HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) Referencia (1) referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Projekt 10: Magyar Királyi Honvédség 20mm-ben

2020.12.06. 19:43 janos900

Ezt a sereget még 2013-ban kezdtem el gyűjteni, Bolt Action és Rapid Fire szabályok sereglistái alapján terveztem felépíteni, végül a Rapid Fire-t elhagytam. A kedvemet az egészhez Lajos cikke hozta meg a wargame.hu oldalról, viszont vele ellentétben én szinte kizárólag fém figurákból építettem fel a haderőmet. Ezeket a figurákat a Shellhole Scenic és a Stonewall Miniaturestől vettem kezdetben, majd kiegészítettem az Elhiem Miniatures kínálatából. Valószínűleg még beletelik vagy hat évbe, mire olyan lesz a sereg amivel elégedett leszek. De a pillanatnyilag használható részével is több csatát vívtam már ( itt, itt, itt ) és valahogy mindig izgalmasabb magyar csapatokkal játszani nekem, mint mondjuk a szovjetekkel, szóval ez az egyik kedvenc projektem.

lo8.jpg

Alapvetően a fém figura gyártók, a magyar figurákat 20mm-ben a meglévő német figurák minimális átalakításával próbálják megoldani, illetve közkedvelt módszer a nagykabátos figura német rohamsisakkal. A legfeltűnőbb Y szíjat illetve a jellegzetes német gázálarc tartó dobozt általában azért leszedik, de arra már nem törekszenek, hogy a figurára formázott felszerelés is pontos legyen. A Stonewall kínálatában vannak nyári és téli nagykabátos figurák is, a nyári egyenruhás figurák nagyon változó a minőségűek, nekem olyan érzésem van amikor festem őket, mintha a tulaj összevásárolt volna több gyártótól német figurákat, amiket aztán "magyarizált" és ezeket önti újra. Nincs egységes stílus, egy nagy mixet kapunk a pénzünkért, kizárólag a másik két gyártó figuráiból álló seregek színesítésére ajánlom. Ellenben a nagykabátos figurák meglepően szépek, nagyobbak, pontosabbak, a fegyverek főleg a puskák nem annyira jók, de összességében nagyon kellemesen meglepődtem rajtuk, és nagyon élveztem festeni őket. A Shellhole Scenic csak nagykabátos figurákat gyárt, jól használható bliszterek, műgyanta és fém járművek is vannak a kínálatukban, valamint román ajánlatuk is van (méretben és súlycsoportban passzoló ellenfél sem árt ha van a játékhoz). Mindenképpen egy jó gyártó, egyedüli gyengéjük a figurákhoz használt fém minősége, mert hajlamosak a lovak és a gyalogosok is, bokánál eltörni. Az Elhiem figurái egy viszonylag új projekt, ő is a korai német figuráiból alakítja ki a késő háborús nyári egyenruhás magyarjait, a felszerelés itt sem valami pontos, ellenben a fegyvereket 3D nyomtatóval nagyon jó minőségben oldotta meg Matthew. Szépen fejlődik a kínálat, jelenleg harminckét póz kapható és vannak tíz figurás kevert csomagok is, ezek 40% kedvezménnyel kaphatóak. A tervek szerint a kínálat téli nagykabátos figurákkal is fog bővülni. Szóval egyértelműen a nagykabátos téli magyar sereg van jobban ellátva figurákkal, mert még a Strelets plasztik figurái is téli felszereléssel vannak formázva. A magam részéről elsőre minden Elhiem féle blisterből vettem egyet, majd vettem még négy 10 figurás mix-et is, ezekből aztán eladtam Ambasának és Bandinak a fölös figurákat, mert Solothurn meg MG42-es figurákból nincs szükségem többre, mint három-három darab, valamint a Panzerschreck-es figurából sem kell öt. Szerencsém volt, mert akadt vevőm a plusszokra, így megérte a negyven darabos ömlesztett vásárlás. Ha valaki szintén belevágna a seregépítésbe, én azt ajánlom, hogy vegyen négy csökkentett árú mixet, és miután megkapta őket az állománytábla alapján a lyukakat töltse fel a drágább bliszterekkel.
hq2.jpg
Mivel Bolt Action rendszerhez készítem a sereget, így az alapját három tizenhárom fős gyalogos raj alkotja. Mivel van különbség pontértékben, ezért mindhárom rajhoz festettem Solothurn golyószórós és MG-42 könnyűgéppuskás figurát is, ezek egy-egy bliszter az Elhiemtől. A rajparancsnokokat három Király géppisztolyos figura jelképezi, amit még három géppisztolyossal bővítettem, mert rajonként lehet akár két ilyen figuránk is. Valamint kellett hat darab Panzerfaust-os figura is, mert rajonként lehet kettő. A vége így elég sok figura lett, mert kellett még harminchárom puskás figura a variációk miatt. (6+6+6+33=51) Szóval ötvenegy figurát vettem és festettem ki azért, hogy minden lehetséges variációban fel tudjam rakni a három rajt, igaz ez hét év alatt apránként valósult meg.
lo5.jpg
A végére kialakult egy festési sorrend amit követek, a figurákat az AK miniatures British uniform, három féle barnájával festem, a sötét az alapozás, a középpel szárazecsetelek, majd a világossal ismét. Ezek után egy sötét GW Agrax Earthshade wash-al bemosom. Ha ez készen van jöhet minden apró részlet festése és szárazecsetelése, majd a bőr bemosása GW Reikland Fleshshade, minden mást pedig a GW Sephia-val, a legvégén nagyon halványan újra szárazecsetelek az AK világos barnájával. A figurák talpára salak kerül amire szintén pár csepp Sephia wash kerül, majd jön a műfű, meg a fűcsomók, meg esetleg a műhó.
A gyalogságon kívül a magyar nemzeti büszkeség a lovasság is kapható, de ezekkel nincs jó tapasztalatom, mert a gyalogosokhoz képest a lovasok, mind jóval kisebbek. Ákos barátomnak vannak szépen festett lovasai, én még nem álltam neki. Vettem mintákat a Stonewall-tól, és a Shellhole-től is, valamint a Strelets plasztik első világháborús Honvéd dobozát is beszereztem, ez szintén egész használható figura forrás. A lovasok egymáshoz képest meglepő módon kompatibilisek. De egy gyalogos mellett nekem olyanok, mintha gyerekek ülnének pónilovakon. Nem bírom magam rávenni, hogy összerakjam és kifessem őket. Szóval egyenlőre várnak a sorukra.
lo9.jpg
A géppuskás team-re nincs igazán nagy szükség a BA-ban, de azért van egy Schwarzhlose, egy MG-34 és egy MG-42, sőt egy orosz Maxim és egy DSK nehéz géppuskám is, viszont a kezelőket a variálhatóság miatt külön talpalom. Így a Maxim vagy a DSK jó a Vietnam-os csatákhoz is, vagy éppen a szovjetekhez. Meg a magyarokhoz mint zsákmányolt fegyverek. A kezelő figurákból van elég sok féle, mindhárom gyártótól, használom is őket a géppuskákon kívül a közepes aknavetőkhöz, meg esetenként a páncéltörő lövegekhez. Az egyik die-cast modellből van egy Pak40-em, ezt egyszer már bevetettem, mérsékelt sikerrel. Igazán majd akkor lesz jelentősége a páncéltörő és egyéb lövegeknek a Bolt Action játékainkba, ha 1941-es és 1942-es csatákat fogunk játszani, mert a szovjet harckocsik fölényét ezekkel kell ellensúlyozni. A Panzerschrek jóval ritkábban kerül használatra, a Buzogányhoz is rendeltem egy blistert, mert a BA szabályok alapján igazán egyedi magyar fegyver lett. A Páncélrémet részemről a Panzerschreck-es figurákkal oldom meg.
hq.jpg
A harckocsizó és gépesített alakulataim alapját az Ákos barátomtól még 2013-ban megvásárolt két Turán-I harckocsi és két Csaba páncélautó adja, illetve egy Botond teherautó. Ezek mind szépen festett talpalt műgyanta modellek. Besoroztam melléjük 2db Matchbox játékautót, de van még három műgyanta Botond is még darabokban. A korai csatákra gondolva vettem két Ansaldo kisharckocsit és van két Toldi is félkészen. Mivel a magyar csapatok mint megszállók erők harcoltak a szovjet partizánok ellen is, sőt egy egész harckocsi század létezett zsákmány francia harckocsikkal. Ezért dobozban vár egy Renault francia harckocsi is a sorára a polcon. A Bolt Action Fortress Budapest csatáimhoz igazából még a Zrínyi II. rohamlövegek hiányoznak, de mivel van Hetzer, Panzer IVH, meg Párduc harckocsim is német festéssel die-castban, nem volt égető a probléma. Végül Ziriannal megegyeztem, pár makett bérfestését elválallta, ezzel sikerült az évek óta dobozban álló Turán II-t és a Shellhole féle Nimródot kezelőkkel, csatarendbe állítanom. A következő adag két kötényezett Zrínyi II, de ez már csak 2021-ben. A Bolt Actionbe a magyar sereghez csatolható támogatásnak egy darab német egység, mivel részemről ez inkább járművet jelent, szép kis kollekciót gyűjtöttem össze az elmúlt pár évben die-cast járművekből.

lo1.jpg

lo3.jpg

Itt tart a projekt, gyakorlatilag van egy komoly német seregem is, csak éppen gyalogság nélkül. Nagyon csábítóak az Elhiem német hegyivadász figurái is, egy kisebb kontingens alkalmas arra, hogy jól felturbózza a Bolt Action játékokban a magyar határvadász sereget, amivel már jól fel lehet dolgozni az Árpád-vonal harcait. Ez még kialakul, egyenlőre festem a magyar figurákat, meg egységesítem a talpakat, illetve szárazecsetelem még a régebben festett figurákat.

lo10.jpg

lo11.jpg

lo12.jpg

lo4.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: második világháború Honvédség Projekt

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr3616320738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása