HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Bolt Action kevés figurával, négy játékosra

2017.04.05. 08:37 janos900

Úgy döntöttem, megpróbálom a Bolt Action-t használni a 10-20 figurás játékokra is, mert így csak egy szabályt kell megtanítanom, mindenkivel és ha egyszer eljutunk a nagyobb 50-100 figurás csatákig, akkor már az alapokkal mindenki tisztába lesz. Mivel egyenlőre a 90*90cm-es kockaköves terep van, a Flying Lead pálcikáit használom. Újraolvastam a Bolt Action, 2. kiadását is, volt is benne pár jó módosítás, amiket ide is tudtam használni. Eddig tíz játékosom volt három csata és flottul ment minden. Ez a szabály szigorúan saját célra, ötletbörze szintjén mozog, hogy minél több kaland és figura színesítse a játékot. Az is fontos, hogy alkalmanként rajtam kívül még három fő tudjon játszani.

a3_9.jpg

Az első és legfontosabb módosításom az volt, hogy az alap egység és célszám-célpont az egy és két figurás egység, ők a normál célpontok rájuk dobunk (3+)-ra. Ha egy fegyvernek három vagy több kezelője van, akkor azokra 2+ a kezdő lövés. Tehát nem a kis egységeknek van jobb védőértékük, hanem a nagyobbaknak van rosszabb. A fontos karakterek kapnak maguk mellé egy golyófogót, vagyis egy figurát ami talpkontaktusban marad és kíséri a karakter, na meg persze benyeli az első sebzést, mindig. Ilyen két fős de egy aktiválású egység a golyószórós, a szanitéc és a tiszt. A tiszteket is megreformáltam, Az alhadnagy (+1) nálam a tizedes, a hadnagy az őrmester (+2), a kapitány a hadnagy (+3), az őrnagy pedig a kapitány (+4). Egy kilenc fős reguláris brit raj játéktechnikailag tehát úgy néz ki, hogy a golyószórós a töltőjével egy aktiválás és negyven pont, négy kocka sebzéssel. Ha a raj német és nem Lewis golyószórója van, hanem MG08/15 akkor nem mozoghat és lőhet egy körben, viszont öt kocka a sebzés. Tartozik a rajba egy altiszt, ez lehet egy tizedes aki +1-et ad a morálpróbához és aktiválhat egy egységet rögtön maga után, puskával felszerelve ötven pontba kerül. Vagy a rajhoz tartozhat egy őrmester, neki +2 a parancs bónusza és két soron kívüli aktiválása van, hetvenöt pontba kerül, rajta kívül még hat katona van a rajba, mindegyik tíz pont és egy-egy aktiválás. Egy raj tizedessel, tehát 150 pont és nyolc parancs kocka, és kilenc figura. Két raj már tizenhat aktiváló kocka és nekem összesen huszonkettő van. Kipróbáltam a huszonkét aktiválást oldalanként, ez vagy hét óra játékidőt jelentett. Az altisztek és a tisztek parancs hatótávja a hosszú pálca lett ez 7 hüvelyk.

a1q.jpg

Természetesen a rajokon kívül is vannak egységek. Az alap szanitéc negyvenhárom pont, veterán és két figura aktiválódik egy kockával. Mivel szeretnék minél többféle színes karaktert belevinni a játékba, illetve szignifikáns különbségeket a két seregbe. A különbségeket fegyverzetben is ki akarom fejezni, meg szervezetben is. Ezért a minden figurámhoz találtam ki szerepjáték szerűen tulajdonságokat. A szanitéc kaphat két kísérőt hordággyal, ilyenkor a hatótávja a duplájára nő, ehhez már rendeltem blistert amiben vannak hordágyvivők. A szanitéc lehet akár doktor is! A doktor tíz ponttal drágább mint a szanitéc, és ha a sebesült mentésére 1-est dob, újradobhatja a kockát, ha még hordágyvivői is vannak akkor mindezt 14 hüvelyk sugarú körben teheti meg. Ez egy friss ötlet, ki fogom próbálni, mennyire életképes. Természetesen a doktorok nem kóricáltak a harcmezőn a valóságban, szóval ez csak a játék kedvéért van bevezetve.

a1_9.jpg

A hadnagy is vihet magával egy vagy két kísérőt, viszont a három fő az már nagy célpont könnyebb kilőni. A németeknél elég komoly rohamcsapat lehet egy ilyen három fős osztag, három MP18 géppisztollyal egy veterán rohamosztagos hadnagy két szintén géppisztolyos kísérővel, összesen kilenc kockával (nem mint az eredeti szabályban) takarítja a lövészárkot, viszont oda is kell érnie, illetve nagy pazarlás velük mondjuk egy szem puskás bakára támadni. A tisztekhez egyéb kísérőket is alkottam, vannak pl fegyvertelen futár figuráim, ezek lehetővé teszik, hogy amikor a tiszt újabb három egységet aktivál, ebből az egyik aktiválandó egység, két hosszú pálcányi távolságra (14 hüvelyk) is lehessen, mert a futár odaszalad a paranccsal. Itt jegyzem meg, hogy veszteségnek mindig a kísérő figurák kerülnek le elsőnek, és ha lelövik a futárt, akkor elveszik a vele járó extra hatótáv. Ugyancsak fontos, hogy a tiszt nem aktiválhat egy altisztet, hogy az utána megint aktiváljon egy vagy két egységet. Vannak telefonos, zászlós és galambos figurák is, ezekhez még nem kreáltam szabályt, de fogok, valószínűleg a tüzérségi összekötő tiszthez fogok kitalálni ilyen szabályokat. Ki fogom próbálni a golyóálló mellényben feszítő figuráimat is, mint testőröket a tisztek mellé, nekik eggyel jobb a mentődobásuk a vért miatt (csak golyókra), viszont nem futhatnak. Ha egy tisztet megvesz valaki veteránnak és mellé adja a veterán testőrt mellényben, akkor az első találatot a páncélos figura kapja, és ha az kézifegyver golyó akkor csak a hatos dobásra kell levenni. Viszont ha több találat is van, akkor a többi már a második kísérőre megy, vagy ha az nincs akkor a tisztre. Valamint az egész csapat lelassul a mellényes figura miatt, két vértes figura nem vásárolható. A mesterlövész meg természetesen a tisztet lövi ki direktben.

aa2_5.jpg

Vannak még egyéb ötleteim is. Például a németeknek könnyben lehet pótolni az elesett altiszteket, szerintem ez 1918-ban is rendben van a német seregben, tehát ha le kell venni a tizedest akkor dobhatunk egy kockával, ha az eredmény négyes, ötös vagy hatos, az egyik közlegényből csinálhatunk tizedest az azonos rajból. Őrmesternél egy tizedesből lehet őrmester, helyette meg automatikusan lesz egy közlegény az új tizedes. A németek automata pisztolyokat használtak, a Mauser C96 verziói már a géppisztoly előfutárai voltak, főleg válltámasszal. Ezért, a briteknek csak revolverük van egy közepes pálca a lő táv, a másodikra már +1 nehezítés, 1D6 a lövés, viszont van 1-es penetration, vagyis rohamozó bennszülöttek ellen kifejlesztett megállító erő. A tiszti revolvernek ugyanis az volt a szerepe, hogy az első hat a tisztet rohamozó bennszülött harcost leterítse, úgy hogy a tisztet ne tudják érinteni, vagy ledönteni a lábáról.  A automata pisztolyra nincs hátrány az advance parancsnál, vagyis assault a besorolása, 2D6 a lövés, illetve 1918-ban már volt MP18 géppisztoly (3D6), tehát egy német hadnagy egy vagy két kísérőjével két-három géppisztollyal már elég erős egység. A németekhez senki sem gyárt puskagránátos figurát, viszont nekik volt könnyű aknavetőjük, a briteknek meg nem. A könnyű aknavetőt egyenlőre a Bolt Action szerint fogom használni. Mindkét fél használt golyóálló páncélokat, egy közepes a maximum sebesség, viszont a mentődobás revolver, pisztoly, géppisztoly és puska és golyószóró ellen eggyel jobb, ahogyan azt már fentebb kifejtettem. A lövészárokharcra felfegyverkezett figurák, veteránok és két kockával dobják a közelharcot, ha géppisztoly, auto pisztoly, sörétes puska van náluk kapnak még egy kockát. A britek ha egyest dobnak a puskalövésnél, újradobhatják, de csak egyszer. A németeknek van lángszórójuk, a géppisztollyal, golyószóróval, géppuskával egy figurára lövünk, de az extra sebzéseket kioszthatjuk egy rövid pálca távolságban több figurára is. Vagyis ha egymás mellett áll három figura a géppuska kioszthat mindegyikre 2-2 kockát.

aa_1.jpg

Egyenlőre itt tart a szabály, az elmúlt pár hétben nem volt lehetőségem a tesztelésre, de majd április végén, ha lezajlott a Húsvét, meg a makettverseny, akkor folytatom.

 

Szólj hozzá!

Címkék: első világháború Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr1712364737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása