Letettem a garast a Bolt Action (BA) mellett a Nagy Háborús játékok terén. Ezért elkezdtem szépen összegyűjtögetni az apró pici szabálytöredékeket, a seregkönyvekből, meg egyéb szabálykönyvekből, hogy a rendszert minél jobban hozzá igazítsam a korszakhoz. Golyóálló mellény, gáztámadás, oszlopban támadás, lovasság szálfegyverekkel, növelt személyzet a géppuskákhoz, ezek mind, apró dolgok, amik a korszak egyedi atmoszféráját hivatottak jelképezni.
A Bolt Action (BA) szabályok egyes finomságai, csak a különböző seregkönyvekben kaptak helyet, ezek közül sokat fel akarok használni arra, hogy a Nagy Háborús játékokat, minél hangulatosabbá tegyem. A BA seregkönyvek mellett, nagy kincsesbányám a Warhammer Historical (WH) már megszűnt kiadójának két könyve. The Great War és Over the Top címmel. Ezek is a 40K alapján készültek, a rendszer nem tetszik, az ötletek viszont nagyon jók és könnyű adaptálni őket, mert azonos alapról építkeznek.
A korai harcoknál az a kihívás, hogy a XX. századi rajharcászatra tervezett szabályokkal a XIX. századi metódusokat követő hadvezetést lemodellezzem, úgy hogy az még megfelelő játék élményt is nyújtson. Az első lépés a rajok felhízlalása, a japánokat kivéve a második világégés során egy gyalogos raj inkább volt tíz fős, mint húsz. Az első világháború elejét viszont pont ezzel lehet a legjobban szimulálni, hogy nagy egységek vannak és kevés aktiválás! Vagyis kevés altiszt és tiszt, a közkatonákhoz számához képest. Egy raj száz pontba kerül, ha tíz puskás figurából áll. Ha elveszítjük az altisztet, a rajból akkor nehezebb őket irányítani, de ha le is bénul a raj, az egy ezer pontos csatában csak az erőnk tíz százaléka. Ha húsz fős rajaink vannak, az altiszt elveszítése kétszer akkora veszteség, mert tizenkilenc figuránkat lassítja vagy bénítja le. Ha egy szakasz három ilyen nagy rajból áll, akkor még ha adok melléjük egy szanitécet és egy tisztet, akkor is csak öt aktiválásom van. A BA-ban ha az un. „pinned” jelzők száma eléri a raj morálját, a rajt le kell venni, függetlenül attól, hogy hány figura van benne. Ha a raj tíz fős és átlagos morálja van ami kilencet jelent, akkor nem sok különbség van abban, hogy a veszteségek miatt veszem le vagy a morálszintet elérő „pinned” jelölők száma miatt. Viszont egy húsz fős rajnál, előbb tudom elérni a morálcsökkentést mint, a húsz találatot. Annál is inkább, mert a korai csatákban még nincs akkora tűzerő. A helyhez szögezésnek az a trükkje, hogy elég eltalálni az egységet, és máris megkapják a morált csökkentő pontot, nem kell veszteséget okozni, ami itt egy újabb sikeres kockadobást igényelne.
Ennél a pontnál lép be a képbe a másik fontos kérdés, a géppuskák szerepe és hatása. A BA-ban mivel tankokat, és nehéz géppuskákat is le kellett modellezni, az alap géppuskák nem túl erősek, és csak három kezelővel rendelkeznek. Az 1914-es viszonyok között, ennél véleményem szerint hangsúlyosabb szerepet kell kapniuk, illetve a személyzetük is jóval nagyobb volt, ugyanakkor sokkal kevesebb volt belőlük. Alaphelyzetben négy kocka a tűzerejük, a BA-ban a német MG-34 és MG-42 géppuskák kaptak egy extra kockát. Én ezt venném alapnak, így a golyószórók is megerősödhetnének, illetve lehetőség lenne árnyalni a különböző típusokat. A Lewis és Madsen golyószórók voltak a korszerűbbek, a németek MG 08/15-je egy könnyített géppuska volt, evvel próbáltak felzárkózni, ennek nagyobb volt a tűzereje, viszont nagyon nehéz volt, a franciák Chauchat golyószórója felvette a versenyt a Lewis-szel, de híresen könnyen beakadt. Gondolkodom még a Mud and Blood nagyszerű géppuska elakadás szabályán is, mert azt nagyon hangulatos lenne átültetni a BA-ba. Ez végtelen egyszerű mechanizmus, ha a lövésnél az öt kocka eredményében több az egyes mint a hatos dobás, a géppuska elakadt. A veszteségeket ettől függetlenül leszedjük, az elakadás csak a következő kör elejétől érvényes. Az elakadt géppuska öt kockájával, elkezdünk egyesével dobni, amíg valamelyik dobásunk hatos nem lesz, a fegyver nem működik (nem feltétlen elakadást jelent ez, kifogyhatott a lőszer, vagy a hűtővíz is, és azért nem üzemel a fegyver). Ha megdobtuk a hatost, és van még kocka a kezünkben, onnantól a maradék kockákkal tovább lőhetünk.