HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Tanácsok kezdőknek, Bundeswehr figurák festése

2021.03.06. 16:18 janos900

A cikk célja, hogy a kezdő játékosoknak a Reprimo Wargame Terrian videója és egy képsorozat segítségével, közelebb hozzam a figurafestés világát. A cikket érdemes elolvasni, majd megnézni a videot, majd újra elolvasni a cikket. A makettek építése tapasztalataim szerint azért mindenkit elér gyerekkorában, aki vonzódik a katonás játékokhoz. Viszont az összeragasztott járművet nem sokan szokták festeni. Én magam sem vagyok különösebben ügyes kezű festő, de némi gyakorlással szerintem el lehet jutni egy olyan szintre ami már jól mutat a terepasztalon. Az általam a kezdőknek elsősorban javasolt méretarány az 1:72-es vagy 20mm-es figura. Ezeket a figurákat ha felrakjuk a terepasztalra, ami kezdetben simán egy zöld lepedő is lehet, és az asztal mellett állva játszunk velük, nem látszanak különösebben a részletek. Ha nem kandikál ki sehol a műanyag vagy a fém, vagyis a figurák minden porcikáját festék borítja, akkor már megtettük az első jelentős lépésünket a hobbiba van egy festett seregünk. Abból a szögből és távolságból (asztal mellett állva), ahogy játék közben látjuk ezeket a kb 2cm magas figurákat, főleg ha sok van belőlük, egyszerűen elvesznek a részletek, en masse egy tömegben jól fognak kinézni.

c9.jpg

c12.jpg

c13.jpg

Azért választottam a cikk témájának az Elhiem Bundeswehr figurákat, mert egyrészt van hozzá egy remek Youtube video, amit minimális angol nyelvtudással is jól lehet használni, másrészt mert az egyenruhák nagyon egyszerűek és a hozzájuk szükséges színek száma sem nagy. Az első alap teendőm nekem mindig a sorja levágása, illetve a plasztik figuráknál a keretről való levágás és sorjázás. Majd szappanos vízben lemosom a figurákat és megvárom, hogy megszáradjanak. Számomra az a praktikus, ha a figurákat fém vagy fa korongokra ragasztom fel, és a végén ezekre a talpakra alulról öntapadós mágnes szalagot ragasztok. Mert én fém dobozokban tárolom őket amihez a mágnes jól tapad. A talpak leviszik a figurák súlypontját, így nehezebben borulnak fel, nekünk Jentznek hála viszonylag sok szivacs dombunk van, a talpalt figurák, kisebb nyomást gyakorolnak a talajra. Az egyik barátom 28mm-es fém katonái fele akkora talpra kerültek, mint az én hasonló figuráim és ezek például a szivacs dombokon felborulnak, ezért én nagyjából akkora átmérőt szoktam választani amilyen magasak a figurák. Tehát 20mm-hez 15mm (ötforintos méret kb.), 28mm-hez 25mm-es átmérőt szoktam választani. A kör talpak lehetnek műanyag korongok, csavar alátétek, régi pénzérmék, vagy éppen mdf lapokból kivágott korongok, ízlés szerint. Én mivel fém figurákat használtam, régi pénzérmékre ragasztottam fel őket zselés pillanatragasztóval. Majd a dekor boltból vásárolt fehér Pentart alapozóval kentem körbe, hogy a figurák saját talpával hozzam az érme felszínét egy szintbe. Alapozóból nekem két féle van, az egyik egyfajta kenhető állagú, a másik sűrű de folyékony. Ebben az esetben a folyékonyat használtam, két rétegben. Amikor ez megszáradt, lefújtam minden figurát egy sötétszürke alap színnel. Nekem nincs kompresszoros festékszóróm, egyszerű palackos megoldást alkalmaztam. Volt már rá példa, hogy ecsettel alapoztam le a figuráim, ez is teljesen ízlés dolga szerintem. Mivel volt német páncélos-szürke spray a polcon, ez volt a praktikus. A video:

c1_2.jpg

c2_2.jpg

c3_2.jpg

c4_2.jpg

c5_1.jpg

A sötét szürkére alapozott figurákat egy világosabb árnyalatú szürke színnel száraz ecseteltem, ez nem valami rendkívüli mutatvány, egyszerűen egy rongyba letöröltem az ecsetet, és a minimális megmaradt festékkel gyakorlatilag végig töröltem a figurákat. Ez azt eredményezi, hogy a kiálló részeket megfogja a világos festék, a mélyebbek megmaradnak sötétnek. Ezzel gyakorlatilag a természetes fény hatását másoljuk. Ha ez kész, akkor az alap festési munka nagy része megvan. Ha egy ilyen figurán egy vékony ecsettel gondosan, feketével kifestjük a fegyvert, bőrszínnel az arcot meg a kezeket, valamint az ajánlott oliva színnel a szíjakat, a málhákat, már kész is a festett figura! Részemről a 00-ás és a 000-ás ecsettel ez viszonylag jól megoldható. Én ennél tovább mentem a festéssel, de mielőtt azt leírnám, bemutatom a talp díszítését.

c6_1.jpg

c7.jpg

c8.jpg


Ha a festéssel végeztünk, kinek melyik szint a cél, akkor jön a talp. Elsőre ez talán nem lényeges pont, viszont szerintem a talpak rendkívül fontosak. Az egyenruha színét ugyanis remekül ki tudja emelni a háttér amit a talp biztosít, amikor felülről ránézünk a terep asztalunkra. Ráadásul viszonylag olcsón és könnyen tudunk szép talpat biztosítani a figuráinknak, én is nagy hasznát vettem pár éve a Dzsozy által nekünk tartott workshopnak. Azóta is a következő metódust használom, ecsettel gondosan felviszek egy réteg fa ragasztót körbe a figura talpára, majd ezt beleforgatom egy doboz kiszárított salakba. Ugyan kell egy teljes nap, amire megszárad, de megéri. A száraz felületet finoman egy ecsettel leseprem, ami salak nem ragadt bele attól így megszabadulok. Az alap száraz salak elég világos az én ízlésemnek, ezért ezt szoktam higított barna festékkel még sötétíteni. Ez sem egy nagy varázslás, ráteszem a jó vizes-festékes ecsetet és hagyom, hogy a salak felszívja a híg folyadékot. Lehet erre használni lakkot vagy bemosót is. A lényeg, hogy olyan árnyalat legyen ami jól mutat az adott egyenruhával, ha lakkott vagy bemosót használunk az még segít is rögzíteni a salakot. Ha valaki szeretne némi füvet is felrakni, akkor az szintén egy újabb foltokban felvitt fa ragasztó réteg, amire rászórjuk a műfüvet, vagy csak beleforgatjuk itt is a figura talpát. Én használok un. fű csomókat is, de ezt szerintem az első figuráinknál kár erőltetni, legyenek teljesen kifestve és legyen egy salakos talp alattuk. Ha ez kész, akkor már van egy játszható seregünk.

c10.jpg

c11.jpg

Most térjünk vissza a figurák festéséhez. Ha alapoztam, száraz ecseteltem a figurát, valamint olive színnel befestettem a szíjakat, málhákat, a bőrszínt is felvittem és feketével a fegyvereket is lefestettem, akkor használhatok un. bemosókat a videóban wash néven szerepelnek. Ezek gyakorlatilag lakkok, amikhez egy kis festéket kevertek, ami így megül a mélyedésekbe. Ha megnézzük a videót a recept egyszerű, lefestem a felületet, majd száradás után bemosom a színben passzoló lakkal, majd ha ez is megszáradt, utána az első színnel finoman száraz ecsetelem. A cikkben szereplő Bundeswehr figurák esetén a videó alapján kell egy bemosó az egyenruhához, egy a málha színéhez és egy a bőrszínhez. Részemről évekig csak bemostam a figurákat, és nem száraz ecseteltem utólag, ebben a méretarányban, a már leírt álló pozícióból játszva szerintem bőven elég. Most azonban nem álltam meg itt, és száraz ecseteltem mindent, a fekete fegyver részeket un. fegyver metál fémes festékkel. A szürke egyenruhát szépen feldobta a figurák felkarjára festett német zászló, illetve a korabeli képeken láttam, hogy a sisakokra a hadgyakorlatokon mindenféle növényt és gazt erősítettek, a jobb álcázás érdekében. Ezért én is a műfűvel dobtam fel a sisakokat, kis foltokban fa ragasztóra szórva. A festés szépsége és részletezése teljesen egyéni ízlés kérdése, szerintem a teljesen festett figurák, egy zúzalékkal borított talpon elsőre bőven megfelelnek.

Remélem az írásom segít majd néhány teljesen kezdőnek, aki már festett figurát, annak a technikái és módszerei teljesen mások is lehetnek, ez csak egy féle megoldás a problémára. Szívesen kiraknék a blogomra még hasonló a kezdőket segítő posztokat mondjuk 15 vagy 28mm-es figurák festéséről, de azokat mostanában én nem festek, ezért a.lehetőség adott bárkinek, hogy küldjön egy hasonló cikket.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr9716452104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása