HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Games Day 2016 projekt 3. rész

2016.11.02. 17:54 janos900

Az október végi hosszú hétvégén nekiültem és feltalpaltam amit tudtam a bemutatóhoz szükséges figurákból, majd a talpakat bevontam a festési felület kialakítására szolgáló pasztával. Amikor megszáradt be is festettem őket, majd újraszámoltam a figurákat és készítettem pár képet, a két seregről. Rendesen bele kell húznom alig egy hónapom maradt. Felraktam a dupla térképet, mert eldöntöttem, hogy melyik lesz a küldetés amit lejátszunk. Az 1916 szeptemberi első tank akciót dolgozom majd fel, mivel az eredeti küldetés két személyre készült egy normál térképre, én felraktam az egészet duplán tükrözve, így lesz meg a négy játékosra szóló térkép. Amíg a figurák száradtak Attila barátommal le is játszottuk kétszer a küldetést a Memoirból kivett figurákkal. Rájöttem, hogy még legalább három alkalommal le akarom játszani a küldetést, különböző játékosok ellen, köztük egy teljesen kezdő ellen is, hogy már csípőből menjen minden a bemutatón.

a12.jpga1_2.jpga14.jpg

A küldetés nekem elsőre nagyon kiegyensúlyozatlannak tűnt, három tank egy pályán, ráadásul ez az első tankos támadás a meglepetés teljes erejével, szóval arra gondoltam itt a németeknek semmi esélye. Erre mindkét alkalommal német győzelem született. Britként ösztönösen is mindketten középre összpontosítottuk a három tankot, aztán mindkettőnknek elfogyott a mozgatásukhoz szükséges parancskártya, és szépen elakadtunk. Gondosan újraolvastam a szabályokat, magyar verziót is kaptam belőle ezúton is örök hála Lászlónak és barátjának akik mindent lefordítottak profi módon, és meg is osztották velem. Rájöttem, hogy a közelharcban bizony a gyalogosok a koponyával is sebzik a tankokat, a rohamosztagosok, már két hexről, közelharcban meg négy kockával ütik. Szóval azért annyira nem lehetetlen kiütni őket, és rögtön két győzelmi pontot jelentenek a védőnek, ha sikerül egyet levadászni. A küldetés a korai Mark I tankokra íródott, ezek bizony könnyen elakadnak és a mozgásképtelen tankokra egy extra kockával támad mindenki. A tankok tehát minden hex mozgás után dobnak elakadás próbát, és alaphelyzetben nincs egyetlen kockájuk sem az újrainduláshoz, vagyis a HQ pontokból kell költeni a lerobbant tankok újraindításához. A britek ellen dolgozik az is, hogy a német játékos a Recon kártya kijátszása után kérhet egy győzelmi pontot, ezzel reprezentálva a limitált időt. Szóval nem is olyan sétagalopp ez a csata.

amap.jpg

a5_1.jpga6_1.jpg

A küldetés újra játszási faktorát nagyban növeli, hogy a térkép bal oldalán megjelölt négy sorban egy előzetes bombázás történik, kockadobás dönti el, hogy a szögesdrótokat hol semmisítette meg a tüzérség, illetve, hogy hol lesznek kráterek, minden játék előtt véletlenszerűen módosul a terep. A tankok elakadáspróbáját minden kráteres hex nehezíti egy kockával, vagyis ha két tüzérség szaggatta hexet mozog a tank, akkor négy kockával dobunk próbát, ha halálfej valamelyik akkor a tank megáll, mert lerobbant. A németeknek van két bunkere, ezek kifüstölése sem egyszerű dolog. Viszont ha egy tank betör a német árokba, akkor jön a tankfrász! Közelharcban az árok nem fogja fel a tankos támadás zászlóit, ha pedig kimozdul a gyalogság a tanknak muszáj belépnie a megüresedett hexre, ahol leadhat egy második támadást a mellette álló egységre és ha ez is kimozdul vagy megsemmisül ennek a helyére is kötelező belépnie a tanknak. Ez bizony elég mókás és izgalmas folyamat, tank lép mondjuk két hexet, dobunk próbát, hogy lerobbant-e, megdobjuk, szuper közelharcban ütjük a gyalogost. Megfut a gyalogos belépünk a helyére az árokba, megint dobunk elakadás próbát, ha megdobjuk megint ütünk, megint belépünk, megint elakadáspróba. Mindeközben van pár lap amivel a védő ebbe beleavatkozhat, szóval teljesen bizonytalan a végkimenetele a tankos támadásnak.

a15.jpg

a10.jpg a7_1.jpg

a17.jpg

11 komment

Címkék: társasjáték első világháború TGW

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr3511921573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HPetyo 2016.11.06. 15:46:29

Szia!
Milyen hosszú egy játék? Én nagyon szívesen kipróbálnám, de nem szeretném a fél Games Day-t egy asztalnál eltölteni.

janos900 2016.11.06. 17:37:59

@HPetyo: Elküldöm a szabályokat magyarul. Ha becsülettel átrágod magad rajta, kb 60 perc, egy játék 1-1 ellen, ha négyen játszunk akkor sokkal hosszabb. Ha jössz kezdésre szerintem 1 óra alatt le lehet játszani.

stocek86 2016.11.29. 16:07:22

Szia!

Ahogy FB-n kérted, inkább ide intézem a kérdéseimet. Van belőlük pár, bocsi érte. Teljesen kezdő vagyok a modellezős/makettezős témában.

1) A talpalást festés előtt vagy festés után csinálod?
2) A figurákat mivel rögzíted a talphoz? Pillanatragasztóval vagy makettragasztóval?
3) Mit használsz "műfűnek" a talpon? Valami ilyesmit?
www.vasutmodell-centrum.hu/terepepites/szoroanyag-cs-74-8.html
4) Milyen szóróanyagot használsz talpaláshoz? Azt is külön lehet kapni?
5) Mi az az "akril festékhez való felületkezelő paszta" ? (a 2. cikkben említetted) Ugyanaz mint, amit itt említettél "festési felület kialakítására szolgáló paszta"-ként?
6) A szóróanyag és a festhető felület kizárja egymást?
7) A szóróanyagot és a műfüvet milyen anyaggal agasztod a talpra?
8) A talajt milyen festékkel fested?
9) Használsz alapozót a figurákon festés előtt?
10) Hány réteg festéket viszel fel?
11) A sorjás részek eltávolításához elég a szike/schnitzer?
12) Érdemes előbb egy alapszínnel lefesteni a figurát, hogy aztán csak a kisebb részleteket kelljen más színnel lekezelni?

Tényleg sorry a sok kérdésért, csak, ha már ezt elkezdem akkor szeretnék alapos, jó munkát végezni. :)

janos900 2016.11.29. 17:24:57

Szia!

A figurákat egy szikével szoktam sorjázni, a talpra pillanatragasztóval ragasztom fel. Egy sötét alap színnel, ecsettel alapozom őket az egyenruha színétől függően. Van aki fehérre van aki feketére fújja őket festékspray-el. Nagyobb figurákra én is szoktam, ezekre a picikre nem érzem szükségét. Utána egy világosabb árnyalattal száraz ecsetelem, utána festem a többi színt ami nem egyenruha (pl: puska, bőr szíjazat, emberi bőr stb.) A végén pedig bemosom. A száraz ecsetelésnek az a lényege, hogy az ecsetből szinte kitörölsz minden festéket, csak a szőrszálak tövében marad, majd ezzel az alig festékes ecsettel az egész figurát végig fested. Ez a módszer arra jó, hogy a kiálló részeket világosra festi, a mélyebbek meg maradnak sötétek. A bemosó egy híg festékfajta ez megül a mélyebb részeken ezzel kiemeli a ruha redőit. Bonyolultnak hangzik elsőre de nem az. Az alapszín és a száraz ecsetelésnél nem kell nagyon vacakolni, az alapszín fedjen mindent a figurán, a száraz ecsetelés is legyen meg a teljes felületen, az apró eltérő színek festése a babra munka.
A szóróanyagot és a műfüvet PVA ragasztóval ragasztom a talpra. A felületkezelőt lefényképezem, meg beírom majd a nevét ide is. A linken látható anyagok mind jók a talpak díszítésére, és a vasútmodellező boltban van mindenféle szóróanyag (pl. a sínek töltésére a szürke zúzalék, de olyan is van aki egyszerűen átszitálja a száraz talajt, beragasztózza a talpat, megszórja földel és kész, ennél kevés földszínűbb van. És festeni se kell :)
15mm-ben nekem is ezek az első figuráim, a méret miatt sokkal világosabbra kell őket festeni, ráadásul a bemosó is sötétít. Nekem a németek száraz ecsetelése a legvilágosabb szürkével lett jó. A briteket meg még túl sötétnek érzem, de most már így maradnak a bemutatóra. Az igazán művészi szinthez csatolok egy hivatalos videót, érdemes ezekből trükköket ellesni, mert sokan és sokféleképpen festik a figurákat.

www.youtube.com/watch?v=1LRlHszEqzE&list=PLZskSALKBZz3kmCEmEPMbHoTweyMZ4aQK

janos900 2016.11.30. 08:33:01

Ez a paszta, én dekor boltban vettem, meg a festékeiket is használom, a talpakat ezzel festem be.
www.pentart.eu/festes_szinezes/alapozok/Alapozo_pasztak

stocek86 2016.11.30. 12:43:55

@janos900: Hú, köszi a részletes válaszokat :).

Olvasás után ezek ugrottak be:
- Írtad, hogy az "alapozás" során a figurát a végső színtől függően alapozod. A szöveg alapján gondolom itt valamilyen "sima" modell akril festéket használsz, nem pedig kifejezetten alapozót. Rosszul gondolom?

- Az alapozó pasztát milyen festékkel fested le? Azt is sima akril festékkel?

Csak azért kérdezem, mert akkor nyilván kell 1-2 üveggel több ezekből a színekből (Vallejo Model Color-t fogok rendelni).

- A műfűhöz fűcsomókat ragasztgatsz fel, vagy inkább ilyen szórható füvet használsz?

- Játék során a zúzalék és a műfű nem esik le, nem morzsolódik?
Mi ezeket a bábukat használnánk Memoir-hoz, ha egyszer az életben elkészülnek.

A félreértés végett, nem pont ugyanúgy akarom én is csinálni, ahogy te, csak a tapasztalatokra vagyok kíváncsi :).

janos900 2016.11.30. 19:15:29

@stocek86:
Nincs mit. :)

Mindenre akril festéket használok, nincs különbség, az alapozó paszta is direkt akril festékhez van. A legtöbb festékem Revell Akril, ezt makett boltokból lehet megvenni, a maradék a Games Workshoptól van ezt meg a wargame boltokból.
Szórható füvet használok. A ragasztót viszem fel foltokban, ha fűcsomót akarok. A végén ha lefújod a figurát matt vagy fényes lakkal, akkor az egyben a zúzalékot és a füvet is jobban rögzíti. Úgy is lehet, hogy a zúzalékot lefested és száraz ecseteled. Ha valami más színű talajt akarsz, mint az eredeti színe. Ez is nagyban segít rögzíteni a szemcséket. Valamennyi mindig fog lemorzsolódni a használat során, ez benne van a pakliban.

stocek86 2016.12.16. 10:10:58

Na, egy ideje MINDEN szükséges dolog megrendelve/megvéve :).
Tegnap érkezett meg UK-ből a legfontosabb, a PSC 1/72 US infantry csomag. Már csak egy szóróanyagra és pár festékre várok (remélhetőleg ma vehetem át őket).
Bemosót nem vettem, nem tudom mennyi értelme van ekkora figurákon használni őket. (talán majd a tankokon)
Amúgy egyetlen apró bibi van csak...a régi PSC csomagokon lévő színek és a mostani csomagokon lévők különböznek. Én egy régi alapján rendeltem a színeket, de szerintem azok jobban is néznek ki. Ízlés dolga...

Két kérdés:

1) sok videón látom, hogy a figurákat rögzítik valamin festésnél, így nem kell megfogni az épp festett figurát forgatás közben.
www.youtube.com/watch?v=NCXs96TQOXM
Itt van pl ez (ezt a módszert látom viszont leginkább). Itt mit használnak? Egy ragasztós/befőttes üveg tetejét?

Ez a parafadugós megoldás is ötletes:
www.youtube.com/watch?v=Ntni9y3prLs

2) Vettem Pentart matt lakkot (nem spray) a figurákhoz. A talpat (fű + szóróanyag) is le lehet ezzel kezelni? Vagy jobb hozzá a spray?

janos900 2016.12.16. 10:30:13

@stocek86:
Szia!

Szuper! :)

Én pénzérmékre ragasztom a figurákat, azokat fogom a festésnél. Parafa dugó is jó, de van aki műanyag üdítős üvegek kupakját használja, vagy az üres festékes üvegekre ragasztja. Ami a lényeg, én PVA ragasztóval ragasztom őket ilyenkor, 24h a száradása, viszont később a forró vízzel kienged, és utána ragaszthatod a végső talpra, vagy csak lehúzod róla a ragasztót és áll a saját talpán.

A lakk az trükkös dolog, teszteld. Nekem volt olyan, hogy a figurák hidegek voltak és a rájuk fújt lakk kifehéredett, vagyis tönkre tette a festést. Én a talpra is fújom, kenem segít rögzíteni a szemcsés anyagokat.

stocek86 2016.12.16. 11:26:28

Wow, köszi a gyors választ. Még egy dolog (ezt már korábban is akartam kérdezni, de valahogy kimaradt) ... Korábban is kiemelten említetted a PVA ragasztót. Eközött, és az általános modellragasztó között van különbség? Ha nincs, akkor nem feltétlen vennék újabb kelléket most. :) [bocs a hosszú linkért]

www.vasutmodell-centrum.hu/kiegeszitok/festekek-ragasztok/vmc-30110-altalanos-atlatszo-modellragaszto-80g-p-27553-76-30.html?utm_source=termek-kartya&utm_medium=termek_nev&utm_term=termek-VMC%2030110&utm_campaign=termekkartyarol-adatlapra

janos900 2016.12.16. 11:37:31

@stocek86: A PVA lassan köt, fehér amikor használod. Átlátszó amikor megkötött. 1000Ft kb egy liter, könnyen kimosható, vízbázisú, szagtalan én azért szeretem. Nem műanyag ragasztásra való mint a modellragasztó.
süti beállítások módosítása