HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (23) 1918 (2) 20mm (43) 28mm (13) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (107) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (175) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (21) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (171) Korea (1) KuKNapló (9) lovasság (1) második világháború (178) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (5) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (17) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (62) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Skócia (3) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIV. század (3) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Roham a dombra fel, hadijáték küldetés Somme 1916

2016.01.11. 18:01 janos900

Ideje, hogy a sok háttér-információ böngészése után valami wargame is kerekedjen a dologból. Mivel a TGW 15mm-es beszerzései miatt ebben a méretarányban is halmozódnak a készleteim, ezért előbb vagy utóbb lesz két 15mm seregem (brit és német), sőt ha igazak a hírek még az idén érkeznek a franciák is. Szerencsére a tankok eleve festve jönnek, így "csak" 200-300 gyalogost kell majd valahogy kifestenem. Addig is amíg ez megtörténik szépen kidolgozom a hátterét a dolognak. A Warhammer Historical The Great War és Over the Top rendszere mindent megad, hogy szépen keretbe lehessen foglalni a játékokat. Magukat a csatákat Bolt Action szerint játszva, minden mást a TGW és OTT könyvek alapján (sereglista, pontok). Valószínűleg a terepet a Memoir hexeiből és térképeiből fogom megoldani, egy hex 3 hüvelyk, vagy 6 hüvelyk méretarányra lebontva, ezt még megálmodom a 3 hüvelykes megoldáshoz kell még egy Memoir 44 Breaktrough térkép, mert egy nem elég nagy hozzá. Idén a Somme, jövőre Cambrai lenne a cél. (Képek a netről)

aww2.jpg
A Somme hadjáratban az OTT könyv javaslata szerint kétféle küldetést lehet játszani, de úgy, hogy a győzelmek függvényében változik ki támad éppen. Ha például Butte de Warlencourt térségét vesszük alapul, a terület öt nap alatt tizenhétszer cserélt gazdát. Így most az egyik alap felállást, a kijelölt terepszakaszt elfoglaló küldetést nézem meg egy kicsit közelebbről. Mivel a hadjáratot a nagy brit támadás indítja, így alap helyzetben a britek támadnak. Ebben a küldetésben tehát a támadó brit játékosnak kell egy 12*12 hüvelykes magaslati pontot, vagy erődöt (ez akkoriban egy olyan állásrendszert jelentett többnyire, amely körkörös védelmi rendszert alkotott) elfoglalnia, nyolc kör alatt. Én az egészet Bolt Action-re adaptálva írom le, mint egy ezer pontos csatát. Egy hüvelyk az 2.5 cm, a szabvány asztal negyvennyolc hüvelyk mély és hetvenkét hüvelyk széles. Nagyjából 120*180cm-es. Mivel nem mindenkinek van pont ekkora játéktere én a hüvelykes méreteknél maradok, ha valaki használni akarja a küldetést, leméri az asztalát és az arányok alapján méri ki a sávokat és távokat. A védő szemszögéből nézve beszélünk jobb és bal szárnyról, a két hosszabbik oldalról indulnak a játékosok, tehát a két alapvonal között 48 hüvelyk a távolság, a teljes sebességgel mozgó gyalogos alakulat négy kör alatt éri el az ellenfél alapvonalát, ha nyílt sima terepen tud zavartalanul mozogni. A korszak és a hadszíntér alapján a seregek 95%-ban gyalogos alakulatok, ha mozognak és lőnek hat hüvelyket tudnak haladni, vagyis pont nyolc kör alatt érik el a csatatér szemben lévő oldalát.
aww3.jpg
A védőnek először be kell mérnie az alapvonalától tizennyolc hüvelyknyit, ebben a sávban állíthatja fel a seregét, neki kell először felraknia a csapatait. A jobb és bal oldalról szintén be kell mérni 30-30 hüvelyket majd felrakni a dombot vagy védőállást amit a támadónak el kell foglalnia. A 12*12-es tereptárgy egyik vége a német védő alapvonaltól 6 hüvelykre a másik vége 18 hüvelykre az oldalai pedig a két széltől 30-30 hüvelykre lesznek. Így gyakorlatilag a támadó 24 hüvelykre fog kezdeni a célpontjától, vagyis négy körre ha Advance parancsokkal operál. A védő a seregének 50%-át pontérték szerint a dombra vagy annak közvetlen közelébe kell helyeznie, a többit vagy felrakja a maradék helyre, vagy tartalékot képez, tetszőleges bontásban. A csatatérre nem kerülő csapatokra nem hat a támadó tüzérségi előkészítése, ellenben parancsnoklási próbát kell dobni -1-el ha be akarjuk őket mozgatni a csatatérre. A védőnek alapban jár K3+2 szögesdrót akadály, ezek darabonként 6 hüvelyk hosszúak, bárhol lerakhatja őket, kivéve a támadó felrakási zónájában.
aww1.jpg
Az OTT-ben pontos szabályok vannak arra, hogy a seregünk pontértékétől függően, milyen és mekkora véd műveink lehetnek, illetve támadóként mivel segíthetjük a roham sikerét. Mivel ez egy 28mm-es figurákra írt szabály, külön elemzi a lövészárok típusokat (pl hány figura fér el a tüzelő állásokba egymás mellett, mert a talpak mérete is adott), szabályok vannak a közlekedő árkokra, mellvédekre, alagutakra és a bunkerokra. Részemről erre kiváló lesz a hexes megoldás, mert eszem ágában sincs a következő éveket lövészárkok méretarányos gyártásával tölteni. Melegen ajánlott papírra rajzolva megoldani ezeket, mondjuk barna csomagoló papírral beborítani az asztalt, grafitceruzával felrajzolni rá az árokrendszert, meg a krátereket, aztán ami van 3D-ben kész tereptárgy azt felrakni, a többi meg rajzolva használni. Mint ennél a 15mm-es ACW térképnél:

aamap.jpg
A nyolcadik kör végén a támadók akkor nyernek ha a 12*12 hüvelykes tereptárgyon vagy annak 6 hüvelykes környezetében nincs egyetlen egy egysége sem a védőnek, a támadónak viszont van legalább egy un "core" egysége. Core egységnek csak a gyalogos egységeket tekintjük, parancsnokot a kísérőivel vagy szakaszt-rajt. Szanitéc, mesterlövész, géppuskás raj, tüzérségi megfigyelő, aknavető stb. nem számít!
aastorm1.jpg
A fent leírt küldetést tovább specializálva kapjuk meg a 46. (North Midland) hadosztály 1916.07.01.-én indított támadását. A hadosztály az 56. hadosztállyal közösen harapófogóba akarta fogni Gommercourt megerősített faluját, amely egy kiszögelésként beleékelődött a brit állásokba, így az itt elhelyezett német ütegek oldalazó tűzzel tudták támadni az előrenyomuló brit gyalogságot. Az eredeti támadás véres kudarc volt, ehhez mérten nehezítették szabálykönyvben a küldetést. A britek 1500 pontot kapnak a németek 750-et. Nincs hajnali támadás opció, a tüzérségi előkészítés pocsékul sikerült, ezért ha az előkészítő bombázásban a támadó brit játékos 6-ost dob, azt újra kell dobnia. A német játékos kap 24 pontot erődítésekre (ezeket egy későbbi cikkben mutatom be), gyakorlatilag három lövészárok vonalat kell felraknia, 10 hüvelyk térközökkel, egyenként 24 hüvelyk hosszúakat. A két felrakási zóna közötti terület nehéz terepnek minősül, tehát 6 hüvelykes a sebesség, de tele kell rakni kráterekkel és kidőlt fákkal így könnyű fedezék is egyben a támadónak. A küldetés pedig extra hosszú 10 körös.
aastorm2.JPG
A mini hadjárat úgy néz ki, hogy ezt a csatát vívjuk meg először, majd az 56. hadosztály támadását egy másik küldetést, ha mindkettőben brit győzelem születik akkor jöhet egy harmadik, amelyben a megerősített falut támadják a britek ha az is sikerül, akkor nyerték meg a hadjáratot. Terveim szerint megírom egy cikkben a másik két küldetést is, majd azt, hogy milyen csapatokat lehet választani hozzá. 

2 komment

Címkék: első világháború overthetop Bolt Action Somme16

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr358255644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MeyilKree 2016.01.13. 06:44:30

Ez nagyon nem az a háború amit szeretek, de a leírás jó. Még ki is próbálnám. Kegyetlen katlanok lehettek ezek.
5 nap alatt 17 turnover.... Az nagyon kemény lehetett. Szerencsétlenek....

janos900 2016.01.13. 07:40:54

@MeyilKree: Egyetértek, borzasztó vajúdás volt mindkét részről. Az Our World War sorozat 2. része nagyon brutálisan be is mutatja.
Még lesz két ilyen leírás a hadjárathoz, meg a két hadseregről is egy-egy.
süti beállítások módosítása