HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Good Morning Vietnam!

2017.05.07. 14:24 janos900

Nagyon sokáig messziről kerültem ezt a konfliktust, főleg mivel beskatulyáztam azok alapján az elfogult magyar nyelvű források alapján amiket még középiskolás koromban olvastam róla. Most azért vettem elő és kezdtem el vele foglalkozni, mert az 1942-45 Burma hadszíntér már kapott pár cikket, és kell a változatosság, valami új izgalmas játéktéma. Ez a háború már kőkeményen napjaink konfliktusainak előfutára. Az eddigi olvasmányaim alapján, mindkét félnek megvoltak a hibái, erényei és bűnei, véleményem szerint egyik győzelme se hozott volna szabad demokratikus jólétet az egyszerű vietnami polgároknak. Szóval részemről egyik féllel sem tudok szimpatizálni. Ugyanakkor minden tiszteletem azoké akik megélték és túlélték az ottani harcokat, nemzetiségtől függetlenül. Az amerikaik megvívták Vietnamban a saját Függetlenségi Háborújukat újra, csak most a másik szerepben. Mivel a győztesek írják a történelmet, a királyhű amerikaiakról se esik sok szó manapság, Vietnammal kapcsolatban se szentelnek sok figyelmet Dél Vietnam hadseregének, nyomtalanul eltűntek a háború befejeztével. A vietnami gerillákat nem lehetett igazán legyőzni a vadonba, akárcsak az amerikaiakat annak idején a saját földjükön, viszont ugyanúgy nem volt elég erejük a nyílt döntő csatákhoz így véres és hosszú patthelyzet alakult ki. A függetlenségi háborút a franciák segítettek megnyerni, a vietnamit az amerikai sajtó segített elveszíteni.

Nézzük először játékos szempontból, a konfliktus egy igazi skirmish háború, járművek csak minimálisan kellenek, terep meg fedezék annál több. A Flames of War féle megközelítés nekem túl profit orientált, megpróbálnak eladni minél több helikopter és tank modellt. Ezért kreálnak század szintű csatákat, soha meg nem történt tankcsatákat a dzsungelben, játéknak jó, de én másra vágyom. Nekem a szokásos Bolt Action szint bőven megfelel, kell pár jármű ehhez is, de azokat szerintem megoldom die-cast-ból, nem szeretek járművet festeni azt már gépesíteni kell. Számolgattam a 15mm-es megoldást, de ehhez a korszakhoz nekem nem annyira jó választás, inkább a 20 mm, abból is a fém figurák, meg a kész járművek. Szóval, ha és amikor elkezdem akkor az ilyenformán lesz, először raj szinten, majd ahogy nő a két sereg, akkor szakasz méretben, bevált recept.
Természetesen az egész mit sem ér, ha nem tanulok és olvasok a témáról. Ezért kezdtem a tájékozódást egy remek magyar bloggal, majd a youtube-on a 12 részes Battlefield sorozattal. Érdekes és tanulságos a rengeteg veterán interjú amik szintén a Youtube-on láthatóak, a Medal of Honor Foundation sorozata különösen. A második világháború után a legerősebb médiája szerintem a Vietnamnak van. Az amerikaiak leghosszabb háborúja, megjelent a könyvekben, filmekben és persze a korszak zenéjében. Mivel ez egy függetlenségi és polgárháború volt, ami egyben a két uralkodó világnézet és hatalom ütköző zónájává is vált, senki sem hagyta szó nélkül. Megosztotta az embereket, nehéz volt semlegesnek maradni egy ilyen konfliktusban.

Elkezdtem megnézni, vagy újranézni a híres filmeket. A Szakaszt annak idején olvastam is láttam is, a végén becsörtető M113 a horogkeresztes zászlóval durva motívum. Most láttam először a Full Metal Jacket című filmet, el is kezdtem példákat keresni az utcai harcokra, mert a játékhoz sokkal könnyebben megvalósítható terep, mint a dzsungel. Az Apokalipszis most, szintén friss film volt nekem, bár a rendezői változat vége már nehezen ment. Viszont szintén inspiráló játék szempontból, különösen a hajók használata, meg a Mekong jelentősége. Továbbra is nagy kedvencem a címadó Jó reggelt Vietnam, ezt most láttam először eredeti szöveggel, szinkron nélkül.

Az Amazon roskadásig van könyvekkel, eddig kb 500 oldalt olvastam a témáról, mert letöltöttem vagy hatvan könyvnek az első 5%-át ami ingyenes, és ezeket böngésztem végig. Több meglepetés is ért, az egyik pilóta nagyapja 1900 előtt "tántorgott" ki Magyarországról az USA-ba. Annyira nagyra értékelte az új hazáját, hogy hálából beállt Roosevelt Rough Ranger lovasalakulatába a spanyolok elleni háborúban. A fia a második világháborúban szolgált, az unoka meg UH-1-eseken repült Vietnamban. Egy másik pilóta leírja, hogy a kiképzésen Béla Tóth volt az oktatója aki magyar volt és ezért erős akcentussal beszélt angolul. Kondor László interjújában is felbukkan egy F4 Phantom pilóta aki beszélt magyarul. Gondolom az 56-os események után, rengeteg magyar kereste a boldogulását az USA seregében. A leghíresebb talán Rábel László 56-os menekült aki posztumusz megkapta a Medal of Honor-t, Vietnamban. 
Érdemes még kiemelni, hogy ha valaki belekezd ebbe a korszakba, akkor a vietnami irreguláris figurái ellen használhat második világháborús amerikai figurákat és járműveket mint franciákat, illetve mint korai déli csapatok. De szolgáltak itt egységek Dél Koreából, küldtek csapatokat a Thai hadseregből is harcolni az amerikaik oldalán, az Ausztrál és új zélandi egységekről már nem is beszélve. 1979-ben pedig a Kínaiak támadták meg Vietnamot leckéztetés céljából, de véres orral vonultak vissza. Az amerikai kivonulás után a két országrész egyesítése után jelentős mennyiségű amerikai jármű került az egyesített Vietnam birtokába, ezeket használták Kambodzsában illetve a Kínaik ellen is. Ez egy csomó "mi lett volna ha" típusú kis léptékű tankcsatát kínál, szovjet haditechnikával az amerikai ellen, vagy szovjet tankok a szovjet tankok ellen. A korabeli kínai egyenruhát tudomásom szerint (WSS magazin 26. szám) a Kelet Németről mintázták, szóval azok a figurák használhatóak kínainak. 1945-79 között sajnos rengeteg harci cselekmény történt Vietnamban, sokféle hadsereg megfordult arra és ez a mi hobbink szempontjából rendkívül színes témát kínál.

2 komment

Címkék: Vietnam

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr9912485841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2017.05.08. 08:05:43

Ha ez a korszak érdekel, ajánlom az Ambush Alley Force on Force sorozatát, különösen a "Cold war gone hot" kiegészítőt, amiben a vietnami hadszíntér szinte összes tankja kapott járműprofilt (lehet, hogy már a FoF-ban is, ebben nem vagyok biztos).

Raj és szakasz-szinten is játszható, egyaránt támogatja a reguláris-reguláris, illetve az aszimmetrikus küldetéseket is, amikkel jól modellezhetők a dzsungel-béli rajtaütések.
20 mm-es léptékben egy 60*60 cm-es tábla tökéletesen megteszi, csak rengeteg fedezék kell rá.

janos900 2017.05.09. 10:07:08

@Petrow: Köszi a tippet, ismerem. A kiegek megvannak szuper forrás, de játszani nem akarok a szabály szerint, mert nekem nem praktikus. Három városban vannak barátok akikkel időről időre tudunk játszani, WW1. WW2 és most a Vietnam korszakokat, mindet kizárólag Bolt Action szerint. Ritkán tudunk játszani, tehát örülünk, ha egy szabály megy jól. A változatosságot a korszakok jelentik. Győrben van egy kb 10 fős csoport, amiből a lehetőségekhez mérten, tudok 3 játékost összeszedni egy-egy alkalomra, mindenkit én tanítok én vezényelem le a csatákat nem éri meg újabb rendszerbe belekezdeni. Ráadásul a legtöbben kérik a szabályt magyarul, a BA-hoz meg már van egy vázlat.
Szóval alapkiképzés, végletekig sulykolás, orvérzésig gyakorlás BA Rulez! :D
süti beállítások módosítása