HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Commander the Great War, játékismertető

2014.07.01. 06:15 janos900

A formabontó Nagy Háborús cikkek közül íme itt a második. Egy számítógépes játék ismertetője, nem klasszikus asztali hadijáték, viszont ezt a léptéket nem is nagyon lehetne megoldani terepasztalon. Nyolcadikos koromban a Harc Európáért táblás játék miatt kezdtem el érdeklődni a második világháború története iránt, középiskolás koromban számolatlan órát töltöttünk a jó öreg C64 és Amiga gépek előtt a Storm Across Europe szoftvert nyúzva, ezek a játékok mind stratégiai szintű szimulációi a második világháború európai eseményeinek. Emlékeim szerint 7-8 éve adták ki a Commander-Europe at War című programot (1939-45), majd 2009-ben a Gold verziót, utána volt egy gyenge próbálkozás, a szoftver engine-nel ami a Napóleoni háborúkat próbálta feldolgozni, és végül 2012-ben kijött a program első világháborús verziója.

cgw5.jpg

Miről is szól ez a játék? Megkapjuk Észak-Amerikától indulva Irakig bezárva a Nagy Háború térképét, hexekre osztva, kiválasztjuk melyik szövetséget akarjuk irányítani Antant vagy Központi Hatalmak, és hadtest szinten szépen újravívhatjuk az első világháborút. Minden háborús évben kezdhetünk, és 1919 január 1.-ig tart a játék. A stratégia alapszabályai nem bonyolultak, ahogyan az angol mondja könnyű megtanulni őket, de nehéz a mesterrévé válni. Kevés Nagy Háborús PC-s játék van, kihívás  ezt a korszakot  élvezetes játékként feldolgozni. Ennél a programnál, szerintem megvan a tartalomhoz a forma. A második világháborús verzió is nagyon jó volt, ez a mostani viszont piszok nehéz, főleg ha valaki 1914-től, mint a Központi Hatalmak irányítója akarja megnyerni a játékot. Őszintén szólva elég frusztráló, éveken át három fronton harcolni, úgy hogy egy kör két hetes időtartamot jelent.

cgw3.jpg

A készítők remekül eltalálták a háború lényegét, az anyagcsatát. A populációnk vérzik és hullik, egy bizonyos szint alatt, már csak 80%-os hatékonyságú egységeket tudunk gyártani, és az ipari termelés is visszaesik a hiányzó munkaerő miatt, majd még jobban csökken a népesség és már csak 60%-os egységek felállítása telik a kivérzett nemzeteinkből. Churchill híres mondása a vért, könnyeket és szenvedést ígérő háborúról, ebben a játékban is nagyon él. Az ipari termelésünkre ezer helyen lenne szükség, pótolni a veszteségeket, fejleszteni, növelni a vasúti szállítási kapacitásunkat, új egységeket hadba állítani és főleg, lőszert gyártani. Bevallom nekem ez a része tetszik a legjobban a játéknak, itt igazán érezni a korszak hadviselésének sajátosságait. Mert a hatékony fegyvereinknek külön lőszer pontokra van szükségük, ahhoz hogy használni lehessen őket. A nehéztüzérség, a hadihajók ha partot bombáznak, a bombázók és a léghajók, mind ugyanazt a lőszer pontot csökkentik, és lőszerből soha sincs elég! Nem győzöm elégszer ismételni magam, ez a háború a tüzérség háborúja volt. Egy szépen eltervezett támadáshoz, 6-7 körig kell lőszert gyűjteni. Pont mint a valóságban, hónapokig tart egy offenzívára felkészülni. 1914-ben Németország egy körben kilenc lőszert gyárt, egy löveg alakulat, egy körben tíz ilyen pontért tud megbombázni egy hexet, egy offenzívának az alapfeltétele két támogató lövés, és három szomszédos hexről a támadás, ha sikert akarunk elérni. Nem egyszerű feladat, találni egy jó kiszögelést a fronton, és kellő mértékben rákészülni az áttörésre.

cgw1.jpg

A kutatások is nagyszerűen vannak felépítve, a XIX. századi szinten álló kezdeti haderőinkhez, tömérdek haditechnikát fejleszthetünk a játék során. Ha okosan használjuk az újdonságokat, például a gázgránátokat a tüzérséghez, a felkészületlen ellenfélnek csúnya meglepetéseket okozhatunk. Ha összpontosítva megfelelő mennyiségű lőszert felhalmozva vetjük be elsőként a harci gázt, akkor remek hatást érhetünk el az első pár körben. Persze ez meggyorsítja a semleges státuszban lévő nemzetek hadba lépését, hiszen barbárságunk ellenünk hangolja őket, de egy sikeres áttörés ellensúlyozhatja a diplomácia hátrányait, rövid távon mindenképpen. A sikeres tengeralattjáró hadjárat megbéníthatja a Nemzetközösséget, viszont az USA-t nagy erővel taszigálja közelebb a hadüzenethez. A semleges országok megtámadása szintén Cassus Belli az amerikaiaknak. Ahogyan fejlesztünk úgy jelennek meg az új fegyverek, páncélautók, tankok, bombázók, vasúti lövegek, léghajók. Repülőgépünk például már 1914-ben is van, csak éppen fegyverzet nincs rajta, azt külön ki kell fejleszteni. A térképen van vasúthálózat, ehhez van fejleszthető szállítókapacitásunk országonként, illetve gyárthatunk páncélvonatot és vasúti óriáslöveget amik gyorsan mozoghatnak a síneken. A vasúton szállított egységek hatékonysága csökken, csakúgy mint a tengeren szállított egységeké. Kell neki egy kis pihenő a kirakodás után, hogy visszanyerjék az eredeti hatékonyságukat.

cgw2.jpg

A korszak hangulatát remek, kis újságcikkes üzenetek fokozzák. Az első sikeres tengeralattjáró támadás, a hadüzenetek, a blokád, egyes városok eleste, mind külön híradást kapott. Minden eseményt korabeli újság fejlécekkel tudat velünk a program. A nagyobb hadseregeknek, bizonyos feltételek teljesülése esetén az egységekhez kapcsolható parancsnokok jelennek meg. Haig, Bruszilov, Horthy (játékbeli neve De Nagybanya), Hindenburg és még sorolhatnám. Von Richtofen esetében a csatolt vadászgép egység színe vörösre változik. A parancsnokoknak van hatósugara is, nem csak egy egység részesül a bónuszaikból. A fontosabb erődök is feltüntetésre kerültek, ezek védelmi bónuszokat adnak. Ahogy a fejlesztések megvalósulnak, extra pontokért átfegyverezhetjük a régi egységeinket, az új fegyverekkel. Ilyenkor változik az alakulat grafikéja, a hajóknál van pl. rejtőszínű kamuflázs, és az egyenruhák is változnak, a repülők és lövegek rajza nem különben.

cgw9.jpg

cgw4.jpg

Kiemelném a tengeri hadviselést, ebben szintén nagyon ráéreztek a korszakra. Tengeri egységből három típus van a játékban: tengeralattjáró, cirkáló és csatahajó. Viszonyítás végett az 1914-es német flotta két csatahajóból, öt cirkálóból és három tengeralattjáróból áll. A Monarchia mindenből kapott egy-egy darabot. Ezek inkább flottillák, mint egyes hajók. A fejlesztések hozzájuk különböző szintekkel, négy fő típusra bomlanak, ebből egy csak a tengeralattjárókra vonatkozik, egy pedig az ellenük való harcra. A kikötő hexen álló hajók, egyfajta erődbónuszt kapnak, csak nagy veszteségek árán lehet neki sérülést okozni, az országok saját kikötői körül van egy külön zölddel jelölt zóna, ebben a baráti hajók szintén bónuszokat kapnak a torpedónaszádok és aknamezők támogatása miatt. Elfoglalt kikötőkre viszont ez nem vonatkozik, hiába van megszállva Antwerpen a németek által 1914-től, a hazai kikötő bónuszait még 1918-ban sem nyújtja a császári flottának. Fontos szerepet játszanak még a konvojok és a blokád, időről-időre a Franciák is kapnak tengeri utánpótlást, de a fő konvoj forgalmat a Brit Birodalom és a Német Császárság bonyolítja. A nemzetközösségi konvojok három irányból érkeznek véletlenszerűen, az egyik a Földközi-Tengeren érkezik, és ha a Központi Hatalmak elfoglalják a Szuezi-Csatornát, azzal a konvoj útja elzáródik. A Kaiser kikötőibe is három irányból jönnek konvojok, Afrika felől, Norvégiából és Svédországból. A német hadihajókkal okosan manőverezve, szép sikereket lehet elérni a tengereken. Ha az ember többször újra játssza a kezdő köröket, rájöhet, hogy a Monarchia flottájával kihasználva a Franciák későbbi hadba lépését, veszteség nélkül el lehet süllyeszteni egy cirkálójukat a nyílt olasz vizeken, ahol még mint semleges hajózik, de a hadüzenet körében már támadható.

cgw8.jpg

A Monarchia helyzete ezt leszámítva, minden csak nem jó. A „kis” Szerbia (az első körben akkora hadereje van mint a Monarchiának) erői, folyó mögött, nyakig beásva várják a támadást, kemények nagyon. Nagy siker ha addigra sikerül őket leverni, mire az Olaszok belépnek, általában a Bolgárok hadba lépése tudja csak hátba támadni őket. Az Orosz gőzhenger, kombinálva a hosszú frontvonallal, sikeresen elszívja az összes extra erőforrást. Majd jön a Román hadüzenet, ami ismét leköti mind a K.u.K., mind a Bolgár erőket. A Törökök csak gondot okoznak, ráadásul 1916-ban kitör az arab Dzsihád is, Arábia Lawrencenek köszönhetően. Egyértelműen a Németek kezében a megoldás, de nekik is két fronton kell helytállniuk, a blokádról nem is beszélve. Ha valaki végig játssza ezt a játékot, az tisztában lesz a Nagy Háború stratégia viszonyaival, az holtbiztos.

cgw7.jpg

A gép stratégiája idegesítően jó, törekszik az egységeink bekerítésére, visszahúzódik ha összeomlóban a front, sőt feladja a veszélyes kiszögeléseket ha egységet veszít. A tengeri és légi fölény kivívása azonban nem nagyon megy neki. Öt háborús év van, ötféle felállásban játszhatjuk a játékot, nekem eddig a legnagyobb győzelmem egy 1914-ben kezdett és 1916-ban befejezett háború volt az Antant oldalon. Volt már rá példa, hogy a Központi Hatalmakkal 1916-ban elértem, hogy kitörjön a Nagy Szocialista Forradalom, bevettem Párizst, de a Franciák tovább harcoltak és beléptek az amerikaiak is ellenem. Hosszú ez a játék és nehéz, igazi kihívás, a hexek és zsetonok stílus egyik gyöngyszeme.

cgw6.jpg

9 komment

Címkék: első világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr896454199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paráznabillegető 2014.07.01. 08:16:39

history line 1914-1918 reloaded.

janos900 2014.07.01. 08:45:51

@paráznabillegető: Az a program nekem is megvan még eredetiben, ez nem az a lépték. Abban küldetések vannak, pályák. Itt az egész háborút kell lenyomni egyben, csak a kezdés dátumát lehet kiválasztani. Tehát nem Panzer General, és nem is History Line klón. :D

paráznabillegető 2014.07.01. 08:59:13

ahogy a keresztes háborúkról sincs igazán jó játék, úgy a nagy háborúról sem. vagy például az igazi ínyencfalat, a harmincéves háború... hát ezek igazán undorító és "unalmas" vérfüdők voltak, jókora vezetői tévedésekkel telve. gyakorlatilag bármely mai gémer jobban lezavarná az egész konfliktust nagyon rövid idő alatt.
ahogy írtad, ez a program is meglehetősen idegölő... :p

janos900 2014.07.01. 09:46:27

@paráznabillegető: A mai gémer a végeredmény tudatában, vegytiszta környezetben, gyorsított idővel, zavarja le a konfliktust. :P

Az hogy nehéz és hosszú, részemről pont a korhűséget adja vissza. Manapság divat az akkori vezetőket, mind hülyének nézni, ha játszol egy ilyen programmal, akkor már látod, hogy nem feltétlenül voltak mészárosok, vagy idióták. De ez egy játék, teljesen egyéni ízléstől függ, hogy tetszik-e.

paráznabillegető 2014.07.01. 10:17:10

ah, hosszú ez már nekem. kinek van erre ideje?
egyébiránt én nem nézem az akkori vezetőket hülyének. ennyi erővel a mongolok vagy akár nagy sándor is hülyének tekinthetőek lennének... az akkori tudásukkal és az anyagi, technológiai kondíciókkal teljesen természetes, hogy cselekedték, amit cselekedtek.

paráznabillegető 2014.12.28. 08:46:23

volt időm megnézni most az ünnepek után.
hát izé, jános, jó kis alap, de totálisan gyenge gépi ellenfél, szomorú összhatás.
először a központi hatalmakkal próbáltam, amit tapasztaltam... szenvedős balkáni, passzív nyugati, totálisan nyitott keleti, csikicsukis kaukázusi, és túlértékelt közel-keleti frontok. ellentétben az általad leírtakkal a gép nem gyenge a légierőbe és a flottában, hanem totálisan céltalan, ide lehet venni még a tüzérséget és a gépesített egységeket is. meg úgy általában a vásárlást, olyan hülyeségek vesz, hogy az valami csuda. koncepció nélkül használja a vasúti és a tengeri szállítási kapacitásokat, aminek eredményeképpen az éppen összeomló fronton a réseket teljesen lefáradt egységekkel tömködi be... a home fleet egységei cél és támogatás nélkül kószálnak nemzetközi vizeken, az antant légierő és a tüzérség a központi hatalmak által uralt vizek partján sorjázik... kiábrándító.
eredmény: 15 végére a szerbek megpatkoltak, 16 elejére a taljánok is (a 5 vadászgép és az osztrák flotta osztotta őket), ez a vonatozás miatt maga után vonta a franciák összeomlását is (levonatozott a szerencsétlen, majd mikor látta, hogy vége, vissza...). a ruszkik elég jól kitartottak, de gondolom csak azért, mert nem igazán fókuszáltam rájuk. a cári flotta még 14ben megsemmisült, 15ben az angol is súlyos veszteségeket szenvedett. amiben igazán nagy lehetőséget láttam, az az usa invázió volt a végjátékban, de három kör után arra is legyintettem... 11 csillag 18 nyarára a legnehezebb fokozaton.
antanttal játszva abbahagytam 15 közepén... a szerbekkel offenzívában!!! najóvanám...
talán humán ellenfél ellen érdekes lehet, de ott meg gondolom kőkemény egyensúlyi problémák lépnek fel... itt leginkább a légierőre és a tengókra gondolok.
kár érte.

janos900 2014.12.28. 09:44:12

Hm. Az alap játékkal játszottál, vagy felraktad a patch-et? Voltak kis városokat védő 1 figurás helyőrségeid, ha igen az a patch-elt verzió.

Nekem nem voltak ennyire magas elvárásaim, mert az előző verziókkal is játszottam. :)

paráznabillegető 2014.12.28. 10:12:36

az a. a fenti csatolt képeddel ellentétben nem három nehézgyalogsággal kezd a monarchia, hanem kettővel plusz egy lovas.
az alapötlet tényleg rendkívül jó! de nagyon finomhangolni kell még ezt.

janos900 2014.12.28. 10:17:49

@paráznabillegető: Bízzunk benne, hogy a steamra kerülése, hoz annyit a konyhára, hogy tovább fejlesztik.
Közben azért jelennek meg a WW1 témában szoftverek, de ezeket még nem próbáltam:
www.johntillersoftware.com/WWICampaigns.html
süti beállítások módosítása