HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Rubicon Centurion Mk. 5/1, 1:56 makett építése

2023.03.12. 06:55 janos900

Mint azt már a rendszeres olvasóim megszokták, a blogomon társszerzők tollából is megjelentetek posztokat, ezzel is bővítve a terepasztalos hadijátékokhoz kötődő témák körét. Zirrian barátom évek óta készít nekem 1:72-es harcjárműveket, idén elkezdtem az instrukciói alapján én is fejlődni ezen a téren. Terveim szerint erről lesznek posztjaim a jövőben. A témát így kézenfekvő Zirrian munkásságával indítani, át is adom neki a terepet:

a1.jpg

a2.jpg

a4.jpg

a3.jpg

A készletet a Tuan Kiadó bocsájtotta a rendelkezésemre, hogy egy bemutatót írjak róla, ezúton is köszönöm nekik. A Centurion az egyik kedvenc hidegháborús tankom, és ez a készlet az egyik olyan volt, amit mindenképp szerettem volna beszerezni, még ha a 28mm-es Vietnámi háború nem is tartozik az általam játszott/gyűjtött méretarányok közé. Jelenleg ez a harmadik méret amiben Centurionhoz volt szerencsém, ha az 1:76-ot és az 1:72-t egynek vesszük (emellett még 1:35-ben az Amusing Hobby és az AFV Club készlete van a polcon a 72-es/76-os ACE és Airfix kitek mellett, valamint remélem hamarosan egy Vespid is odateleportál).

a19.jpg

a20.jpg

a5.jpg

Kezdjük a csomagolással. A Rubicon doboza viszonylag gyenge karton (a puhafedeles könyvekre borítójához hasonlít), és két oldalt van a kis beakadós pöcök amivel nyitható és amire nem tudom a megfelelő szakszót. Eléggé nem standard méretével ill. a doboz viszonylagos renyheségével nem nyerte el a tetszésem, ellentétben a stramm Hobbyboss/Trumpeter kartonokkal amik valószínűleg egy atomtámadást is túlélnének, ezt nem fogom a későbbiekben tárolásra használni. A doboz elején kapunk egy korrekt grafikát a tankról, amit valószínűleg a 3d modell digitális színezésével készítettek el, így elég pontosan látni fogjuk, hogy mi kapunk a dobozban a napernyő kivételével. A doboz hátulján kapunk némi leírást a tankról és a változatairól, egy képet a matricaívről, valamint két "festési sémát", egy bronze green feltehetőleg angol, és egy homoksárga, feltehetően ugyancsak angol változatról a szuezi krízishez. Az egyik problémám itt van a készlettel - két oldalnézeti kép, 1-1 színnel és Vallejo festékkóddal, míg a matricaíven kapunk jelzéseket angol, ausztrál, holland és ausztrál járművekhez, de semmi információ vagy segítség arról, hogy ezeket a matricákat hova kell rakni, milyen szisztéma szerint, melyik matrica melyik nemzetiséghű tankhoz tartozik, és a honlapon sem láttam erre vonatkozó információt. A matricák alapján többé-kevésbé elvégezték a kutatást, miért nem teszik akkor közzé ezt az egyszeri wargamerre, akiknek a készleteiket szánják? Mivel már "többé-kevésbé" - elsőre a "Birth Controller" tanknév ragadta meg a szemem a matricaívről, én is így szerettem volna elkészíteni a Centurionomat. Mivel a Rubicon nem segített abban, hogy mely matricákra lenne szükségem, utánakerestem a neten, és egy 1:35-ös matricakészlet használati útmutatója alapján nekiálltam felmatricázni. "Birth Controller" az ágyúcső jobb oldalára, pipa, T169075 lajstromjelzés...nos, az nincs benne. 2C troop jelölés? Az sincs benne. Sokkal hasznosabb lett volna egy fókuszáltabb matricaív, mint egy elég csapongó és összevissza (no offense, de 28mm-ben hány hidegháborús holland sereg készült eddig összesen?), arról nem is szólva, hogy az egyik 2C (amiből lett 4C végül, de nem fog számítani végül) a toronykosár hátuljára került volna egy kis négyzetalakú fémlapra, ami, bármennyire is emblematikus eleme az ausztrál Centurionoknak, nem került bele a készletbe. Matrica mégis jár hozzá.
a6.jpg

A matricák minősége egyébként jó, megfelelően vékonyak, mindenféle matricalágyító nélkül is szépen maradnak a felületen és nem látszik a szélük, bár hogy ne peregjen le, érdemes lekezelni vagy legalább lakkozni utólag.

a14.jpg

a15.jpg

a16.jpg

a17.jpg

Az építéssel alapvetően nem volt gond, pár alkatrésznél (pl. az infralámpa a lövegpajzs szélén ill. a kis hurok a tank balhátsó csücskén) elbírt volna némi robosztusabb kontaktpontot, nem volt egyszerű felragasztani és ottartani - az infralámpát le is törtem, ezért azt végül külön festettem. Érdemes még kiemelni a görgőket - nem értem miért, de egy rúddal voltak összekötve, ami borzalmasan gagyin néz ki, és mivel az alkatrészek meg vannak számolva, ill. nem is lehetne nagyon máshogy összerakni, nem teljesen értem mi volt itt a koncepció, az építést nem gyorsítja vagy egyszerűsíti, így ezt a rudat inkább eltávolítottam és egyesével raktam fel a görgőket.

a10.jpg

a11.jpg

a12.jpg

a13.jpg

a7.jpg

a9.jpg

a8.jpg

A készlethez ABS ragasztót ajánlanak, amit én sima Revell modellragasztóval pótoltam, és emiatt volt ami szét is pergett. A beragasztott ágyúcső festés közben, az enamel filter applikálása után leesett, összegyűjtve a földről minden porszemet, és amikor óvatosan megpróbáltam letörölni, jött vele a festék egy része ill. a "Birth Controller" matrica is, szóval erről ennyi. Pillanatragasztóval visszahelyeztem a lövegpajzsba, miután az egész lövegpajzs is leesett, mivel ennek a résznek szerintem nagyon nem volt jó az illeszkedése. Ugyancsak pillanatragasztóval visszahelyeztem a helyére, a lemaródott festéket Vallejo Dark Rust-al megfestettem kopásnak, és folytattam a munkát.

a18.jpg

Még az építésre visszatérve, a vontatókábel végeit megkapjuk műanyagban, de magát a kábelt nem, még a Tamiya-féle cérnát sem. Az útmutató csak annyit ír, hogy "0,5mm ciooer wire or thread, not included", de hogy ebből milyen hosszút kellene levágni, az egy rejtély marad. Inkább nem is szórakoztam ezzel és nem raktam fel semmilyen kábelt a tankra. Ha olyan változatot akarunk építeni, amin nincs fent az oldalsó kötényzet, akkor az ehhez tartozó csatlakozási pontokat a testen tömítsük, ezt a lentebbi képeken illusztráltam is. Az egyiknél már a teknőre felhelyezve, a másiknál még előtte kipróbáltam hogy egyszerűbb, de igazából mindegy, amíg a görgők nincsenek felrakva, egész jól hozzá tudunk férni mindkét lyukhoz.
A festéshez az AK Olive Drab wargame szériás szettjét használtam. Bár az ausztrál hadsereg az ún. "Lustreless Olive Drab" festéket használta a Centurionok festéséhez (ill. néhány pótalkatrészt eredeti bronze green színben kaptak meg a Vietnámban szolgálatot teljesítő harckocsizók), úgy véltem, hogy a kicsit fakó OD megfelelő lesz ide. Utána ugyanazokat a lépéseket követtem, mint a múltkori BMP-1-es tutorialban, lakk, bemosó, filter, lakk. A tankozót az AK Field Green festékével festettem le, és Light Green Uniform highlighttal világosítottam, bár mivel a ruha részletei elég sekélyesek, sok lehetőségem nem volt erre. A koszolást, bár a vietnámi vörös föld mindig népszerű, Trench Earth sötétbarna pigmenttel csináltam, mivel amennyire tudom, az ausztrálok nem harcoltak vörös földdel borított területeken.
Összegezve - nem egy rossz kit, de néhol elég frusztráló. Wargamereknek túl makettes, makettezőknek túl wargames. Sok feljavítási potenciál van benne (hiányzó fémlap a toronyról, hiányzó háló ugyanonnan), de a terepasztalon így is megállja majd a helyét. Az elkészült tank hamarosan visszakerült a Tuanba, és ha minden igaz az egyik vitrinben fog szolgálatot teljesíteni.

Szólj hozzá!

Címkék: műhely Vietnam Zirran

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr8018063556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása