HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

D-day landings, az első benyomások

2015.05.19. 19:33 janos900

Első tesztjátékunkhoz az egyszerűbbnek tűnő American Airborne küldetést választottam, főleg azért mert egy bosszantó hiba miatt az eredeti Memoir 44 alapdobozom teljes gyalogságát valahová nagyon sikerült elpakolnom, egyszerűen nem találom a holmijaim között. Ezért tankokból és lövegekből megvan a dupla mennyiség, gyalogosból viszont csak 42-42 darab amerikai és német van, a pótlásukra a japán és szovjet figurákat használtam. A térképre a kezdő felállásban tizenegy-tizenegy gyalogos egység kerül ez nyolcvannyolc figura. Ezen kívül a németek kapnak egy megerősített páncélos egységet, valamint egy partvédő üteget. Miután elkezdtünk játszani, az öcsém egyre több kérdést tett fel és én rájöttem, hogy a kis egyszerű sakkjátszma szerű alap Memoir alapvetően átalakult és egy komoly összetett wargame lett belőle, amire tisztességesen fel kell készülni, nem elég csak felrakni és lenyomni a játékot. Ez kérem már simán veri komplexitásában akármelyik komolyabb szabályrendszert.

wp_20150516_13_45_10_pro_800x769.jpg
wp_20150516_13_45_54_pro_800x449.jpg
wp_20150516_14_14_52_pro_800x449.jpg
Az első és legfontosabb dolog az, hogy a küldetéshez össze kell állítani a vonatkozó szabályokat. Szerencsére ez nem egy eget rengető feladat, mert 90% százalékban minden szabály kapott egy külön kártyalapot a korábbi kiegészítőkbe, így a szabálykönyv nem más mint egy pakli kártya, amit ha elég nagy az asztalunk szépen kirakosgathatunk a szélére. Ezeket én régebben csak az újoncok tanítására használtam, magamat profinak gondolva. Mostanra ez megváltozott, ehhez a játékhoz már én is nagy buzgalommal keresgélek a pakliban, egyszerűen muszáj, legalábbis jelenleg. A D-day Landings (DDL) viszont nem kapott kártyákat a speciális szabályaihoz, és ez szerintem hiba volt. Itt jegyezném meg, hogy a körönként mindkét játékos által használt utánpótlás-erősítés táblázatából is csak egy darab került a csomagba, ebből minimum négy de inkább tizenkét darab járt volna, minden potenciális játékosnak egy. A játékhoz alaphelyzetben szükség lenne az Equipment Pack-ra, (ami viszont véleményem szerint pénzpazarlás), tehát ez nekem nincs meg, ezért több egység felrakásánál rögtönöznöm kell. A gyártó természetesen igyekszik minél nélkülözhetetlenebbé tenni az egyes kiegészítőit, ezért le kellett töltenem a pdf formátumú szabályokat az Equipment Pack (EP)-hez mert egy csomó új egység van benne amit azelőtt soha sem használtam.
victorycon.jpg
Az első néhány körben egyszerűen elvesztem a térképen, ráadásul az ejtőernyősök teljesen szét vannak szórva a terepen, így még egységes front sincs amibe az ember agya megkapaszkodhatna. Aztán szépen lassan tisztult a kép, németként játszottam az első játékot, szerencsés voltam a lapokkal, három körben is tudtam használni a partvédő ütegem, de utána sajnos elvérzett az amerikaiak rohamában. Első számú célpont az üteg, ugyanis dupla pontot ér. A győzelmi feltételek másképpen vannak meghatározva mint az alap játékokban, a partraszállás hátában tevékenykedő ejtőernyősöknek hidakat és városokat kell foglalnia, de már nem csak akkor kapnak pontot, amikor a kijelölt hexen állnak, hanem a hidaknál akkor is ha mellette állnak és nincs ellenséges egység a híd körüli hat hexen. A városok a csata kezdetén mind német kézen vannak, viszont ha egyszer elfoglalja őket a szövetséges játékos akkor három városi hexért kap egy győzelmi pontot, ötért pedig kettőt. A német játékos csak akkor kapja ezeket vissza, ha visszafoglalja a település hexeket, tehát nem kell a szövetséges félnek fixen lekötnie egységeket, nem kell tartani a hexeket. Ez fontos változás, mert öt városi terület tartása az öt egységet jelentene, ami nagy érvágás tud lenni.
reinf.jpg
Megjelent még egy fontos faktor ami szerintem nagyot dob a játékon, ez pedig az utánpótlás amire körönként dobunk annyi kockával ahány parancskártyánk van, a dobás eredményeként kapott szimbólumokból egységeket vásárolhatunk. Ha a szövetséges játékos a DDL-ben kijátszott egy légicsapást a megelőző körben, akkor a következő körben a német játékos két kockával kevesebbet dobhat, mert mindenki fedezékbe bújta az utakról. Ha az adott körben a Recon kártyát játsszuk ki, akkor viszont a felderítés kártya jelentőségét növelendő két extra kockát kapunk az utánpótlás dobáshoz. Ha pedig zászló szimbólumokat dobunk akkor ezeket a kockákat félrerakjuk, mert a következő körünkben minden zászlóért mozgathatunk egy tetszőleges egységet. Ez nagyban segíti a hátul lévő egységek előremozgatását, mert ez így nem fogyasztja a parancsainkat. Eddig ugyanis a kis térképen, a parancskártyákon megadott darabszámú egységnek adhattunk parancsot, ezen belül az egység mozgott és lőtt, azon a szárnyon ahová a parancskártya szólt. A nagy térképekkel együtt bevezetésre került a mozgás parancs, vannak olyan parancskártyák amelyek a normál megszokott parancsokon kívül, adnak még 2-3 egység mozgatására lehetőséget. Ezek a mozgatási parancsok bárhol a térképen felhasználhatóak, a DDL-ben pedig ezekhez hozzáadódnak az utánpótlás dobásokból származó zászló eredmények. Előfordulhat az is extrém esetben, hogy dobok 4-6 db zászlót meg kijátszom egy kártyát, és a körömben támadok három egységgel, meg mozgatok másik hatot. Az alapjátékban a legütősebb lapokkal is nagyjából négy egységnek adhattam parancsot. Ezzel már sokkal gördülékenyebb a játék, előkészíthetek egy offenzívát azzal, hogy a mozgatási parancsokkal mondjuk előre hozom a német tartalékokat az amerikai leszállási zónákhoz, megnőtt a jelentősége az utaknak is, most már vannak hosszú útszakaszok amiken 1-2 körig masíroznak az egységek harc nélkül. Vagyis a térkép legszélén egy úton álló gyalogos egység, szerencsés esetben két kör alatt hat hexet mozoghat az úton, a páncélosok meg nyolcat.
hobart.png
Az új típusú egységek egész armadája hozzáférhető, ha jól sikerül az utánpótlás kockadobása. Az alap játékban volt gyalogos, elit gyalogos, páncélos és elit páncélos, valamint tüzérség. Mostanra a Tigris tanktól a páncéltörő ágyúkon át a teherautóig mindenféle egységet kaphatunk utánpótlásként. Az amerikai játékos az első kör elején kiválaszthat két ejtőernyős egységet és ezeket felszerelheti speciális fegyverekkel, lehet egy aknavetős alakulata és egy géppuskás is, a szabályok szerint van páncéltörős egység is de nem ebben a küldetésben. Ezek a specializálók lehetővé teszik, hogy a mozgásukat egy körre feláldozó ejtőernyősök nagyobb tűzerővel lőhessenek. A géppuskás alakulat gyalogsági célpontokra ugyanannyi kockával dob mint a normál gyalogos egység, de a csillag szimbólum is találatot jelent. Ez azt jelenti, hogyha tankot dob, azzal mellé lő, ha zászlót akkor visszavonulásra kényszeríti a célpontját, minden más szimbólum egy találatot jelent, vagyis a hatoldalú kockán csak egy mellé van! Ugyanígy működik a páncéltörőkkel felszerelt gyalogság is, csak ennek a tankok ellen ér a csillag dobása. Az aknavetős gyalogosnak nem kell látnia az ellenfelét, és a lövése ellen nem véd a terepmódosító. A kockák száma tehát nem változott, de a találatok valószínűsége nőtt, illetve egy aknavetős egységgel remekül ki lehet füstölni a beásott egységeket.
combined.jpg
A másik jelentős újítás a kombinált egységek bevezetése volt, vannak gyalogsággal erősített páncélos és harckocsikkal erősített gyalogsági egységek. Ezek nagyon szívós egységek mert kaptak plusz egy figurát! A három tank mellé fel kell rakni egy gyalogos figurát negyediknek, így az egység négy találatot bír ki, a harmadik találatnál kell levenni a gyalogost. A gyalogságnál ugyanígy működik négy gyalogos figura és egy tank alkot egy egységet, a harmadik veszteségnél a tankot kell levenni. Ha megvolt a harmadik találat, utána az egység visszaminősül sima páncélos vagy sima gyalogos egységgé. Akkor is, ha sikerül újra feltölteni. Itt is álljunk meg egy pillanatra, az alap játékban a hatvan kártyalapos parancs pakliban volt egyetlen lap, amivel úgymond gyógyítani lehetett az egységeket, egyetlen egységet választhattunk ki, dobtunk annyi kockával ahány parancskártyánk volt, és minden az egység típusával egyező szimbólum vagy csillag egy figura pótlását jelentette, a maximum fölé nem mehetett az egység. Az új játékrendszerben ez is változott, négy kockával dobhatunk csak, viszont akár egyesével is töltögethetjük az egységeinket, és minden ilyen egység még léphet is a körben. De ez még nem minden, mert kaphatunk az utánpótlás részeként teherautókat vagy féllánctalpasokat ezek pedig képesek a mellettük álló egységeket a lövés fázisban a saját figuráik becserélésével feltölteni! Tehát ha egy egyetlen figurára olvadt gyalogos mellett állunk a három figurás teherautónkkal, levehetjük a teljes teherautó egységet, és cserébe a gyalogság újra négy figurára töltődik fel. Ugyanez igaz a páncélozott csapatszállítókra is. Ráadásul egy teherautó egység négyet mozog az utakon, ha szerencsésen dobok az utánpótlásra megjelenik egy teherautó, amit a hátországból a fentebb leírt mozgatási parancsokkal az utakon, viszonylag gyorsan előre küldhetek feltölteni a megtizedelt csapataimat.
truck.jpg
Ha valaki próbálta már az alapjátékot annak szerintem már ebből a rövid ízelítőből is kitűnik, hogy valami teljesen újat sikerült az elmúlt tíz évben összerakni a Days of Wonderes fejlesztőknek és tesztelőknek a partraszállás hetvenedik évfordulójára. Aki nem próbálta még annak nagyon tudom ajánlani az ingyenes online játékot, ami a szabadon letölthető szabálykönyvek alapján könnyen elsajátítható és kipróbálható, sőt az országban elszórtan élő wargamerek egymás ellen is tudják játszani. Bemelegítésnek nagyon jó, viszont csak az első szintet jelent ebben a műfajban, mert a nagy térképes, több játékosos vagy hadjáratos játékokat nem lehet online játszani. Szerintem ezt remekül felépítették a kiadónál, ha bemutatom bárkinek és tetszik neki, játszhat vele, megtanulhatja és máris van egy kezdő hadijátékosom, akivel aztán lehet DDL-t játszani, ami már majdnem asztali wargame és az egész elfér egy hátizsákban.

2 komment

Címkék: társasjáték második világháború memoir44

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr367473762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása