HTML

Hadijátékos

Wargame vagy magyarul Hadijáték. Öt évig volt szerencsém Londonban az egyik legrégebbi Wargame Klub tagságát gyarapítani, rengeteget tanultam és tapasztaltam a hobbiról. Úgy gondoltam érdemes lenne egy magyar nyelvű blog keretében népszerűsíteni és bemutatni a hadijátékokat.

Címkék

#feherhegy400 (1) 1.pun háború (3) 1848 49 (22) 1859 (1) 1862 (2) 1914 korai csaták (22) 1918 (2) 20mm (40) 28mm (11) ACW (19) afrika (10) alternativ (1) Alternativ Toys W. (3) amerikaipolgh. (35) amfügháb (1) angol polgárháború (4) Anjou (3) árpádházi (1) AWI (2) BAcsatajelentés (32) Bagration1944 (2) BEFNapló (6) Belgium (2) Black Powder (4) blk mozaik (10) Bolt Action (106) brandford (4) Bullrun1 (1) Burma4245 (11) C&C (1) Cambrai 1917 (6) ChosenMen (1) ColdWarGoneHot (9) colours (3) CommandsC (9) Crusaders (2) Csubissimus (2) DarkAge (3) DVDajanló (11) első világháború (174) FlyingL (4) Frankok (1) Heroes of the great war (2) Historikum (20) Honvédség (20) HueCity68 (4) Hungary1944-45 (4) images of war (2) JackLark (1) japán-orosz 1904 (2) Jentz (17) JohnnyReb2 (2) Juego (1) Kaiserschlat (5) keleti front (1) kezdőknek (2) könyvajánló (169) Korea (1) KuKNapló (9) második világháború (177) memoir44 (14) Moson (1) mud and blood (5) műhely (50) Napoleoni háborúk (14) NeuveChapelle1915 (2) Noendinsight (4) Normandia44 (9) ókor (14) olasznapló (1) orosz polgárháború (14) overthetop (2) Pacific (4) PeKo (2) PikeandShoot (1) Podcast (1) PoilouNapló (3) Projekt (15) rapid fire (19) referencia (1) Referencia (1) riport (60) SAGA (4) sds (4) SharpeP2 (1) Simon Scarrow (3) Singapore (2) Somme16 (10) south london warlords (18) SwordandSpear (1) SzalonikiFront (2) szamuráj (1) Székesfehérvár (1) Tanks! (1) társasjáték (27) Tengeri csata (4) terepépítés (6) TGW (13) Trento (3) Verdun (1) Vietnam (26) WAB (1) Waterloo (1) WI (1) XIX.sz (1) XV.sz (1) XVII.sz (2) XVIII.sz (5) youtube (1) Zirran (1) Zsigmond (1) Címkefelhő

Friss topikok

Projekt 12. Német téli gyalogság 1944-45, 20mm

2021.12.08. 19:47 janos900

Amikor elkezdtük 2017-ben a győri klubbot a Bolt Action csatákkal, volt rajtam kívül három játékos aki, mind német sereget kezdett gyűjteni, szóval semmi értelme nem lett volna, ha én is belekezdek egybe. Közben sok minden változott, egyrészt ma már csak egy játékosnak van német serege nálunk, és azok sem téli egyenruhát viselnek. Másrészt, időközben szépen begyűjtöttem a Magyar Királyi Honvédség seregem mellé vagy harminc die-cast vagyis gyárilag összerakott és festett német járművet. Megnéztem anno a festős napon Dzsozy késői téli német figuráit, és én is elkezdtem gyűjteni őket, főleg a két Italeri készletet a 6068-ast és a 6151-est. Ezek szép és egymással kompatibilis figurák, Zirriannal cserélgettem melléjük támogatást, a PSC két dobozából a Late War German Infantry 1943-45 és a Late War German Infantry Heavy Weapons-ból. Szóval lassan de biztosan alapoztam a sereget, de nem álltam neki a festésnek, csak gyűjtöttem a hozzávalókat.

a1_2_1.jpg

Aztán jött a 3D Breed Miniatures cég két March To Hell Kickstartere, több mint 300 modell volt bennük amiket a 3D printeren lehet kinyomtatni (vannak náluk ingyenes próbafájlok, kipróbálni). Zirrian küldött nekem róla képeket, de az első kampány nem fogott meg, viszont a második a téli figurákkal már igen. Kértem hát, hat darab mintát, hogy had próbáljam ki őket. Ezek voltak az első műgyantából nyomtatott figurák amiket kézbe is fogtam, meg ki is festettem. Nos ezek alapjaiban átírták a terveim és elindították a projektemet. Egyrészt Zirrian épít egy Amerikai Bolt Action sereget az ardenneki csatához, és feltett szándékunk megmérkőzni a 3D figurákkal. Másrészt a picit vicces, hordótestű-gombafejű műgyanta Landserek hadával, a 3D Breed tervezői eltalálták az ízlésemet, de nagyon. Szuper festeni őket, minden részlet élesen és mélyen ki van emelve, és nincs sorja. Alaphelyzetben ezek vagy 28mm-es vagy 15mm-es figurákra tervezett nyomtatási fájlok, Zirrian meg 20mm-ben nyomtatja őket. Erre is kíváncsi voltam, mert nekem még a PSC szovjet gyalogságával volt régebbről tapasztalatom, ugyanazok a figurák 15 vagy 20mm méretben szépek voltak, de 28mm-ben már nem annyira. Itt viszont remekül néznek ki 20mm-ben is a 28mm-es figurák. Gondolom ez is a vaskos figurák előnye, mert bár magasságban passzolnak a 20mm-hez, legalább kétszer olyan vastagok, mint a plasztik gyártók figurái. Aggódtam az anyag miatt is, bennem még a házilag öntött szappanszerű műgyanta képe élt. De kellemesen csalódtam, jól tapad rajta az akril festék, kemény és megfogta a pillanatragasztó, tehát nem kell a talpalási technikámon változtatni, és hála a formázási stílusnak elég vastagok a fegyverek, nem hajlanak vagy törnek, könnyen. Elgondolkodtam én is egy 3D nyomtató beszerzésén, de nem tudom elhelyezni és üzemeltetni, szóval ez sajna nem opció. Így végül megkértem Zirriant, hogy nyomtasson nekem ötven németet, a móvári klubban ők lesznek Budapest védői, ellene meg majd az ardenneki támadók. 

a5.png
A Bolt Action leginkább izgalmas része számomra a gyalogsági utcai harc. Elsősorban ebben akarom majd kipróbálni a seregem. Ezek a küldetések a könyvben 4*4 -es térképen, és 500 vagy 1000 pontos seregekre vannak kidolgozva. Budapest magyar védőit már fel tudom rakni a másik projektemben elkészült seregből, a Fortress Budapest azonban lehetőséget nyújt egy ún. vegyes harc csoporttal való játékra. Ebben keverhetjük a német és magyar egységeket. A Budapest Pocket Defenders Reinforced Platoon elnevezésű listában helyet kap a két Waffen SS lovashadosztály a 8-dik és a 22-dik szervezetébe tartozó raj, mint választható egység. A mindenféle politikai nézőponttól és ideológiától mentesen, mivel ezek az alakulatok ott voltak, történelmileg úgy hiteles, ha belőlük választok. Arról nem is beszélve, hogy nevesített egységek a Fortress Budapest könyvben, egyedi tulajdonságokkal, és érdekes a történetük is. A 22. hadosztály alárendeltségében harcoltak magyar alakulatok, illetve a két lovas hadosztály jó ideig együtt harcolt, és irányítottak át oda-vissza katonákat, hogy mindkét alakulat egyforma erővel rendelkezzen. Ilyen szempontból is, optimális választás. A laikus számára ezek az elnevezések, sokszor félrevezetőek (lovas és SS). Az egységek gyalogosan harcoltak, az ostrom alatt nem volt jelentősége a lovassági szervezetüknek és felszerelésüknek (ha csak az nem, hogy a végén sajnos a lovaikat kénytelenek voltak megenni). Történetük és legénységük összetétele miatt nem egyszerű a megítélésük, viszont a játékban ezzel igazán nem foglalkozunk, csak a játéktechnikai részével. A szabálykönyv írói abból indultak ki, hogy a 22. hadosztály tagjait főleg a magyarországi német kisebbség soraiból töltötték fel (volt aki önkéntes volt, de volt akit soroztak, és voltak közöttük magyarok is), ergo rendelkeztek hely ismerettel és beszéltek magyarul. A vonatkozó raj, a szabályok szerint ezért nem lehet veterán (a többségnek nem volt harci tapasztalata az ostrom előtt), lehet azonban fanatikus (Fanatic +3 pont/figura). Viszont a helyismeretük miatt, megkapják a Home ground képességet. Ez meglehetősen előnyös, mert ha tartalékból kezdenek, nem kapnak -1-es nehezítést a parancs próbára, amikor be akarnak lépni a csatamezőre. Másrészt amikor a küldetés alapján fel kell őket rakni, akkor utoljára kerülnek fel, rejtve (Hidden) és tüzelésre készen (Ambus paranccsal) kezdik a csatát. Fegyverzetüknél is érezhető, hogy nem egészen élvonalbeli volt a felszerelésük, rajonként maximum négy géppisztolyos lehet és két panzerfaustot használhatnak, a szokásos egy darab könnyű géppuskán felül. Esetükben nem választhatunk StG 44 rohampuskát, vagy páncéltörő kézigránátokat. Ezeket a szempontokat figyelembe véve, válogattam ki a figurákat.

a2_2_1.jpg

Mivel nagyon tetszettek az StG 44-el felszerelt gyalogos figurák, ezért arra gondoltam, hogy egy ilyen rajt is berakok a hadrendbe. Ez lenne a rohamcsapat, van öt alap póz, két rajparancsnok és egy panzerfaustos variácó, ez már egy hét figurás raj. Így megnéztem mik a lehetőségeim egy ilyen egységre. A 22. hadosztály testvér alakulata volt a 8. Waffen SS lovas hadosztály, ennek egy ezredéből szervezték eredetileg a 22.-est. Ez az alakulat szintén beszorult Budapestre, legénységében többen voltak a veteránok akik partizánok ellen harcoltak a keleti fronton, illetve részt vettek a Varsói gettó lázadásának leverésében. Mivel a legénységet itt is un. népi németekből töltötték fel az akkori Jugoszlávia és Románia területéről, választható a raj reguláris vagy veterán státusszal, alapként megkapják a fanatikus tulajdonságot, minden figura kaphat StG44-et, és maximum négy figuránál lehet Panzerfaust.
a3_2_1.jpg
a4_2_1.jpg
a5_2_1.jpg

Egyenlőre itt tart a projekt, Zirrian nyomtat, én olvasom a szakirodalmat, meg kifestettem két próbafigurát. Folytatás hamarosan. 

a6_21.jpg

2 komment

Címkék: második világháború 20mm Projekt

A bejegyzés trackback címe:

https://hadijatekos.blog.hu/api/trackback/id/tr5016777374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lüke 2021.12.10. 21:28:48

Vsz ez N Szilárd játéka és ebből vezette le a MO1944-s helyzetét.
Játékból!

janos900 2021.12.11. 06:00:17

@lüke: Kedves Kommentelő! Akinek ez a játéka, az pontosan tisztában van vele milyen is volt az 1944-es helyzet, miből alakult és hová vezetett. Az aktuálpolitikával kapcsolatos minden összehasonlítás részemről nem elfogadható a blogomon. Ettől kérlek a jövőben tartózkodj, mindenkinek joga van a véleményét nyilvánítani, csak ebben a kérdésben ez a blog nem kompetens. Ez egy kreatív történelmen alapuló hobbit népszerűsítő felület. Megértésedet előre is köszönöm!
Az 1944-es témával kapcsolatos álláspontom korábban itt kifejtettem:
hadijatekos.blog.hu/2020/02/09/budapest_erod_a_terepasztalon
süti beállítások módosítása