HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Breakthrough: Cambrai, ismertető

2014.01.29. 18:23 janos900

Végre eljutottam odáig, hogy elolvassam és kipróbáljam ezt a stratégiai társasjátékot, az öcsémmel sikerült egy próbajátékot játszani. Az első benyomásom nagyon kedvező, a szabályokban illetve a játék felépítésében visszaköszön az ütközet és nyugati front realitása, nagyon várom, hogy szombaton és vasárnap is teszteljük a játékot.

A játékban a két fél pozíciója alapvetően különbözik, a brit játékos nagy erőkkel támad, viszont kevés lehetősége van használni az erejét, és végig versenyt fut az idővel. A német játékosnak ellenben van ideje, de nincsenek erői, széles fronton kell védekeznie és hátráltatni a brit játékost. A térképet mezőkre osztotta a tervező, a napok tizenkét impulzusra vannak felosztva, az egységek gyalogezredeket, lovasezredeket vagy tank zászlóaljakat szimbolizálnak. A térkép mezőinek változó védelmi értékei vannak, a legmagasabb az Antant által Hindenburg  vonalnak keresztelt erődvonalnak vannak. A korabeli harcászatot tökéletesen megoldották a fejlesztők. A tank zászlóaljaknak vannak a legjobb támadó értékei, viszont minden nap végén tesztelni kell a műszaki állapotukat, és bizony könnyen előfordulhat, hogy három nap alatt a brit játékos összes tankegysége elolvad a támadás hevében. Minden tank zászlóaljnak három zsetonja van, a játék elején a támadó értékük hatos, ha az első nap végén nem sikerül megdobni a műszaki tesztet, lecseréljük a zsetont egy négyes erejű tankra, ha a következő napon se sikerül a dobás, lecseréljük egy kettes erősségű zsetonra, ha az utolsó napon se dobjuk meg a tesztet, az egység levételre kerül. A sikeres teszthez egyet vagy kettőt kell dobni egy hatoldalú kockával.

camb2.jpg

A tüzérség is hasonlóan remek megoldás, a két játékos naponta dob lőszerutánpótlást, majd eldönti, hogy az adott napon mennyit fog ellőni, mert tartalékolhatja is a muníciót a következő napra. Az első napokban a brit játékos két kockával dob lőszerre, a német egy kockával, hiszen a britek lőszert halmoztak fel előre az offenzívához. Majd szép lassan kiegyenlítődik az utánpótlás helyzete, és a végére a britek merülnek ki, és a németeknek lesz lőszer fölénye.  A tüzérségi csapásból van három féle, Hurricane Barage, ez a támadás előtt puhítja meg az ellenséges erőket. A Direct Support a támadóértéket növeli, a Rolling Barage viszont mozgáspontot spórol a támadóknak, így azok ha sikerrel járnak, tovább támadhatnak. Minden gyalogezredhez, egy pontnyi tüzérséget rendelhetünk maximum. Egy gyaloghadosztály három ezredből áll, a legtöbb támadás egy tank zászlóalj vezetésével indul, három gyalogezreddel támogatva, három tüzérségi csapással támogatva. Itt is vannak okos, reális szabályok, minden újabb hadosztály ami részt vesz egy támadásba, kettővel csökkenti a támadó dobás értékét, mert a különböző hadosztályokat a korabeli kommunikációs viszonyok között koordinálni nagyon nehéz volt. A tankok okozta terror  két pontnyival növeli a támadó erőt, az első napon. Az 51. skót hadosztály parancsnoka nem volt hajlandó közeli támogatást nyújtani a tankoknak, így nem gyakorolták ezt a manővert a katonái.  Ezért a játékban ez a támadás első napján két pontnyi támadóérték csökkenést ad a hadosztály egységeinek, ha tanktámogatással támadnak.

camb1.jpg

Mindkét fél naponta dob lőszerre, kap utánpótlás egységeket, feltölthet kimerült egységeket. De mindent jól meg kell gondolni, mert nem dúskálunk a javakban. Az impulzus rendszer remek I GO, YOU GO, csatákat ad, az első impulzusban a brit játékos lép, majd a német, majd megint a brit, és ez így megy az első napon tizenkét impulzus során, utána viszont az idő kőkeményen elkezd a brit játékos ellen dolgozni, minden támadáshoz a dobást két hatoldalú kockával tesz meg a játékos. Amennyiben a két kocka összege kisebb mint az aktuális impulzus, a nap azon nyomban véget ér, mindegy hányadik impulzusnál is járunk! Tehát britként érdemes a nap elején támadni, és a későbbi impulzusokban felzárkózni, mert arra nem kell dobni. Ugyancsak a brit játékosra nehezedő nyomást növeli az un. Haig dobás, ha nem tud elég előrehaladást felmutatni, Haig a fővezér bármikor lefújhatja a támadást és a játék véget ér a brit játékos vereségével.

A valóságban a britek sikeresen áttörtek, de nem tudták kiaknázni és megakadtak. Lefújták a támadást, és készültek beásni magukat, amikor meglepetésszerűen megindult a német ellencsapás a rohamosztagok vezetésével. Haig erői  végül hátrébb szorultak mint ahonnan elindultak. A csatatéren maradt lerobbant és kilőtt brit tankokból szervezték meg a németek a később nagy hírnevet szerzett  páncélos fegyvernemük első egységeit. A brit kudarc egyik oka az volt, hogy nem hittek igazán a támadás sikerében és a négy lovas hadosztály főhadiszállása túlságosan messze volt a fronttól, a lovasok későn indultak meg. Ez is bele van építve a játékba, ha a brit játékos adott területeket el tud foglalni, és oda lovas ezredet mozgatni, azonnal megnyeri a játékot. A lovasok harcértéke nem túl nagy, viszont gyorsabbak mint a tankok, vagy a gyalogosok. A valóságban a későn beérkező lovasokkal a gyalogos alakulatokat erősítették meg akik a hátasaikat hátra hagyva gyalog harcoltak. Ezt is megoldották a játékban, a leharcolt brit gyalogezredeket fel lehet tölteni, egy-egy lovasezred feláldozásával, viszont ilyenkor csökken az esélye a gyors brit győzelemnek.

camb3.jpg

Az alap küldetés az 1917. november. 20.-i brit támadást dolgozza fel és addig tart amíg a Haig parancs meg nem állítja a briteket, vagy nem nyernek. De van olyan küldetés is ami november 22.-én indul és 26.-án ér véget, valamint a Ruppert Herceg Bosszúja szenárió, amikor a németek ellen támadnak november 30.-tól december 3.-ig. Nekik meg hóvihar dobásuk van, amit ha elvétenek az offenzíva leáll a hó miatt.  Az időjárás egyébként szintén szerepet kap a játékban, dobhatunk is rá, de használhatjuk a történelmi adott időjárást is, a napos időben hatékonyabb a tüzérség, illetve van légi támogatás, esőben viszont a gépek a földön maradnak.

Persze minden puding próbája az evés, kiforrott véleményem a játékról, majd csak néhány hét múlva lesz, ha már legalább minden küldetést egyszer lejátszottam már.

12 komment

Címkék: társasjáték első világháború Cambrai 1917

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr525788717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pati13 2014.01.29. 20:05:29

Hangulatos játéknak tűnik :)
Mindig örülök ha erre tévedek, mert elég gyakran írsz a Nagy Háborúról -és ez elég ritka, még manapság is!

Vihar Hun 2014.01.29. 21:53:40

Nagyon jónak tűnik a leírásod alapján! Sok sikert a hétvégére!Várjuk a végleges beszámolót is... ; )

ambasa 2014.01.29. 22:24:52

Valamikor nagyon régen kipróbélhattam a Vae Victis Verdun 1916-ot, amely szintén egy ilyen jellegű játék volt. Ugyan már elég régen volt, de ott is hasonló volt a helyzet, mint német igen erős voltam az első körben arattam. Volt nehéztüzérségem, de még bombázóim is és nagyon súlyos csapásokat mértem a franciákra a játék elején. Viszont ott is hasonló nehézségekkel kellett szembenéznem, a franciák újabb egységeket vethettek be a játék folyamán, miközben én nem értem el a kitűzött célokat. Ott is a németek csak úgy győzhettek, ha egy nagyon szoros időtervet tartottak, és nem volt elég a francia csapatok szétverése.

boardgamegeek.com/boardgame/9845/verdun-1916

TG

HPetyo 2014.01.30. 08:04:34

Jó kis összetett játék lehet. Csak két játékos játszhatja? Szívesen kipróbálnám.

ambasa 2014.01.30. 10:22:43

Próbáltam utána nézni a játéknak (igaz csak szőrmentén). Ahogy nézem ez nem hatszög alapú, hanem a térkép alaktalan mezőkre van felosztva, ami sokkal szebbé teszi a játékteret. Így viszont kíváncsi lennék arra, hogy melyik csapat melyikre üthet és hogyan? Egy mezőben hány zseton lehet? A területeket foglalom el? Kicsit írhatnál a játék mechanizmusáról!

TG

janos900 2014.01.31. 07:41:43

A következő cikkben megválaszolom a kérdéseket bővebben, addig is:

@HPetyo: 2 személyes a játék igazi párbaj. A Briteket talán szét lehetne választani két parancsnokságra, de a németeket nem.

@ambasa: Nincs egységlimit egy adott zónában (területi egység), és magát a zónát aktiváljuk, mindenkit mozgathatok aki a zónában van. Szélsőséges esetben kitámadhatok akár 3-4 irányba is, ha a zóna határos annyi ellenséges zónával, Britként az elején van is hozzá elég egységem, de a második napon már egy szerencsétlen dobás hatására, idő előtt befejezhetem a napot, tehát nagyon meggondolom, hogy melyik impulzus során mennyivel támadok, mert a harmadik impulzusban, ha valamelyik támadásra dupla egyest dobok, vége a napnak.

Solyom2 2014.02.17. 12:08:37

Király ismertető!
Engem is érdekel a hadtörténelem, és mostanában gondolkoztam, hogy bele kéne kezdenem valami wargamebe.
Tudnál nekem mondani, néhány olyan kiadót akik ehhez hasonló táblás játékokkal foglalkoznak?
(eddig a Memoir 44 az egyetlen wargame amivel játszottam)

Solyom2 2014.02.19. 14:08:58

@janos900:
Köszi!
AZ előző 2 mellé én is találtam még 2 kiadót, róluk van valami véleményed?
lnlpublishing.com/
www.gmtgames.com/

Amúgy szerinted a kétféle társas közül melyik nyújt tartalmasabb szórakozást? A Command and colors féle játékok vagy inkább az egyéb, komolyabb szimulációt biztosító társasok (mint amit ebben a cikkben is bemutattál).
Ugye a C&C, Memoir játékoknál nagy előny, hogy akár a saját figuráimmal, egységeimmel is kiegészíthetem, ami azért elég nagy előny, és mivel nincs fix térkép, gyakorlatilag a kor bármilyen, akár általam kreált csatáját is lejátszhatom.
Viszont közel se olyan részletes mint a komoly hadijátékok. Neked mi a véleményed?

janos900 2014.02.19. 16:44:24

@Solyom2:

Teljesen ízlés kérdése, attól függ milyen játékstílus áll közelebb hozzád. Nekem több C&C féle játékom van, mert sokkal nagyobb az újrajátszhatósági értékük. A Tide of Sunrise és a Cambrai 1917, azért van meg nekem, mert különleges nem túl populáris témák, amik érdekeltek. Azért vettem meg a játékot, hogy jobban megismerjem a témát amit feldolgoznak.
A WW2-re nekem bőven megfelel a Memoir 44 részletessége, bár ahhoz is van hadjárat kiegem. A C&C Ancient remekül bevált, szombat délutánokra, az öcsémmel két óra alatt, oda-vissza lejátsszuk ugyanazt a csatát, ő nagy Rome Total War játékos, neki ez jön be. Megvan a sorozat nyitója is az ACW Battle Cry, de az nem tetszik. Megvettem a Fantasy verziót is a Battle Lore-t, még az első kiadást, az se tetszett el is adtam. Pedig ugyanaz a "motor".
Az LNL-től is van egy játékom csak még nem próbáltam ki a Sólyom végveszélyben című filmben feldolgozott akció.

Solyom2 2014.02.20. 18:40:25

@janos900:
Értem, köszi!

Elolvastam a CCAncients ismertetődet, és lehet megfogadom a tippedet és megpróbálom házilag elkészíteni. A Memoirból a tábla és a hexek már megvannak, az gyakorlatilag mindkét játékban ugyanaz. A kártyákat kinyomtatom, figurákat le tudok tölteni erről az oldalról, ahol szinte bármelyik konfliktushoz találni katonákat (www.juniorgeneral.org), igaz csak papír alapon, de hát az is jobb mint a semmi.

A miniatűr wargamezés is érdekelne, csak az a baj, hogy a környezetemben senki nincs aki foglalkozna ilyesmivel, és nem szeretnék fölöslegesen egy csomó pénzt és energiát beleölni. Habár lehet itthoni alapanyagokból még összeeszkábálok valami csatateret, a figurákat ha kell az előbbi linkről beszerzem, és teszek egy próbát.

Az a baj, hogy ahhoz képest, hogy nem egy elterjedt hobbi, interneten már annyiféle társast, fejlesztőt, szabályrendszert, magazint stb. találtam, hogy a bőség zavarában vagyok:)

janos900 2014.02.20. 22:13:39

@Solyom2: Nem elterjedt hobbi idehaza. :D
A SALUTE-on 5000 jegyet adunk el és a klubok, meg kereskedők akik mint kiállítók vesznek részt, az újabb 1000 ember, mindez 12000m2-en.

A Memoir jó alap, van aki 15mm-es plasztik figurákkal és járművekkel játssza. Van aki 20mm-es plasztik figurákkal. Nekem sikerült a Memoirhoz ellenfeleket toboroznom a baráti körből, olyanokat akik nem voltak kimondottan wargamerek, de az egyszerű szabályokkal jól eljátszottak. Még lányok ellen is játszottam az M44-et. :D

Az is lehet, hogy elsőre skirmish vonalon többre jutnál. 15-15 figura és ezekkel a szabályokkal:www.ganeshagames.net/

A három testőr, Western, Az utolsó Mohikán, kalózok, vagy középkor, ezek sokkal népszerűbbek, mint a kőkemény katonásdi.
süti beállítások módosítása