Ez a szabálykönyv az 1848-as skirmish csatáimhoz remekül bevált SODAS rendszer modern verziója, már régóta pihen a számítógépemen, sőt papírra is kinyomtattam. A mostani „leporolásának” apropóját az adta, hogy az első világháborús gyűjteményemet rendezgettem, és azon töprengek hogyan fogok tudni a hazaköltözésem után is wargame-t játszani. Hogy ne maradjak hadijáték nélkül az ősszel, egy saját a konyha asztalon is játszható játékot akarok összerakni. Háttéranyag, festett figura van hozzá, tereptárgyakra van még szükségem, meg egy szabályra. Elkezdtem hát ezen a rendszeren „köszörülni” az agyam, mit lehetne belőle kihozni. Az FL takarékos, házi rendszer filozófiája, nekem nagyon tetszik. Ugyanazokat az alapokat megtanulva, különböző korok csatáit játszhatjuk le a szabályokkal. A pdf-ben letölthető egyszerű mechanizmusok gyűjteménye, amikkel viszont nagyon bonyolult kombinációkat lehet összehozni, nagyon frappánsak. A kilencven centis négyzet alaku csatatér a konyhaasztalon is kialakítható, az extrém esetben maximum húsz figurás seregek, még 28mm-es fémfigurákból sem elérhetetlen befektetés. Igazi zsebpénz barát hadijáték, ráadásul nekem már megvannak a seregeim.
A rendszert támogatja egy online karaktergeneráló szoftver a honlapon, ez nagyon hasznos, mert így bajnokságok is könnyen szervezhetőek, nincs vita, félreszámolás, a program mindent megold. Jól használható minden huszadik századi konfliktus előcsatározásainak lejátszására. Az amerikai filmsorozat az A-team figuráinak karakterlapjait olvasva, éreztem azt, hogy megtaláltam azt a rendszert, amivel az első világháborús lövészárok rajtaütéseket le fogom tudni játszani. Az 1918-as viszonyokból kiindulva kerestem megoldásokat, a meglévő figuráim felhasználására. Eddig még mindent megtaláltam, amit kerestem a szabályok között: golyóálló páncél, lángszóró, lefűrészelt csövű vadászpuska, lovasharc, füstgránát, puskagránát stb. Tetszenek az olyan finomságok, mint a spekulatív lövés. Amikor tudom, hogy valaki lapul a kerítés mögött, de nem látok belőle semmit. Mégis belelövök a deszkafalba, mert tudom, hogy át tudom ütni és megsebezni a figurát a másik oldalon. Vagy ott van a szanitéc, aki jó eséllyel meg tudja menteni a katonámat, ha az a földre kerül. Nagyon jók az extrák, amiket csatánként egyszer vethetek be, és tíz ponttal csökkentik a végső győzelmi pontjaimat. Erre remek példa a Blitzkrieg, amikor az első körben minden karakterem könnyítést kap az aktiválására, így helyzeti előnybe kerülhetek, már a játék elején.
A hadjárat szabályok is ötletesek, a nagyjából egy órás csatákat, össze lehet fűzni és rajokra bontva lehet egy szakasz támadását lemodellezni. Itt már nagyon is számít, hogy milyen szinten sebesült meg egy-egy karakter. A nagyszerű Great War Miniatures féle figurák mind-mind, egy egyedi karakterisztikákkal operáló rendszerért kiálltanak. Az 1918-es brit hadseregben a gyalogos szakaszokban, az egyes rajoknak különböző harcászati szerepeket kellett betölteniük, így többféle specializált katonát kínál a velük való játék, a németek részéről is megvoltak ezek a specializált szerepek de más szervezésben. Elképzelésem szerint a szakaszok állománytáblái alapján maximalizálnám, a tisztek és speciális fegyverek számát. A két sereg fegyverzetében voltak eltérések, így két markánsan különböző seregtípussal lehet játszani. A briteknek nincs lángszórójuk, gyengébbek a kézigránátjaik, viszont használnak puskagránátokat, és a Lewis golyószórójuk sokkal jobb mint a németek ormótlan könnyűgéppuskája. Ugyanakkor a német automata fegyvernek nagyobb a tárkapacitása. Részemről szeretem a seregeket minnél karakteresebben kialakítani, így például a németek az én verziómban nem kapnak puskagránátot, viszont hatásosabb a kézigránátjuk, ők is használtak Lewis golyószórót, de jóval kisebb számban jutottak hozzá, mint a britek, így ez nekik extra költséget jelentene, vagy csak az Elite státuszú rohamosztagosok részére hozzáférhető. Mindkét fél használt golyóálló mellényeket, de a németeknél volt eleterjedtebb, így a briteknek ezek többe kerülnek. A németek vásárolhatnak géppisztolyokat, de nem lehet vadászpuskájuk, a britek pont fordítva. A németeknek nem lehet revolverük, a briteknek meg automata pisztolyuk. Ezek a kis eltérések mind segítenek a két sereg egyedivé alakításában.
Egyenlőre itt tartok az ötlettel, főleg a tereptárgyakra fókuszálok, a szögesdrótos spanyol lovasok és a homokzsák fedezékek, már megvannak, még fákra és útra van szükségem, esetleg 4Ground féle romos házakra. A Cambrai csatához rengeteg anyagom van, figurám is bőven, csak a tereptárgyak egy része, meg az ellenfél játékos hiányzik egyenlőre.