HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Command Magazine.: Hitler Hadserege

2013.07.25. 18:51 janos900

A Hajja és Fiai kiadónak volt egy terjedelmes második világháborús könyvsorozata, a kiadványok 20. századi hadtörténet címmel jelentek meg, de a magyar piac igényei alapján az egész gyorsan átalakult egyfajta Wermacht könyvsorozattá, ebből is a Waffen SS és Luftwaffe könyvek domináltak. Persze ez nem a kiadó hibája ilyen a magyar piac. A szériában voltak nagyon jó és gyenge közepes szintű könyvek is, az egyik legjobb és legrendhagyóbb kötet szerintem a Hitler hadserege, amit a nagyon színvonalas angol nyelvű Command magazine szerkesztőinek írásaiból állítottak össze, a kötet alcíme: A német haderők fejlődése és szervezete, 1933-1945.

aa2.jpg

Az eredeti angol kiadás 1996-ban jelent meg, a magyar 2001-ben. Sajnos hiába kerestem további köteteteket, ez volt az egyetlen gyűjteményes kötet a magazin szerzőitől angol nyelven. Nagy kár, mert ez egy nagyszerű könyv, remek példa arra, hogyan kell friss szemlélettel, hipotetikus ötletekkel újraértelmezni egyes történelmi szituációkat. Rám nagy hatással volt ez a kötet, nagyon tetszett az 1940-es német és az 1944-45-ös amerikai hadsereg összehasonlítása, párhuzamokkal és eltérésekkel, hiszen az amerikaiak egy az egyben a villámháborús német sereget másolták, amikor a saját hadseregüket felépítették. Nagyszerű és hiánypótló az 1938-as cseh hadsereg elemzése, a sokat mondó címmel: És ha harcoltak volna? Van egy fejezet Budapest ostromáról, ennek megírásában magyar szakértő is részt vett. Nagyon jó és részletes a Krím félszigetért vívott harc leírása. Vannak fejezetek a narvai csatáról, a gyemjanszki katlanról, de még az arrasi ellentámadásról is.

A kötetben vannak elemzések a Luftwaffe tábori hadosztályairól, a Volksgrenadier hadosztályokról, értekezik a német páncélvadászokról, a rakétatüzérségről és a rohamlövegekről is. Külön fejezet foglalkozik a Barbarossa-hadművelettel, mivel ez kötődik a Gyorshadtest projektemhez, ebből kiragadok néhány gyöngyszemet. A cikkben logikus és rendkívül érdekes okfejtés van levezetve a németek kudarcáról. Sok tévhitet is szertefoszlat ez az írás, ebből az utánpótlás kérdését ragadnám ki, nézzük elősször a tényeket. A szárazföldi utánpótlás verőere a vasúti szállítás volt, a szovjet vasútak szélesebb nyomtávon közlekednek mint a német vagy egyébb európai vasutak. A németeknek égető szükségük volt tehát minden elérhető szovjet gördülő állományra, ugyanakkor minden parancs dacára a csapatok egyik legkedveltebb elfoglaltsága volt ezek elpusztítása. A német utánpótlás tehát kritikus volt a hadjárat szempontjából, ezen belül a vasút volt a legfontosabb. A vonatkozó cikk Hans Klein jelentésén alapul, aki hadműveleti vasúti szállitásnak volt a műszaki tisztje a német hadseregben, és a háború után írta meg a tapasztalatokat a U.S. Army-nak  (akiknek ez akkor egy potenciális szovjet háború miatt nagyon fontos információ volt). A jelentésben leírja, hogy a széles nyomtávú sínpárokat viszonylag egyszerű kubikusmunkával át tudták rakni keskeny nyomtávúra. Ellenben a szovjet mozdonyok nem csak szélesebbek, de méretben sokkal nagyobbak is voltak, ezért szén és vízkészleteik is nagyobb hatótávolságot biztosítottak számukra mint a német vonatoknak. Az európai mozdonyok kisebbek voltak, orosz mozdonyokból hiány volt, ezért a kisebb rövidebb hatótávolságú mozdonyokkal kellet megoldani ugyanazt a feladatot, ami a nagyobbakra volt méretezve. Ebből kifolyólag a német mozdonyoknak a meglévőnél sűrűbben épített megállókra volt szükségük. Ezek felépítése viszont komoly erőfeszítést, és magas szakmai hozzáértést kívánt, na meg persze időt. Hiszen a németeknek minden meglévő két orosz megálló közé kellett egy harmadikat építeni, mozdonyszínekkel, műhelyekkel, víztornyokkal, salakgödrökkel és még sorolhatnám mivel felszerelve. Erre viszont nem voltak felkészülve a német stratégák, és kapacitásuk, valamint idejük sem volt elegendő, ráadásul az időjárás is ellenük dolgozott.

A német precizitás néha nagyon faramuci helyzeteket is eredményezett, a Németországban összeállított, gondosan felcimkézet külön az egyes hadosztályoknak szánt vonatokat, a vonatút során a többi alakulat a színek és címkék alapján célirányosan megdézsmálta, így mire a vonat a frontra ért, sokszor már csak a lőszer maradt meg az eredeti készletekből. A dézsmálás ellen helyszíni akasztásokkal (a tettesek az állomásokon lettek kivégezve, és ott is maradtak emlékeztetőül) és csak „lőszer” címkéjű vonatok indításával védekeztek, a módszer nem volt minden esetben száz százalékos, de határozottan javult az ellátás. A legelképesztőbb tény azonban az, hogy a vasúti személyzet polgári alkalmazottakból állt, akik 1941 decemberében szépen hazautaztak két hét karácsonyi szabadságra, otthon a fa alatt koccintottak a bátor katonák egészségére, akik a kibontakozó szovjet ellentámadással és a fagyhalállal néztek szembe az orosz pusztákon Moszkva alatt, akadozó utánpótlással meggyengítve.

Amint az a fentiekből is látszik, ez egy vérprofi könyv, kimerítően részletes, logikussan következtes, és hatalmas tárgyi tudás van benne, csak ajánlani tudom mindenkinek akit a Heer érdekel. Háromszázhúsz oldalon tömény és érdekes részletek a hitleri hadigépezetről, vétek kihagyni.

8 komment

Címkék: könyvajánló második világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr535426159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ambasa 2013.07.25. 19:19:20

A sorozatban azért van legalább három első világháborús is:
-Csonkaréti: A császári és királyi légierő
-Csonkaréti: Császári és királyi hadihajók
-Giblin/Frank: Császári sasok karmai közt

Természetesen összességében igazad van, ezek csak üdítő kivételek.

Egyébként az egyik általad említett cikket majd fel kívánom használni egy cikkhez...

TG

janos900 2013.07.25. 19:57:58

@ambasa: Jogos! Ott a pont. Javítom. Nem lepődtem meg, ez a könyv egy aranybánya. :D

Petrow 2013.07.26. 11:22:22

Nagyon érdekes cikk. BÁr egy kérdés felmerül bennem. Leszámítva, hogy az extra mozdony súlyával csökkent volna a szállítható rakomány mennyisége, mi akadálya volt annak, hogy két mozdonyt, vagy két szerkocsit fogjanak egymás elé?

janos900 2013.07.26. 11:56:12

@Petrow:
A vonatokhoz nem értek, szóval laikusként úgy gondolom:
Így sem jutott elég mozdony, a te verzióddal, fele annyi vonatot tudtak volna mozgatni, az elfogathatatlan lett volna.
A másik a dupla szerkocsi, emlékeim szerint a szenet a szerkocsiból lapáttal rakták a kazánba, ha kiürül az első, hogyan rakják át a szenet a másodikból az elsőbe? Mivel a tolatáshoz, meg a vagonok sorrendjenek megváltoztatásához ugyanúgy kiépített megállók kellenek vakvágánnyal. Menet közben szenet átrakni az egyik kocsiról a másikra elég strapás dolognak tűnik. A vizet még mindig nem oldottad meg, akkor oda kell egy újabb vagon, de a vízet felülről töltötték be mozdony kazánjába, tehát valahogy át kellene pumpálni a mozdonyba.
Hangsúlyozom én laikus vagyok, ha valakinek van jobb rálátása, szaktudása örömmel látnám a kommentjét. :)

Petrow 2013.07.26. 12:32:15

Elfogadom, bár kérdéses, mi volt olcsóbb / gyorsabb: megállókat, meg rendezőudvarokat, meg tolatóvágányokat kiépíteni, vagy mozdonyokat gyártani. Bár a német alaposságot ismerve nem véletlenül dönthettek úgy, ahogy döntöttek.

janos900 2013.07.26. 13:28:24

@Petrow: A mozdonyt szerintem így is gyártottak amennyit bírtak, de az nagyon fogyóeszköz volt végig, sose volt belőle elég. Elsődleges célpont volt a partizánoknak, meg a légierőnek.
Azt se szabad elfeledni, hogy ők akkor és ott be akartak rendezkedni az ezer éves birodalomra, tehát az építkezésre fordított erőforrásokat, nem egy 4 éves keleti front összefüggésében ár-idő nézték.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2013.07.26. 19:43:34

Én dolgoztam két és fél évig vasúti teherkocsi javító mérnökként, és terveztünk is kocsikat kocsi átalakításokat, ami persze nem szerkocsi, de az tuti, hogy egy nagyobb kapacitású szerkocsi megtervezése nem lett volna nagy dolog. Olcsóbb lett volna, mint egy Pz.I. könnyű harckocsi ára szerintem.

Más oka lehetett annak, hogy pályaudvarokat építettek. Egyébként maga a szerkocsi is tárol vizet. A szivattyú meg már az ókorban is létezett. ;)

janos900 2013.07.27. 07:59:22

@bogesz001: Akkor nem marad más hátra mint a jó öreg időfaktor. :) Június vége és december közepe között hat hónapjuk volt, hogy szerkocsit tervezzenek meg sorozat gyártsanak, úgy látszik nem volt elég.
süti beállítások módosítása