HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

20mm Vietnam, első ütközet Hue Városában

2017.09.03. 16:49 janos900

Jensen amerikai tengerészgyalogos törzsőrmester feszülten fürkészte a kihalt utcákat a páncélozott M-35 teherautó nyitott fülkéjéből. 1968 február elseje volt, egy megerősített főleg újoncokból álló rajjal ment terep kiképzésre a Tet ünnepségek idejére. Azonban már az első éjszaka rádión riadóztatták őket, mert "Charlie" megtámadta a hue-i támaszpontot. Azonnal szükség volt mindenkire a tábor védelméhez. A törzsőrmester tizenhét emberével rögtön kocsira szállt és indultak a bázis felé. Sajnos egyik teherautójukon sem volt fegyverzet, az M-35 légvédelmi géppuskáit karbantartás miatt már a múlt héten leszerelték, az ősöreg GMC-re meg nem is kaptak géppuskát, hiába volt meg az állványa.

aproba9.jpg
A GMC-ben a ponyva alatt nagy kártyacsata zajlott, Gróf úr a tizedes próbált minél rezzenéstelenebb ábrázattal blöffölni, hogy átverje a Drummert a másik tizedest aki zenész múltja miatt kapta csúfnevét. Mindkettőjüket Guamról vezényelték át alig egy hete, és se ők, se a katonáik nem voltak még éles helyzetben eddig. A kártyázást is azért találták ki, hogy mutassák a többiek előtt, hogy mennyire laza profik, ezzel is leplezve idegességüket. A törzsőrmester persze nem tudott arról mi zajlott a kettes kocsiban. Jensen már a második évét szolgálta Namban, és nagyon nem tetszett neki a kihalt utcák látványa, Hue sohasem aludt. Hová tűnt hát mindenki? Az egész várost megszállták a kommunisták?
aproba14.jpg
Hirtelen megreccsent a rádió: Nancy kettő, itt MACV bázis. Merre járnak? Amerikai civilek rekedtek a Szirén hotelben, nő is van köztük. Tudják hol van?
Jensen cifrán káromkodott, majd válaszolt a rádióba: Tudjuk, megyünk! Majd a teherautót vezető tengerészgyalogoshoz fordult:  Hank ott fordulj balra, aztán rögtön jobbra.
A súlyos Nancy névre keresztelt teherautó bekanyarodott a kis utcába, Jensen rögtön két VC-t pillantott meg a téren a császár szobra előtt, szerencsére Hank gyorsan vette jobbos kanyart is, majd padlóig nyomta a gázt, egy fekete pizsamás fegyveres ugrott félre az útjukból Jensen a visszapillantóban újabb hármat vett észre mögöttük az utcán, összesen már hatot! Ennyi Charliet két év alatt sem látott a dzsungelbe összesen!
aproba3.jpg
A GMC sofőrje mögöttük viszont hirtelen lefékezett, amikor megpillantotta a téren a fekete ruhás fegyvereseket, Gróf úr meg Drummer azonnal leugráltak az embereikkel és vadul elkezdték sorozni a téren álló gerillákat. Egyikük hanyatt vágódott, a másik, a földre lapulva keresett fedezéket. A fegyverek zajára a környező utcákból elkezdtek előrajzani a kommunista támadók, Jensenék autója lefékezett a hotel előtt, ahogy a törzsőrmester az emberei élén betörte a romos épület kapuját, egy koromfekete rémült vietnami malac sprintelt el a lábaik között visítva. A csata Hue városáért megkezdődött. 
aproba16.jpg
Bár semmi sem volt kész, befejezetlen figurák, elképzelések a szabályokra és nem konkrét leírt szabályok, Jentz nagyszerű tereptárgyai is vakon a battle mat ismerete nélkül készültek, mégis egy nagyon jó játék kerekedett ki a dologból. Mert egyrészt az egésznek megvolt a hangulata, másrészt azzal, hogy én nem mint ellenfél, hanem mint Kalandmester irányítottam a Vietcong erőket volt lehetőségem a játékegyensúlyt biztosító döntéseket hozni a játék menetével kapcsolatban, az egész nem volt teljesen kiszolgáltatva a kockadobásoknak. Arról nem is beszélve, hogy ennek a játéknak nem az a célja, hogy az egyik fél nyerjen, hanem az, hogy öten jól szórakozzunk. Óriási különbség. (Persze a játékosok nyertek, de csak éppen, hogy.) A tapasztalatok alapján tovább tisztult bennem a kép, hogy mit is akarok összehozni a végére. A négy játékos fejenként kap négy aktiválást és az ehhez tartozó figurákat, és kártyalapokat. A kártyalapok csupa olyan dolgot jelképeznek majd amit a játékosok a csata során elköltenek. Mik ezek? Újradobás, kézigránát, füstgránát, LAAW rakéta stb. A játékos karakterek (JK) vagyis az amerikai tengerészgyalogosok USMC, jobb esélyeket kapnak a túlélésre mint a kalandmester által irányított nem játékos (NJK) karakterek a vietnami katonák és vietcongok. Amikor a vietnami NJK-t eltalálnak dobunk egy K6-ot 1,2,3 esetén túléli, 4,5,6-nál levesszük. Ha egy JK-t találunk el, dobunk 2K6-al egy hat oszlopos és hat soros táblázatban, hogy milyen testrészt ért a találat. Lábat ért találatnál a földre kerül és ki kell menteni, kéznél szintén kiesik a játékból de járóképes sebesültként segítség nélkül távozik a csatatérről. Ha a fejét éri találat a K6 dobás eredménye dönti el, hogy megfogta-e a golyót a sisak vagy sem, 1,2,3,4 esetén igen 5 és 6 esetén földre kerül menteni kell. A törzset is hasonlóan 1,2,3-nál a mellény megvédte, ha nem földre kerül, menteni kell. Elsőre ez nem tűnik nagy változásnak, viszont ha hozzáteszem, hogy a játékosnak minden karaktere kap egy újradobást amivel a találat esetén újradobhatja annak helyét, vagy hatását, akkor azért már szinte borítékolható, hogy egy biztos veszteséget minden karakter ki tud cselezni, ha a játékos okosan gazdálkodik az újradobásával. A játék alatt remekül működött a rendszer. Nekem azért még maradtak kérdőjelek, hogy pl a vietnami NJK-k hogyan dobják a próbát (a VC gerillák képzetlenek, szóval csak 1 és 2 az amikor túlélik a találatot, a hivatásos NVA katonák 1,2,3-nál, a veteránok 1,2,3,4-nél ), A VC-knek elméletileg a lövésre is van büntetés, de ha ezt mind belerakom, akkor csak áldozati bárányok, nem veszélyes ellenfelek. Illetve, hogy az amerikaiak kapjanak-e még egy felező dobást az egész folyamat elejére, tehát dobjunk találatra ha 4,5 vagy 6 utána dobunk testrészt. Ezzel viszont már nagyon sebezhetetlenek.  Ez majd egy következő játékban derül ki.
aproba1.jpg
A csapatkapitány intézményét is erősíteni akarom a játékos oldalon, ez Jentznél remekül működött, mert hagyta, hogy a másik két fire team-et irányító játékos tegye a maga dolgát, Ő meg a haderő másik felével kapura tört. Nem voltak viták, jól együtt működött a csapat. Senki sem erőlködött, végig cikiztem őket, hogy micsoda demokratikus egy hadseregük van, de igazándiból ez volt a jó megoldás. Részemről a TGW játék mintájára akarok egy kártyacsatát amivel a KM és a játékosok egymás terveit húzzák keresztül. Egyrészt a játékosok az alap rajjal kapnak alap fegyverzetet és alap kártyákat másrészt, ha elkészülnek a megrendelt figurák, a raj kérhet támogató figurákat a szakaszparancsnoki és századparancsnoki szintről. Ezek az extra figurák hoznak extra lapokat magukkal a csapatkapitány kezébe. Ez még egy kidolgozásra váró ötlet, az első ilyen a figura a jó öreg szanitéc, 6 hüvelyken belül mentheti egy hatos dobással a földre került tengerészgyalogosokat, meg ad két kulacs kártyát a csapatkapitány kezébe, aki kijátszhatja a kulacsot egy-egy olyan figurára aki 6 hüvelykre van a szanitéctől és van legalább 2 PIN markere, a kulacs eltávolítja a két PIN-t. Ilyen és ehhez hasonló ötleteim vannak, majd szépen leteszteljük.
nam4.jpg
A kézigránát, vállról indított rakéták és 60mm-es aknavetőkre is jól működött az új ötletem, meg a füstgránátok használatára is (ez utóbbit a Memoir 44-ből újítottam). A gránátoknak kijelöljük a célpontját majd dobunk, hogy oda esnek-e ahová akarjuk, ha nem, szóródáskocka meg egy K6, hogy milyen irányba és hány hüvelykre csapódnak be. A játékosaim két újradobást is elköltöttek egy becsapódó 60 mm-es aknavető lövésemre, mert 6-ost dobtam rá kétszer is. Olyan is volt amikor a VC figura elrontotta a kézigránát dobását és az pont visszaesett a fejére. Ez így elég nevetséges, de ha azt mondom felrobbant a kezébe a gyenge minőségű kínai gyártmány akkor teljesen reális. A rejtetten mozgatott kártyalapokra is kilőtt az egyik játékos előzetes bejelentéssel egy LAAW rakétát, aztán az advance parancsot választva előre mozgott, felfedtük a lapot és kiderült nem is volt hozzá figura rendelve, tehát a mozgásra odalőtt a katona, de csak a galambokra pazarolta el a lövést. A golyószóró-géppuska esetén nagyon kellene olyan lövési mód amivel nem találatot osztunk hanem mondjuk dupla PIN-t. ezzel lefogva mondjuk egy öt hüvelykes területen az ellenfelet. Volt olyan szituáció amikor három NVA katonám ült egy ház emeletén, fejenként egy Ambush paranccsal kezükben AK-47, totál blokkoltam velük az utcát. Elvégre aki belép eléjük az kap 9K6 lövést a nyakába, ha lenne egy géppuska ami megsorozza az ablakot és kioszt fejenként 1-2 PIN-t akkor annak a tűzfedezetében megindulhatnak a támadók. Pont mint a valóságban. Még fontolgatom.
aproba13.jpg
Egy szónak is száz a vége, remek játék volt, remek csapattal. Szeptember 23-én folytatjuk, addig is TGabiékkal újabb tesztcsata és festem a tovább a figurákat, meg várom a csomagot a Flytrap-tól, már feladták. Kb egy hónap, hogy megérkezzen, meg három hét a festés, a novemberi játékra már bemutató minőségü figurákkal tesztelünk. Közben TGabi és Zirian is festi a VC-NVA erőket, Jentz meg csinosítja a terepet, és ha jól olvastam a levelezést még egy csapataggal bővülünk. Végezetül még több kép:
nam5.jpg

nam3.jpg

aproba12.jpg

 

anam1.jpg

anam2.jpg

anam3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: 20mm Vietnam Bolt Action HueCity68

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr8512800468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása