HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

OFF Topic: Zone Alfa ötletek

2021.02.19. 20:57 janos900

OFF Topic. Nem történelmi, de hadijáték. Egy hete arra eszméltem, egy beszélgetés során, hogy az utolsó sci-fi könyv, amit olvastam Paolo Bacigalupi: A felhúzhatós lány volt. Valahogy mindig félre toltam a sci-fi (meg a fantasy) irodalmat a történelmi könyvek miatt. Semmi gond, gondoltam az csak pár éve volt, nem akkora kihagyás. Azért motoszkált bennem, hogy talán mégse csak pár éve jelent meg az a könyv, megnéztem a moly.hu-n a kiadás éve 2012, akkor majdnem egy évtized sci-fi nélkül. Áh, kizárt! Ennyire nem lehetek vén. Próbáltam keresgélni az emlékeim között, olvastam a Richard Morgan féle Altered Carbon-Takeshi trilógiát! Igen valóban, de az is 2009-ben volt, nos ez bizony kellemetlen! A 15 éves önmagam elborzadna, mivé lettem. Legalább átlag évi egy sci-fi könyvet azért el kellene olvasnom, az is nagyon karcsú, de mégis valami. Szóval kicsit beleástam magam a sci-fi irodalomba, hogy válogassak magamnak pár klasszikust a karantén feldobására az elmúlt évtized terméséből. A nagy netes szörfözés közepette belebotlottam, egy érdekes alternatív hadijáték ötletébe.

Szépen rakosgattam a sci-fi könyveket a Moly profilom várólistájára, gondosan szűrtem persze a regényeket, téma alapján meg, hogy hány csillag az Amazonon, hány százalék a Molyon, sorozat vagy önálló könyv stb. Felraktam a Metro 2033-at is a listára mert, ha egy orosz sci-fi, vagy lengyel fantasy (Witcher) eljut oda, hogy angolul kiadják akkor az már megérdemli a figyelmet. Szóval nézegettem: vannak Metro 2033 könyvek, rendben elolvasom az eredeti elsőt. Meg számítógépes meg konzol játékok, nem kösz, az nem érdekel. Tabletop wargame Zona Alfa az Osprey-től 64 oldalban. Nocsak! Csak kíváncsiságból belenéztem egy Youtube videóba, amiben a szabályt ismertetik. Érdekelt, hogy milyen szabály fér el a szokásos kék könyvben? Posztapokaliptikus zombi hordákat kell irtani Oroszországban? Remélem ennél azért több. Nekünk Jentz munkásságának hála van a klubban, egy csomó orosz-szovjet terep meg Budapest romjai alapvetően 20mm-es figurákhoz. Szóval nem 28mm-ben gondolkodtam már az elején se. Őszintén szólva, megtetszettek a XX. század második felének és napjaink figurái, kifestettem több mint ötvenet az Elhiem Bundeswehr figurákból és nagyon élveztem. Viszont nem sok kedvet érzek nagy kontingensek festéséhez, 10-20 figura nekem bőven elég, vagyis játszhatnék egy sci-fi játékot, a meglévő terepen, az elég motiváció vagy önigazolás lenne a vásárláshoz-festéshez. Ez motoszkált bennem amikor nekiültem a Zona Alfa szabály elolvasásához. Az első, amivel szembesültem, hogy ez tulajdonképpen nem egy poszt apokaliptikus játék! Az illusztrációk meg a Metro 2033 alapján ezt gondoltam, de nem. Mivel különböző dolgokat gyűjtenek a csapatok egy veszélyes és abnormális zónában, amiből aztán igyekeznek összeszedni a korai nyugdíjhoz elegendő pénzt. Ergo a világ nem semmisült meg egy atomháborúban, csak van egy zóna, mint mondjuk a csernobili katasztrófa után, ami le van zárva, de sokan behatolnak vállalva a veszélyt, hogy különféle értékes holmikkal jöjjenek vissza. A zsákmányt el lehet adni és fejleszteni belőle a felszerelést. Szóval ez inkább a Sztrugackij testvérek Stalker regényére hajaz, ami bizony még a szocialista szovjet sci-fi termése 1972-ből. Ez a tény aztán elindította a gondolkodásom egy teljesen másik irányba, nem a 2000-es évek felé, hanem inkább vissza a 60-as, 70-es és 80-as évek felé. Egy hidegháborús környezetben sokkal izgalmasabbnak hangzott az egész háttér nekem, bár akár a nagyszerű UFO számítógépes játékok koncepciója felé is simán el lehet mozdulni. Ez a video nagyon is az én ízlésem szerint való:

Rájöttem, hogy ezzel a szabállyal gyakorlatilag lehet játszani Vietnam-ban is, a fegyverzet és a felszerelés passzol, van is egy hasonló Kickstarter táblás játék a Full Moon Jacket, ebben mondjuk vérfarkasok vannak 1968-ban a dzsungelben az nem túl fantáziadús, viszont egy Alien vs Predator koncepció sokkal autentikusabb. A Predatorok ledobnak pár Alien-t, aztán 2 nap múlva jönnek vadászni, a játékosok csapatai meg belekeverednek a mókába. Ez a távol keleti verzió két szempontból lehetne jobb nekem, mint az eredeti orosz, egyrészt van már festve egy csomó figurám meg járművem a korszakhoz, a terepről nem is beszélve. Másrészt a vietnami játékok meglehetősen sok felkészülést igényelnek, mert az amerikai játékos technikai fölényét rejtőzéssel és meglepetéssel kell ellensúlyozni, szóval jól kell felépíteni a küldetéseket, vagy mint kalandmester nekem kell irányítanom helyi erőket és két-három játékos irányítja az amerikaiakat. A Zone Alfa viszont használ vagy hat frakciót, akik nem feltétlenül egymás ellenségei, viszont egy csomó véletlen generált ellenfélbe botlanak a terepen. Mondjuk olyanformán, ahogyan a STALKER könyvekben leszálltak az UFO-k, aztán két nap után kapcsolatfelvétel nélkül elmentek és hagytak maguk után hat felperzselt zónát a Földön, tele abnormális dologgal, amiket igyekeznek felderíteni meg hasznosítani a különféle érdekcsoportok. Ha ez mondjuk 1969-ben történik Vietnamban, akkor ott egy ilyen zónában egymással versenyezve kutakodik a US. Marines, US Army, privát zsoldosok, Dél vietnami erők, Vietkongok, meg északi kommunista katonák, de lehetnek még Ausztrálok és Dél Koreaiak is. Az Orion cég már hét különféle dobozt adott ki a háborúhoz, és még nem jutottak el a külföldi csapatok témájához (információim szerint a következő készlet a korai US Marines gyalogság lesz). Ezek a dobozok mind 9-13 pózt jelentenek, mivel az amerikaiak is használtak vietnami nyomkeresőket, vagy éppen átállt vietkongokat szakértőnek, gond nélkül lehet keverni a figurákat. Ráadásul, minden dobozba négy keret van, szóval felezni, de akár negyedelni is lehet őket egymás között. A játékban seregenként maximum 12 minimum 5 figuránk lehet. Az egyetlen gyenge pontja az 1960-70-es évek technológiájának annyi, hogy páncélból nincs valami sok. De mivel az első két kategória inkább a fedezékben rejtőzést segíti (terepszínű ruha), szerintem az ötödik fokozatig belefér a korszakba a páncél is.

A másik megvalósítása a dolognak az lenne, ha az 1980-as évek közepén-végén történne az idegenek látogatása, de nem a Szovjetunióban, hanem inkább a két részre osztott Németország határán, ahol ugrásra készen méregette egymást a két nagy szövetségi rendszer. Ide aztán lehetne gyártani a különböző hadseregek frakcióit. Vagy csak simán az elmúlt időszak orosz háborúinak Csecsenföld és Grúzia figuráival megoldani az orosz témát. Természetesen egy Afganisztán vagy Irak -ra megépített terep és figurák is jó alapot adnak. Persze az is lehet, hogy az összes szörnyet lecserélem bandita karakterekre és Saigon vagy Hue ostroma lesz belőle. Minden esetre igyekszem még egy szabályismertetőt is összehozni, mert a Zone Alfa egyedül is játszható szabály.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr3716433134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása