Ideje, hogy a sok háttér-információ böngészése után valami wargame is kerekedjen a dologból. Mivel a TGW 15mm-es beszerzései miatt ebben a méretarányban is halmozódnak a készleteim, ezért előbb vagy utóbb lesz két 15mm seregem (brit és német), sőt ha igazak a hírek még az idén érkeznek a franciák is. Szerencsére a tankok eleve festve jönnek, így "csak" 200-300 gyalogost kell majd valahogy kifestenem. Addig is amíg ez megtörténik szépen kidolgozom a hátterét a dolognak. A Warhammer Historical The Great War és Over the Top rendszere mindent megad, hogy szépen keretbe lehessen foglalni a játékokat. Magukat a csatákat Bolt Action szerint játszva, minden mást a TGW és OTT könyvek alapján (sereglista, pontok). Valószínűleg a terepet a Memoir hexeiből és térképeiből fogom megoldani, egy hex 3 hüvelyk, vagy 6 hüvelyk méretarányra lebontva, ezt még megálmodom a 3 hüvelykes megoldáshoz kell még egy Memoir 44 Breaktrough térkép, mert egy nem elég nagy hozzá. Idén a Somme, jövőre Cambrai lenne a cél. (Képek a netről)
Roham a dombra fel, hadijáték küldetés Somme 1916
2016.01.11. 18:01 janos900
A Somme hadjáratban az OTT könyv javaslata szerint kétféle küldetést lehet játszani, de úgy, hogy a győzelmek függvényében változik ki támad éppen. Ha például Butte de Warlencourt térségét vesszük alapul, a terület öt nap alatt tizenhétszer cserélt gazdát. Így most az egyik alap felállást, a kijelölt terepszakaszt elfoglaló küldetést nézem meg egy kicsit közelebbről. Mivel a hadjáratot a nagy brit támadás indítja, így alap helyzetben a britek támadnak. Ebben a küldetésben tehát a támadó brit játékosnak kell egy 12*12 hüvelykes magaslati pontot, vagy erődöt (ez akkoriban egy olyan állásrendszert jelentett többnyire, amely körkörös védelmi rendszert alkotott) elfoglalnia, nyolc kör alatt. Én az egészet Bolt Action-re adaptálva írom le, mint egy ezer pontos csatát. Egy hüvelyk az 2.5 cm, a szabvány asztal negyvennyolc hüvelyk mély és hetvenkét hüvelyk széles. Nagyjából 120*180cm-es. Mivel nem mindenkinek van pont ekkora játéktere én a hüvelykes méreteknél maradok, ha valaki használni akarja a küldetést, leméri az asztalát és az arányok alapján méri ki a sávokat és távokat. A védő szemszögéből nézve beszélünk jobb és bal szárnyról, a két hosszabbik oldalról indulnak a játékosok, tehát a két alapvonal között 48 hüvelyk a távolság, a teljes sebességgel mozgó gyalogos alakulat négy kör alatt éri el az ellenfél alapvonalát, ha nyílt sima terepen tud zavartalanul mozogni. A korszak és a hadszíntér alapján a seregek 95%-ban gyalogos alakulatok, ha mozognak és lőnek hat hüvelyket tudnak haladni, vagyis pont nyolc kör alatt érik el a csatatér szemben lévő oldalát.
A védőnek először be kell mérnie az alapvonalától tizennyolc hüvelyknyit, ebben a sávban állíthatja fel a seregét, neki kell először felraknia a csapatait. A jobb és bal oldalról szintén be kell mérni 30-30 hüvelyket majd felrakni a dombot vagy védőállást amit a támadónak el kell foglalnia. A 12*12-es tereptárgy egyik vége a német védő alapvonaltól 6 hüvelykre a másik vége 18 hüvelykre az oldalai pedig a két széltől 30-30 hüvelykre lesznek. Így gyakorlatilag a támadó 24 hüvelykre fog kezdeni a célpontjától, vagyis négy körre ha Advance parancsokkal operál. A védő a seregének 50%-át pontérték szerint a dombra vagy annak közvetlen közelébe kell helyeznie, a többit vagy felrakja a maradék helyre, vagy tartalékot képez, tetszőleges bontásban. A csatatérre nem kerülő csapatokra nem hat a támadó tüzérségi előkészítése, ellenben parancsnoklási próbát kell dobni -1-el ha be akarjuk őket mozgatni a csatatérre. A védőnek alapban jár K3+2 szögesdrót akadály, ezek darabonként 6 hüvelyk hosszúak, bárhol lerakhatja őket, kivéve a támadó felrakási zónájában.
Az OTT-ben pontos szabályok vannak arra, hogy a seregünk pontértékétől függően, milyen és mekkora véd műveink lehetnek, illetve támadóként mivel segíthetjük a roham sikerét. Mivel ez egy 28mm-es figurákra írt szabály, külön elemzi a lövészárok típusokat (pl hány figura fér el a tüzelő állásokba egymás mellett, mert a talpak mérete is adott), szabályok vannak a közlekedő árkokra, mellvédekre, alagutakra és a bunkerokra. Részemről erre kiváló lesz a hexes megoldás, mert eszem ágában sincs a következő éveket lövészárkok méretarányos gyártásával tölteni. Melegen ajánlott papírra rajzolva megoldani ezeket, mondjuk barna csomagoló papírral beborítani az asztalt, grafitceruzával felrajzolni rá az árokrendszert, meg a krátereket, aztán ami van 3D-ben kész tereptárgy azt felrakni, a többi meg rajzolva használni. Mint ennél a 15mm-es ACW térképnél:
A nyolcadik kör végén a támadók akkor nyernek ha a 12*12 hüvelykes tereptárgyon vagy annak 6 hüvelykes környezetében nincs egyetlen egy egysége sem a védőnek, a támadónak viszont van legalább egy un "core" egysége. Core egységnek csak a gyalogos egységeket tekintjük, parancsnokot a kísérőivel vagy szakaszt-rajt. Szanitéc, mesterlövész, géppuskás raj, tüzérségi megfigyelő, aknavető stb. nem számít!
A fent leírt küldetést tovább specializálva kapjuk meg a 46. (North Midland) hadosztály 1916.07.01.-én indított támadását. A hadosztály az 56. hadosztállyal közösen harapófogóba akarta fogni Gommercourt megerősített faluját, amely egy kiszögelésként beleékelődött a brit állásokba, így az itt elhelyezett német ütegek oldalazó tűzzel tudták támadni az előrenyomuló brit gyalogságot. Az eredeti támadás véres kudarc volt, ehhez mérten nehezítették szabálykönyvben a küldetést. A britek 1500 pontot kapnak a németek 750-et. Nincs hajnali támadás opció, a tüzérségi előkészítés pocsékul sikerült, ezért ha az előkészítő bombázásban a támadó brit játékos 6-ost dob, azt újra kell dobnia. A német játékos kap 24 pontot erődítésekre (ezeket egy későbbi cikkben mutatom be), gyakorlatilag három lövészárok vonalat kell felraknia, 10 hüvelyk térközökkel, egyenként 24 hüvelyk hosszúakat. A két felrakási zóna közötti terület nehéz terepnek minősül, tehát 6 hüvelykes a sebesség, de tele kell rakni kráterekkel és kidőlt fákkal így könnyű fedezék is egyben a támadónak. A küldetés pedig extra hosszú 10 körös.
A mini hadjárat úgy néz ki, hogy ezt a csatát vívjuk meg először, majd az 56. hadosztály támadását egy másik küldetést, ha mindkettőben brit győzelem születik akkor jöhet egy harmadik, amelyben a megerősített falut támadják a britek ha az is sikerül, akkor nyerték meg a hadjáratot. Terveim szerint megírom egy cikkben a másik két küldetést is, majd azt, hogy milyen csapatokat lehet választani hozzá.
2 komment
Címkék: első világháború overthetop Bolt Action Somme16
A bejegyzés trackback címe:
https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr238255644
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MeyilKree 2016.01.13. 06:44:30
Ez nagyon nem az a háború amit szeretek, de a leírás jó. Még ki is próbálnám. Kegyetlen katlanok lehettek ezek.
5 nap alatt 17 turnover.... Az nagyon kemény lehetett. Szerencsétlenek....
5 nap alatt 17 turnover.... Az nagyon kemény lehetett. Szerencsétlenek....
janos900 2016.01.13. 07:40:54
@MeyilKree: Egyetértek, borzasztó vajúdás volt mindkét részről. Az Our World War sorozat 2. része nagyon brutálisan be is mutatja.
Még lesz két ilyen leírás a hadjárathoz, meg a két hadseregről is egy-egy.
Még lesz két ilyen leírás a hadjárathoz, meg a két hadseregről is egy-egy.