HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (23) 1918 (2) 20mm (43) 28mm (13) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (107) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (175) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (21) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (171) Korea (1) KuKNapló (9) lovasság (1) második világháború (178) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (5) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (17) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (62) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Skócia (3) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIV. század (3) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Szabály adaptációk Bolt Action-höz, 1. rész

2014.05.29. 18:34 janos900

Letettem a garast a Bolt Action (BA) mellett a Nagy Háborús játékok terén. Ezért elkezdtem szépen összegyűjtögetni az apró pici szabálytöredékeket, a seregkönyvekből, meg egyéb szabálykönyvekből, hogy a rendszert minél jobban hozzá igazítsam a korszakhoz. Golyóálló mellény, gáztámadás, oszlopban támadás, lovasság szálfegyverekkel, növelt személyzet a géppuskákhoz, ezek mind, apró dolgok, amik a korszak egyedi atmoszféráját hivatottak jelképezni.

A Bolt Action (BA) szabályok egyes finomságai, csak a különböző seregkönyvekben kaptak helyet, ezek közül sokat fel akarok használni arra, hogy a Nagy Háborús játékokat, minél hangulatosabbá tegyem. A BA seregkönyvek mellett, nagy kincsesbányám a Warhammer Historical (WH) már megszűnt kiadójának két könyve. The Great War és Over the Top címmel. Ezek is a 40K alapján készültek, a rendszer nem tetszik, az ötletek viszont nagyon jók és könnyű adaptálni őket, mert azonos alapról építkeznek.

a-loutrance1.jpg

A korai harcoknál az a kihívás, hogy a XX. századi rajharcászatra tervezett szabályokkal a XIX. századi metódusokat követő hadvezetést lemodellezzem, úgy hogy az még megfelelő játék élményt is nyújtson. Az első  lépés a rajok felhízlalása, a japánokat kivéve a második világégés során egy gyalogos raj inkább volt tíz fős, mint húsz. Az első világháború elejét viszont pont ezzel lehet a legjobban szimulálni, hogy nagy egységek vannak és kevés aktiválás! Vagyis kevés altiszt és tiszt, a közkatonákhoz számához képest. Egy raj száz pontba kerül, ha tíz puskás figurából áll. Ha elveszítjük az altisztet, a rajból akkor nehezebb őket irányítani, de ha le is bénul a raj, az egy ezer pontos csatában csak az erőnk tíz százaléka. Ha húsz fős rajaink vannak, az altiszt elveszítése kétszer akkora veszteség, mert tizenkilenc figuránkat lassítja vagy bénítja le. Ha egy szakasz három ilyen nagy rajból áll, akkor még ha adok melléjük egy szanitécet és egy tisztet, akkor is csak öt aktiválásom van. A BA-ban ha az un. „pinned” jelzők száma eléri a raj morálját, a rajt le kell venni, függetlenül attól, hogy hány figura van benne. Ha a raj tíz fős és átlagos morálja van ami kilencet jelent, akkor nem sok különbség van abban, hogy a veszteségek miatt veszem le vagy a morálszintet elérő „pinned” jelölők száma miatt. Viszont egy húsz fős rajnál, előbb tudom elérni a morálcsökkentést mint, a húsz találatot. Annál is inkább, mert a korai csatákban még nincs akkora tűzerő. A helyhez szögezésnek az a trükkje, hogy elég eltalálni az egységet, és máris megkapják a morált csökkentő pontot, nem kell veszteséget okozni, ami itt egy újabb sikeres kockadobást igényelne.

World-War-1-Weapons.jpg

Ennél a pontnál lép be a képbe a másik fontos kérdés, a géppuskák szerepe és hatása. A BA-ban mivel tankokat, és nehéz géppuskákat is le kellett modellezni, az alap géppuskák nem túl erősek, és csak három kezelővel rendelkeznek. Az 1914-es viszonyok között, ennél véleményem szerint hangsúlyosabb szerepet kell kapniuk, illetve a személyzetük is jóval nagyobb volt, ugyanakkor sokkal kevesebb volt belőlük. Alaphelyzetben négy kocka a tűzerejük, a BA-ban a német MG-34 és MG-42 géppuskák kaptak egy extra kockát. Én ezt venném alapnak, így a golyószórók is megerősödhetnének, illetve lehetőség lenne árnyalni a különböző típusokat. A Lewis és Madsen golyószórók voltak a korszerűbbek, a németek MG 08/15-je egy könnyített géppuska volt, evvel próbáltak felzárkózni, ennek nagyobb volt a tűzereje, viszont nagyon nehéz volt, a franciák Chauchat golyószórója felvette a versenyt a Lewis-szel, de híresen könnyen beakadt. Gondolkodom még a Mud and Blood nagyszerű géppuska elakadás szabályán is, mert azt nagyon hangulatos lenne átültetni a BA-ba. Ez végtelen egyszerű mechanizmus, ha a lövésnél az öt kocka eredményében több az egyes mint a hatos dobás, a géppuska elakadt. A veszteségeket ettől függetlenül leszedjük, az elakadás csak a következő kör elejétől érvényes. Az elakadt géppuska öt kockájával, elkezdünk egyesével dobni, amíg valamelyik dobásunk hatos nem lesz, a fegyver nem működik (nem feltétlen elakadást jelent ez, kifogyhatott a lőszer, vagy a hűtővíz is, és azért nem üzemel a fegyver). Ha megdobtuk a hatost, és van még kocka a kezünkben, onnantól a maradék kockákkal tovább lőhetünk.

6 komment

Címkék: első világháború Bolt Action

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr306229894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bogesz001 · http://arhk.xszerver.hu 2014.05.29. 20:46:15

Hát kíváncsi leszek erre 8-án. :)

Ghulk 2014.05.30. 09:36:27

Erre en is kivancsi leszek...

Arra gondoltal hogy ha tobbet sebezne a geppuska, mondjuk +1el? Erositene a geppuskat, de jelkepezhetne azt hogy az emberek nem voltak "lelkileg" felkeszulve a hatasara.
Persze az beragadas szabaly kotelezo lenne.:D

A kezigranat szabalyokat meghagyod?

janos900 2014.05.30. 10:08:03

@Ghulk:
A géppuska erősítése többféle módon lehetséges a BA-ban:
1. az alap 4 kockás tűzerő növelése (4 kocka az négy puskás katona tűzereje)
2. a átütő erejének növelése, tehát 1 ponttal rosszabb a mentődobás ellene
3. nem egy hanem K2 (1-2) pin jelzőt rak az eltalált célpontra, ez lenne a morálfaktor
4. a kezelőszám növelése, három fővel normál működés, egy-két fővel csökkentett a tűzerő, ha mondjuk 4-6 kezelőt kapna, az jelentősen erősítene az egységen, főleg egy 1914-es csatában, ahol még nincsenek mesterlövészek.

A 3. pont lenne az amit te javasolsz Ghulk.

Ghulk 2014.05.30. 10:40:09

azt hiszem el kell olvasnom a szabalykonyvet:D

HPetyo 2014.05.30. 10:59:45

Csak összehasonlításként. M&B-ban egy géppuska tűzereje mondjuk 6 kocka, egy puskás katonáé 1/2. Ez elméletben 12 puskás tűzereje.

janos900 2014.05.30. 11:45:05

@Ghulk: El. :D
Igen, még valami. A kézigránátokat inkább meghagynám a közelharcban, mondjuk a speciális csak gránátokkal felfegyverzett katonák dupla dobást kapnak. Ebben még nem mélyedtem el igazán, mert az inkább lövészárok harcra van, olyan terepem meg nincs. :D
@HPetyo:
Ami a 12 lövész tűzerejét illeti, azzal azért óvatosan bánnék a BA-ban, mert a túl nagy tűzerő meg azt eredményezi ami a Disposable Heroes halála is lett, senki nem mozog, mindenki lapul és lövöldöz, mert olyan gyilkos a tűzerő. A BA-ban egyébként teljesen érthető, hogy nem túlozták el a géppuska erejét, mert egy átlagos tankon lehet kettő, de akár három is. Ha ez 12 kocka lenne fegyverenként, akkor 36 kocka osztaná az áldást, ha csak a hatoda veszteség, az egy fél raj, az már morálpróba -3-al, mert három géppuska már rányomta a 3 pin jelzőt, ha el rontja le kell venni az egész rajt.
süti beállítások módosítása