HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

A Magyar Királyi Honvédség mint Bolt Action sereg az 1944-es Bagration hadművelethez. 2. rész

2018.10.12. 17:06 janos900

A Bolt Action szabályrendszer az 1000 pontos párbajokra van kihegyezve, ezért minden hadviselő fél seregét úgy alakították ki, hogy egy jó közepes átlagot képviseljen. Magyar harckocsizó alakulatra (szakasz) nincs külön sereglista, de lehet az általános lista alapján ilyen sereg is, viszont a hivatalos Bagration listában (lásd a cikk első része) csak a gyalogos sereglista van megadva, ezért én is csak ezt mutatom be. A gyalogos hadviselés áll tehát a fókuszban, annak alapköve a minimum tíz fős raj, egy géppisztollyal és egy golyószóróval felszerelve, ezt minden sereg ki tudja állítani, ez alól az 1944-45-ös magyar sereg sem kivétel. Ugyanígy minden vonatkozó seregnek van legalább egy választható közepes harckocsija (vagyis páncélzat és löveg egyformán közepes kategória, két géppuskával). Ez biztosítja azt, hogy mindkét játékos egyenlő esélyekkel induljon amikor összeállítja a seregét a játékhoz. Bár a lista gyalogos sereg, az egy választható harckocsi meg a felderítő jármű, minden sereg kulcsfontosságú magját alkotják, ezért velük kezdem a sereglista bemutatását. 1944-ben már összfegyvernemi harcok folytak, ezért a seregünknek is sokoldalúnak kell lennie, különösen a páncéltörő kapacitás fontos, de a totális szovjet légi fölény miatt érdemes költeni a légvédelemre is a magyar sereg összeállításánál. A Bagration hadművelethez tartozó magyar lista neve: Red Storm Rising. A minimális induló sereg egy gyalogos alhadnagy és két öt fős puskás raj, ezt mindenképpen fel kell rakni. A gyalogság lehet tapasztalatlan, a hadnagy nem.

A Bolt Action rendszerében a kiegyensúlyozott alapokra bőven kerülnek csak az adott hadseregre jellemző szabályok illetve fegyverek és járművek. A magyar sereg HQ egységei vagyis a tisztek, a szanitéc és a tüzérségi megfigyelő, mind automatikusan megkapják a fanatikus tulajdonságot. Mivel ez gyakorlatilag három képességet jelent, amiből kettő akkor működik jól ha két figuránál több van az egységben, érdemes minden HQ egységet a maximális három figurára feltölteni. A Ludovika akadémia tisztképzésének magas színvonalával indokolták a készítők ezt a tulajdonságot, az 1939-es lengyel sereg HQ egységei is megkapták ugyanezt, a japánok meg minden gyalogos és tüzér egységre a teljes háborúra. Mit jelent ez a gyakorlatban a magyar seregben? Egyrészt nem vehetünk tapasztalatlan (inexperienced) tiszteket, szanitéceket vagy tüzérségi megfigyelőt. Másrészt ha az egységre a moráljával megegyező számú PIN kerül akkor alap esetben levesszük azt, mert automatikusan megfut. A fanatikus egységre bármennyi PIN kerülhet amíg legalább két figura van benne sose fut meg. Másrészt ha egy lövésből származóan az egység fele figurája levételre kerül a normál egységek morálpróbát dobnak, a fanatikusok nem, illetve akkor dobnak csak, ha egy figurára fogy az egység. Ezen kívül közelharcban, ha el is veszíti az egység az első kört az akkor is döntetlennek számít, vagyis az utolsó figuráig harcol. Elsőre ezek nem túl erős tulajdonságok a pici három fős egységeknek, de mivel a tiszteknek és a tüzérségi megfigyelőnek és a kísérőiknek pontköltség nélkül adhatunk géppisztolyt, ezek az egységek is okozhatnak pár csúnya meglepetést a szovjet játékosoknak, főleg utcai harcokban. A három géppisztolyosból álló egység közelharcban újradobhatja a találatait mert a géppisztoly assault fegyver. Okozhatnak akár hat fős veszteséget is, ráadásul, ha akár csak egy figura is túléli a közelharcot az újra harcolhat még egy kört mert fanatikus. A három géppisztoly hat kockás sebzést jelent a tűzharcban! Ez felér egy géppuskával, igaz csak rövid távra de nem lebecsülendő tűzerő. Én már szedtem le két ilyen három-három fős egységgel két kör alatt egy tizenkét figurás szovjet rajt. A sereglistában kötelező minimum egy alhadnagy vagy hadnagy megvásárolása, viszont lehetőség van rajta kívül egy százados vagy egy őrnagy választására is ezek szintén kaphatnak két géppisztolyos figurát kísérőnek.
A második és egyben legfontosabb speciális tulajdonság ami igazán erősíti a magyar sereget az az, hogy vásárolhatunk egy német egységet a seregünkbe annak minden tulajdonságával, viszont ez az egység nem lehet veterán, és vannak tiltott járművek amiket nem vehetünk meg (10-es vagy 11-es páncéllal harckocsik és páncélvadászok, kivétel a Tiger I.). Ez teszi a magyar sereget igazán ütőképessé és változatossá, főleg a harcjárművek terén. De nem biztos, hogy ennek az egy egységnek feltétlenül egy német harckocsinak kell lennie, sőt! A magam részéről azt tapasztaltam, hogy akár szovjet akár magyar sereggel játszottam, a T-34/76 és a Turán II. taktikusan alkalmazva megérte a 195 pontot amit ráköltöttem. Van esélyük a nagyobb harckocsik ellen is, a két géppuska pedig hatékony a gyalogság leküzdésére. Ha valamit szerintem bűn megtenni, az a harckocsi vásárlása tapasztalatlan legénységgel a Bolt Actionba. Legjobb lenne ha csak veterán járműveink lennének, de az meg nagyon költséges mulatság. Marad a regular, főleg mivel a legtöbb harcjármű nem is hozzáférhető veterán legénységgel a magyar seregbe, részemről a harckocsi tapasztalatlan legénységgel költséges lutri, mivel a tapasztalatlan legénység nem tudja a szabályok szerint, hogy melyik őket ért találat veszélyes, és melyik nem, minden találatból kapnak egy PIN-t. Ráadásul tapasztalatlanok is, tehát eleve kisebb eséllyel dobják le magukról a PIN-eket, ami viszont teljesen megbocsájthatatlan az a +1 nehezítés a célzásra, teljesen haszontalan ezzel a harckocsi. Szóval harcjárműből nálam soha sincs tapasztalatlan (inexperienced) a seregbe. Teszteltük a Barbarossa hadművelet szerinti csatát, volt egy T-34/76-om egy permanens PIN-el, ami gyakorlatilag egyenlő a tapasztalatlan legénységgel, a hat körből a felében voltam képes parancsot adni a harckocsinak, akkor is mellé lőtt. Fogalmazzunk úgy, hogy számomra túl nagy volt a kihívás, mert rendkívül frusztrálónak találtam, a megbízhatatlan harckocsit. 
turan2.jpg
Tehát egy Turán II. közepes-közepes harckocsi beszerzésével már meg is van a seregünk 20%-a. Részemről két Turán I. harckocsi modellem van, ezeket mindenféle szívfájdalom nélkül használom a II. típusként is. A szabálykönyv szerint 20 pont a különbség árban és a Turán I. harckocsiágyúja könnyű lövegnek minősül. A játék elején be szoktam jelenteni, hogy a harckocsijaim, Turán II.-nek minősülnek, és a sereglistában is ennek megfelelően 195 pontot költök rájuk 175 helyett. Sajnos a kötény mint opció nincs benne a szabálykönyvben, pedig hasznos kiegészítő, bővebben a PZ-IVH-nál bemutatom miért fontos. Mivel 20mm-ben játszunk és az IBG cég mindkét típusverziót gyártja a modell beszerzése már nem jelenthet gondot. A magyar sereglistában saját magyar harckocsiként ugyanakkor hozzáférhető a Panzer-IVH, a Párduc G a Stug IIIG és a Hetzer is. A Tigris I-et nem írja a sereglistában mint magyar, de engedélyezi mint választható német harckocsi. Ha nagyon szigorúan akarom nézni a Turán II. autentikus, magyar és még optimális is. De a Pz-IVH sem rossz választás és van belőle olcsó die-cast Amercom modell, negyedébe kerül mint a ragasztást és festést igényelő Turán II. Ez egyébként igaz szinte az összes német harcjárműre, szóval három konyhakész német járművem is lehet egy Turán árából, ha a modelleket nézem. Persze én beszereztem mindet, mert szeretem a változatosságot, de a lehetőség adott, hogy az egyszerűbb és olcsóbb die-cast járművekkel szereljük fel a seregünket. A Turán II szerintem erősebb a játékban mint a valóságban, mondjuk részemről nem bánom, mert így érdemes megépíteni a játékhoz is a modelleket.
parduc_1.jpg
A második kiadású német sereglista alapján a legjobb német harckocsi a Párduc G, mert 370 pontért kapunk egy közepes harckocsit de nehéz harckocsis frontpáncéllal ami 10-es, egy szuper nehéz harckocsiágyút, és három géppuskát (a valóságban ez nagyon ritka volt), ami mind hat kockával sebez (az egyik légvédelmi is), megkapja a Tigris félelem tulajdonságot is. Ez a 370 pont viszont több, mint két Turán I ára (az egyik lehet mondjuk Turán II és akkor pont egyforma a pontköltség), az nem kevés. A páncéltörő puskák ellen nincs választható kötény, de ezt az erős frontpáncél kiegyenlíti. Csak haladóknak ajánlom, mert ahhoz, hogy maximálisan kihasználjuk a potenciáját, gyakorlatilag a sereg többi része aktiválás szempontjából a legtöbbször ennek a harckocsinak kell, hogy asszisztáljon. Szerintem ez a páncélos hozza azt a harcértéket amit a valóságban, komoly ellenfél. Ha viszont elpazaroljuk akkor csaknem az erőnk 40%-a odavész, az nagyon nagy érvágás. A Tigris I még inkább felborítja az egyensúlyt, de szerintem a Párduc sokkal hatékonyabb és sokoldalúbb.
pziv2.jpg
A Pz-IVH, annyival tud többet mint a Turán-II, hogy a harckocsiágyúja nehéz kategória, vagyis a T34/85 harckocsival egyenértékű, valamint kaphat kötényezést tíz pontért, ami jól jön a szovjet páncéltörő puskák ellen, oldalról. Illetve ennek a harckocsinak is hat kockával sebeznek a géppuskái, és neki is jár a Tigris félelem tulajdonság, szerintem megéri az árát ami 245 pont. A szovjet játékos szakaszonként hozhat három páncéltörő puskás rajt (két fős), 90 pontba kerül a három egység és komoly fejfájást okozhatnak oldalról kötény nélkül, köténnyel viszont 50%-ban hatástalanok. Mivel a páncéltörő puska +2-es átütéssel rendelkezik a PZ-IV pedig kötényezés nélkül nyolcas oldalpáncéllal, találat esetén van esély a felszíni sérülésnek kettő plusz egy hatos dobás az pont nyolc, ráadásul mivel nem lehet veterán személyzetünk, a találat ad 1 PIN-t. Viszont a kötényezés kilences páncélt ad a puskák ellen, ezért nem lehet még felszíni sérülés sem, ráadásul így a PIN-re is dobni kell, és 50% hogy a legénységre nincs hatással. Határozottan jobb mint a T-34/85, és csak 10 ponttal kerül többe. A valóságosnál szerintem erősebbre sikerült a Bolt Action szerinti Panzer-IVH. 
hetzer_1.jpg
Nekem személy szerint az egyik kedvencem a Hetzer, 210 pontba kerül, a front páncélja közepes harckocsi, az oldala viszont csak mint egy lövészpáncélosnak 7-es (a páncéltörő puska 33%-ban átüti), cserébe van egy nehéz harckocsiágyúja a szovjet harckocsik ellen és egy olyan tetőgéppuskája ami tüzelhet a löveggel együtt 360 fokos körben és hat kockával sebez. Nekem eddig még egyszer sem lőtték ki amikor játszottam vele, viszont minimum három ellenséges harckocsit lőttem ki vele, a körbe tüzelő géppuskája sem unatkozott egyszer sem. Véleményem szerint hozza azt amit valóságban is, mesterlövész-páncélvadász a szovjet tankok ellen. De csak cselezve bujkálva az alapvonalról szabad használni, mert rendkívül sebezhető.
stug3.jpg
A Stug-III G is könnyen beszerezhető modell, hatékony főleg ha a játékban megvesszük rá a kötényt és az extra homlokgéppuskát, közepes páncél, nehéz löveg két géppuska ebből az egyik ugyanúgy működik, mint a Hetzernél 360 fokban a lövegtől függetlenül, elég jó kombináció. Viszont minden extrával 250 pont a Pz-IVH meg 245 pont és van tornya, meg Tigris félelem képessége, szóval szinte soha sem választanám a Stug-ot, függetlenül attól, hogy a háború igáslova volt. Hozza a valódi harcértékét szerintem, de lehetne egy picit olcsóbb, hogy jobban tükrözze azt, hogy mennyi volt belőle.
zrinyi2.jpg
A Zrínyi-II. leírásából is kimaradt a választható köténypáncél (csakúgy mint a Turánnál), ez nekem nagy szívfájdalmam, szóval ha az én modellem elkészül minden alkalommal meg kell egyeznem az ellenféllel erről a módosításról. Alap helyzetben egy közepes tarackot kapunk mint fegyverzet meg egy felülre szerelt 360 fokos körben tüzelő géppuskát, viszont ez nem német fegyver, szóval öt kockával sebez. Ha fizetünk extra 15 pontot kapunk rá egy homlokgéppuskát is, viszont vagy a tarack tüzel vagy a két géppuska. 200 pont a jármű az extra géppuskával, ha a kötényt is beleszámoljuk 210. A tarack a harckocsik ellen elég gyenge fegyver páncéltörő értéke: +3, vagyis egy T34/76 vagy T34/85 ellen szemből csak a hatos dobás okoz felszíni sérülést. Viszont kioszt D3 PIN-t, ennél is van esély a kilövésre de azért nem nevezném egy harckocsi-elhárító fegyvernek, inkább kábítónak. A nehéz harckocsik ellen szemből inkább nem próbálkoznék, a gyalogság ellen viszont remek és házrombolásra is lehet használni, meg az ellenfél tüzérsége ellen is, az ára szerintem nagyon kedvező, minden extrával együtt is csak annyi mint a Hetzer-é, a kötényzettel ugyanolyan jól védett a páncéltörő puskák ellen mint a PZ-IVH. A valóságosnál jóval erősebb a Zrínyi, mert nem rendelkezett géppuskákkal a játékba meg lehet rajta akár kettő is. Modellben szintén gyártja az IBG, köténnyel is meg nélküle is, erre is igaz, hogy nagyon nem bánom, hogy erős lett, mert ezt is megéri megépíteni a játékhoz.
toldi2.jpg
csaba_1.jpg
Amint a fent példákból is látható nem igazán szorulunk rá, hogy az egy választható német egységünk egy harckocsi legyen, mert ezek a járművek mind választhatók magyarként is. A seregben viszont berakhatunk a harckocsin felül egy felderítő járművet is, erre két opciónk van a Csaba páncélautó és a Toldi I. harckocsi, gyakorlatilag annyi a különbség a kettő között, hogy a Csaba kerekes a Toldi meg lánctalpas. Páncélzatuk megegyezik, a fegyverzetük is, az 1944-es viszonyok között nagyon kevés egy páncéltörő puska meg a vele párhuzamosított géppuska. (A Toldi II, nem felderítő hanem harckocsi a sereglistában. Könnyű löveggel és egy párhuzamosított géppuskával a Toldi II 135 pont, de nem ajánlom berakni, a Turán I sokkal jobb választás) Ettől függetlenül a két könnyű jármű olcsó zavaró célra megfelel, elmuzsikálnak egy erős harckocsi mellett. Csaba modell még nincs az IBG kínálatában, a Toldiból viszont az összes verzió hozzáférhető, a szabály csak az alap verziót engedélyezi a Told I-et. nekem van két Csaba modellem, elég jól bírták a csatapróbákat, az egyik játékban egy Hetzerrel párban használtam, az jó kombináció volt. A recce képesség ügyes használatával a Csabákat viszonylag nehéz kilőni, a kör végén kell őket aktiválni, és szükségük van nagy szabad térre a visszavonuláshoz. Utcai harcokban csak áldozati bárány. Ha valami ütőképesebbre vágyunk, a német Puma páncélautó a könnyű harckocsikkal megegyező páncélzatával meg a közepes harckocsiágyújával jó választás lehet. Die cast modellben is hozzáférhető. A pontértéke 160, a párhuzamosított géppuskája neki is 6 K6 tűzerejű és természetesen recce tulajdonsága is van. Egy Turán II meg egy Puma együtt kevesebb pont mind egy Párduc harckocsi egyedül, ha az ellenfél csak egy harckocsit hoz ellenük, komoly bajban lesz egy ilyen páros ellen, de még ütőképesebb lehet egy Zrínyi II.-vel párban, a rohamtarack lebénítja, a Puma meg kerül és még így is csak 370 pont, annyi mint egy Párduc. Ha bejön a kombináció, utána két járművel már elég jól lehet uralni a terepet. A Csaba is meg a Toldi I is egy olcsó opció, véleményem szerint megérik az árukat, nem erősebbek mint a valóságban, taktikusan használva remekül bosszantják az ellenfelet, csatát viszont nem fognak dönteni az esetek nagy többségében. A Puma viszont egy igazi telitalálat, egy majdnem harckocsi, ami nem foglal harckocsi helyet és még recce is. Valahol olvastam, hogy a Puma a gyártói tesztpályákon a háború után jó pár évvel is lealázott több nála modernebb típust, a szovjet arzenálban nincs semmi hozzá fogható, egy ász kártya lehet a magyar seregben is, nem csak a németben.
Folytatás a gyalogsággal, hamarosan.

6 komment

Címkék: második világháború 20mm Honvédség Bolt Action Bagration1944

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr114294653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janos900 2018.10.20. 19:52:46

@ericghar: Szia!

Akkor ez azt jelenti, hogy jönnél a rendezvényre egy német vs szovjet 28mm-es Bolt Action asztallal és keresel ellenfelet akinek megmutatod a játékot? Tereptárgy van a helyszínen is.

Köszönöm a felajánlást, de nincs rá szükség. Ami nekem kell azt direktbe online rendelem a gyártóktól. Ahogy nézem a német kereskedő postával 9,9 EUR-ért adja azt amit a brit gyártó hozzám postázva ad 8,7 EUR-ért.
süti beállítások módosítása