A Bolt Action rendszer alpjait már akkor megírták, amikor a Warlord Games még nem vásárolta meg a Bolt Action céget, a szabály tesztelésére több amerikai és brit wargame klub is jelentkezett, így két kontinensen folyt a tesztelés. A két szerző a szakma nagy öregje, az Osprey az egyik legprofibb kiadó, a Warlord Games pedig egy tőkeerős, gőzerővel fejlődő cég, egyfajta történelmi Games Workshop. A lehető legjobb alapok voltak tehát adottak a kiadványhoz.
Első benyomást a könyv maga jelenti, jó minőségű papírra nyomott, színes, keményfedeles könyv. Az illusztrációk kétféle forrásból származnak, a fényképeken a Bolt Action féle 28mm-es figurák szerepelnek, profin festve, terepasztalon mesterien fotózva, a színes grafikák mind az Osprey kiadó kapcsolódó kiadványaiból származnak. A Black Powder szabálykönyvhöz hasonlóan ha egy átlag wargamer átlapozza, a nyálcsorgatás garantált. Az angol nyelvű fórumokon csak mint “toy soldier porn” emlegetik az efféle reklámot. Mert a szép illusztrációknak a másodlagos szerepe, a vonatkozó figurák és könyvek értékesítése. (Minden figura Bolt Action, és minden rajz alatt ott van, hogy melyik Osprey könyvből származik.) A rendszer frappáns és jól kitalált része a SAGA-hoz hasonló speciális kockák eladása. Mivel ezek nem feltétlenül szükségesek a játékhoz, nem kárhoztathatjuk a kiadót, az veszi meg aki akarja, viszont aki akarja annak mindjárt érdemes két csomagot beszereznie, mert egy csomagban csak tíz kocka van, és aki versenyszerűen akar játszani, annak bizony ennél több kell. De erről majd később a kockák szerepét taglaló bekezdésben. A rendkívül szép külső mellé sajnos közel két oldalnyi hibajavítás is letölthető a cég honlapjáról, valamint részemről egy jól megszerkesztett index is hiányzik a kötet végéről, amit az appendix fejezet nem pótol, hiszen az gyakorlatilag csak a táblázatok gyűjteménye. A Warlord Games vonatkozó fórumában a játékosok már elkészítették a letölthető indexet, önszorgalomból.
A játék normál hatoldalú kockákat igényel, a Warhammer stílusát követi, a fegyvereknek adott löves száma van, a találatot a távolság és a terep valamint a tüzelő egység mozgása nehezíti, a találat esetén egy újabb kockadobás szükségeltetik a veszteséghez. A figuráknak úgymond mentődobásuk van, ami nagyban függ a kiképzettségüktől, ami egyben a moráljuk is. Egy tapasztalatlan egység figuráiból hármas, vagy nagyobb dobás esetén veszünk le figurát, a regular egységnél ez négy vagy nagyobb, az eliteknél pedig öt vagy nagyobb értéket jelent. A veszteségeket mindig az azt elszenvedő fél veszi le, kivéve a hatos dobásnál, mert akkor a másik játékos választ. Így lehet kilőni az altisztet, vagy a golyószóróst, stb. Ugyancsak a Warhammer 40K-hoz hasonlóan egy nagy kupac kockával dobunk tehát a lövésnél, majd a találatot elért kockákkal újra dobunk a veszteségre.
Az egységeket a parancskockákkal aktiváljuk, vagyis minden egységünk kap egy parancskockát, a két játékos eltérő színűeket, ezeket egy kis vászonzsákba tesszük a kör elején, és véletlenszerűen húzunk belőle. A játékos megkapja a kockáját, kiválasztja a kocka oldalain lévő hat parancs közül, azt amit helyesnek vél és ezzel aktiválja bármelyik egységét amelyik a körben még nem kapott parancsot. Amikor a zsák kiürül, a kör véget ér. Az új körben a játékosok összeszedik a kockákat újra berakják a zsákba és újra elkezdik előhúzni őket egyesével.
A parancsok, vagy akciók a következőek:
Fire, vagyis az egység tüzel nem mozog.
Advance , az egység mozog és tüzel, de kap egy nehezítést a lövésére.
Run, az egység duplát mozog és nem lő.
Ambush, az egység várakozik lövésre készen, ha az ellenfél belép a lővonalába lőhet a másik játékos lépése közben.
Rally, ezzel tudjuk felrázni az egységeket akik pin(sokk, vagy fáradtság pont) jelzőket kaptak az előző körökben.
Down, földre lapulás növeli az egység védőértékét a lövések ellen egy ponttal.
A speciális parancskockákat egyszerűen lehet helyetesíteni hatoldalú kockákkal is, csak kell egy papírdarab amire felírjuk, hogy melyik szám melyik parancs. A vakon húzás miatt egy fontos dolog van, az hogy a két játékosnak egyforma méretű, súlyú és tapintású parancskockák kellenek. A normal kockák használata ellen szól viszont, hogy a játékosak hajlamosak felkapkodni a kockákat az asztalról egy-egy lövéshez, így könnyű káoszt okozni a csatatéren. Mindenképpen javallott beszerezni egy csomó pin jelölőt is, valamint mi szoktunk egy eltérő színt is használni, hogy jelezzük melyik egység veszítette el az altisztjét.
Mivel a játék kimondottan gyalogsági skirmish, a járművek nincsenek benne túlcifrázva, a páncéloknak van egy célszáma, a páncéltörésre alkalmas fegyvereknek meg egy páncéltőrő értéke, a páncéltőrő értéke mellé dobunk egy hatoldalú kockával, ha a két szám egyben nagyobb mint a jármű páncélja akkor dobunk sebzést, ha pont ugyanakkora, akkor csak lebénítottuk egy körre. Na ezen a ponton van a legtöbb morgás a vájtfülű tankmesterek részéről, mert a közepes tanknak közepes tank páncélja van, tökmindegy, hogy Pz-IV, Sherman vagy T-34. Ha oldalról lövik akkor eggyel rosszabb a páncél, ha hátúlról akkor kettővel. Hogy érthető legyen, lássunk egy példát:
A Pz-IV páncélzata közepes tank kategória, ami azt jelenti, hogy 9-es érték, az ágyúja nehéz páncéltörő, ami azt jelenti, hogy amikor egy másik tankra lő akkor 6-ot ad hozzá a kockadobásához. A Sherman tanknak ugyanúgy 9-es a páncélja, viszont csak közepes az ágyúja így 5-öt ad hozzá a lövéséhez. Tehát szemtől-szembe a Pz-IV-nek hármat vagy nagyobbat kell dobnia ha eltalálta a Shermant, hogy átüsse a homlokpáncélját. Viszont a Sherman tank ágyúja dupla annyit sebez a gyalogságon mint a Pz-IV, és amennyiben a páncélját átütik, és az üzemanyagtartálya sérül K3 extra pin pontot kap a legénysége, ami annyit tesz, hogy nagy valószínűséggel kimenekülnek a tankból.
Végül a pin pontok, egy átlagos regular raj morálja kilences, minden esetben, ha találatot kapnak és elveszítenek legalább egy figurát, kapnak egy pin jelzőt, ha kilenc pin jelzőjük van, akkor elfutnak a csatatérről. Ha egy körig a Down parancsot választják, akkor levehetnek egy jelzőt, ha a Rally parancsot, akkor kevesebbet kell dobniuk két kockával mint a moráljuk és levehetnek K6+1 pin jelzőt. Ha egy egységen van pin jelző akkor minden parancsnál tesztelni kell a moráljukat, ha megdobják a tesztet akkor egy jelzőt levehetünk róluk, és végrehajtják a parancsot, ha elrontják akkor kimaradnak a körből, és automatikus Down parancsuk lesz. Minden pin jelző eggyel rontja az egység lövési dobásait is.
Dióhéjban ez a szabály leírása, a következő cikkben a sereglistákat veszem górcső alá. A Bolt Action rendszere, 28mm-es figurákra íródott, a figurákat 2.5cm átmérőjű körtalpra kell rakni, és a játékban a figurák közt ugyancsak tartani kell 2.5cm térközöket. Se több, se kevesebb pont 2.5cm a térköz. Ehhez képest mi simán játszottunk fele méretű talpakkal, és a közöket se nagyon méricskéltük. Igazából nagy játéktechnikai szerepét nem láttam a dolognak, mert mindig a két legközelebbi figura között mérjük a távolságot lövésnél, valamint ha egy figura lát egy másik figurát az ellenfél egységéből, akkor a teljes egység lőhet, ha egy figura bent van a tüzérségi csapás hatósugarában, akkor az egész egység elszenvedi a hatást, nem csak az az egy figura. Persze a szőrszálhasogató, „mindenáron nyerni akarok” típusú játékosokra rá kell szólni, mert hajlamosak a gyalogosrajokat a lehető legjobban összepréselni, annyira, hogy a figurák talpai összeérjenek. Ilyenkor szépen, nagy mosollyal érdemes az egységüket szépen újrarendezni, minden második figurát kivenni, és ugyanakkora közöket hagyni a figurák között, mint a talpaik.
Ahogyan azt már a korábbiakban is írtam, de még fogom is sulykolni a kedves olvasók agyába, nem jobb ez a rendszer, mint a többi, de elég potenciája van ahhoz, hogy egyfajta közös platformként funkcionáljon a történelmi játékosok számára. Véleményem szerint kár 28mm-ben belekezdeni, nagyságrendekkel többe kerül mint 20mm-ben, és a vizuális élményen kívül nem nyújt nagyságrendekkel nagyobb játékélményt, sőt. A 40K játékosoknak is melegen ajánlom, mert itt nem csak álmodozni lehet a különböző seregvariációkról, meg proxy egységekkel játszani, hanem mindent elérhető áron be lehet szerezni a játékhoz 20mm-ben.