Még valamikor 2006 körül, volt nekem egy elméletem arról, hogy kellene a történelmi hadijáték magyarországi tagozatának is egy húzó korszak és rendszer. Az elméletem az volt, hogy 20mm-es plasztik seregekkel, kellene 1944-45-ös magyarországi csatákat vívni. Színvonalas hazai szakirodalom van kedvező áron, figurák modellek szintén, a korszak a második világháború csúcstechnikáját jelenti, a szárazföldi hadviselés akkori csúcsát. Ezen kívül a csatahelyeket meg lehet nézni, van magyar vonatkozása minden téren, már csak a szabályrendszer kell. Szerintem a Bolt Action logikusan egy ilyen rendszer, ha 20mm-es figurákkal és járművekkel játszák. Persze ez sem tökéletes, minden rendszerben kompromisszumokat kell kötni, ez sem kivétel. Az más kérdés, hogy a játékosok ahányan vannak annyi felé húznak szabályügyileg, szóval ez egy szép ábránd, de azért érdemes elgondolkodni rajta, mert ha 100%-ban nem is életképes azért vannak benne használható elemek.
Ha megnézzük, az anyagi és a hozzáférhetőségi szempontokat, valamint a játékosok érdeklődési körét, a Második Világháború, mint korszak a legerősebb. Az 1:72-es modellek, a modellezők vásárló ereje, valamint az Amercom, Plastic Soldier Company és Armourfast cégek kínálata miatt, a legoptimálisabb méretarány. A Flames of War nagyon erőssen jön fel a 15mm-ben, de még mindig csak egy specifikusan wargame termék, és nem annyira széles körben elterjedt, mint a 20mm. Szinte minden fiúgyerek összerak egy-két 1:72-es repülőmakettet, vagy legalábbis nekiáll, ugyanez a 15mm-re nem áll. Egy kezdőt sokkal könnyebb WW2 filmekkel és könyvekkel megtámogatva elcsábítani egy WW2 játékra, mint bármi másra. Az első seregét pedig játékboltokból, vagy nagyáruházak polcairól is beszerezheti. Mert azért azt ne feledjük, nekünk jelenleg az a legfontosabb dolgunk, hogy minél több embert „megfertőzzünk” a hobbival, és ezeknek a kezdőknek egyszerű és olcsó indítás kell.
Az árakon lehet vitatkozni, de a húsz éves múltra visszatekintő, veterán brit hadijátékos barátaim szerint a Flames of War csak felfelé vitte a 15mm-es méretaránynak az árait, nem lefelé. Ha megnézzük az új 20mm-es fast built harcjárművek piacát, a seregépítő alap harcjárművek durván öt font körüli darab áron hozzáférhetőek, az Amercomos die-cast még ennél is olcsóbb készen festve. Tizenkét fontért már van egy szakaszunk, ezzel már lehet játszani, a szabálykönyv nem olcsó, viszont csak egyszer kell megvenni, a parancskockák teljes egészében helyettesíthetőek, kis parancs kártyákkal, és tokenekkel,vagy csak egyszerűen hatoldalu kockákkal.
A szabályrendszer maga nagyon hasonlít a 40K-ra, ha a pozitív tulajdonságokat nézem. Tehát van benne egy pontvásárlásos seregépítés, lehet vele párbajokat vívni, bajnokságokat rendezni, rengeteg féle seregopció van, kinek-kinek a szája íze szerint. A versenyek motiváló erejét nyújtja, történelmi alapokon. Gőzerővel lehet gyűjteni és festeni hozzá a figurákat, viszont nem kell sok jármű. Teljesen jól használható szisztéma, ha valaki gyűjti az Amercomos járműveket, és vesz egy doboz gyalogost, a gyalogosokat kifesti, a tankokból meg azokat használja amik illenek a seregébe. Abszolute minimális erőfeszítés és pénz kell hozzá, ha kibánom magam a seregből, veszek egy másik doboz figurát egy másik hadsereghez. Ennél egyszerűbb módja már nem nagyon van a Wargame-nek.
Természetesen a Bolt Action is arra készült, hogy jó sok és drága figurát adjanak el vele nekünk, és ha lehet pár húsz fontos műgyanta harcjárművet is. De ha mi nem a gyári 28mm-ben játszuk, ez nem fog a pénztálcánkra ilyen mértékben hatni. Van egyszerű és olcsó kiváltása az eredeti méretaránynak. Öt alkalommal játszottam eddig, ebből háromszor a seregek nem az előírt 2.5 cm-es talpakon voltak, hanem pont a fele méretű talpakon, semmi hátránya sem volt a dolognak, ellenben a rendelekzésre álló játéktér megnőtt! Egy tíz fős raj a szabvány térközökkel és talpakon tizenkilenc incs hosszú vonalat alkot, így pedig pont a felét.
Ha valaki eddig Rapid Fire-t játszott, azzal is teljesen össze tudja hangolni a dolgait, járműből hatalmas tartalékai lesznek, gyalogságból esetleg be kell fektetnie egy új dobozba, hogy egyesével talpalt figurái legyenek. Öszintén szólva a kettő szerintem jól együtt tud működni, a zászlólaj szintű egész délutános csatákra Rapid Fire, egy három órás előkészületek nélküli játékhoz meg Bolt Action. Különben is az arany igaz út: a korszakot játszd, ne a szabályt! Ha megunod a BA-t, van még ezer másik szabály amihez használhatod a seregeid. Nem kell ortodox módon gondolkodni, mint szegény sci-fi és fantasy játékosoknak, akiket a „fulf” rabságba dönt. Sőt a dolog fordítva is működik!
A Bolt Action teljesen jól használható a késői WW1 és RCW csatákra is, alapvetően egy gyalogsági skirmish játék. Kicsit versenytársa így a Mud and Blood rendszernek is, de a Mud and Blood-hoz képest egy picivel nagyobb léptékű. Igazán szerintem a Mud and Blood akkor jó, ha egy küldetés alapú, történet mesélős játékot játszunk vele, tehát előre kell dolgozni vele, kártyákat gyártani stb. A Bolt Action, egy sima durr bele játék, ehhez képest. Nem váltja ki a meglévő rendszereket, de a meglévő seregek birtokosainak egy közös platformot nyújthat, egyfajta közös nyelv lehet. Ha ismered a szabályokat, be tudsz társulni egy WW1, RCW, WW2 játékba bármilyen felállásba.
A Bolt Action rendszer és sereglisták beszerezhetősége és árai, ugyancsak kedvezőbbek egy átlag rendszernél, mert az Osprey mint kiadó áll mögötte. Ez azt eredményezi, hogy az összes könyv az Osprey füzetekkel együtt kerül terítésre (vagyis könyvként terítik, nem speciális wargame termékként), a megjelenést követő negyedik hónapban, már tizenhat fontért(alap ára huszonöt) vettem meg az alapkönyvet az Amazonról és nem is használt! Véleményem szerint ez lesz a trend a többi sereglistával is, nagyjából tíz font körüli áron lesz mind elérhető hat hónapon belül a megjelenésétől számítva. Ha valaki 1944-45-ös harcokat akar játszani az alap nagyhatalmakkal, nincs is szüksége másra, csak az alapkönyvre. A japán és 1940-es francia sereglisták ingyenes pdf formátumban letölthetőek a kiadó honlapjáról, a tervek szerint 2013 végére az összes hadviselő országhoz lesz sereglista.
A Bolt Action igazándiból egy szakasz szintű gyalogos skirmish játék. Mivel skirmish, a teherautók, lövegek és egyebek nem nagyon rúgnak benne labdába. Persze a gyártó mindent beletesz, mert mindennek el akarja adni a makettjét, de gyakorlati hasznuk nem nagyon van. A BA sereg igénye pont az ellenkezője, a Rapid Fire seregnek, mert ott egy csomó járművet gyűjtünk és nyolcvan gyalogos már két zászlóalj, itt az egyik legnagyobb ezer pontos szovjet seregbe van százkét figura meg két rohamlöveg. Persze más a lépték, az RF zászlóalj és ezred parancsnok színtű játék gépesített hadviseléshez, a BA meg egy gyalogos hadnagy vagy százados szintjén zajlik.
Itt kell elgondolkodni azon, hogy mit is akarunk játszani. A sivatagi csatákra nem igazán jó ez a rendszer, mert ott a gyalogságnak nagyon alárendelt szerepe volt, arra sokkal jobb a Rapid Fire. Ellenben a japán-amerikai dzsungel háború alapvetően gyalogsági küzdelem volt, arra szuper a BA. A gyalogos skirmishez mindig olyan hadszíntér passzol, ahol sok a fedezék, tagolt a terep, ezért a tankok nem tudják uralni a csatamezőt. Normandia, Sztálingrád, Budapest mind nagyon jó terep, a háború korai szakasza is, mert a tankok nem elég erősek. A játék méretéből adódóan nagyszerű a különféle kommandós és ejtőernyős akciókhoz, ezekhez az elit alakulatokhoz általában nincs jármű támogatás, és mivel nagyrészt ők választották ki a bevetés helyét, az ellenfél sem dúskál a tankokba.
Végezetül, én úgy látom, hogy minden adott arra, hogy egy történelmi „1940K-t” használva megpróbáljunk új tagokat toborozni a hobbinak, annál is inkább, mert jelenleg úgy néz ki, hogy legkésőbb az év végére én is hazatelepülök. Ezért részemről ha a hadijátékot Magyarországon is űzni szeretném, a hazai viszonyok ismeretében a reális választás a 20mm WW2. Mert ha más nem havonta egy napot igyekszem majd játszani, erre pedig a Bolt Action remek rendszer lesz, mert 3-4 csatát is lehetővé tesz egy játéknapra, akár csatánként négy játékossal is.