Végre eljutottam odáig, hogy elolvassam és kipróbáljam ezt a stratégiai társasjátékot, az öcsémmel sikerült egy próbajátékot játszani. Az első benyomásom nagyon kedvező, a szabályokban illetve a játék felépítésében visszaköszön az ütközet és nyugati front realitása, nagyon várom, hogy szombaton és vasárnap is teszteljük a játékot.
A játékban a két fél pozíciója alapvetően különbözik, a brit játékos nagy erőkkel támad, viszont kevés lehetősége van használni az erejét, és végig versenyt fut az idővel. A német játékosnak ellenben van ideje, de nincsenek erői, széles fronton kell védekeznie és hátráltatni a brit játékost. A térképet mezőkre osztotta a tervező, a napok tizenkét impulzusra vannak felosztva, az egységek gyalogezredeket, lovasezredeket vagy tank zászlóaljakat szimbolizálnak. A térkép mezőinek változó védelmi értékei vannak, a legmagasabb az Antant által Hindenburg vonalnak keresztelt erődvonalnak vannak. A korabeli harcászatot tökéletesen megoldották a fejlesztők. A tank zászlóaljaknak vannak a legjobb támadó értékei, viszont minden nap végén tesztelni kell a műszaki állapotukat, és bizony könnyen előfordulhat, hogy három nap alatt a brit játékos összes tankegysége elolvad a támadás hevében. Minden tank zászlóaljnak három zsetonja van, a játék elején a támadó értékük hatos, ha az első nap végén nem sikerül megdobni a műszaki tesztet, lecseréljük a zsetont egy négyes erejű tankra, ha a következő napon se sikerül a dobás, lecseréljük egy kettes erősségű zsetonra, ha az utolsó napon se dobjuk meg a tesztet, az egység levételre kerül. A sikeres teszthez egyet vagy kettőt kell dobni egy hatoldalú kockával.
A tüzérség is hasonlóan remek megoldás, a két játékos naponta dob lőszerutánpótlást, majd eldönti, hogy az adott napon mennyit fog ellőni, mert tartalékolhatja is a muníciót a következő napra. Az első napokban a brit játékos két kockával dob lőszerre, a német egy kockával, hiszen a britek lőszert halmoztak fel előre az offenzívához. Majd szép lassan kiegyenlítődik az utánpótlás helyzete, és a végére a britek merülnek ki, és a németeknek lesz lőszer fölénye. A tüzérségi csapásból van három féle, Hurricane Barage, ez a támadás előtt puhítja meg az ellenséges erőket. A Direct Support a támadóértéket növeli, a Rolling Barage viszont mozgáspontot spórol a támadóknak, így azok ha sikerrel járnak, tovább támadhatnak. Minden gyalogezredhez, egy pontnyi tüzérséget rendelhetünk maximum. Egy gyaloghadosztály három ezredből áll, a legtöbb támadás egy tank zászlóalj vezetésével indul, három gyalogezreddel támogatva, három tüzérségi csapással támogatva. Itt is vannak okos, reális szabályok, minden újabb hadosztály ami részt vesz egy támadásba, kettővel csökkenti a támadó dobás értékét, mert a különböző hadosztályokat a korabeli kommunikációs viszonyok között koordinálni nagyon nehéz volt. A tankok okozta terror két pontnyival növeli a támadó erőt, az első napon. Az 51. skót hadosztály parancsnoka nem volt hajlandó közeli támogatást nyújtani a tankoknak, így nem gyakorolták ezt a manővert a katonái. Ezért a játékban ez a támadás első napján két pontnyi támadóérték csökkenést ad a hadosztály egységeinek, ha tanktámogatással támadnak.
Mindkét fél naponta dob lőszerre, kap utánpótlás egységeket, feltölthet kimerült egységeket. De mindent jól meg kell gondolni, mert nem dúskálunk a javakban. Az impulzus rendszer remek I GO, YOU GO, csatákat ad, az első impulzusban a brit játékos lép, majd a német, majd megint a brit, és ez így megy az első napon tizenkét impulzus során, utána viszont az idő kőkeményen elkezd a brit játékos ellen dolgozni, minden támadáshoz a dobást két hatoldalú kockával tesz meg a játékos. Amennyiben a két kocka összege kisebb mint az aktuális impulzus, a nap azon nyomban véget ér, mindegy hányadik impulzusnál is járunk! Tehát britként érdemes a nap elején támadni, és a későbbi impulzusokban felzárkózni, mert arra nem kell dobni. Ugyancsak a brit játékosra nehezedő nyomást növeli az un. Haig dobás, ha nem tud elég előrehaladást felmutatni, Haig a fővezér bármikor lefújhatja a támadást és a játék véget ér a brit játékos vereségével.
A valóságban a britek sikeresen áttörtek, de nem tudták kiaknázni és megakadtak. Lefújták a támadást, és készültek beásni magukat, amikor meglepetésszerűen megindult a német ellencsapás a rohamosztagok vezetésével. Haig erői végül hátrébb szorultak mint ahonnan elindultak. A csatatéren maradt lerobbant és kilőtt brit tankokból szervezték meg a németek a később nagy hírnevet szerzett páncélos fegyvernemük első egységeit. A brit kudarc egyik oka az volt, hogy nem hittek igazán a támadás sikerében és a négy lovas hadosztály főhadiszállása túlságosan messze volt a fronttól, a lovasok későn indultak meg. Ez is bele van építve a játékba, ha a brit játékos adott területeket el tud foglalni, és oda lovas ezredet mozgatni, azonnal megnyeri a játékot. A lovasok harcértéke nem túl nagy, viszont gyorsabbak mint a tankok, vagy a gyalogosok. A valóságban a későn beérkező lovasokkal a gyalogos alakulatokat erősítették meg akik a hátasaikat hátra hagyva gyalog harcoltak. Ezt is megoldották a játékban, a leharcolt brit gyalogezredeket fel lehet tölteni, egy-egy lovasezred feláldozásával, viszont ilyenkor csökken az esélye a gyors brit győzelemnek.
Az alap küldetés az 1917. november. 20.-i brit támadást dolgozza fel és addig tart amíg a Haig parancs meg nem állítja a briteket, vagy nem nyernek. De van olyan küldetés is ami november 22.-én indul és 26.-án ér véget, valamint a Ruppert Herceg Bosszúja szenárió, amikor a németek ellen támadnak november 30.-tól december 3.-ig. Nekik meg hóvihar dobásuk van, amit ha elvétenek az offenzíva leáll a hó miatt. Az időjárás egyébként szintén szerepet kap a játékban, dobhatunk is rá, de használhatjuk a történelmi adott időjárást is, a napos időben hatékonyabb a tüzérség, illetve van légi támogatás, esőben viszont a gépek a földön maradnak.
Persze minden puding próbája az evés, kiforrott véleményem a játékról, majd csak néhány hét múlva lesz, ha már legalább minden küldetést egyszer lejátszottam már.