Gondolom sokan olvasták a szerző könyveit, látták a könyvek alapján készült filmeket, vagy esetleg játszottak Tom Clancy közreműködésével készült számítógépes játékokkal, mint pl. Sprinter Cell, Ghost Recon stb. Nekem valahogy a korai művei tetszettek jobban. A hidegháborús korszak csúcs írója Tom Clancy számomra, még a „Jack Ryan for president” fiktív regényei is tetszettek, de nagyjából a Medve és a Sárkány című könyve az, aminél már kezdtem beleunni a dologba.
Már az elején szeretném tisztázni, hogy Tom Clancy nyakig benne volt a számítógépes wargame játékokba, már anno a hősidőkben is. A Vörös Vihar című könyve egy olyan forgatókönyvön alapul, amely során a hidegháborús helyzet átfordul éles „forró” háborúba. Ez egy nagyon jól kidolgozott elképzelés volt, amihez nem csak a könyv, hanem a Harpoon című számítógépes játék is kapcsolódott. Ez utóbbival jókat játszottunk, igazi modern tengerészeti háborús szimuláció volt, kb annyi grafikával, mint amennyit a radarkezelők láttak akkoriban. Volt hivatalos titkos verziója a fegyveres erők képzési programjához, és volt játszható verzió a civileknek. Szovjetként elkeseredett légicsapásokat indítottunk Izland ellen, hogy a repülőtér kiiktatása után végre kitörhessünk a Vörös Flottával. Amerikaiként az F-14 Tomcat-ok vitték nálam a prímet, mert az AIM-54 Phoenix légharc rakétáikkal, „félpályáról” tudtam megtizedelni a Vörösöket.
Clancy együtt dolgozott ezen a rendszeren Larry Bond tengerésztisztel, és közösen írták a Red Storm Rising cimű könyvet is, ez lett Vörös Vihar néven magyarul kiadva. Ha igaz a két kötetnek Boros-Szikszai festmények díszítették a borítóját. A könyvből lett társasjáték is, egyező címmel, ugyanúgy mint ahogyan a Vadászat a Vörös Októberre című kötet esetében.
Ezt a könyvet olvasva döntöttem úgy, hogy átrágom magam a Fulda Gap 85 számítógépes játék használati utasításán, és elkezdek fiktív hex és harci zseton csatákat vívni mint NATO vagy éppen Varsói Szerződés parancsnok. Voltak időszakok amikor már nagyon untam a második világháborús játékokat, olyankor ezekre a modern játékokra nyergeltem át egy időre. A másik nagy kedvencem a People's General volt, ebben Kína 2004 és 2006 között megindul világhódító útjára és az ENSZ csapatok előbb megállítják majd visszaverik. Ez a játék még az ősidőkben 1998-ban volt nyerő, viszont Tom Clancy 2002-ben ezt is megírta a már említett Medve és Sárkány című könyvében. A játékban több hadszíntér volt, de a hangsúly az orosz-kínai háborún volt.
Mindez azért jutott az eszembe, mert egyrészt elolvastam a Medve és a Sárkányt, másrészt megláttam a 2014-es Zvezda katalógust, és benne a legújabb wargame rendszert amit az orosz kollégák kezdtek el piacra dobni, a HOT WAR: Battle for Oil néven. Maga a játékrendszer nem az esetem, ráadásul a Zvezda magyar disztribútora teljesen elzárkózik mindenfajta orosz wargame magyarországi terjesztésétől, tehát ez az opció ki van lőve. Viszont a többi rendszerhez (WW2, Szamuráj) forgalmazott figurákat és járműveket jelenleg 750Ft-os egységáron forgalmazzák, ami messze a legolcsóbb megoldás ami most a piacon fellelhető. Az orosz játék 20mm-es figurákkal és 15mm-es járművekkel operál, a helikopterek pedig még ennél is kisebb méretarányban vannak a játékhoz. Részemről a 15mm-re szavaznék, a modern hadijátéknak a gépesítés a lényege, és végre egyszer nekünk kedvez az orosz szomszédság, mert nem nyugatról kell drágán megvenni a hadijáték hozzávalóit, hanem kedvező áron keletről.
Részemről a fiktív vonalat preferálom, nem a különféle megtörtént helyi háborúkat. Egyrészt részemről ezek még túl közeliek, másrészt közelmúltban történt konfliktusokat sokan nem tudják távolságtartással kezelni. Egy mi lett volna ha 1985-ben kitör a harmadik világháború, vagy egy tíz éve meg nem történt orosz-kínai határcsata sokkal biztonságosabb téma.
A Zvezda idei kínálatából már egy komoly sereget lehet összerakni, aminek a gerincét. az olcsó ragasztás nélkül összepattintható modellek adják. Mivel a két sereg anyagában színezett, így festés nélkül is elkülönülnek a két fél járművei. Ha belegondolunk, hogy mondjuk egy fiktív 1985-ös NATO vs Varsói Szerződés hadijátékban, szinte minden hadsereg járműparkja nagy részét vagy az egyik, vagy a másik féltől kapta, rájöhetünk, hogy komoly variációs lehetőségeink vannak. Ha igaz amit a katalógusban láttam, akkor mindkét félnek lesz: páncélosa, lövészpáncélosa, harci helikoptere, teherautója, önjáró lövege és páncélozott önjáró légvédelmi fegyvere. Alapnak tökéletes, a gyalogságot kell csak valamelyik nyugati gyártótól megvenni és már játszhatunk is.
A Flames of War Vietnami és Arab-Izraeli verzióihoz is jól lehet használni többet a járművekből, de én inkább fordítva csinálnám, egy-két specifikusabb járművet abból a kínálatból vennék meg és az alternativ játékokhoz használnám fel. Barkácsolni is lehet jócskán, az amerikai fél a Vulcan gépágyúval felszerelt M113-ast fogja kapni légvédelmi egységnek, a tornyot levéve ez is csak egy lövészpáncélos, nem is beszélve a szovjet Shilka és Gvodzinka járművekről, amiknek az alváza több más harcjármű alapját is képezheti. A legtöbb WW2 szabályal, lehet modern csatákat is játszani, a Bolt Action külön nagyszerű kezdésnek, alig kell jármű, és azok is kategóriákba vannak osztva, könnyű átemelni a modern járműveket a rendszerben, mert egymáshoz vannak viszonyítva. A Zvezda bővülő kínálata mindenképpen egy elgondolkodtató új lehetőség, hogy kedvező áron, hódolhassunk kedvenc hobbinknak.