HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Felkészülés az Ólomkatona és hadijáték bemutatóra, Flying Leads 1.

2016.03.04. 17:36 janos900

2016. március 19.-én újra Ólomkatona és hadijáték bemutatót tartunk Székesfehérváron, ennek részeként három un. skirmish asztalunk lesz, ezeken mind a Ganesha Games cég egyszerű skirmish szabályait fogjuk használni az első asztalon Amerikai Polgárháborús téma lesz, a másodikon a Magyar Királyi Honvédség és a Szovjet Vörös hadsereg csap össze, a harmadikon pedig első világháborús előcsatározás lesz az orosz sztyeppéken. Az utóbbi két csatára a Flying Leads rendszert használjuk majd, ennek nagy előnye, hogy hurkapálcákkal mérjük a távokat és három darab hat oldalú dobókockával dobjuk az összes próbát, lövést és eseményt. Ebben a cikkben igyekszem egy olyan ismertetőt adni, hogy ezzel már el lehessen kezdeni játszani a rendezvényen, ne a nulláról kelljen kezdeni. Ha kevés játékosunk lesz, akkor 10-12 figurás rajok lesznek a seregek, ha több akkor minden játékos kap egy-egy 4 figurás rajt és négyen fognak tudni játszani egy időben.

olomkatona_kiadvany.jpg
A játék alapvető ritmusát az aktiválás adja, a figuráinkat a körünk során egymás után kiválasztjuk dobunk a Quality vagyis a minőség értékükre egy próbát. A hatoldalú kockán egyenlőt vagy nagyobbat kell dobnunk mint a kiválasztott figuránk Q értéke. Minél kisebb a Q annál biztosabb, hogy megdobjuk a próbát. A sikeresen megdobott próba egy akciót ad a figurának, a játékos a figura kiválasztása után dönti el, hogy egy, kettő vagy három kockával dobja-e a próbát, ahány sikert dob annyi akciója van a figurának. Ha kettő vagy három kockával rontja a próbát, vagyis nem dobja meg a Q értékét, véget ér a köre és az ellenfél léphet. Ha van egy sikeres akciója azt végrehajthatja, de a következő figurája már nem léphet. Ez tehát a játékosok stratégiájának lényege, érdemes először olyan figurákat aktiválni, akiknek jó a Q értéke, vagy csak egy kockával akarunk dobni rájuk és a végére kell hagyni azokat akiknek gyengébb a Q értéke, vagy kockáztatni szeretnénk és mondjuk mindhárom kockával dobunk a figura aktiválására. A fenti mechanizmus miatt a klasszikus körökre osztott játék meglehetősen átalakulhat, mert lehet, hogy már az első figuránál rosszat dobunk átadjuk a kezdeményt, az ellenfél is elrontja a próbáját és ismét hozzánk kerül a lépés, máris lefutott egy teljes kör lépés nélkül. Normál esetben szépen végig megyünk a figuráinkon, dobunk próbát végrehajtjuk az akciókat, és amikor kifogytunk a figurákból vége a körünknek.
A játék három különböző hosszúságú pálcával méri a távolságokat, rövid (Short, S), közepes (Medium, M) és hosszú (Long, L), a sebességek és a lő távok is ezekben az egységekben vannak megadva. Minden gyalogos figura egy Medium távolságot tud mozogni egy sikeres aktivációért, ha három kockával mind sikeresen megdobjuk a Q értéket három Medium-ot rohan a figura. A pálcikákat követve, a figurák egyenes vonalban mozognak, ha fordulni akarunk akkor az egy teljes aktivációba kerül. Például egy aktivációért egyenes vonalban mozog a ház sarkáig, majd egy aktivációval befordul és a harmadikkal mozog még egy Medium távot. A bemutató játékon nem merülünk nagyon bele a részletekbe, a sima talaj Medium sebességet ad, a házak belseje, erdő domb stb, pedig Short sebességet engedélyez. Ha valamilyen ajtó, ablak, vagy kerítés kerül a figura útjába, egy aktivációba kerül átmászni, benyitni stb. Minden ajtó és ablak nyitható lesz, nem bonyolítjuk mindenféle törési próbákkal a játékot.
A seregeink rendkívül színesek lehetnek ebben a rendszerben, a karakterek tulajdonságai vetekszenek egy-egy szerepjáték karakteralkotási szabályaival. Ezeknek is csak a töredékét fogjuk használni a bemutatón, lesznek puskás, szuronyos, gránátos gyalogosok, géppisztolyos vagy pisztolyos/revolveres altisztek, meg rajonként egy-egy könnyű golyószóró. Minden figurának van egy C Combat vagyis magyarul harci értéke. A lövésnél a C értékhez hozzáadjuk egy hat oldalú kocka dobásának értékét, a fegyver módosítóját valamint a távolság és a fedezék módosítóját. Nézzünk egy példát a közlegényünk Q:4, C:3, Bolt Action Rifle a fegyvere, vagyis a két világháború alap lőfegyvere, egyszerűség kedvéért hívjuk ezt szuronyos puskának. A szuronyos puska +2-őt ad a lövéshez, a lő távja Long. Vagyis ha lövünk a katonánk 3-al kezd, ehhez ad a puska +2-öt tehát 5-röl indulunk, majd fogjuk a Long pálcikát és lemérjük a távot a célpontig (feltételezzük, hogy nincs közben akadály, tehát látja a célpontot), ha a célpont két Long távolságon belül van, nincs módosító, 2 és 3 között -1, 3 és 4 között -2 a módosító, felette -4 . Látszik, hogy egy átlagos katona szinte teljes célzó tudománya levonásra kerül, ha négyszeres távra akarunk vele lőni. A példa kedvéért lőjünk kétszeres távon belül, vagyis módosító nélkül. Alapértékünk 5 a dobás legyen szintén öt vagyis a végeredmény 10. A célpontunk egy ugyanilyen közlegény a nyílt mezőn ballag, nincs fedezéke vagyis C értéke 3 ehhez dobja a hatoldalú kockát legyen ez is 5, a kettő együtt tehát 8. A lövész tehát nagyobb értéket hozott össze, mint a célpont, találatot ért el. A találat hatása attól függ, mennyivel nagyobb a lövés értéke a védelmi értéknél. Ha háromszor nagyobb az azonnali végzetes lövés (KIA), ha kétszer nagyobb akkor out of action ennek olyankor van jelentősége, ha hadjáratot játszunk mert ez egy súlyos sebesülést jelent nem halált, a mi bemutató játékunkban ugyanúgy kiesik a figura a játékból. (Kivéve ha van szanitécünk, az ilyen sebesültet a szanitéc bekötözhet, lásd köv. bekezdés.) Ha nincs többszörös különbség csak szimplán nagyobb a támadó dobás, mint a védő akkor kétféle végeredmény lehetséges attól függően, hogy a támadó kockadobása páros, vagy páratlan szám. Párosnál a célpont Shaken lesz, ez annyit tesz, hogy hasra veti magát és behúzza fülét-farkát a közeli golyótól. A következő körben két sikeres aktiválásba kerül ebből kirángatni, és egy újabb hogy felálljon. Páratlan szám esetén a a figura elmozdul egy Short távolságot a legközelebbi fedezék felé, ha ilyen nincs az adott távolságon belül akkor lehasal. Ha már eleve hasalt akkor egy rövid távolságot kúszik fedezékbe, ha nincs ilyen akkor a Shaken lesz. Mindezeket tartalmazza a play sheet, vagyis a segédlet ezekből nyomtatok a játékra magyar verziót.
Amennyiben van szanitéc figuránk az ő Q értéke 3 fegyvert nem használ, viszont ha talpkontaktusba mozog az out of action státuszban lévő sebesülthöz dobhat három hatoldalú kockával egy kötözési próbát, ha mindhármat megdobja a karakter visszatér a harcba, két sikernél harcképtelen marad a sebesült, de Short mozgással elindulhat le a pályáról, egy sikernél stabilizálva lett az állapota, de magától nem mozoghat, három balsikernél a sebesült elvérzett. 
A közelharcban is hasonló Q próbát dobunk, viszont itt ha a védő dob nagyobbat a támadó sérül. A közelharcban akinek előnyösebb a fegyvere, könnyebben küldi földre az ellenfelét, pl a szuronyos puska előnybe van egy tőrrel szemben. Ide is lesz vonatkozó táblázat.
Folyt köv.

 

2 komment

Címkék: FlyingL

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr798444250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MeyilKree 2016.03.10. 02:18:45

Kezdem sajnálni, hogy akkor Debrecenbe megyek...
Nektek jó mókát, remek rendezvénynek ígérkezik.

janos900 2016.03.12. 08:23:41

@MeyilKree: Mindent megteszünk, köszi.
süti beállítások módosítása