L6, vagy Fiat 611, de még az M11/39-et is maximum m13/40-esekkel tudod pótolni, ami mégse ugyanaz.

Bármiféle passzoló gyalogság? Miről álmodsz? Miért, olasz askarikat láttál valahol?? :D
Szakirodalom is alig, agyonhallgatott hadszíntér, pedig az olaszok itt olyan lélekkel és akarattal védekeztek, hogy ha így csinálják északon is, sosem veri meg senki Rommelt.

Mindezek ellenére én hónapok óta azon agyalok, hogyan lehetne belekezdeni egy olasz, vagy akár egy brit-szabadfrancia csapatba errefelé. Legyőzni a lehetetlenségeket, megépíteni a tankokat és páncélkocsikat, hogy büszke legyen rám az egész magyar wargame-társadalom. :D
Csak miután két WWII projektben állok nyakig, és egyikhez sincs játszópajtás, visszatart a kognitív disszonancia. :)

ambasa 2012.08.13. 21:08:57

@KVadász:

Én rugalmas vagyok, nem ragaszkodok feltétlen az ott lévő harcjárművekhez, csak legyen korban megfelelő (mondjuk ez nem teljesen igaz az M13/40-re). Tavaly beszereztem brit 2pdr pctá-t, most pedig beszerzés alatt van Rolls-Royce 1924-es páncélkocsi és a CV.33 géppuskás változata. Várom az amercomtol a Lancia páncélkocsiját, M13/40-ből van 5db-om, amihez jön még a Caesar gyalogság és a Waterloo nehézfegyverzetűek.

Ami ki van festve, vagy 60 brit gyalogos, és 3 Cruader (a Matildákat nem venném ide) Én készülök, csak még azon agyalok, hogyan fogok indiaiakat konvertálni, de valószínűleg a sisakokat át fogom alakítani green stuffal. Vettem egy Esci/Italeri francia idegenlégiót aminek néhány figuráját golyószóróssá akarom átalakítani és nem kék/piros kabátúra festem, hanem homokszínre.

Mondjuk már hajtottam fel valamennyi szakirodalmat, mert tervezek egyszer erről egy előadást tartani a számvéber féle Hadtörténeti Délutánokon. Minden esetre pl lementettem az angol wiki összes ide vonatkozó bejegyzését a kereszthivatkozásokkal, amiről legalább már ki lehet indulni. A ZMNE könyvtárában van egy könyv a dél-afrikai csapatok szerepléséről, és az interneten fent van az 5. indiai ho csapattörténete. Valamikor találtam egy nagyon jó olasz képanyagot, de nem emlékszem, hogy hol.

ourstory.info/library/4-ww2/Ball/fireTC.html

A szudániakhoz, meg ajánlom, hasonlítsd össze ezeket:
www.melik.org.uk/articles/soldiers-of-the-nile/the-sudan-defence-force/
Ezekkel:
www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=2015

TG

UI. János bocs, hogy szétoffoljuk a cikkedet!

ambasa 2012.08.13. 21:21:51

Ugyan nem 1:72, hanem 28mm, de az Askari Miniatures.nak vannak ide vágó figurái:

www.askari-minis.com/webstore/index.php?main_page=index&cPath=39

www.askari-minis.com/webstore/index.php?main_page=index&cPath=35

Egyszer, majd ha bekattanok, fogok ilyet rendelni. Elvégre Etiópia a második hazám.

A Wargame Illustrated 266-267. számában volt egy leírás egy játékról ezekkel a figurákkal a 1935-36-háborúból módosított Great War szabály szerint. Természetesen pont ezek a számok nincsenek meg, és a cikknek is csak második része fénymásolva.

TG

KVadász 2012.08.13. 21:25:32

Te aztán fel vagy rendesen fegyverezve! :)

Én sajnos úgy vagyok ezzel, hogy autista szintre le tudok menni, ha nem a megfelelő tankok rohangálnak az asztalon. Jellemhiba. :)

Viszont ha van kedved, csinálhatnánk egy projectet a dologra, két szép sereg felépítése és egy jó nagy csata, mint végcél.
Most néztem, nagyon szép askarikat lehet rendelni a Mirltontól, igaz fém, de nem drága.

www.mirliton.it/index.php?cName=colonial-troops-indigenous-troops

Vállalható lenne, jól mutatna egy rendezvényen. :) Na? :P

ambasa 2012.08.13. 21:37:07

@KVadász:

Igen ezekkel az árakkal 20 figura + az ágyú személyzettel még megfizethető.

A projektekkel várjunk, mert idénre, már ott VBCW, de utánra megfontolásra érdemes. Igazából én egy sivatagi olasz és brit sereget építek, de szerintem ezek ott is használhatóak.

TG

ambasa 2012.08.13. 21:51:19

Na még két hivatkozás:

www.inilossum.com/2gue_HTML/2guerra1940-8.html
www.ibiblio.org/hyperwar/UN/UK/LondonGazette/37645.pdf

János, János, Te se gondoltad, hogy az ártatlan cikked ennyik OFF-ot szül majd ;)

Még egyszer, bocs!

TB

janos900 2012.08.14. 00:44:39

Ne szabadkozz! Azert van a forum. Amugy majd utanna olvasok ennek a sztorinak. Az ujsagok nekem megvannak, lefenymasolom a cikket neked. Nagyjabol 2006-ig visszamenoleg az osszes WI megvan nekem. Irjatok belole cikket. :)
A Hat-nak van WW1-es brit indiai gyalogsaga, a Tumbling Dicenak is van fembol 20mm, nem is nagyon dragak. A Ghulnak adtam ebbol a szeriabol, csak korai ww1 nemeteket, mintanak meg tudod nezni.
En kepregenyt olvastam errol a hadszinterrol ugy remlik, meg a H.S. Commager fele Masodik vilaghaboru tortenete cimu konyvben is irnak rola.

KVadász 2012.08.15. 22:41:19

Nincs valamelyik számban valami az 1918-as németországi forradalmakról? Volksmarine Divizion, Spartacusgruppe, Freikorps, satöbbi? :D Eekről szereztem most anyagot, lesz szép cikk jól, hamar!

janos900 2012.08.16. 11:26:02

@KVadász: Halvanyan emlekszem egy cikkre, de at kellene nyalaznom vagy 100 magazint hozza, erre most nincs idom sajnos. Elobb vagy utobb megnezem, de nem a kozeli jovoben.
A Mud and Bloodhoz van egy Triumphant Standards cimu pdf kieg. ebben 3 fejezet van, az Ir haboru, a VBCW es a nemet forradalmak, ez jo kiindulopont lehet.
süti beállítások módosítása